Lasta själv

Sv: Lasta själv

Jag kan använda kedja eller stigbett, men inte för att få in hästen. Däremot för att hindra en häst som bara drar iväg, att göra just det. Helt enkelt att sätta gränser, det är då hästen som utövar våld mot sig själv s a s. Jag rycker inte och sliter, utan håller och visar att nej, man drar inte iväg.

Jag delar helt din uppfattning att ett bra sätt är det som är gynnsamt i längden. Definitivt inte sätt som ger dåliga erfarenheter.

För mig är det inte intressant vilken metod som är snabbast. För mig är det intressant vilken metod som är mest gynnsam i längden. Så jag gör samma med en nyinköpt häst som med en som jag kallats in för att lastträna.

KL

Jag blir ledsen då jag ser folk förespråka invinschning eller lastning med kedja runt nos eller stigbett etc. Visst kanske det går att tvinga in hästen. Men det gör ont i mig då jag tänker på hur hästen måste kännt då.

Jag ser ju hur det nyttjas av folk med irl. Det gör mig ont. Det finns metoder där man inte skrämmer in hästen, tvingar in den eller gör illa den.
Du får ursäkta Thua men...Du har själv använt Nh-tränare rätt nyligen till din egen o nu är du lasttränare:confused:

Jag är självlärd o har bara tänkt med sunt förnuft o anser inte att jag är ngn tränare i lastning för att jag har hjälpt en del i akuta lägen.
Råd kan jag ge, men det handlar mest om daglig hantering o att man kan läsa hästen.
en del anser att hästen inte är rädd- bara dum när den fryser fast.
Det går fort att utveckla "dumhet" från rädsla- hästen överlevnadsinstinkt.

Dålig erfarenhet- den vill inte vara med mer.

Vet inte om skarpa bett är sämre än psykisk mobbing. Trots allt är det nackstycket som tar smällen då de oftast kör upp huvudet. stigbett har jag aldrig använt.

såg för ett tag sen en NH-människa göra utfall mot den ursnälla hästens huvud - hoppade emot med hackande händer flera gånger- helt utan anledning- i förebyggande psykisk terror.

Hua för att hamna i ett stall där det idkas s.k hantering enligt NH-metoden:eek: Lite OT:angel:

lite knapplån

Min häst har varit väldigt svårlastad i många år, fram tills förra året då vi insåg att hon vill ha ett helt tomt släp och mig bakom bommen, då går hon rakt in.

Har nu läst hela debatten och kan tycka det är lite tråkigt med samma hela tiden. Ingen kommer tills slut säga: Klart du har rätt, nu ska jag ändra på mig.
Tillbaka till det de handlade om. Jag tränar/tävlar en d-ponny åt en vän och åker regelbundet med transporten. Hon är ung, 5 år och när hon köptes som två-åring väldigt lite hanterad. Vilket jag absolut tror påverkar att hon bråkar när hon ska upp på transporten. I början ville hon inte gå in. Hennes ägare ville gärna använda linor vilket hon tycker är smidigt, inte jag. Men vi provade med varierat resultat. Då de som höll linorna inte var tillräckligt snabba backade hon ut och höll på att bråka ofta(en anledning till att vilja göra hela lastningen själv, då kan det inte bli dåligt för att medhjälparna är dåliga). Hon fick som vana att gå in och sedan ut igen. Inte kasta men tillräckligt för att man inte ska orka hålla emot framifrån.
Sedan provade vi med långpiskar. Man fick ha en på varje sida för att hon inte bara skulle gå åt det andra hållet, men det fungerade. NATURLIGTVIS slog vi henne inte med piskarna utan hade de där som stöd för att hon skulle gå åt rätt håll. Nu räcker det oftast att en går bakom med pisken lite upplyft för att hon ska gå rakt in i transporten och stå som ett ljus. Dock ska piskhållaren vara hästvan så man ser i tid om det måste rättas något. Tex om hon går in halvt och sedan försöker backa (trotsig, för att det fungerade att göra så innan) så lägger man pisken bakom henne eller handen på rumpan så hon känner den och hon ändrar planerna och går in. Sedan kan jag lungt stänga där bak medan den andra håller henne fram. Men hur man ska gå från detta till att lasta själv (inte skicka in utan leda) Hon är 5 och vill bestämma själv. Hoppas det blir bättre efter ett antal hundra lastningar. ;)

Jag igen. Orkade inte skriva så mycket på en gång utan att skicka iväg emellan. Det handlar om olika saker så blir nog bra. En av anledningarna till att jag köpt en unghäst -10 och inte en treåring som är redo att ridas in med en gång är för att jag tycker unghästarna glöms bort för lätt. Man lär dem ingenting utan förväntar sig att de ska kunna allt sedan ändå. Därför ville jag ha en häst att jobba med från grunden. Han är ett år men det betyder inte att han ska gå i hagen hela dagarna. Då blir det en sådan chock för dem att komma ut i verkligheten sedan. Håller på med honom mellan 1och 2 timmar per dag. Uppdelat flera gånger per dag om länge. Det är massa saker jag vill att han ska kunna innan han ska ridas in. Och även om man inte änvänder dragkamp så är det mycket lättare när hästen inte är fullvuxen. Tex gå in i transport själv ska vi snart börja med. Det var många som skrev hur de gör men inte mer beskrivet hur man lär hästen detta. :) Jag tänkte ha mat framme i en transportkrubba som han redan nu fått mat i flera gånger så han förstår att det är mat där. Sedan borde det inte vara så svårt bara man har tålamod och tar det lugnt. Är det något jag ska tänka på speciellt? Tack på förhand :)

Jag har jobbat med hanteringsproblem för hästar i runt 10 års tid. Men jag har gått över mer och mer till att jobba med dressyren istället. Jag vill inte kalla det jag sysslar med för NH. För det stämmer inte överns med vad vissa andra tränare håller på med. Jag kallar det mer problemlösning med hjälp av hästpsykologi och kroppsspråk. För jag nyttjar hur djuren fungerar och använder min kropp. Jag har inget behov av att sätta ettikett på mig själv. Däremot verkar andra ha ett behov av att namnge saker. Och det är eklast att dra till med en beteckning som folk vet vad det är istället för att behöva förklara helt från grunden vad man gör.

Jag har mycket riktigt använt mig av en tränare som sysslar med någonting liknande NH. Och gör fortfarande. Men ej heller han kör rent NH. Han är självlärd och sysslar med någon egen metod byggd på etologi, psykologi, inlärning, NH, nervsystems-kunskap och en väldans massa år av erfarenhet. Han jobbar alltså inte NH alla Parelli etc. Straffbacka eller så existerar inte. Tålamod och upprepning är det viktigaste redskapet för honom.
Det jag gjort för honom är att rida min unghäst, löslongera och trickträna gamlingen. Han får leka lite fritt med mina hästar, främst gamlingen som redan kan det mesta andra. Och så har vi gruppträningar i skogen där vi nyttjar flockmentaliteten och naturen i träningen. Det är inte NH-övningar då, utan mer saker som vi sen ska kunna använda praktiskt.
Mina hästar kan redan det mesta vi gör på grupperna. Och jag med. Men jag tycker det är kul. Och det är skoj för unghästen att vara ute i grupp så. I vårt stall är inte folk ute så många ihop annars. Så det är mest det jag tycker är nyttigt för honom då.

Jag är bra vän med min tränare. Han är min mentor lite grann och vi sammarbetar och rekommenderar varandra elever. Jag är med honom som assistent på en hel del jobb. Det han gör är samma som de flesta erfarna hästmänniskor gör. Det är inga konstigheter. Sen vill andra ha ettiketter på allt. Och han är runt om i landet känd som NH-snubbe. Men det blir väl så då man gör annat än rider(även om han gör det med.. men rider mest in). Även om man själv aldrig säger att det är vad man gör.
Jag stötte på honom för första gången då jag var 13 år och han tränade min ponny, som jag då var medryttare på. Sedan dess har jag intresserat mig för hanteringen från marken. Oftast är det ju ägaren som behöver tränas och inte hästen. Är de sönderskrämda kan det dock ta tid. Just därför bör man passa sig för att skrämma upp dem. Man aktar huvudet och munnen och sätter inte press på dem i onödan. Och man ska ge dem beröm som de förstår. Så de får något för att de gör det vi vill.

Senast ändrad:

Inte bunden i trailern när jag öppnar/stänger bakluckan.

Han kastar sig inte, men jag vill ha longerlinan på så jag har lite koll eftersom jag går ut/in vid skötardörren.

Man binder ju bara för att den ska stå kvar i färdriktningen. att den inte kan vända sig eller fara runt om spiltan nu är stor.

Själva spiltan är ju det som håller den inne.
DVS uppbindningen fyller inte funktionen att hästen stannar kvar- som i undersökningsspilta på klinik.

Det är just det jag mena, känna igen som INTE binda hästen under tränsport.
Jag se inget fel att man gå in med hästen, gå utt sid dören och stänga bak sen gå främ och binda:
Men för mig verka det ånjödiga momenter :confused:
när hästen har val gott in.....binda, gå utt och stänga :banana:

Det kan berör på att jag är latt av mig och har igen lust att krångla till allt :D

Varför stänga halvdant bakom o sen gå bak igen:confused:
Vad är det som är halvdant med att stänga tumstjocka plywooddörrar bakom hästen???

Nej. Även om hästen aldrig har kastat sig om man har bundit fast, så kan det skita sig med nästa häst o då står såna som du såhär:confused::confused:
Detta var rätt intressant skrivet med tanke på att man i "mina kretsar" anser att jag är bra på att lasta häst och ber mig om hjälp om man har problem. Men det kan du inte veta.Vaddå "såna som du"?

Hästen som du tog som ex. Ja har de en gång suttit fast o kastat sig så har de erfarenheten. då är det för sent att ha den lös.
Om man till att börja med aldrig utsätter den för det behöver man heller aldrig behöva korrigera det.
Ja, den hästen tog jag som exempel på när det inte går bra med lastning. De hästar som jag har uppfostrat, är lättlastade eftersom jag tränar dem på att lasta sig själva. och jag skrev ju också om mina åtgärder: lastträning i ett säkert släp (jag gillar inte bommar bak efter att ha sett häst krypa under och det är garanterat inte bra för ryggen på hästen).

det räcker med ett enda kast om man har otur o hästens nacke får permanenta skador.

Det är därför som man vänjer föl- innan de blivit tyngre än vad nacken tål.

Mina huvudsvar i fetstil.

Jag har precis börjat skicka in min häst i transporten, hon fattade idag på ca 5 minuter.
Har sen innan lärt hästen att bli inskickad i spolspiltan och gå fram när jag är bakom bara så att hon ska förstå vad jag vill och att det är ok att gå först. Även "back" inlärt på röstkommando. Började sen med att gå in med henne i släpet som vanligt och visa att det fanns massor med gott i krubban (äpplen). Ställde mig sedan bredvid och bad henne gå in medan jag stod kvar. Hade longerlina som jag sedan tog i och sa back så backade hon ut utan problem, tog även lite i svansen eftersom jag tänkt att det är ett rätt bra tecken att ha för att hon ska förstå när det är ok att gå ut. Gjorde om ett par gånger och stängde sen bakom och hon fick stå i släpet och äta upp innan vi lastade ur igen.

För mig är stigbett osv absolut sista utvägen eftersom det med en häst som min inte har att göra med behov av uppfostring eller mer kontroll utan snarare med att få hästen med sig för att hon vill. Hon älskar att göra det man ber om så länge man BER om det och inte TVINGAR. Både jobbigt, farligt och onödigt att slåss med en häst om det inte är absolut nödvändigt även om det oftast fungerar till slut. Skulle heller inte sätta fast hästen innan jag stängt bakom eftersom det också har att göra med att hon ska vilja vara i släpet och inte bara tvingas acceptera det.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 135
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar