Lasta själv

Sv: Lasta själv

Det verkar som fler "läser på mitt sätt" än på "ditt sätt".

Att ha en adekvat riskbedömning innebär knappast att hålla sig sängliggande. Den som vill påstå att inget någonsin händer med hästar, vill jag påstå antingen lever i en annan värld eller inte har träffat en häst i denna.

Det är säkrast att stänga först innan man binder hästen precis som det är säkrast att rida med hjälm, använda bilbälte och inte cykla på fyllan. Varför ska man chansa?

. När hästen måste anvanda hela sina kropps vikt för att komma loss bruka det ta musten ur dom.
Efter det drog dom ALDRIG sunder igen, man kunde binda dom med ett sytråd.

En häst jag försökte rida en period slet sig som tvååring och ansvarig för stallet plockade fram halsrem och dubbla rep så hästen skulle lära sig varav hästen fick regelrätt panik och drog och drog och drog tills väggbalken hästen var bunden i gav efter. Som treåring var hästen svår att rida in och fick därför ett föl som fyraåring. Som sexåring funkade hästen fortfarande inte i ridning och röntgen visade skador på halskotpelaren. Hästen avlivades sex år gammal. Så visst tog det musten ur den att använda hela sin kroppsstyrka för att ta sig loss.

Min gamla häst går lös in från hagen, står lös i gången när hovslagaren är här, försöker inte backa ur släpet innan hon får kommando, jag behöver inte ens sytråd. Men fortfarande anses det i alla fall här i Sverige säkrast att stänga bakom hästen vid lastning innan man sätter fast hästen därför gör jag så precis som jag aldrig lindar grimskaftet hårt runt handen eller rider utan hjälm hur väluppfostrad häst jag än har, för hon är fortfarande ett 600 kilo tungt flyktdjur som kan bli skrämd av någonting jag inte kan förutse.

Hästen leds in, bommen stängts bak, innan ägern hinna främ för att binda få hästen panic, kan inte komma bakåt, inte främåt, alla dörr är stängt, vad göra han? stegra sig och få främ benen över bommen, mer hystaria och han bryter benen.

Det är därför man bör ha säkerhetsbommar. Hästen hade förmodligen fått panik även om den varit bunden och utgången kunde blivit densamma. Var den hästen tillräckligt väluppfostrad och tränad för att åka transport överhuvudtaget?

Senast ändrad:

Läs om vad jag skriv tidigar,

Repet går rund bröstet över mänken, mellan benen och "IGENOM" grimman.

Alla tränsport har inte säkerhets bommer främ.
Man binda kort så att hästen kan inte kunna stegra sig och komma över bommen.

Nej det var hästen inte och inte ägern heller:
Green on green makes black and blue or this case a dead horse.
Heller att hästen flyger utt an att bli instängd där man kan igen göra.
Här du försökt non gång att få loss bak bommen när hästen få ett spel?
A good way too commit suiside, so don´t talk too me about saftey!

Senast ändrad:

Det verkar som fler "läser på mitt sätt" än på "ditt sätt".

Att ha en adekvat riskbedömning innebär knappast att hålla sig sängliggande. Den som vill påstå att inget någonsin händer med hästar, vill jag påstå antingen lever i en annan värld eller inte har träffat en häst i denna.

Har du statistik om hur alla häst äger lästa sina häster?

Ett meninglös disskusion Lovis.

Alla tränsport har inte säkerhets bommer främ.
Man binda kort så att hästen kan inte kunna stegra sig och komma över bommen.

Nej det var hästen inte och inte ägern heller:
Green on green makes black and blue or this case a dead horse.
Heller att hästen flyger utt an att bli instängd där man kan igen göra.
Här du försökt non gång att få loss bak bommen när hästen få ett spel?
A good way too commit suiside, so don´t talk too me about saftey!

Jag har haft en häst som fick panik i transporten och både hästen och jag överlevde. Efter mer träning kunde jag lasta den hästen själv och åka både kors och tvärs så varför skulle jag inte kunna yttra mig om säkerhet? Jag behövde i alla fall inte skjuta hästen och hästen kunde senare åka utan fler panikanfall så kanske mitt svenska sätt faktiskt är ganska bra? Du är inte ensam om att ha träffat på hästar med panik eller ohanterade hästar.

Och jag vet att alla transporter inte har säkerhetsbommar fram men det är relativt vanligt på nyare svenska transporter och varför tror du det är det? För att det har visat sig vara säkrast. Även om man binder kort finns det otaliga berättelser om hur hästen trots det lyckats kravla sig över bommen och fastnat i alla fall. Återigen för säkerhets skull bör man ha panikbommar förhoppningsvis behöver man aldrig använda dom men varför chansa?

Precis som det har visat sig säkrast att stänga först innan man binder fast. Ett av de största svenska försäkringsbolagen skriver på sin sida om tips vid lastning och skriver där att man aldrig ska binda hästen innan man stänger. Tror du de bara hittar på sina råd och tips?

I alla fall de flesta jag har träffat på stänger alltid innan de binder fast hästen så här i Sverige är det nog ett vedertaget förfarande baserat på många svenska hästmänniskors erfarenhet. Oavsett hur lugn, trygg, väluppfostrad och transportvan hästen är.

Förr när uppfödarna behöll hästarna o inte hade lösdrift så stog unghästarna i spilta o lärde sig på så vis.

Dock anser jag att det är skillnad på dess hem o en färdlåda;)

Det går att lära dem att lasta genom att följa med dem in o sen gå runt o stänga bakom. Har en lång lina utifall att hästen skulle backa ut under tiden o lastar bara igen- försöker inte att hålla fast hästen- inget tvång.

De flesta hästarna vill ut bakåt. det är oftast när man börjar att köra som de börjar trassla framåt.

När hästen väl har åkt o känner sig bekväm lär jag den att gå in själv o får äta sin måltid där.

Hästar ska bindas fast som små med sina mammor o sen i boxen med säkerhetsknut- inte balsnören.
Sen hjälper man dem- sätter dem så att de inte kan kasta sig - mot en vägg eller leder den framåt tillbaka o säger stå still- INNAN den börjar att dra.

Fast som regel- hästar som kastar sig stannar så fort de kommit lösa o ruskar på huvudet iom triggerpunkterna på nacken.

Nej jag är emot att de ska lära sig den hårda vägen o ev. få livshotande nack o halsskador.
Det kan räcka med att smacka fram hästen om den börjar att backa.
Sällan kastar de sig utan att man först ser tendensen- förhindrar kastningen.
Man kan i värsta fall ge den en hörvel så den flyger framåt- bryter trenden.

Man lär dem hur de ska agera.

Senast ändrad:

Förr när uppfödarna behöll hästarna o inte hade lösdrift så stog unghästarna i spilta o lärde sig på så vis.

Dock anser jag att det är skillnad på dess hem o en färdlåda;)

Det går att lära dem att lasta genom att följa med dem in o sen gå runt o stänga bakom. Har en lång lina utifall att hästen skulle backa ut under tiden o lastar bara igen- försöker inte att hålla fast hästen- inget tvång.

De flesta hästarna vill ut bakåt. det är oftast när man börjar att köra som de börjar trassla framåt.

När hästen väl har åkt o känner sig bekväm lär jag den att gå in själv o får äta sin måltid där.

Hästar ska bindas fast som små med sina mammor o sen i boxen med säkerhetsknut- inte balsnören.
Sen hjälper man dem- sätter dem så att de inte kan kasta sig - mot en vägg eller leder den framåt tillbaka o säger stå still- INNAN den börjar att dra.

Fast som regel- hästar som kastar sig stannar så fort de kommit lösa o ruskar på huvudet iom triggerpunkterna på nacken.

Nej jag är emot att de ska lära sig den hårda vägen o ev. få livshotande nack o halsskador.
Det kan räcka med att smacka fram hästen om den börjar att backa.
Sällan kastar de sig utan att man först ser tendensen- förhindrar kastningen.
Man kan i värsta fall ge den en hörvel så den flyger framåt- bryter trenden.

Man lär dem hur de ska agera.

En engång har du skrivit bra :bow:
Uppställning i spilterna som inte finns längre hade en bra innlärnings funktion, att stå bunden, dock fick fölet lär sig innan dom stått själv i spilten, (mitt tidigar inlägg).

Vi fick in vild häster från Eastern Oregon/Washington som hade aldrig varit bunden i sitt liv, fick dom lära sig som jag beskriv tidigar just för att undveka näck skada, ibland kunde vi ta två rep och dally till våra sadle häster.

Leaderskap!! "you cain´t lead from behind"!
Har hästen tillit följer han med överallt, aven i en transport som kan vara rätt så :eek: men så fört du gå utt kan du få den situation som SpeedyPolla #43. har.
Och det är här det klammer i tån och man kan inte få svar:
Lästa Själv:
hur ska man bäre sig åt när hästen baka så fort man har slapp han?
Bindning är ovasentlig med en val uppföstred häst som kan man skicka in, stänge och kör iväg, men inte med den som har lärt sig olatter!

Säkerheten är den hästkundskap man skaffa sig igenom åren och en dosa Suntförnuft ;)

Det är ju bara att titta på den här diskussionen - det är få (faktiskt ingen) som tycker det är en god idé att binda upp först och stänga sedan.

Vad sägs om den statistiken?

Du för läsa igenom tråden igen Lovis.
Du behöva inte vara så envetet att ditt lästning sätt är det enda som gäller.

Fast det sättet som du beskriver är HÄR mer för de som inte har vänjts rätt o börjat sätta i system att kasta sig o komma loss.

How du you move cattle?
Jo du föser dem- funkar på hästar med, men visst är de mer som hunden.
Jag har dem vid sidan, men har oftast en framför o en bakom då jag nästan alltid släpar på två.
Många gånger har den bakom farit förbi mig- förr o då har jag bytt position ett tag. Haft den brevid mig o den äldre bakom.Den äldre går först o kan höger o vänster o kan därmed fjärrstyras.:love:

att få den att stanna kvar när man går runt är lättare än att själv backa ut- då hästen mer än gärna följer med.

Jag säger - Stanna! som den redan förstår betydelsen av eller så ber jag ngn annan stänga.

Jag lastar än idag ut min ena som ogärna vill backa ur själv. Öppnar bommen o har redan knäppt loss o har ett grimskaft som är lagt slätt under frambommen o går runt o backar ut den. Den andra backar ut själv- lugnt o fint... numera:rofl:

Den satte sig på bommen en gång o sprattlade med bakbenen o har inte testat det mer- 10 år sen.

Jag har bommar både fram som bak som öppnas utifrån.

Backar hästen ur transporten så upprepar man bara ilastningen. Jag låter dem backa med lös lina. När de stannar fångar jag upp stoppet och ber dem gå fram igen. De blir trygga i transporten och inser att det är dumt att backa ut iom att de bara åker in igen.
Man triggar ingen kamp och flykt iom att man inte gått på dem då de backar.

Det kan dock ta tid att lära hästen så här. Och det är inte alla villiga att lägga.

Iom att man har lång lina så kan man gå ut genom skötardörren utan att riskera tappa hästen om den nu skulle backa.

Sen börjar man inte stänga innan hästen är lugn med att stå där. Man kan börja bara gå bakom hästen fram och tillbaks om den reagerar på det(med bakom menar jag på säkert avstånde runt den och upp på andra sidan den). Går den ur lastar man in igen. Backar får den. Bara inte stå still utanför utan att man gör någonting åt det. Dä kan man genom upprepning släcka ut den trigger som får hästen att kasta sig om det är så att triggern är just rörelsen bakom.
Man kan också börja lägga linan bakom hästens rumpa alt om bommen är sån man bara vrider vrida den utan att låsa. Så gör ingen illa sig.
Man får ju kolla vad som triggar hästen och jobba därefter.

Men lång lina genom skötardörren eller runt bommen så kan man be hästen kliva fram även då man står bakom. När den går fram är linan lös och hästen får eftergift/beröm.

Så kan man göra om man inte vill knyta först. Vilket jag inte vill.

Bra träning sätt, som man få mycket uttdelning för.
Har använt långlinja en del själv, har alltid den och mitt Buck Kniv med, men finna långlinja att var lite burkig att hålla ördning på.
Jag vill heller ta ett extra grimskaft, lägg det runt rumpen och ta han in som en resa väska, "nu gå vi in" binda eller kan jag slå ett dally med huvud grimskaft,
sen kan jag gå utt med den andra grimskaft förtfarenda om rumpen så han kan inte baka tills jag lås fäst.

Jag tycka lästning ska vara lung-finn-det har vi gört tusen gånger aven om det är första gången för hästen.
Det gå så bra på.

Jag lastar inte igen för att hästen har bråttom ut efter en resa.
Sånt löser sig om man inte gör affär av det o istället belönar den för att den går försiktigt.

den har ju varit duktig o detta är inget oöverstigligt problem- bara brist på erfarenhet.

min ena hästs uppfödare lade en ramp vid stalldörren en vecka innan mitt köp. Det är ju ofta luckan som känns ranglig för dem.
Den åkte sen de 30 milen hem till mig o vi kunde öva vidare.

Övade bara lastning för att jag då ännu inte tagit BE.
Den fick ej heller knappt plats på längden så det blev ett nytt släp- dyr häst.;)

Den yngre är så hög o hade svårt med kurvtagning o än idag s¨är det oerhört vindkänsligt med den höga i- hög tyngdpunkt.

200 kg skillnad med det känns som ett ton.

Du för läsa igenom tråden igen Lovis.
Du behöva inte vara så envetet att ditt lästning sätt är det enda som gäller.

De flesta här är ju rörande överens om att man stänger bommen innan man binder fast hästen, oavsett om man lastar själv eller har någon som hjälper till. Du tjabblar ju bara om föl och att man ska binda fast hästen och då kan den hålla på och kasta sig tills den känner att den sitter fast och ger upp. Du verkar dock inte ha sån stor erfarenhet av att hantera stora vuxna hästar som är svårlastade och även om dom är lättlastade men sen får panik i transporten och vill ut, eller bara bestämt sig för att dom inte ska vara kvar, så är inte risken överhängande stor att grimskaftet håller när dom slänger sig.

Det går absolut att knyta så att vuxna hästar som inte är "tama" inte kommer loss. Även om de panikar. Men då måste man som Leifhill redan sagt binda på ett speciellt sätt och med riktigt slaget rep. Spännen, hakar, sömmar och tunnt läder går av om en häst rycker. Slaget rep utan spännen med rätt knopar går inte sönder eller upp. Knyter man runt som en halsring och även runt buk från mellan frambenen så får de inte heller nackskador. Sen att jag personligen inte VILL göra så är en sak. Men det går absolut! Så gör cowboys, typ argentinare etc.

Att LHR pratar föl är ju för att man i många andra länder börjar hantera hästar som bruksdjur som Måste funka redan som föl. För att få lättare att få dem helt safe som vuxna. För det måste ju gå om man har hästen som arbetsdjur. Kan bli livsfarligt annars.
Vi får som svenskar tänka på att djurgållningen är väldigt annorlunda i en del länder. Det behöver inte betyda att folk inget kan för att de inte hör som vi.

Senast ändrad:

Så här gör jag:
Öppnar baklämmen och innerdörrarna i transporten, öppnar skötardörren fram.
Går och hämtar hästen. Siktar den mot ena "spiltan". Lägger grimskaftet över ryggen på hästen och ber den gå in.
När hästen gått in (brukar ta högst femton sekunder), stänger jag innerdörren bakom hästen.
Går runt transporten, fäster hästen i transportgrimskaftet (hänger ett på varje sida i min transport). Stänger skötardörren efter mig.
Stänger baklämmen.
Åker.

Vid urlastning, samma procedur fast i omvänd ordning.
Men jag har ett gäng lättlastade hästar, och jag lägger ner mig på att last-träna unghästarna och lära dem detta tillvägagångssätt.

om jag så hade världens tryggaste häst så hade jag ändå ALDRIG bundit fast den innan jag stängt bak.

Det har jag gjort.
När jag köpt vuxen häst som inte lärt sig att bli inskickad i släpet, men som har respekt för lätt tryck i nacken av grimskaftet.
Eftersom jag i stort sett alltid lastar och kör ensam, har jag varit tvungen innan jag hunnit lära dem "mitt" (och flera andras här:)) sätt att lasta.
Har faktiskt gått alldeles utmärkt - varje gång.

Enda undantaget var för ca 10 år sedan när en häst tvunget skulle lastas. In gick hon hur snällt som helst, men så fort någon böjde sig för att stänga bakom henne, kastade hon sig. Oavsett om hon var bunden eller lös.
Det slutade med lugnande medel:o, inköp av transport med innerdörrar bak, och flitig lastträning. Nu får jag dra henne i svansen för att få ut henne ur transporten.

Varför stänga halvdant bakom o sen gå bak igen:confused:

Nej. Även om hästen aldrig har kastat sig om man har bundit fast, så kan det skita sig med nästa häst o då står såna som du såhär:confused::confused:

Hästen som du tog som ex. Ja har de en gång suttit fast o kastat sig så har de erfarenheten. då är det för sent att ha den lös.
Om man till att börja med aldrig utsätter den för det behöver man heller aldrig behöva korrigera det.

det räcker med ett enda kast om man har otur o hästens nacke får permanenta skador.

Det är därför som man vänjer föl- innan de blivit tyngre än vad nacken tål.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 135
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar