Lasta med linor på egen hand?

Sv: Lasta med linor på egen hand?

Tack! :bow:

Jag har också 2 helt olika hästar..

Den ena är kännslig nervös och vill bara göra rätt. Säger man bu i fel tillfälle döör han. ( inte riktigt då illa, men om man jämför :D )

Den andra är lite mer envis och ganska duktig på att nonchalera mig om hon har lust.. *jobbar på*

Zindy16 skrev:
är inte repgrimma lite väl skarp för att lasta i?

Skarp är som skarp gör tycker jag!
I det här fallet blir alltså grimman precis så skarp som hästens motstånd. Om hästen inte drar bakåt så hänger den bara där och väger knappt någonting, eller hur? :cool:

Första delen i att börja använda repgrimman i såna här lägen har för mig varit att binda upp hästar som kastar sig bakåt i linor. Hästen lär sig hur fort som helst att den inte vinner något på att kasta sig bakåt utom att det då blir ett obehag. Obehaget försvinner enbart om hästen ger sig själv ett glapp på linan. Jag står några meter bort och har ingenting med trycket på huvudet att göra = hästen inser att det är dess egna agerande som leder till obehaget och slutar dra. :idea:
Här förutsätts att hästen först har vants vid att ge efter för trycket i repgrimman i vanliga ledövningar och dylikt.

/JES

Senast ändrad:

nej det tycker jag inte.

som kassiopeja sa är det hästen själv som ger trycket. jag står bara brevid en bit ifrån så hon kan inte associera mig med obehaget som blir när hon backar. tänker hon frammåt så släpper ju trycket och obehaget.

Fast det där kan vara rätt farligt om man har en häst som i n t e ger efter. Min skulle dra tlls nacken gav efter ist. Det finns säkrare sätt att binda hästar om dom ska lära sig nåt.

*lånar knapp*
Jag försöker föreställa mig att jag skulle lasta enl. förslaget och vara själv.
Tyckte det lät som en klurig metod.
Men jag vill bara veta ifall hästen står snällt kvar medan man går in i transporten och ut igen genom skötarluckan och tillbaka till hästen? Eller hittar dom på ofog då?
Eller rentav går på innan man har hunnit tillbaka?
/nocke

nocke skrev:
*lånar knapp*
Jag försöker föreställa mig att jag skulle lasta enl. förslaget och vara själv.
Tyckte det lät som en klurig metod.
Men jag vill bara veta ifall hästen står snällt kvar medan man går in i transporten och ut igen genom skötarluckan och tillbaka till hästen? Eller hittar dom på ofog då?
Eller rentav går på innan man har hunnit tillbaka?
/nocke

Det beror helt på vad det är för häst. En del bara står där, andra backar ut och ytterligare andra kastar sig ut. Man kan ju dock hålla linan sträckt medan man år ut. En häst som kastar sig bakåt lär det dock inte funka så bra på.

Jag föredrar att inte alls gå in i transporten, då är hästen helt med på att jag är utanför, och slipper känna att jag 'lämnar' den i släpet. Vissa hästar vill dock ha matte med in, det är bara prova vad som passar bäst helt enkelt.

Jag som MÅSTE kunna lasta mina hästar själv går dock inte in, jag står utanför, med linan ut genom skötardörren (alltid lina även med de löjligt lättlastade, för att eliminera risken att jag tappar dem omnåt händer och de kommer ut). Då kan jag bibehålla kontroll över hästen samtidigt som jag utan problem och utan att behöva 'gå runt' stänga luckan.

Så, in med hästen, matte utanför, linan genom skötardörren. På med bommen, upp med rampen, upp med lilla luckan. Och sen gå in och sätta fast hästen, sen gå ut, stänga skötardörren och sätta sig i bilen och åka.

Ginne skrev:
Varför anses våld ALLTID vara fel i vissa kretsar?

För att de - än så länge - inte mött en av de där fåtaliga exemplaren där det krävs ett visst mått av tvång för att få djuret att göra det man vill. Det är, om man inte varit i situationen själv, lätt att hänföra alla protester till rädsla eller liknande. Tills man står där och inser 'vad f*n, hästkraken bara har ju bestämt sig för att 'nehepp'

Jag har en valack som är en ÄNGEL i alla situationer. Sådan där som får stora skälvan om man höjer rösten åt honom. Oerhört villig att vara till lags och en riktig mönsterhäst. Utom om man ska lasta honom. Han förvandlas från Ängel till MONSTER och går gärna in, men ska gå ut när HAN vill. Han är INTE rädd, men försök övertyga någon om det via nätet och de suckar bara och tycker att 'jaja lilla gumman, det tror du ja'. Folk som SER hur han håller på brukar däremot förvånat utbrista att 'Men, han är ju inte rädd, han är ju bara VRÅNG!?'. Och det är just det han är, vrång. Så han drar jag in i släpet, går på några minuter och är det säkraste sättet för alla inblandade. Han åker bra etc, och han kan gå på som en liten mönsterhäst och stå där han med om han känner för det. Och är inga problem i step-up (det är som så läskigt att kasta sig bakåt då när man inte har rampen som stöd). Men han har en fix ide kring just lastning. Där har vi tränat och tränat utan minsta lilla resultat. Så han dras in (efter att ha fått chansen att gå på fint) och vad som kunnat vara ett extremt stortproblem är inget problem, FÖRUTOM för de självutnämnda experterna som förfasas över att jag tvingar in hästen i släpet.

Använder mig av samma metod som Thora. Den enda metod som faktiskt har fått min häst att gå in i transporten utan våld (med "våld" går hon dårakt inte in, inte heller med linor eller annat bakom sig).

Hon är livrädd för att åka transport (går snällt upp med alla fyra på lemmen och ställer sig på tvären, baklänges, åt sidan och knör verkligen ihop sig och tittar bedjande på mig och undrar om det räcker... ser lite komisk ut emellanåt faktiskt :) ), varför hon ogillar det vet jag inte, har efterforskat ända tillbaks tills hon var föl men inget ska ha hänt så vitt vi vet. Med denna metod så går hon dock på och gjorde så efter ca 30 min första gången vi tränade efter att jag själv testat både den ena och den andra metoden i många timmar under några månaders tid utan att lyckas.

Har man en häst som från början lärt sig att ge efter för tryck så är det inte en farlig metod som många säger. Kan också lasta henne såhär när jag är ensam vilket är väldigt skönt.
Har även fått en annan svårlastad häst att bli lättlastad såhär. Visst hon backade rejält en gång första gången vi testade men aldrig efter det, numera går hon på så fort linan läggs runt bommen och man går ut och lägger ett tryck. På "vanligt" sätt när man leder in, går hon på när hon känner för det och känner hon inte för det lägger man linan runt bommen och vips så springer hon in.

Jag är evigt tacksam till den person som förevisade denna metod och gjorde det första jobbet med min häst annars hade jag troligtvis fortfarande stått med en olastbar häst. Hon finns här på Bukefalos emellanåt så läser du det här så, tack! :)

Vad jag reagerade på var det här: "Första delen i att börja använda repgrimman i såna här lägen har för mig varit att binda upp hästar som kastar sig bakåt i linor. Hästen lär sig hur fort som helst att den inte vinner något på att kasta sig bakåt utom att det då blir ett obehag. Obehaget försvinner enbart om hästen ger sig själv ett glapp på linan."

Men så har jag 640 kg. häst med oförklarliga panikattacker också...

Senast ändrad:

Liknande trådar

Fordon Igår bokade jag uppkörning för b96, efter att ha kört hästsläp ett par ggr i veckan sen jag tog körkort för nästan 15 år sedan kändes...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 023
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar