Lastningsproblem!

Sv: Lastningsproblem!

Tycker inte om det där ledartugget:crazy:
Om man bara föregår med gott exempel o inte betér sig som om det skulle vara farligt- gör affär av saker- så brukar de följa med en- bara.

kl

"min" häst (se tidigare inlägg av mig i tråden) gick in perfekt, som vilken normal häst som helst, idag!

trodde inte mina ögon! så det var inte hopplöst ändå!

Stängde du för med bommen?

tänk på att en sdn stor häst har hög tyngdpunkt- vingligare- o måste lära sig hur man ska parera i kurvor.
kör försiktigt-alltid, men i synnerhet de första gångerna.
Även att släpet blir med sidvindskänsligt.

Jag håller med sassiball.Ta tid på dig att lära han gå på transporten i lugn och ro...använd äpplen i en hink tex.
Dom första gångerna låt han bara titta på transporten så han blir van att se den.Ta sen in honom i boxen...
Efter han fått titta några gånger ta med dig belöningen...
När han gör rätt ge han en bit äpple...Räkna med att han bara sätter framhovarna först...ge belöning då.Få han tycka att det är roligt att gå på transporten med hjälp av äpplen.
Jag har själv gjort så med min häst och det funkar...men...man måste ha tålamod och tid....annars går det inte...lycka till Nicita

tålamod repgrimma på ställ dig i transporten låt honom inte vända bort huvudet men backa går bra om det itne är för lång bort han backar ^^, sen ere bara vänta o vänta o vänta :)

Saken är ju den att grabben går in utan stora problem nu men som sagt han går lika fort ut igen. Detta verkar inte lösa sig! Dottern verkar tycka detta är så tråkigt för hon vill ju kunna åka på träning någon gång, det tar så mycket på humöret. Har inte vågat lägga på bakbommen om han skulle få panik och börja leva jä...! Vad skulle ni göra när vi kommit till denna punkt?
Killade ju honom lite under magen och pojk som han är stod han och mös lite men sedan slängde han sig och dottern for ju med ut. SUCK!!!

Han har lärt sig. Stäng för!!!
Min gjorde så en gång o då skaffade jag en tjock järnbom- som hästen satte sig på o sprattlade med bakbenen.
Den försökte aldrig mer.

Var noga med att ha rätt höjd på bommen- både fram o bak.

Stängde du för med bommen?

tänk på att en sdn stor häst har hög tyngdpunkt- vingligare- o måste lära sig hur man ska parera i kurvor.
kör försiktigt-alltid, men i synnerhet de första gångerna.
Även att släpet blir med sidvindskänsligt.

yep, stängde med bommen, och med lämmen. inget kastande, inget tjafs. helt "normal häst" helt enkelt.

och köra släp kan jag -med alla slags hästar- så det behöver jag inte lära mig ;) men tack ändå:angel:

Om man har en häst på 168cm, hur högt bör fram och bakbom vara då för att det inte ska bli fel?
Finns det något riktmärke, typ vid bringan över hasen????
Det otäcka tycker jag är om de går över bommen! Jag har förr när jag kört bundit en över och en under för att förhindra både övergång och krypa under med nacken. :confused:

Den bör sitta så att hästen inte åker över bommen vid nödbromsning.

Så att halsen är fri.
Klättrar den får man sätta den högre- ett tag o binda den så att den står med bogen ända framme vid bommen. Om man binder lågt i främre väggen har hästen rörelsefrihet i sidled o får inte samma känsla av att den sitter fast.
Förr knöt jag så dåligt att jag alltid har ett fastsatt anpassat grimskaft på plats.

Bakbommen bör sitta ganska högt, men inte så att den kan sänka sig o komma under- har sett sånt:rofl:

OK
Men jag kan inte veta om du är 18 år o nybliven hästägare;)
Skönt att det gick bra.

min ena häst är nu 17 år o jag berömmer fortfarande- fast det är rutin. Båda "springer" in själva.

OK
Men jag kan inte veta om du är 18 år o nybliven hästägare;)
Skönt att det gick bra.

min ena häst är nu 17 år o jag berömmer fortfarande- fast det är rutin. Båda "springer" in själva.

Var det till mig kanske? :angel:
Om du läser det jag skrivit tidigare tråden framgår att jag lastat massor med hästar och har denna häst hemma för att utbilda den. Har även arbetat proffessionellt med unghästar och tävlingshästar i flera år.

Men denna häst var "one of a kind", har aldrig haft med en så svårlastad häst att göra tidigare! (eller jo, kanske en, men det vara jag inte "ensam" om så att säga)
Jag är så jäkla glad att det äntligen börjat fungera nu! (peppar, peppar)

Men jag får säga att det är helt otroligt att hästar överhuvudtaget går in i släp, det skulle jag aldrig göra om jag var häst :angel:, det går ju totalt emot alla instinkter...
Så cred till alla som dig som berömmer även lättlastade hästar varje gång!

Förra lördagen var vi iväg på utställning igen. Klockrent när vi åkte dit men provade att krångla när vi skulle åka hem. Transporterna där var uppställda så vi inte kunde öppna fronturlastningen.

Provade en gång eller om det var två med vanlig grimma (och ett spörapp i baken när hon tänkte gå över mig) men fungerade icke. Bytte till repgrimma och tog fram linan, då gick hon på vid första försöket så massa beröm igen.

Sedan har vi "vilat" från lastning fram till i fredags den här veckan. Då började vi med öppet släp, repgrimma och lina och hon gick på direkt, vi provade även att lasta in genom fronturlastningen och det fungerade det också. Hon går på vid varje försök utan att man behöver uppmuntra bakifrån. När hon backade av lugnt och sansat så lade vi ner för dagen.

Igår så körde vi samma, gå igenom några gånger från båda hållen (vanligt och fronturlastningen) sen varierade vi mellan att backa ut och gå ur fram. Efter det stängde vi i fram (även fronturlastningen) och provade att skicka in henne och det gick bra, både jag och medhjälparen kunde skicka in. (Vi står ung halvvägs på rampen, antingen vänster eller höger sida och så ber vi henne gå in). Stängde även bommen bakom, hon testade den lite grann (mkt kontrollerat...) och sen åt hon resten av sitt kraftfoder i släpet.

Idag så var jag själv, började med att öppna upp hela släpet, sen gå igenom några gånger (stannar och äter kraftfoder även när vi går igenom), gick in genom fronturlastningen. Sedan stängde jag i fram (bara bommen), skickade in henne (från rampen), stängde bommen, lät henne äta upp och sen var vi klara för dagen.

Så nu kan jag lasta henne själv, iaf just nu. Hon är också helt avslappnad nu, inget bajsande osv.

Det gick väldigt mycket fortare än vad jag trodde!! :love:

Håller med. Med smarta hästar kan man inte vänta hur länge som helst med att stänga bak för de lär sig att det är öppet. Men man måste vara beredd på att de testar bommen och inte få panik. Min har fått testa med bara bommen men normalt skulle jag nog stänga lämmen också. Så att det blir en "vägg".

Hejsan, jag hade också problem med mitt sto innan men vi kom på en metod som funkade jättebra för oss.

Vi har en grimma och en halsring på och fäster båda två i ett jättelångt grimskaft. Sedan ställer vi upp henne och försöker leda på, då går hon upp så mkt som det går. Det behöver inte vara ens på transporten.
Sedan tar man det låånga grimskaftet och går fram och virar det nåt varv om bommen och sträcker upp det. Sen står någon där fram och håller emot. Det står en person på vardea sida om hästen och en som leder på När hon går fram släpper trycket på grimman men när hon backar håller den som håller i grimskaftet där fram i stenhårt. Då kan hon inte backa. Bara gå framåt, och på sidorna står det andra så enda vägen att släppa trycket är att gå framåt. Detta sätt funkar jättebra för oss förutsatt att man har grejor som verkligen funkar.
Och just det, när hästen väl är inne så beröm! Massor av beröm och godis.

Lycka till Med hästen!:laugh:

Om det är en ponny kanske det där funkar men annars är vinschningsmetoden ingen lösning.

Nä vinscha är inget bra, bättre med tryck bakifrån i så fall.

Tänk vad allt det trycket nacken gör för nacken :crazy:

Vad skulle ni som är duktiga med detta med lastning göra när hästen nu väl går in, tar en tugga havre och sedan raskt ut igen, går ej hålla honom kvar, väger nog runt 650 kg och är 168cm hög. Han springer inte ut men går medetsamma ut med raska bestämda steg. Har inte vågat lägga på bommen, den är 3/4 så han står ju rätt brett. Är rädd att han ska sparka sönder hela transporten! Han kom ju hem på lastbil och han hade väldiga problem med vänstersvängarna enligt chaffisen. Hade stökat rejält innan han efter mycket om och men kom på.
Vi har tränat och tränat men det står still, kommer ej vidare! HJÄLP!!!!!:(
Annars är han underbar, lugn snäll och väldigt gosig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 356
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 286
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 693
Senast: Dopy
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 838
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4