Lastningproblem!

HH_gullet

Trådstartare
Hej! JAg vet att det finns hundra sånna här trådar men hittar inte någon som stämmer in på mig riktigt, och får att få ut ett bätttre svar så skriver jag en.

En valack på 10år, har varit lite som ett varndrings objekt innan jag köpte honom, vi har lite problem vid lastning, När jag köpte honom så var han hemsk att köra och lasta, när vi hämtade honom så sparkade han och lutade sig mot varje väg i kurvorna och håll på, vi kom på att han vill åka brett så mellan vägen har vi inte i, och han är lite klastrofobi (är nog inte rätt staving) så sista lukan på transporten är öppen ( alltså inte lemen, utan lukan längst upp) så nu funkar det jätte bra att köra han, så det är inga problem, det är lastningen,

Vi bruke ha linor nä'r vi lastar han och vi är tre personer, det är bara att jag skulle vilja få han mer lättlastad, att han kan gå in själv då vi inte kan vara tre längre, då min syster flyttat utomlands, och ingen kan när jag ska någonstans, och det är inte lätt att hitta någon när man bor så lång ut i skogen,

Men har ni några tips? hur jag ska göra när vi bara är två? har funderart på den lastnings linnan börjes har haft, men en linna man har runt rumpan och som man håller i framme i själv,

eller man man tar en lång linna runt bommen fram ut igen och runt hästen och har ett körspö och viftar med lite försiktigt? alltså inte på hästen utan mer att visa den att han ska gå in, eller vad tror in? :confused: några tips? utan att träna träna träna

Sv: Lastningproblem!

Tyvärr så är det nog så att det är "träna, träna, träna" som gäller om man vill ha en lättlastad häst... Tänk ockå på att köra försiktigt (tänk dig att det står ett vattenglas i transporten och att vattnet inte ska skvalpa över...) när hästen väl är i transporten så att den inte förknippar det med obehag att åka. Beteendet du beskriver med att luta sig mot väggen osv tyder på att hästen haft balansproblem. Ofta beror ett sånt beteende på att man kört oförsiktigt.
Men är du ledare och hästen följer dig så går den in i transporten också. Träna som sagt! Det finns inga genvägar, särskilt inte om problem redan uppstått.
Lycka till!

Hej! JAg vet att det finns hundra sånna här trådar men hittar inte någon som stämmer in på mig riktigt, och får att få ut ett bätttre svar så skriver jag en.

En valack på 10år, har varit lite som ett varndrings objekt innan jag köpte honom, vi har lite problem vid lastning, När jag köpte honom så var han hemsk att köra och lasta, när vi hämtade honom så sparkade han och lutade sig mot varje väg i kurvorna och håll på, vi kom på att han vill åka brett så mellan vägen har vi inte i, och han är lite klastrofobi (är nog inte rätt staving) så sista lukan på transporten är öppen ( alltså inte lemen, utan lukan längst upp) så nu funkar det jätte bra att köra han, så det är inga problem, det är lastningen,

Vi bruke ha linor nä'r vi lastar han och vi är tre personer, det är bara att jag skulle vilja få han mer lättlastad, att han kan gå in själv då vi inte kan vara tre längre, då min syster flyttat utomlands, och ingen kan när jag ska någonstans, och det är inte lätt att hitta någon när man bor så lång ut i skogen,

Detta är ett väldigt vanligt problem, men adda maddize@hotmail.com så kan jag berätta hur du skall göra:)

Det jag tycker är lite obehagligt med en sån lina som de har på Börjes är om hästen sliter sig loss med denna.. Ser ut som att den lätt kan ramla av och att hästen då kan skada sig.. Har aldrig använt såjag kan inte svära på att det är så men det var min tanke när jag såg den!

Ge hästen mat inne i transporten några gånger i veckan och när hästen ätit klart så backar du ut honom lugnt och fint.. Ibland så får du köra en runda men bara korta turer.. Om du gör detta så tror jag snart att hästen avdramatiserar transporten och blir lättare att lasta.. Och att göra det i "oskarpt läge" gör ju också att DU är mindre spänd och mindre stressad vilket gör att hästen känner ett lugn även med dig och detta gör det hela enklare också! Ha massor med tålamod och ffa tid när du håller på. En period kanske det vore läge att strunta i att rida några dagar i veckan och istället ägna den tiden åt att träna lastning. ta ett litet steg i taget! I början kanske du bara får låta honom ta några steg upp på lemmen och sen avsluta. Det får absolut inte gå till ett pressat läge för hästen!

Iaf så behövs det massor med träning.. flera gånger i veckan! Vistas mycket runt transporten och gå några vändor upp på lemmen osv..

Jag anser att det oftast räcker med 2 personer även vid en svårlastad häst. Fler personer tycker jag oftast leder till att hästen blir stressad.

LYCKA TILL!

Lasttränade min 1.5 åring just, hon har inte blivit lastad sen jag köpte henne och då hade de svårt att få in henne (8månader gammal)
Nu kände jag att hon har förtroende för mig så ja provade.
Backade trailern till hagen och tog ner rampen, hade reserverat tid för hela dagen.
Efter ca 1 min var hon inne, hon fick gå lös och kunde själv välja hur snabbt och långt hon ville gå in.
Hennes mor som varit lite jobbig ibland att lasta hakade på så om vartannat gick de in och åt godis, inget tvång och ingen stress.
mycket enkelt!
Inga linor inget dragande, om hästen själv komma underfund med att det är ok i trailern går den oxå in :)
så träna vidare och lycka till :D

Tyvärr så är det nog så att det är "träna, träna, träna" som gäller om man vill ha en lättlastad häst... Tänk ockå på att köra försiktigt (tänk dig att det står ett vattenglas i transporten och att vattnet inte ska skvalpa över...) när hästen väl är i transporten så att den inte förknippar det med obehag att åka. Beteendet du beskriver med att luta sig mot väggen osv tyder på att hästen haft balansproblem. Ofta beror ett sånt beteende på att man kört oförsiktigt.
Men är du ledare och hästen följer dig så går den in i transporten också. Träna som sagt! Det finns inga genvägar, särskilt inte om problem redan uppstått.
Lycka till!
:bow:

En sak ang. lastning med linor.

Om det ska bli en förbättring- att man sen ska kunna lasta utan linor är att den som håller i hästen INTE får dra!!!
Den ska bara se till att hästen är rätt placerad för att kunna dras in.

Sällan eller aldrig reser sig hästen heller då. De som sköter linorna måste kunna sin sak o samarbeta.

Ha så mkt öppet framtill som möjligt o träna helst några dagar i sträck när den är hungrig o ge ordinarie måltiden i trailern.
Lugn o ro är A o 0.

Jag skrev i en annan lastningsproblem tråd men då för att jag inte visste vad jag skulle göra med min häst. Nu kanske jag kan hjälpa till i stället. Vi råkade ut för en otäck olycka i transporten för ett och ett halvt år sedan och sedan dess blev han värre och värre att lasta. Han är 175 cm och stark. Jag är 180 cm lång och snart 40 år. Jag har hållt på med hästar hela livet och åker och tränar varje vecka så jag behöver klara mig själv. Har jag haft problem med lastning har jag alltid tagit hjälp av andra personer och linor, har även backat intill stallet och ja, alla vanliga knep. Ingenting blev bättre och jag kände mig frustrerad.
Idag bestämde jag mig för att göra som Tobbe Larsson i Ponnyakuten. Efter 25 min hade jag lastat min häst fyra gånger helt själv och sista gången stod jag utanför transporten och han sprang in själv. Jag är själv helt i chock.
Så här gjorde jag: Jag ställde transporten mitt på gårdsplanen, tycker det är jobbigt att behöva backa intill väggar. Jag hade hästen i grimma med kedja på grimskaftet och ett spö. Jag stod mitt framför honom men tittade honom inte i ögonen. Sedan styrde jag honom med spöet till dess att han stod helt lugn mitt framför transporten. Sedan petade jag på en fot tills han flyttade den som jag ville. Flyttade han inte petade jag på honom i armbågen. Jag drog lätt i grimskaftet varje gång jag petade på honom och släppte sedan trycket. Ville han framåt fick han göra halt och sedan backa. Tro det eller ej men min galna häst som vi har varit fem perosner och två linor för att få in i transporten gick in med bara mig efter tio minuter.
Var noga med att hela tiden kontrollera huvudet på hästen. Han ska titta framåt.
Pröva för jag ska göra det varje dag denna veckan efter den här lyckade första gången!!!!!

Liknande trådar

R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 573
Senast: Freazer
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 355
Senast: Bobloblaw
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar