Lasta själv ?

Jag skickar in mina hästar, den ena är mer svårlastad än den ena men jag står bara utanför med ett långt grimmskaftet och dressyr spö och petar på hästen tills den går in ;). När hästen är inne så tar jag på bakbommen. Backar hästen ut så är det bra att be den gå in igen. Har enkla och snabba bommar så är inget som skramlar och jag kan stå på andra sidan och behöver inte sträcka mig bakom hästen för att stänga.

När jag lastar ur så tar jag inte av bommen förrens hästen står still. På tävlings plats så vet hästen att hon inte ska ut förrens jag ber henne, dvs hon står och väntar när rampen är nere medans jag tar på benskydd och mockar undan om hon bajsat så hon inte går i det på vägen ut. När bommen sen är av så kommer hon när man drar i svansen lite ^_^.

Jag lastar i princip alltid själv, ofta två hästar dessutom. Vi har tränat mycket, jag skickar på dom, slänger grimskaftet över ryggen och stänger bommen bakom hästen. Först den ena, sen den andra, därefter stänger jag bakluckan och går fram o knäpper fast hästarna. Tränar man ordentligt så hästen blir helt lugn med uppgiften är inte riskerna större än annars.

Såhär såg det ut för några veckor sedan. Jag var bara tvungen att fotografera... Den grå kan vara så otålig ibland att jag inte hinner få ner bommen innan hon går, så hon har slått nacken i bommen ett par gånger...
wpid-dsc_5511_20141010163601665.png

Och såhär ser det ut när vi lasttränar, i det här fallet åringarna. Lika lätt som att gå in i en box eller i stallet.
lastnin1.jpg

Jag ser alltid till att ha gott om tid och vara på en lämplig plats, inhägnad i paddocken gör att man som ovan kan våga släppa hästarna och låta dom själva gå på. När man tränar måste inte målet vara att gå på just idag, målet kan vara att stått på rampen lugnt och stilla, så kanske man kan gå lite längre nästa dag. Om man är lugn och har stadiga rutiner så behöver inte hästen heller känna skillnad på allvar och träning. Så blir det lättare den dagen man skall åka iväg.

Min gammeltant satte jag en longerlina på och la den runt bommen. Hon visste att hon skulle följa linan så det var bara att smacka och sen hala in linan i samma takt som hästen gick på. Jag stod därmed redan i korrekt position för att lägga på bommen. Personligen bågar jag inte skicka in hästen. Min tant har alltför ofta varit påväg på och sen ändrat sig och om man inte håller i snöret då så får man hämta henen i närmaste grästuva. Inga större problem på hemmaplan men lite pinsamt om man är någonannanstans.
Planen är att lasta 4-åringen på samma sätt i framtiden. Än så länge behöver hon stödet av att någon leder in henne.
Jag har aldrig tränat lastning med mina utan varje gång de lastas åker vi någonstans.

@Ludson Jag gör likadant.

Jag har en sjuåring som alltid varit lättlastad och trygg i släpet, men jag har aldrig förrän nu behövt åka iväg ensam. Hon är dessutom ruskigt intelligent och har egna ideer om lösningar på det mesta, så jag vill inte att hon ens ska komma på tanken att hon kan gå ut eller gå vid sidan så jag skickar inte in henne. Jag leder in henne som vanligt, dock har jag en longerlina, längst fram hänger jag en hink med havre. Longerlinan tar jag med mig över frambommen och sedan går jag på den tomma platsen bak och stänger bom + lucka. När bommen är på lämnar jag linan i släpet, går runt och knäpper fast transportgrimskaftet och tar med linan ut.
På detta sätt blir det ingen större skillnad på hur jag lastar om jag har medhjälpare eller ej. Min häst brydde sig inte alls första gången, som att hon inte gjort på annat vis. När hon insåg att det fanns godis i släpet brydde hon sig inte ens om att gå in smalt, vilket jag provade andra gången. Normalt sett vill hon gärna inte gå in smalt, men det struntade hon i nu.
Jag har fronturlast så där spelar det ingen roll om jag är ensam eller inte då jag kommer fram.

Klickerträna, går att använda till massor. Lär hästen "target" att den sätter mulen mot tex ett hinklock. Flytta locket, sätt lockt på en vägg, ett träd. Längre och längre ifrån hästen.
Sen är det bara att lägga locket på rampen, hästen går fram, duttar med mulen, flytta locket osv.

KL
ang. att skicka in hästen i trailern förstår jag inte kommentarerna som några fällt som jag tolkat att det för dem som kommenterat innbär att man lägger grimskaftet över halsen på hästen för att skicka in dem och därför är det inte ett alternativ?
För mig så skickar man in och håller i linan om man vill ha det säkert? dvs backar då hästen ut eller får för sig ngt så håller du i den längre linan där du står utanför? Finns inget där som går fel i fråga om att hästen är lös, eller att ngn lina som kopplas via framdörren och sen bak för att stänga ev hakar sig osv? För mig låter det jättekonstigt att tycka det är säkerhet att ha en lina som sen ska löpa via sidodörren på transporten om hästen får för sig att backa när man väl står där bakom, och tycka att man har bättre koll utifrån det än om man helt enkelt skickar in hästen och har linan när man står och skickar in den?

alla som lastat hästar som inte är klockrena borde veta att det finns ingen styrka i världen som håller ngn häst i ngn trailer över huvud taget och tänka på hur man därför lasttränar/lastar utifrån det tänker jag?
Varje gång ngn häst som är osäker i trailer och vill ut, så håller man emot i ngn lina osv framifrån så skapar man ett betydligt större problem än om hästen helt enkelt hade fått backa ut i det läget, frågar man mig.

KL
ang. att skicka in hästen i trailern förstår jag inte kommentarerna som några fällt som jag tolkat att det för dem som kommenterat innbär att man lägger grimskaftet över halsen på hästen för att skicka in dem och därför är det inte ett alternativ?
För mig så skickar man in och håller i linan om man vill ha det säkert? dvs backar då hästen ut eller får för sig ngt så håller du i den längre linan där du står utanför? Finns inget där som går fel i fråga om att hästen är lös, eller att ngn lina som kopplas via framdörren och sen bak för att stänga ev hakar sig osv? För mig låter det jättekonstigt att tycka det är säkerhet att ha en lina som sen ska löpa via sidodörren på transporten om hästen får för sig att backa när man väl står där bakom, och tycka att man har bättre koll utifrån det än om man helt enkelt skickar in hästen och har linan när man står och skickar in den?

alla som lastat hästar som inte är klockrena borde veta att det finns ingen styrka i världen som håller ngn häst i ngn trailer över huvud taget och tänka på hur man därför lasttränar/lastar utifrån det tänker jag?
Varje gång ngn häst som är osäker i trailer och vill ut, så håller man emot i ngn lina osv framifrån så skapar man ett betydligt större problem än om hästen helt enkelt hade fått backa ut i det läget, frågar man mig.

Jag hänger inte helt med i dina meningar men jag håller med dig om att det känns väldigt osäkert att ha linan ut genom skötardörren. Då hade jag känt mig väldigt begränsad om/när det hände något. Jag vill helst slänga grimskaftet över halsen på hästen och så går den in själv, jag står kvar på rampen och stänger. I andra hand har jag en lång lina runt bommen i den spilta jag vill att hästen ska stå i. Då har jag hela tiden koll på linan och hästen samtidigt samt ser om det mot förmodan skulle haka i någonstans. När hästen står där den ska stänger jag, lägger linan över ryggen eller mellanväggen (beroende på vilken sida jag står på) och stänger sedan. Sist går jag in genom framdörren, tar lös linan och sätter fast hästen i grimskaften där fram.

Har tidvis gjort så som man inte ska, gått in med hästen, satt fast grimskaftet och gått ut och stängt. Omvänt när jag lastade ur, öppnade bakom, gick in, lossade hästen och backade ut den. Men det var med en som är åkvan, van vid att alltid ge efter när något tar emot (mycket praktiskt om den råkar trampa på tygel/grimskaft) som tyckte att den skulle trycka på bommen och ha bråttom ut.

@Ludson Jag gör likadant.

Jag har en sjuåring som alltid varit lättlastad och trygg i släpet, men jag har aldrig förrän nu behövt åka iväg ensam. Hon är dessutom ruskigt intelligent och har egna ideer om lösningar på det mesta, så jag vill inte att hon ens ska komma på tanken att hon kan gå ut eller gå vid sidan så jag skickar inte in henne. Jag leder in henne som vanligt, dock har jag en longerlina, längst fram hänger jag en hink med havre. Longerlinan tar jag med mig över frambommen och sedan går jag på den tomma platsen bak och stänger bom + lucka. När bommen är på lämnar jag linan i släpet, går runt och knäpper fast transportgrimskaftet och tar med linan ut.
På detta sätt blir det ingen större skillnad på hur jag lastar om jag har medhjälpare eller ej. Min häst brydde sig inte alls första gången, som att hon inte gjort på annat vis. När hon insåg att det fanns godis i släpet brydde hon sig inte ens om att gå in smalt, vilket jag provade andra gången. Normalt sett vill hon gärna inte gå in smalt, men det struntade hon i nu.
Jag har fronturlast så där spelar det ingen roll om jag är ensam eller inte då jag kommer fram.

Varför skulle hästen få för sig att gå ut eller gå på sidan om man skickar in den? Jag har en som jag skickar in som alltid ställer sig på sidan med rumpan mot bilen (nästan längs med släpet på utsidan) och som kliver på ur det läget. Så har den gjort i många år nu, tidigare gjorde den dessutom så att den klev på till hälften, kastade sig våldsamt ut och gick sedan direkt in hela vägen. Det har dock med åldern minskat så nu kliver den alltså bara på från sidan utan att göra den där våldsamma backningen/hoppandet ut.

Hade tidigare en som inte var åkvan som bara gick att skicka in. Den vägrade att gå på om man gick före den. Det var dock en stor och bred nordsvensk och jag tror att den upplevde det för trångt att kliva på om man gick framför den. Första åren kastade den sig dessutom ut när den fått kommando om att gå ut (stod fint tills man sa till om att backa) men det slutade med åren när åkvanan ökade. När den fortfarande kastade sig ut fick man säga till folk att flytta sig för snart kommer det en 600kg projektil farande :D

Jag skulle så gärna vilja kunna lasta hästen själv.Men hur farao får man pållan att stå kvar medan man krånglar fast bommen? Tror det blir knepigt att få henne att gå in själv på kommando utan att leda med grimskaft. Hjälp mig ni kloka och duktiga!

Fast varför inte lära den att bli inskickad? Det är typ det simplaste man kan göra vid ensam lastning. Man behöver inte flytta på sig och kan ställa sig i en säker position där man varken riskerar att bli översprungen eller att hästen får för sig att kasta sig ut när man står där i själv.

Jag kom på med min att han inte tyckte att det var ok att jag gick först ens, han blåvägrade. När jag i stället skickade in honom tog lastningen sekunder. Det är ganska lätt..man står på sidan av rampen, ser till att hästen har sitt huvud mot spiltan och sedan manar man på, kastar grimskaftet över halsen på hästen när den börjat gå in, på med bommen, upp med rampen och sist går man in och sätter fast hästen.

Enl denna tekniken står man alltid på ett så säkert avstånd som möjligt, minimal risk för att slita sönder armar inifrån eller risk att bli påbackad/översprungen, när man stänger bommen behöver man bara sträcka armen över :
(sökte bara random på "lasta häst själv" på tuben)

Jag kollade på en lastningskurs en gång och där rekommenderade man att aldrig gå in i spiltan själv vid vanlig transport vid enmanslastning utan endast om man är flera vid lastning, det är trånga utrymmen och inte helt riskfritt, bättre att hästen går in själv. Håller helt med faktiskt

Senast ändrad:
Man kan börja med att skicka dem in i spolspilta, box, mellan träd etc innan man tar trailer-situationen som för vissa är mer laddade.
Man kan också träna på att be dem följa tryck på olika sätt innan man ber dem följa linan in, om man väljer den metoden.

Exakt så är mycket klokt att göra, då skapar man kommandon och situationer hästen redan känner igen, minimalt utrymme för missförstånd.

Jag gjorde så när jag fick nog av att min inte ville gå på snabbt nog. Började 1 vecka med att träna in tekniken i stallets spolspilta. Mitt mål var att han skulle gå in utan tvekan och stå kvar.
Sedan använde jag mig av precis samma teknik vid transporten och övade kanske totalt under 1 månads tid och fortsatte upprätthålla att göra det till en vardaglig grej, typ koppla på släpet några gånger i veckan bara för att.

Det som gjorde mig mest stolt senare var att han blev så pass trygg då han mer såg det som en träning, att jag i våras inte hade lastat på 2 år pga ej behov längre och nära till klinik..jag fick bromsa hästen nästan i stället för det var verkligen "jaaag vet!!, jaaag kan!" :love:

KL

Det är bra att ha ett längre slags grimskaft när man ska skicka in. Jag tror att 3 meter minst är lagomt, dvs inte ett vanligt kort.
Har man lagt det på halsen så är det jättelätt att bara ta tag i om hästen kommer ut igen, även om det går ganska fort och när man sedan haffat tag i det så har man lite mer "spelmån" och hinner förhindra att hästen drar iväg helt.

Men å andra sidan som du skriver innan lastningen är helt trygg så kanske man bör hålla grimskaftet hela tiden tills dess att bommen är på och sedan slänga det över hästen för att gå runt och knäppa fast, plocka av lastningsgrimskaftet.

Men är hästen helsafe känns det också ganska troligt att man vågar kasta över det på halsen ganska på en gång.

Jag skickar in, och har faktiskt en häst som har kastat sig ut och skenat iväg en gång. Min tanke är att jag kan ändå inte hålla henne om hon kastar sig iväg, när hon gör det är det allvar och jag skulle bara bli släpandes. 99.9% av gångerna är hon dock helt okomplicerad.

Mitt tips är att hitta ett sätt som "normalt" funkar bra och att hästen går på utan att tänka för mycket på det. Man kan ta hjälp med klicker vid behov. Sedan beroende på preferens kan man ha longerlina genom skötardörr eller skicka in, och göra det som om man tänker gå in först men sedan vika av och låta hästen gå in själv. Brukar alltid berömma lite efter, det skadar ju inte om lastning blir något hästen ser fram emot.

Min gamla ponny gick inte att skicka in men hon klev inte ur heller, så henne ledde jag in "som vanligt" och gick sen ut och stängde.

De vi har nu går ibland att skicka och ibland måste man gå med men vi har inte tränat på att skicka.

Har alltid hö och något "gottis" i släpet. Och mycket spån så det inte stänker när de kissar (för det gör alltid stoet).

Vi började med de nya genom att ge de kraftfodret i släpet. Först på rampen och sen längre och längre in i släpet.

Klickerträna, går att använda till massor. Lär hästen "target" att den sätter mulen mot tex ett hinklock. Flytta locket, sätt lockt på en vägg, ett träd. Längre och längre ifrån hästen.
Sen är det bara att lägga locket på rampen, hästen går fram, duttar med mulen, flytta locket osv.

Håller med om klickerträning, suveränt för all inlärning!

Jag börjar med att lära hästen att "parkera" med framhovarna på tex en matta och ökar gradvis tiden den ska stå där. Tränar sen på att skicka in den lös i transporten, sedan är det bara att gradvis lägga på parkeringskommandot för att få den att stå kvar.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 990
Senast: Gunnar
·
Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
8 9 10
Svar
192
· Visningar
18 395
Senast: Piaff
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur