Lasta själv

Sv: Lasta själv

Jag har faktiskt filmat när jag lastar själv här.

Ferro har alltid varit lätt att lasta, så länge transporten är tillräckligt stor och självklart en boggi. Är transporten för liten så ställer han sig på rampen och lägger upp huvudet på taket på transporten så att alla ska fatta vinken. :D

Jag fick alltid hjälp med att lasta förut men sen kom tiden då ingen fanns som kunde hjälpa till och jag fick klara mig själv. Jag hade tidigare, då medhjälpare fanns till hands, provat att skicka in Ferro, men han stannade alltid när jag stannade.
Så en dag så backade jag upp transporten emot stallporten så att stalldörrarna funkade som infångare emot transporten. Jag hängde in ett fullt hönät och en hink med lite kraftfoder i längst fram i transporten. Sen slängde jag grimskaftet över halsen på hästen och tog en sop i vänster handen. (Bara för att Ferro är totalt livrädd för spön så skulle det inte fungera med ett longerpisk). När vi nådde rampen så skickade jag på Ferro, smackade tydligt och petade lite på honom med sopen på baken, ungfär som när man använder ett spö som drivande från marken. Ferro blev väldigt förvånad och nästan sprang in i transporten. Där upptäckte han att det ju fanns massa god mat! :idea:
Sedan fortsatte vi på samma vis. Jag glömmer aldrig att lägga in godis i transporten innan lastning. Han ska veta att i transporten så finns det massa gott och dit in vill han gå. Så nu så är han alltid väldigt ivrig över att få gå in i transporten.
Eftersom han är bredåkare och jag inte har en egen transport så åker han alltid utan bom därbak. Ingen av de jag lånar har en längre bom och eftersom transporterna ser olika ut i bomfästena så kan jag inte ordna en själv heller. Därför så stänger jag luckan direkt efter att Ferro är inne i transporten. Är alltid jättenoga med att stå på sidan och aldrig någonsin bakom transporten ifall han skulle komma utdundrandes igen, något som aldrig hänt hittills men tar inga risker, vill inte bli ihjälklämd under rampen. :crazy:

Till att börja med: hur du än väljer att göra BIND ALDRIG FAST HÄSTEN innan det är stängt bakom. Aldrig någonsin.

Jag lär alltid hästarna att gå in själv medan jag står kvar vid sidan av rampen. Stänger bakom, går fram och binder fast. När jag lastar av tar jag loss hästen fram (lägger grimskaftet över halsen), går bak och öppnar. Ber hästen backa och tar grimskaftet när hästen ryggat ut på rampen.

??? och vad hinder hästen att baka utt innan du har stängt bakom när man leda in hästen!!!!.
Hästen måste val kunna stå bunden!!

Fast man vill ju att hästen ska stå kvar på transporten för att den kan s.a.s. inte för att man varit snabb nog att stänga bakom... Samma sak med att sitta fast fram, min häst står kvar för att jag inte signalerat att han ska backa, inte för att han sitter fast i framänden.

Uppfostran hindrar hästen att backa. Uppbindningen gör det INTE om du inte sätter fast så du riskerar nacken. Ska hästen sitta fast vill jag att det finns ett stopp så den inte drar söndre nacken.

Jo, jag har sett vad som kan hända när man binder först och sedan går bak. Så står folk där utan grimma (sönder), en trasig transport och en skärrad häst och undrar vad som hände...

Om man inte sätter fast är det värsta som kan hända att man får ta hästen när den backar ut igen, och lasta en gång till. Vilket känns betydligt bättre än andra scenario.

KL
Jag har en longerlina över bommen som jag fäster i grimman. Den styr in hästen och så står jag kvar ute, halar in linan och kan driva lätt bakifrån om det behövs. När hon gått in så lägger jag på bommen och kryper sedan in, lossar linan och sätter fast grimskaftet.

KL

Jag lastar mina själv.

Den lille shettisen går på bara hon ser transporten, hon verkar tycka det är väldigt roligt. Jag behöver inte ens gå med dit, bara hon är lös traskar hon på.

Nordsvensken går jag fram till rampen med o ber henne gå på bara.

Det funkar jättebra såhär, jag slipper ha med mig någon jämt.

Ha! Jag lastar också från höger.

http://www.youtube.com/user/lilsis81#p/u/17/tMhMJnRuMcs

Fast från vänster också.

På morgonen ville inte det där åbäket gå in alls.

Så vi lastade och lastade och lastade. (Började med att gå igenom).

Till slut backade vi upp på fronturlastningen. (Helt enkelt för att göra lastning som vilken annan träning som helst).

Tack alla för era svar! Ska genast börja lastträna, så vi har ordentlig kläm på det hela när det är dags att åka. :)

Så gör jag också. Linan över bommen och ut igen, kan då stå på vänster sida och "leda" in honom.
När hästen är inne så kan jag lägga linan lätt bakom rumpan och hindra ev backförsök väldigt lätt och smidigt.
Stänger bommen, lägger över linan på höger sida i transporten, stänger luckan, går fram och sätter fast honom via skötardörren.

Det tog ett tag innan jag kom på hur jag skulle göra eftersom han inte var så jättevan vid att bli lastad när jag köpte honom.
Men det här funkar för oss, och känns tryggt och säkert. :)

Uppfostran hindrar hästen att backa. Uppbindningen gör det INTE om du inte sätter fast så du riskerar nacken. Ska hästen sitta fast vill jag att det finns ett stopp så den inte drar söndre nacken.

Jo, jag har sett vad som kan hända när man binder först och sedan går bak. Så står folk där utan grimma (sönder), en trasig transport och en skärrad häst och undrar vad som hände...

Om man inte sätter fast är det värsta som kan hända att man får ta hästen när den backar ut igen, och lasta en gång till. Vilket känns betydligt bättre än andra scenario.

Då är vi överens om en sak, "UPPFOSTRAN" som ska har varit klart så att man slappa bakåt kast och sonderslitet grimmer, äntingen i transport eller i stallgången!

wow jag vill ha era hästar !:love:, jag är överlycklig bara min fuxfia går på efter 5min med longerlina bakom.
men när jag skaffat en egen transport och hästen lär sig att gå snällt in så vore det super att träna att lasta själv ^_^

Men självklart ska hästen uppfostras. Är inte det vad hela tråden handlar om?!

Tråden handlar om att ge tips på hur hon lastar hästen själv första gången

jag har givit mina tips och säger lycka till.
jag orkar inte svara på era skrivelser om uppfostran och "hästen ska vara trygg för saker bakom den".

Självklart ska den det men olyckor kommer fort och man kan inte säkra hästen mer än så gott man kan.
Man bör lasta sin häst på det sättet man själv känner sig mest trygg med. Jag lastar från höger precis som lil-sis fast jag går aldrig bakom hästen och stänger bommen, men jag har en annan bomsats också så jag inte behöver gå bakom.

Står jag på höger sida så har jag koll på hästen och på omgivningen runt bakom släpet och jag riskerar inte att bli sparkad eller påbackad även om något oförutsett skulle ske, som det kan göra.

Är hästen "Uppfostred" då är det igen konst att lästa själv,
Gå in - binda fäst - gå ut - stänga till.

Det är det har att man "SKA ALDRIG BINDA FÄST HÄSTEN" som jag regera på!
Vad är det för häst folk som kan inte har sina häster uppbunden???
CRAAAAZY

Jag lastar ena genom att gå in, sätta fast, gå ut, stänga bom och sen upp med rampen.
Han sitter alltså fast innan bommen är uppe. Det är inte vad större delen av Buke rekommenderar, men med just den hästen (med tillhörande historia) vill jag inte gå tillväga på annat sätt.

CRAAAAZY

En del hästar får panik och slänger sig bakåt. Man kan aldrig fostra en häst till att inte få panik och därför är det bra att ha som vana att aldrig binda fast hästen i transporten. I nacken sitter centrala nervsystemet som kan bli skadat om hästen blir hängandes i grimman.

TS: Jag skickar in min häst. Med en transportkrubba full med äpplen och morötter tar det inte så lång tid innan hästen glatt traskar in för att kolla om det finns något gott i krubban.

Min häst var sådan, att hon panikade bakåt så fort hon kommit helt in.

jag gissar att säkert nästan ALLA spm skriver "BIND INTE INNAN BOMMEN ÄR UPPE" kan ha sina hästar bundna på stallgången utan problem. MEN att lasta en häst är en helt annan sak, ett riskmoment på ett annat sätt. Hästar kan som bekant reagera olika i lite anorlunda situtationer, och många hästar lider av lätt klaustrofi. och det är som tidigare nämnt INTE kul att stå med ett lös häst (på tex en tävlingsplats) med trasig grimma som stirrar runt överallt! Finns risker med det oxå. Och genom att stänga bakom först har man effektivt förebyggt iaf just den risken.

Varför skulle det ena utesluta det andra? När så mycket står på spel ser jag ingen anledning att göra något så onödigt som att binda hästen innan jag stänger bakom. Det finns ju ingen vinst, bara risk med det tilltaget.

CRAAAAZY

det var nog inte så folk menade, att dom ALDRIG har sina hästar uppbundna.
utan att man stänger bakom hästen innan man sätter fast den.

Är hästen svårlastad eller går den på utan problem?

Har aldrig åkt själv, men hade jag behövt göra det hade jag gjort följande:
1. Lasta in hästen i transporten.
2. Bind fast hästen.
3. Gå runt och fäst baklämmen.
4. Fäll upp rampen.
5. Åk.

alt såhär.
1. Lasta hästen i transporten.
2. Gå runt och fäst baklämmen.
3. Fäll upp rampen.
4. Gå fram och bind fast hästen.
5. Åk.

Vissa ser det som en säkerhet att ha hästen lös så den kan kasta sig ut ifall den får panik, utan att bli hängande i grimman, andra vill ha den bunden från början just för att den inte ska kunna kasta sig ut när man grejar bakom.

Gör ABSOLUT INTE alternativ 1! Enligt alla vedertagen kunsakp som bara finns binder man aldrig någonsin en häst i transporten innan det är stängt bakom, och man tar alltid, alltid, alltid loss den innan man öppnar. Många olyckor har hänt för att hästar har kastat sig bakåt när de varit bundna i transporter, för av någon anledning spelar det ingen roll att de är vana att vara bundna i stallgång eller spilta, utan vill backa när det är öppet bakom i transporten o får panik när de inte kan.

Till TS: Om din häst normalt är lättlastad är det inga bekymmer att lasta själv. Gå in, ställ hästen LÖS med grimskaftet över halsen e d, gå runt och stäng och sätt sedan fast hästen. Om den inte är van att lastas och åka, så ska du inte lasta ensam alls, utan se till att få med en medhjälpare.

Lycka till!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Närmar mig nu min första vinter med transport och funderar på det här med broddar. Jag har ett Fautras och jag misstänker att den...
Svar
4
· Visningar
325
Senast: Anna-Bella
·
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
627
Senast: Emiro
·
Utrustning Jag behöver hjälp! Ska köpa begagnad hästtransport för att lasta 2 stora/grova kallblod, men alla transporter ser så smala ut. Vad ska...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 135
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar