Just ja, jag hyrde ett färdiglastat släp, sjukt smidigt!

Jag måste ta BE, vår transport är för tung för b96 och jag kan inte alltid be pappa om skjuts 😆
Kanske skulle gjort det ”riktigt” och faktiskt hyrt släp jag med 🙈

Skulle inte förvåna mig om jag landar i BE tillslut även jag men som en sann kärring-mot-strömmen så får det bli b96 först 🤣
 
Jag använde spånbalar och fäste dem inte alls. Bara såg till att de var packade så de inte rörde sig framåt, bakåt eller i sidled. Fick redovisa vikten. :)
 
Min tanke från början var att ta BE, men jag fick aldrig tummen ur så det fick bli B96 istället. Jag lastade min hästtransport med höbalar, så det blev en naturlig förstängning. Jag tog inga lektioner innan, hade bara googlat och kollat på youtube😅 Fick koppla på transporten, göra säkerhetskontroll, körde en liten runda, backa runt ett gathörn och fick sen godkänt.
Mitt tips är att kolla ofta och noga i speglarna och accelerera snabbare än om du hade haft häst i. Det var ett vanligt fel bland hästfolk enligt min trafikinspektör(heter det så?).
 
Jag använde spånbalar och fäste dem inte alls. Bara såg till att de var packade så de inte rörde sig framåt, bakåt eller i sidled. Fick redovisa vikten. :)

Jag använde spånbalar och fäste dem inte alls. Bara såg till att de var packade så de inte rörde sig framåt, bakåt eller i sidled. Fick redovisa vikten. :)
Smart! Ska nog sikta in mig på något liknande 🙂
 
De flesta som kuggar BE och B96 gör det på säkerhetskontrollen. Så det behöver man plugga in extra bra. Kolla på Youtube så hittar man massor där.
 
Tog en körlektion på körskola + hyrde deras ekipage på uppkörningen, just för att slippa krångel med lastsäkring och ta ekipaget till uppkörningen.
Körskolan hade helt nytt släp och fick en tillsägelse om lastsäkringen som skulle åtgärdas till nästa gång. Hade det varit mitt hade jag säkert fått åka hem och göra om
 
Jag lastade hela transporten full med småbalar med hö. Mötte upp provledaren ute i en blåsig hamn, när han öppnade skötardörren för att kolla lasten kom en vindpust och blåste honom full med höbös 😁 han var en riktig suris redan från början och det blev inte bättre då, men jag blev i alla fall godkänd 😅
 
Kanske skulle gjort det ”riktigt” och faktiskt hyrt släp jag med 🙈

Skulle inte förvåna mig om jag landar i BE tillslut även jag men som en sann kärring-mot-strömmen så får det bli b96 först 🤣

Jag har tagit både B96 (2016) och BE (2022). Inför B96 tog jag två lektioner på körskola och hyrde även deras släp på uppkörningen. Väldigt nyttigt med lektionerna trots att jag kört med släp regelbundet i 15-20 år innan!! Och såklart smidigt att hyra ett "färdigt" ekipage!

För BE körde jag upp med eget ekipage - en lite tyngre bil och ett 2-hästars hästsläp. Jag lastade släpet med spånpellets-säckar som jag lade i dubbla lager på hela golvet. Då behövs inga spännband eller annan säkring utan säckarna säkrar varandra (kallas "förstängning").

Vid båda uppkörningarna fick jag göra säkerhetskontroll och prata om lastsäkring, i fallet med B96 fick jag även kontrollera släpets bromsar genom att mäta i ihoptryckt och utsträckt läge (hade nog INTE klarat att göra det idag :rofl:). Båda uppkörningarna innebar att köra i olika typer av trafik inklusive motorväg, backa runt hörn och vända (typ: kör in på den parkeringsplatsen och vänd). Jag tyckte att själva körningen var helt oproblematisk, det som är svårt/icke-självklart är säkerhetskontrollen, så se till att du har koll på den!

Teorin för BE - om du nu kommer dit så småningom - är den vanliga körkortsteorin en gång till med tillägg av frågor som har med släp och last att göra. Inte supersvårt, men absolut något man måste plugga in.
 
Jag lastade hela transporten full med småbalar med hö. Mötte upp provledaren ute i en blåsig hamn, när han öppnade skötardörren för att kolla lasten kom en vindpust och blåste honom full med höbös 😁 han var en riktig suris redan från början och det blev inte bättre då, men jag blev i alla fall godkänd 😅
Hahaha klockrent om man inte vill ha någon som tittar för länge på lastsäkringen 🤣
 
Jag har tagit både B96 (2016) och BE (2022). Inför B96 tog jag två lektioner på körskola och hyrde även deras släp på uppkörningen. Väldigt nyttigt med lektionerna trots att jag kört med släp regelbundet i 15-20 år innan!! Och såklart smidigt att hyra ett "färdigt" ekipage!

För BE körde jag upp med eget ekipage - en lite tyngre bil och ett 2-hästars hästsläp. Jag lastade släpet med spånpellets-säckar som jag lade i dubbla lager på hela golvet. Då behövs inga spännband eller annan säkring utan säckarna säkrar varandra (kallas "förstängning").

Vid båda uppkörningarna fick jag göra säkerhetskontroll och prata om lastsäkring, i fallet med B96 fick jag även kontrollera släpets bromsar genom att mäta i ihoptryckt och utsträckt läge (hade nog INTE klarat att göra det idag :rofl:). Båda uppkörningarna innebar att köra i olika typer av trafik inklusive motorväg, backa runt hörn och vända (typ: kör in på den parkeringsplatsen och vänd). Jag tyckte att själva körningen var helt oproblematisk, det som är svårt/icke-självklart är säkerhetskontrollen, så se till att du har koll på den!

Teorin för BE - om du nu kommer dit så småningom - är den vanliga körkortsteorin en gång till med tillägg av frågor som har med släp och last att göra. Inte supersvårt, men absolut något man måste plugga in.
Tack för tips! Ska lägga lite krut på säkerhetskontrollen, kanske ska googla fram lite exemeplfrågor för be-teori i samma veva, lär ju inte skada iaf 😜
 
Jag har tagit både B96 (2016) och BE (2022). Inför B96 tog jag två lektioner på körskola och hyrde även deras släp på uppkörningen. Väldigt nyttigt med lektionerna trots att jag kört med släp regelbundet i 15-20 år innan!! Och såklart smidigt att hyra ett "färdigt" ekipage!

För BE körde jag upp med eget ekipage - en lite tyngre bil och ett 2-hästars hästsläp. Jag lastade släpet med spånpellets-säckar som jag lade i dubbla lager på hela golvet. Då behövs inga spännband eller annan säkring utan säckarna säkrar varandra (kallas "förstängning").

Vid båda uppkörningarna fick jag göra säkerhetskontroll och prata om lastsäkring, i fallet med B96 fick jag även kontrollera släpets bromsar genom att mäta i ihoptryckt och utsträckt läge (hade nog INTE klarat att göra det idag :rofl:). Båda uppkörningarna innebar att köra i olika typer av trafik inklusive motorväg, backa runt hörn och vända (typ: kör in på den parkeringsplatsen och vänd). Jag tyckte att själva körningen var helt oproblematisk, det som är svårt/icke-självklart är säkerhetskontrollen, så se till att du har koll på den!

Teorin för BE - om du nu kommer dit så småningom - är den vanliga körkortsteorin en gång till med tillägg av frågor som har med släp och last att göra. Inte supersvårt, men absolut något man måste plugga in.
Behövde du inte köra slalomkörning och avsluta med att backa "runt hörn" med små avstånd mätt för bil resp släp (bredd och avstånd mellan bilens framaxel och släpets axel) när du tog BE?
Det fick jag göra när jag tog BE, men det var 1986 (tror jag :) )
I så fall verkar det som om BE har blivit lite enklare med tiden.
 
Behövde du inte köra slalomkörning och avsluta med att backa "runt hörn" med små avstånd mätt för bil resp släp (bredd och avstånd mellan bilens framaxel och släpets axel) när du tog BE?
Det fick jag göra när jag tog BE, men det var 1986 (tror jag :) )
I så fall verkar det som om BE har blivit lite enklare med tiden.
Nej, uppkörningarna för BE och B96 var mycket lika, inget slalom för BE. Däremot fick jag backa runt hörn i båda uppkörningarna, men då "naturliga" hörn i gatukorsningar.
 
Jag ska också ta b96 snart. Mitt största orosmoment är backning då jag är värdelös på backa med speglar. Får man vända sig? Öppna dörren? 😅 eller bör jag lägga några timmar på bli proffs på backa med speglar?
 
Ni som kört upp BE, hur upplevde ni backningen? Mer än ”runt hörn”?
Jag funderar på BE men är kass på att backa..
Sen undrar jag också, jag skulle gärna köra min bil (med automat), kan man bara hyra släp på trafikskolan?
 
Ni som kört upp BE, hur upplevde ni backningen? Mer än ”runt hörn”?
Jag funderar på BE men är kass på att backa..
Sen undrar jag också, jag skulle gärna köra min bil (med automat), kan man bara hyra släp på trafikskolan?
Jag har nyligen tagit BE. Köpte paket från körskolan så jag körde deras elbil + släp. Jag har aldrig kört elbil tidigare så det var väldigt ovant men skönt att jag fick köra med automat då vi bara har automat hemma. Jag fick backa runt ett hörn, det var enda backningen med släpet jag behövde göra. Annars backade jag ju bilen för att koppla och sedan för att ställa den brevid släpet. Men min körskolelärare sa att det förekommer ju att man behöver backa in på en parkering också så vi övade det massor då jag tyckte att det var skitsvårt.
Jag tog 3 körlektioner. Jag kanske hade klarat det även utan den tredje men då jag blir så sjukt nervös så var det skönt för hjärnan att ha en till.
 
Jag ska också ta b96 snart. Mitt största orosmoment är backning då jag är värdelös på backa med speglar. Får man vända sig? Öppna dörren? 😅 eller bör jag lägga några timmar på bli proffs på backa med speglar?

Du får inte öppna dörren, du får inte heller vrida dig runt i sätet.
Du kan kika lite bakåt men du ska använda speglarna.
Det är dock superenkelt så öva lite på det bara då sitter det sen.
Ser du släpet i vänster spegel, vrid ratten åt vänster och tvärtom.
Mer ergonomiskt än att hänga ut genom dörren eller vrida sig halvt ur led, även om jag också gör det vid dåligt väder och noll sikt.
 
Lånar tråden för fler frågor. Är så sjukt nervös inför min uppkörning för B96 😂

Vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig på säkerhetskontrollen. Har kikat på Youtube-videos men det verkar otroligt omfattade (typ kolla däck på bil, dimljus och gud vet vad)

Säger de åt en vad man ska göra eller ska man själv kunna checka av en lista?

Hur såg era säkerhetskontroller ut?

Ni som har lastat med spårbalar i transport, räcker det att man packar så de inte kan röra sig åt något håll eller behöver man även spänna fast på något sätt?
 
Jag fick "gör en säkerhetskontroll från dragkrok och bakåt" typ. Så kollade bromsar/bromsprov, ljus/lampor (med hjälp av examinatorn) och.. allmänt? Gick ett varv liksom, checkade väl däcken också :idea: ingen lista utan skulle kunna utantill.
Mitt släp var lastat av bilskolan så det frågade hon inte på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 799
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp