Lasta själv

Sv: Lasta själv

Är hästen "Uppfostred" då är det igen konst att lästa själv,
Gå in - binda fäst - gå ut - stänga till.

Det är det har att man "SKA ALDRIG BINDA FÄST HÄSTEN" som jag regera på!
Vad är det för häst folk som kan inte har sina häster uppbunden???
CRAAAAZY

Det där är inte vedertagen kunskap och ett enormt säkerhetsvidrigt förfarande. Att kunna stå upppbunden är INTE samma sak som att binda i transport innan bommen är på bakom. Jag undrar vad du har för bakomliggande kunskap och eventuell hästutbildning som föreslår detta i en tråd för en person som inte har efarenhet av hästlastning?

AKO, yrkesutbildad med lång hästerfarenhet

??? och vad hinder hästen att baka utt innan du har stängt bakom när man leda in hästen!!!!.
Hästen måste val kunna stå bunden!!

Man leder väl inte in hästen när man skickar in den?
Själv går jag på sidan av rampen och så fortsätter hästen in själv, jag stänger bom och ramp och sedan går jag in genom skötardörren och binder fast hästen.

Aldrig binda före man stängt bak!

Jag längtar ju till den dagen jag kan lasta själv...
16-årig f.d travare - blivit misshandlad på/i transport..

Kan ha hästen lös överallt, han följer mig som en hund. Är det dock en transport
det handlar o så kan man inte göra NÅGOT mer än att vänta ut honom.
När han väl är beredd på att gå upp, så måste jag stå kvar framme
med honom, för annars slänger han sig ut igen.
Är alltså beroende av någon annan vid lastning, tyvärr..

Lycka till TS! :)

det var nog inte så folk menade, att dom ALDRIG har sina hästar uppbundna.
utan att man stänger bakom hästen innan man sätter fast den.

Aha, hästen lära sig att sto bunden i gången men inte i transport för säkerhets skull, ifall att han ska kasta sig....ok.

Och när hästen har baket utt innan man har stängt bommen då för man sto där med skäggen i brev låda för han har lärt sig bak dorren är oppet och näste gången "same procedure as last time" och på slut han vägre att gå på.

Hästen ska vara träned sen babies att sto bunden och har lärt sig att "slita och dra komma jag igen vart", this is just horsemanship 101.

Tyvär är det månge häster som har inte lärt sig det och då kan man få problem.

Det där är inte vedertagen kunskap och ett enormt säkerhetsvidrigt förfarande. Att kunna stå upppbunden är INTE samma sak som att binda i transport innan bommen är på bakom. Jag undrar vad du har för bakomliggande kunskap och eventuell hästutbildning som föreslår detta i en tråd för en person som inte har efarenhet av hästlastning?

AKO, yrkesutbildad med lång hästerfarenhet

Vi bor inte så långt från varan, vi kan val träffas över kaffee och dela vår "hästkundskap"
Jag kan ta med kaffee brod :laugh:

Man leder väl inte in hästen när man skickar in den?
Själv går jag på sidan av rampen och så fortsätter hästen in själv, jag stänger bom och ramp och sedan går jag in genom skötardörren och binder fast hästen.

Aldrig binda före man stängt bak!

Jo det gå så fint att leda, ta bort mitt lämnen då har man gott om platts.
Häster som är så van att lästa kan man göra som du, bara peka och "in they go"
då spara man några steg ;).

Aha, hästen lära sig att sto bunden i gången men inte i transport för säkerhets skull, ifall att han ska kasta sig....ok.

Och när hästen har baket utt innan man har stängt bommen då för man sto där med skäggen i brev låda för han har lärt sig bak dorren är oppet och näste gången "same procedure as last time" och på slut han vägre att gå på.

Hästen ska vara träned sen babies att sto bunden och har lärt sig att "slita och dra komma jag igen vart", this is just horsemanship 101.

Du är lite ute och cyklar. Det är säkerheten både för oss och hästen det handlar om!
Inte att hästar ska kunna ditten och datten.
faktiskt många hästar som kan stå uppbundna utan problem. men dom flesta av oss väljer den säkra vägen när vi lastar själva. better safe then sorry.

Jag förstår vad du är ute efter även om jag inte helt håller med. Få tränar sina hästar att stå bundna så pass att de helt blir av med instinkten att dra. Och ska man göra sånt ska man ju ha saker som håller och kunna knyta rätt så de inte får svårt att få luft eller får skador.
Så ska man lastträna hästar åt andra får man anta att de inte klarar av att stå bundna med enpunkts-fästning. För det är få som är trygga i det av de hästar man möter här. De flesta kommer gå emot trycket.
Därför rekommenderar man att aldrig, aldrig sätta fast innan man stänger. För de kommer rycka sig fria iom att sakerna går upp eller sönder. Och då triggar man ju bara sånt beteende iom att de lär sig att det fungerar. Och man skrämmer dem lite mer också. Sen kan inte hussarna och mattarna alltid läsa av om hästen är redo för vissa saker. Och då blir det problembeteende lätt av detta om det får gå fel och löpa linan ut.

Tränar man uppbindning innan man lasttränar och hästarna kan det redan kan man med trygg häst binda först och sen stänga bommen. Men så trygga och tränade är inte de flesta hästar i Sverige(antar att du är någon annanstans ifrån? kanske USA?).

om jag så hade världens tryggaste häst så hade jag ändå ALDRIG bundit fast den innan jag stängt bak.

Nej, du får göra precis som du vill.;)
Jag binder inte upp innan då jag lastar heller. Så jag förstår dig.
Men jag misstänker att Leifhill.. kommer från en lite annan hästkultur än vi har här.
I Sverige är hästen inte ett bruksdjur eller ett djur man köper då man har mycket kunskap. Här kan alla som har råd ha häst utan att det ses som märkligt. Det ger också att vi har rätt mycket okunniga hästägare jämfört med tex Tyskland. Och hästarna är rätt mycket mindre fostrade än i många andra länder(vilket kan tyckas vara bra iom att man slipper våldsamma metoder där man ska "break the horse".. men dåligt iom att folk har en del hanteringsproblem, som man iofs kan lösa med metoder som inte innefattar våld).

Men många som kommer från andra länder häpnar ju lite över hur ofostrade Svenska hästar är. Om nu Leifhillranch är från ett annat land kan det ju förklara varför man då föredrar en annan metod. En del börjar ju knyta upp föl redan från scratch. Och då med saker som håller om de rycker emot. Ve kanske tom knyter runt halsen i form av halsring och sen kanske tom utöver det mellan frambenen och runt buken utöver det vanliga i grimman. Då lär sig hästarna att det inte lönar sig att rycka emot. Man kan också på en massa andra sätt träna dem att söka comfort och gå fram mot trycket och aldrig dra emot. Sånna hästar som skolats så från start och inte är rädda för trailern kan du absolut knyta fast i trailern utan att de rycker.De har aldrig lärt sig att det lönar sig. Och de har lärt om tom i nervsystemet att söka comfort fram till det som drar. Dvs lärt om impulserna. Det kräver dock mer jobb och mer kunskap än de flesta här i landet har eller är villiga att lägga ner tid på.

Just därför skulle jag aldrig rekommendera någon det. För det är som sagt bättre att vara safe than sorry. Och jag antar alltid att folk är mer inkompetenta än de är, för att vara säker. Hellre det än att man ger folk för svåra uppgifter och det skiter sig på hästarnas bekostnad.
Jag ser själv heller ingen anledning till att man ska kunna behöva det. För lastar man som jag gör tex med lina in genom transporten och ut genom skötardörren så kan man ju fortfarande hålla koll på hästen i linan även då man stänger bommen om det behövs.

Däremot ska man också vara väldigt försiktig med att avfärda ngt bara för att man själv inte kan få till det. Det går att lära hästar att funka med den metoden med. Men jag tror det är för svårt för många.
Och jag ser det som sagt som onödigt att använda den metoden. Men går gör det.

Nej, du får göra precis som du vill.;)
Jag binder inte upp innan då jag lastar heller. Så jag förstår dig.
Men jag misstänker att Leifhill.. kommer från en lite annan hästkultur än vi har här.
I Sverige är hästen inte ett bruksdjur eller ett djur man köper då man har mycket kunskap. Här kan alla som har råd ha häst utan att det ses som märkligt. Det ger också att vi har rätt mycket okunniga hästägare jämfört med tex Tyskland. Och hästarna är rätt mycket mindre fostrade än i många andra länder(vilket kan tyckas vara bra iom att man slipper våldsamma metoder där man ska "break the horse".. men dåligt iom att folk har en del hanteringsproblem, som man iofs kan lösa med metoder som inte innefattar våld).

Men många som kommer från andra länder häpnar ju lite över hur ofostrade Svenska hästar är. Om nu Leifhillranch är från ett annat land kan det ju förklara varför man då föredrar en annan metod. En del börjar ju knyta upp föl redan från scratch. Och då med saker som håller om de rycker emot. Ve kanske tom knyter runt halsen i form av halsring och sen kanske tom utöver det mellan frambenen och runt buken utöver det vanliga i grimman. Då lär sig hästarna att det inte lönar sig att rycka emot. Man kan också på en massa andra sätt träna dem att söka comfort och gå fram mot trycket och aldrig dra emot. Sånna hästar som skolats så från start och inte är rädda för trailern kan du absolut knyta fast i trailern utan att de rycker.De har aldrig lärt sig att det lönar sig. Och de har lärt om tom i nervsystemet att söka comfort fram till det som drar. Dvs lärt om impulserna. Det kräver dock mer jobb och mer kunskap än de flesta här i landet har eller är villiga att lägga ner tid på.

Just därför skulle jag aldrig rekommendera någon det. För det är som sagt bättre att vara safe than sorry. Och jag antar alltid att folk är mer inkompetenta än de är, för att vara säker. Hellre det än att man ger folk för svåra uppgifter och det skiter sig på hästarnas bekostnad.
Jag ser själv heller ingen anledning till att man ska kunna behöva det. För lastar man som jag gör tex med lina in genom transporten och ut genom skötardörren så kan man ju fortfarande hålla koll på hästen i linan även då man stänger bommen om det behövs.

Däremot ska man också vara väldigt försiktig med att avfärda ngt bara för att man själv inte kan få till det. Det går att lära hästar att funka med den metoden med. Men jag tror det är för svårt för många.
Och jag ser det som sagt som onödigt att använda den metoden. Men går gör det.

PC krångler vill försöka igen.

Bra skrivit, du påpeka på ett bra sätt att vissa av oss kommer från ett annat häst värld men det är inte landet men snärar ett annat tid där folk var mer häst van.

Här i Sweden bind man fölet fäst till mamma, det var en självklarhet, på premering var det alltid så.
I USA dally vi fäst han till saddle horn och gick. Mamma var trygghet och dom lärt sig att inte fighta.

Alla dom gamle jag känner här lästa som jag, igen problem.
Over there kan vi inte leada hästen i en Step Up 2-Horse Trailer, men man för peka och dom gå in, för det kravs lite training, en del western rytter här kör det räset.
Månge sätt är bra, bara man kan lästa och komma ivägg.

Jag förstå det har med säkerhet och okunnig hästfolk, men tyvär händer det allt för ofta med såna och vad händer, non blir skadad, hästen förstörd.

Jag skriv senerio i mitt tidigar brev av vad händer om du lästa ensåm och hästen är inte bunden, och jag kan intygga just ett sånt, ägern gick in med hästen, innan hon kunda spring runt had han baka utt, försök igen gick han halv väggs och utt igen, 3rd time han bara srtäck på näcken och vägrad. Ägern fick ringa klinicken och avboka tid för hon kunde inge lästa hästen.

Ett senario till:
Hästen leds in, bommen stängts bak, innan ägern hinna främ för att binda få hästen panic, kan inte komma bakåt, inte främåt, alla dörr är stängt, vad göra han? stegra sig och få främ benen över bommen, mer hystaria och han bryter benen.
The horse had to be shot in the trailer.

Så, vad är det bäste alternative när man har inte gört sitt "Grund Jobb Som Babies"?
1. Bind fäst och om han få panik han slita sig löss?
eller'
2. Bomma bak där hästen komma igenstans och skada sig?
eller
3. För säkehet ger sig in i nåt man har igen begrepp på?

Folk som slå sig för bröstet och säjer "ALDRIG" är ofte dom som hamna i en "Jakepot"

Jag tror de flesta uppfödare fortfarande lär fölen att lyfta på hovarna, kunna stå uppbundna och att när en människa håller så kan de inte komma loss. Men kanske kan det att hästarna nu ofta säljs redan som föl medans det förr var vanligare att de såldes först som två eller treåringar ställa till det för några.

Man brukar säga att "man får aldrig släppa en häst" och det ligger en hel del i det tycker jag, en vuxen häst som fått vanan att slänga sig för att komma loss är inget kul. Så jag håller absolut med dig om detta, mycket bättre att lära dem när de är små och man kan göra det på ett mjukt och lugnt sätt.

hinner inte svara på allt.
men jag har aldrig varit med om någon olycka med häst/transport när jag varit delaktig.
peppar peppar!
mina hästar går snällt in, står snällt och går ut snällt.
jag följer inte med dom in utan skickar in dom och står kvar ute själv.
inga problem!

Jag tror de flesta uppfödare fortfarande lär fölen att lyfta på hovarna, kunna stå uppbundna och att när en människa håller så kan de inte komma loss. Men kanske kan det att hästarna nu ofta säljs redan som föl medans det förr var vanligare att de såldes först som två eller treåringar ställa till det för några.

Man brukar säga att "man får aldrig släppa en häst" och det ligger en hel del i det tycker jag, en vuxen häst som fått vanan att slänga sig för att komma loss är inget kul. Så jag håller absolut med dig om detta, mycket bättre att lära dem när de är små och man kan göra det på ett mjukt och lugnt sätt.

haha. det har jag haft i huvet många gånger. släpp inte hästen, släpp inte hästen! och har tack vara det endast tappat 2 hästar på över 20 år :D
sen tror jag inte problemet är så stort som ni tror. jag vet många som tränar hästarna att lära sig stå uppbundna att om dom rycker och slänger sig så kommer dom ingenstans.
även om hästarna är vana och "vet" så kan dom ändå försöka kasta sig av nån anledning och sker det då i släpet så är det inte roligt.
dom är fortfarande flyktdjur med instinkter.
men alla gör som dom vill.
håller definitivt med att man ska lära dom när dom är små.

Hi Anders:
Jag hoppas att dom gamle vardags hantering har inte gott i graven.
Du kan har rätt, föl som säljs för tidig, dock jag änse att det är uppförderens änsvar att bind träna fölet, det kan man göra den första månad.

Jag minns när jag kom tillbaka från USA och fick en shock:eek: att finna folk hade sätt balsnör på grimerna!! Jag tänkt, det har komma inte att gå bra, och visst det gick som tröd, häster som slit sig loss, jobbig när hästen skulla sko, ryck, slit, hästen trämpa i skostol, jag på utt siden och banke huvud i vägen för att lungna ner mig.
Jag fick dom sko´d till slut, men fick ställa krav att ägern måst få ördning på hästen, det klara dom inte av, skadan var gört. Så jag fick hjälpa dom, ett gamle cowboy trick som jag lärd mig som liten:
Vi tog ett skock rep runt bröstet, tied en Bolen knut, drog det mellan benen, upp igenom grimmen och tie fäst till ett stadig trä, gräs baken och där fick han dra allt han vill, efter 2-3 försök ger han upp. När hästen måste anvanda hela sina kropps vikt för att komma loss bruka det ta musten ur dom.
Efter det drog dom ALDRIG sunder igen, man kunde binda dom med ett sytråd.

Nu handlar inte denna tråden om lämpligt sätt att uppfostra ett föl, utan hur man gör när man har en häst som man vill börja lastträna att gå in själv.

I en bättre värld är alla uppfödare vettiga och förståndiga människor. Den världen lever vi inte i. Till dess får vi göra det bästa (och säkraste) av det vi har, och även om det är viktigt att diskutera hur göra med föl kanske det inte hör hemma riktigt i den här diskussionen (tycker jag).

Nu handlar inte denna tråden om lämpligt sätt att uppfostra ett föl, utan hur man gör när man har en häst som man vill börja lastträna att gå in själv.

I en bättre värld är alla uppfödare vettiga och förståndiga människor. Den världen lever vi inte i. Till dess får vi göra det bästa (och säkraste) av det vi har, och även om det är viktigt att diskutera hur göra med föl kanske det inte hör hemma riktigt i den här diskussionen (tycker jag).

Det var du själv i #7 och dina kompiser som tog upp "MAN SKA ALDRIG BIND FÄST HÄSTEN!!" som dålig uppförstring kom upp!

TS vill vet hur vi lästa våra häster och det fick hon svar på, att BIND INTE HÄST GÄNGET hoppa på "bind fäst folket" hjälper inte TS, det bara starta en debate som dom har tråderna bruka glida in på.

Och jag anser fortfarande att man aldrig ska binda hästen innan man stänger bakom. Aldrig. En högst onödig risk för absolut ingen vinning.

Sedan började du diskutera att man redan som föl ska låta hästen vara uppbunden, något som i o f s är viktigt men knappast har med detta att göra.

Och jag anser fortfarande att man aldrig ska binda hästen innan man stänger bakom. Aldrig. En högst onödig risk för absolut ingen vinning.

Sedan började du diskutera att man redan som föl ska låta hästen vara uppbunden, något som i o f s är viktigt men knappast har med detta att göra.

??? now Lovis;
Risk finns det i livet, är man ängslig att nånting kan hade, då för man hålla sig i sänger, då slippa man risk att nåt kan händer ;)

Det finns store risk att försöka lästa en otränad häst än en som är tränad.
Att säjer uppbundnings träning här inte med den har tråden att göra finna jag marklig!
Nåval, lästa du på ditt sätt och vi andra kan göra det på vårt.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 135
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar