Sv: Lastningsproblem!
Förra lördagen var vi iväg på utställning igen. Klockrent när vi åkte dit men provade att krångla när vi skulle åka hem. Transporterna där var uppställda så vi inte kunde öppna fronturlastningen.
Provade en gång eller om det var två med vanlig grimma (och ett spörapp i baken när hon tänkte gå över mig) men fungerade icke. Bytte till repgrimma och tog fram linan, då gick hon på vid första försöket så massa beröm igen.
Sedan har vi "vilat" från lastning fram till i fredags den här veckan. Då började vi med öppet släp, repgrimma och lina och hon gick på direkt, vi provade även att lasta in genom fronturlastningen och det fungerade det också. Hon går på vid varje försök utan att man behöver uppmuntra bakifrån. När hon backade av lugnt och sansat så lade vi ner för dagen.
Igår så körde vi samma, gå igenom några gånger från båda hållen (vanligt och fronturlastningen) sen varierade vi mellan att backa ut och gå ur fram. Efter det stängde vi i fram (även fronturlastningen) och provade att skicka in henne och det gick bra, både jag och medhjälparen kunde skicka in. (Vi står ung halvvägs på rampen, antingen vänster eller höger sida och så ber vi henne gå in). Stängde även bommen bakom, hon testade den lite grann (mkt kontrollerat...) och sen åt hon resten av sitt kraftfoder i släpet.
Idag så var jag själv, började med att öppna upp hela släpet, sen gå igenom några gånger (stannar och äter kraftfoder även när vi går igenom), gick in genom fronturlastningen. Sedan stängde jag i fram (bara bommen), skickade in henne (från rampen), stängde bommen, lät henne äta upp och sen var vi klara för dagen.
Så nu kan jag lasta henne själv, iaf just nu. Hon är också helt avslappnad nu, inget bajsande osv.
Det gick väldigt mycket fortare än vad jag trodde!!