M

marie ireholt

Jag har lasttränat min arab mycket. Jag skickar in henne före mig utan problem. Hon har aldrig tyckt om att åka. Har bomull i öronen som gör att hon är lugnare. Sista månaden har hon behövt åka till klinik 3 gånger. Det tar 3,5 timmar enkel resa. Igår när jag skulle lasta ville hon inte alls på. Fick ta hjälp av min man till slut. Hon stod och trampade oroligt hela vägen dit. Var dyngsur av svett när vi kom fram. När vi skulle hem började hon skaka och bajsa hysteriskt mycket när hon skulle på. Fick även ta hjälp där. Hon har aldrig tyckt om att bli instängd. Stod på box i många år utan att vänja sig. Nu går hon på lösdrift och stormtrivs med det. Hur vänjer man dom vid att åka? Känns inte bra att hon är så rädd under färden.

Sv: Lastning?

Hon kopplar väl helt enkelt transporten med smärta? Om hon har ont menar jag. Eftersom det har gått bra hittils?

Har ni provat att köra med bred bom eller utan mellanvägg? Det kan ju göra det lite bättre..samtidigt som en del hästar föredrar att ha mellanväggen som lite balanshjälp.

Har man mkt pengar kan man ju köpa ett sådant där släp där man lastar in fram och ut bak...har förstått att det är mkt bättre...

Det kan ju bero på att din arab bara har gjort tråkiga grejer nu, de senaste gångerna, som att åka till kliniken tex, det är ju långt dit, och väldigt tråkigt när man väl kmr fram... Transport åken kanske förknippas som negativt.
Min ponny ville inte åka trångt, så jag breddade transporten, och nu vill hon knappt gå av:angel: Det kan faktiskt göra underverk... Jag rekommenderar till en början iaf. att du åker brett med henne, och kanske till något kulit" ställe som ni båda förknippar med kul! :banana:

LYCKA TILL! :rofl:

Att hästar inte gillar transporter är ganska vanligt.
man kan se till följande saker innan man åker iväg:

1. HUR kör jag? Gasar? Bromsar?
2. SLÄPET. Är det litet? Mörkt? Trångt?
3. LUFT. Är det varmt i släpet?
4. MAT. Hö?
5. Behöver hästen stå brett?
6. TRANSPORTSKYDD. Sitter de bra?
7. RESKAMRAT. Hästar står oftast bättre tillsammans med en kompis.

Grundidén är att man ska göra det så bra för hästen som möjigt och jag reagerade snabbt på att din häst blev fruktansvärt skraj när ni skulle hem igen. Varför? Varför var hon så svettig och stressad på dit vägen? Istället för att blicka framåt borde man blicka bakåt för att komma till ursprungsproblemet gällande lastning.
PRIO nr 1 är: KÖR SAKTA! PRIO nr 2: MAT

Hoppas det reder upp sig. Men problemet ligger inte i hästen, utan på er. Tyvärr.

Jag kör väldigt lungt. Bromsar in långsamt,svänger försiktigt. Hon har alltid hö och äta. Det blir lite varmt eftersom jag måste stänga översta luckan, annars blir hon orolig. Gårdagen kan jag förstå att hon inte ville gå på när jag skulle hem för det blåste väldigt kraftigt på dit vägen. Jag fick krypa fram längs med vägen. Men hon var orolig redan på dit vägen. Tror tyvärr att hon förknippar transporten med smärta. Eftersom hon har ont i sina ben så måste det vara jätte jobbigt för henne att stå på transporten så många timmar. Vi har ingen bra klinik på nämre håll. Kompis är lite svårt att ta med till kliniken. i dagsläget är det svårt att åka på nåt roligt eftersom hon är rejält halt. Jag har lastad själv utan problem i många år. Kört med samma släp till olika träningar och även till klinik utan några problem.

Blir det varmt i släpet så kan det mycket väl bidra till att hästen inte vill gå in igen. Vad är det för släp?

Att åka och göra nått roligt kan ju tex vara att köra typ 10 min till nån fin äng eller nått, ta med fika och låt henne beta. Ta med en mjuk borste och ha lite spa-tid tillsammans. Gillar hon vatten kanske ni kan åka och plaska lite i något vattenbryn?

Om hon har mkt ont i benen och måste åka "ofta" så långt till klinik, finns det möjlighet att ge henne lite smärtstillande innan ni ska åka? Om det är smärtan i benen som gör henne ovillig så kanske det kan hjälpa.

Släpet jag har är en Dalavagn. Ljust och rymligt.
Smärtstillande kan jag inte ge henne för hon får ont i magen av det plus att det ger inte rätt bild när hon ska kollas om hon har svarat på behandlingen. Åka och fika på nån äng lät som en kanonide. Ska prova det.

Det här är urjobbigt, speciellt när de blir rädda för att åka och drabbas av panik. Jag har en äldre herre som alltid har varit fullständigt skräckslagen för allt vad transporter heter, märkligt nog går han på utan protest och står så still som han kan. Men han är så spänd och nervös att minsta lilla sväng kan förorsaka total obalans i hästen, så han snudd på välter.:crazy:
Hästar är inte logiska, därför tror jag inte att det spelar någon roll vart man åker men däremot hur det sker eftersom det är en omedelbar situation som hästen kan förknippa senare.

Det har blivit lite bättre, men det har tagit tid en massa år faktiskt.:crazy:

Min man kan inte köra med gubben i, då slår han sönder sig så det är alltid jag som kör. Körstil är viktig, mat har han aldrig brytt sig det har han varit på tok för nervig för att ens tänka på. Däremot är det viktigt vilken sida han står på, han tycker också om att åka brett eller helt utan mellan vägg har du provat det?

Jodå, nog gör det skillnad vart man åker.

Min äldsta valack var förra vintern "lastbar" men banne mig inte mer. Han ville helst INTE och det var mest bara med hot om tvång man kunde lasta.
Nu var de barfota och vintern var isig, så vi började åka till ett fint ridhus där vi lät hästarna busa och bralla, lekte med dem och red även.
De bara ÄLSKADE att åka dit, och det tog inte många vändor innan äldre valacken hoppade på lika villigt som den yngre. :love:

När vi inte åker på så roliga "resor" längre har han igen blivit mindre intresserad av att åka, men inte lika osm innan. Så nog kan det göra skillnad.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 699
Senast: Lhas
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 979
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 074
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar