Lastningsfråga

Eliseeh

Trådstartare
Känner mig lite dum som frågar, men under åren så har jag glömt bort en viktig del av lastningen! Dvs, när hästen står inne i transporten skall man då knäppa fast den före eller efter man satt fast bommen och lämmen? Och då man skall öppna lämmen och bommen, skall man då ha knäppt upp hästen före eller efter ?! :confused: Min häst har aldrig reagerat på det, men vet ju att något är rätt och något fel, så om någon kan svara på det skulle jag vara tacksam :)

Sv: Lastningsfråga

Jag har lärt mig att man aldrig ska knäppa fast hästen innan bom och läm är stängda. Vid urlastning knäpper jag loss hästen innan bom och läm öppnas.

Känner mig lite dum som frågar, men under åren så har jag glömt bort en viktig del av lastningen! Dvs, när hästen står inne i transporten skall man då knäppa fast den före eller efter man satt fast bommen och lämmen? Och då man skall öppna lämmen och bommen, skall man då ha knäppt upp hästen före eller efter ?! :confused: Min häst har aldrig reagerat på det, men vet ju att något är rätt och något fel, så om någon kan svara på det skulle jag vara tacksam :)

Rätt enligt mig är att sätta fast hästen efter att bakbom är på och lämmen uppfälld. Ta loss hästen innan man fäller ned lämmen och tar bort bakbommen.

Det man måste komma ihåg, av säkerhetsskäl, är att alltid stå vid sidan av lämmen när man fäller den upp eller ned. :)

Håller med de som redan svarat: Anledningen till att man aldrig ska sätta fast hästen före det man stänger bakom den och alltid knäppa loss den innan man öppnar är att om hästen får för sig att backa ut och känner att den sitter fast så kan den få panik och börja dra. I värsta fall halkar den eller sätter sig på baken och ramlar omkull eller drar så kraftigt att grimma eller grimskaft går sönder och hästen far okontrollerat bakåt .... Att få loss en häst som drar i panik är inte lätt och både häst och människor kan komma till skada.

Rätt sätt är som övriga skriver att stänga innan man binder upp och sen ta loss hästen innan man öppnar. Bra tips är också att se till att alla ev medhjälpare vet vad de ska göra, och vet hur alla lås o spärrar på släpet funkar innan man hämtar hästen och lastar. Blir både säkrare och trevligare så :)

Vi har haft månge lång uttdragen diskusssion om lästning.
Alla har sitt sätt som fungera, det finns igen fäst regal.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 118
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 130
Senast: lizzie
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
43 185

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat