Sv: Lasta med linor på egen hand?
Använder mig av samma metod som Thora. Den enda metod som faktiskt har fått min häst att gå in i transporten utan våld (med "våld" går hon dårakt inte in, inte heller med linor eller annat bakom sig).
Hon är livrädd för att åka transport (går snällt upp med alla fyra på lemmen och ställer sig på tvären, baklänges, åt sidan och knör verkligen ihop sig och tittar bedjande på mig och undrar om det räcker... ser lite komisk ut emellanåt faktiskt
), varför hon ogillar det vet jag inte, har efterforskat ända tillbaks tills hon var föl men inget ska ha hänt så vitt vi vet. Med denna metod så går hon dock på och gjorde så efter ca 30 min första gången vi tränade efter att jag själv testat både den ena och den andra metoden i många timmar under några månaders tid utan att lyckas.
Har man en häst som från början lärt sig att ge efter för tryck så är det inte en farlig metod som många säger. Kan också lasta henne såhär när jag är ensam vilket är väldigt skönt.
Har även fått en annan svårlastad häst att bli lättlastad såhär. Visst hon backade rejält en gång första gången vi testade men aldrig efter det, numera går hon på så fort linan läggs runt bommen och man går ut och lägger ett tryck. På "vanligt" sätt när man leder in, går hon på när hon känner för det och känner hon inte för det lägger man linan runt bommen och vips så springer hon in.
Jag är evigt tacksam till den person som förevisade denna metod och gjorde det första jobbet med min häst annars hade jag troligtvis fortfarande stått med en olastbar häst. Hon finns här på Bukefalos emellanåt så läser du det här så, tack!