Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Träning ger färdighetJag skulle så gärna vilja kunna lasta hästen själv.Men hur farao får man pållan att stå kvar medan man krånglar fast bommen? Tror det blir knepigt att få henne att gå in själv på kommando utan att leda med grimskaft. Hjälp mig ni kloka och duktiga!
Jo, det är litet därför jag håller kvar grimskaftet, våra är 3 m långa, tills bakbommen är stängd. Varianten med lina ut genom dörren tycker inte jag känns riktigt tilltalande, även om jag vet att många gillar det. Min tanke är att jag inte vill riskera att behöva släppa linan om hästen av någon anledning backar ut, och försöka fånga linan igen.Skickar aldrig in hästar sen en blev skrämd, kastade sig ur i panik och jag inte hann få tag i utan tappade honom. Så för mig är linan en säkerhetsgrej även om de går att skicka på.
Jag går in med hästen, kopplar på en longerlina som går ut genom skötardörren, går ut, sätter för bommen och stänger. Går in och knäpper fast hästen.
Skickar aldrig in hästar sen en blev skrämd, kastade sig ur i panik och jag inte hann få tag i utan tappade honom. Så för mig är linan en säkerhetsgrej även om de går att skicka på.
Göt omvänt när jag lastar ur. Lastar alltid själv, alla hästar. Annars skulle jag aldrig komma iväg nånstans...
Skickar aldrig in hästar sen en blev skrämd, kastade sig ur i panik och jag inte hann få tag i utan tappade honom. Så för mig är linan en säkerhetsgrej även om de går att skicka på.
Tror helt ärligt du inte har en chans om man preciiiiis är under bommen och hästen på 1 sekund slänger sig bakåt och drar.
Man har inget att säga till om. hästen kan ju lika väl få panik framåt som bakåt, olyckor kan hända hur du än lastar.
För att lasta och åka med häst ÄR farligt många många som varit med om olyckor med häst i släp. Häst som far över bommen när de över osv.
Därför gäller de att lastträna mkt,, gärna under skrämmande situvationer också=)
Jag skulle så gärna vilja kunna lasta hästen själv.Men hur farao får man pållan att stå kvar medan man krånglar fast bommen? Tror det blir knepigt att få henne att gå in själv på kommando utan att leda med grimskaft. Hjälp mig ni kloka och duktiga!
Jo, det är litet därför jag håller kvar grimskaftet, våra är 3 m långa, tills bakbommen är stängd. Varianten med lina ut genom dörren tycker inte jag känns riktigt tilltalande, även om jag vet att många gillar det. Min tanke är att jag inte vill riskera att behöva släppa linan om hästen av någon anledning backar ut, och försöka fånga linan igen.
Fast nu blev jag kanske litet OT, här handlade det väl mer om att få in hästen först och främst.
Har man en lång lina och ut genom skötardörren och hästen kastar sig ska man inte håla emot. Man låter den löpa tills hästen stannar. Det brukar de göra just utanför trailern om de känner att de inte sitter fast/ingen drar emot.
Och man har då lina kvar/håller hästen fortfarande.
Sen tar man bara på den igen.
Det är alltså innan man lasttränat dem safe nog att inte slänga sig.
Funkar samma lika som om man står inne i trailern med lina man kan släppa ut.
Börjar du dra direkt hästen slänger sig kommer du nog däremot få en häst som flyr desto mer.
Inte alltid hästar tyvärr stannar.. har varit med om hästar som skenar iväg.. så.. det jag vill komma till är att det spelar ingen roll om du har lina eller ej.. risken finns ALLTID att en häst kommer lös vid i och urlastning.
Enda sättet är att lastträna i ett ridhus då är risken noll att hästen kan dra och bli påkörd av en bil.
Hästeriet är ett endaste stort riskmoment... varje gång vi åker ut till våra älskade djur riskerar du livet=)