Sv: Lasta själv
Det jag vill bara viderbefoga till andra hur lätt det är att få bättre kontrol.
??vad är ett stigbet??
??vad är ett stigbet??
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du får ursäkta Thua men...Du har själv använt Nh-tränare rätt nyligen till din egen o nu är du lasttränareFör mig är det inte intressant vilken metod som är snabbast. För mig är det intressant vilken metod som är mest gynnsam i längden. Så jag gör samma med en nyinköpt häst som med en som jag kallats in för att lastträna.
KL
Jag blir ledsen då jag ser folk förespråka invinschning eller lastning med kedja runt nos eller stigbett etc. Visst kanske det går att tvinga in hästen. Men det gör ont i mig då jag tänker på hur hästen måste kännt då.
Jag ser ju hur det nyttjas av folk med irl. Det gör mig ont. Det finns metoder där man inte skrämmer in hästen, tvingar in den eller gör illa den.
AhJag har hästen i lång lina och står bakom frambommen i släpet.
??vad är ett stigbet??
Tack korven , jag har sett såna men visst aldrig vad dom var till??
Du mena att folk anvander dessa för att lästa hästen med??
Varför stänga halvdant bakom o sen gå bak igen
Vad är det som är halvdant med att stänga tumstjocka plywooddörrar bakom hästen???
Nej. Även om hästen aldrig har kastat sig om man har bundit fast, så kan det skita sig med nästa häst o då står såna som du såhär
Detta var rätt intressant skrivet med tanke på att man i "mina kretsar" anser att jag är bra på att lasta häst och ber mig om hjälp om man har problem. Men det kan du inte veta.Vaddå "såna som du"?
Hästen som du tog som ex. Ja har de en gång suttit fast o kastat sig så har de erfarenheten. då är det för sent att ha den lös.
Om man till att börja med aldrig utsätter den för det behöver man heller aldrig behöva korrigera det.
Ja, den hästen tog jag som exempel på när det inte går bra med lastning. De hästar som jag har uppfostrat, är lättlastade eftersom jag tränar dem på att lasta sig själva. och jag skrev ju också om mina åtgärder: lastträning i ett säkert släp (jag gillar inte bommar bak efter att ha sett häst krypa under och det är garanterat inte bra för ryggen på hästen).
det räcker med ett enda kast om man har otur o hästens nacke får permanenta skador.
Det är därför som man vänjer föl- innan de blivit tyngre än vad nacken tål.