Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kanske skulle gjort det ”riktigt” och faktiskt hyrt släp jag medJust ja, jag hyrde ett färdiglastat släp, sjukt smidigt!
Jag måste ta BE, vår transport är för tung för b96 och jag kan inte alltid be pappa om skjuts
Jag använde spånbalar och fäste dem inte alls. Bara såg till att de var packade så de inte rörde sig framåt, bakåt eller i sidled. Fick redovisa vikten.
Smart! Ska nog sikta in mig på något liknandeJag använde spånbalar och fäste dem inte alls. Bara såg till att de var packade så de inte rörde sig framåt, bakåt eller i sidled. Fick redovisa vikten.
Kanske skulle gjort det ”riktigt” och faktiskt hyrt släp jag med
Skulle inte förvåna mig om jag landar i BE tillslut även jag men som en sann kärring-mot-strömmen så får det bli b96 först
Tack för tips! Ska skanna youtube i helgenDe flesta som kuggar BE och B96 gör det på säkerhetskontrollen. Så det behöver man plugga in extra bra. Kolla på Youtube så hittar man massor där.
Hahaha klockrent om man inte vill ha någon som tittar för länge på lastsäkringenJag lastade hela transporten full med småbalar med hö. Mötte upp provledaren ute i en blåsig hamn, när han öppnade skötardörren för att kolla lasten kom en vindpust och blåste honom full med höbös han var en riktig suris redan från början och det blev inte bättre då, men jag blev i alla fall godkänd
Tack för tips! Ska lägga lite krut på säkerhetskontrollen, kanske ska googla fram lite exemeplfrågor för be-teori i samma veva, lär ju inte skada iafJag har tagit både B96 (2016) och BE (2022). Inför B96 tog jag två lektioner på körskola och hyrde även deras släp på uppkörningen. Väldigt nyttigt med lektionerna trots att jag kört med släp regelbundet i 15-20 år innan!! Och såklart smidigt att hyra ett "färdigt" ekipage!
För BE körde jag upp med eget ekipage - en lite tyngre bil och ett 2-hästars hästsläp. Jag lastade släpet med spånpellets-säckar som jag lade i dubbla lager på hela golvet. Då behövs inga spännband eller annan säkring utan säckarna säkrar varandra (kallas "förstängning").
Vid båda uppkörningarna fick jag göra säkerhetskontroll och prata om lastsäkring, i fallet med B96 fick jag även kontrollera släpets bromsar genom att mäta i ihoptryckt och utsträckt läge (hade nog INTE klarat att göra det idag ). Båda uppkörningarna innebar att köra i olika typer av trafik inklusive motorväg, backa runt hörn och vända (typ: kör in på den parkeringsplatsen och vänd). Jag tyckte att själva körningen var helt oproblematisk, det som är svårt/icke-självklart är säkerhetskontrollen, så se till att du har koll på den!
Teorin för BE - om du nu kommer dit så småningom - är den vanliga körkortsteorin en gång till med tillägg av frågor som har med släp och last att göra. Inte supersvårt, men absolut något man måste plugga in.
Behövde du inte köra slalomkörning och avsluta med att backa "runt hörn" med små avstånd mätt för bil resp släp (bredd och avstånd mellan bilens framaxel och släpets axel) när du tog BE?Jag har tagit både B96 (2016) och BE (2022). Inför B96 tog jag två lektioner på körskola och hyrde även deras släp på uppkörningen. Väldigt nyttigt med lektionerna trots att jag kört med släp regelbundet i 15-20 år innan!! Och såklart smidigt att hyra ett "färdigt" ekipage!
För BE körde jag upp med eget ekipage - en lite tyngre bil och ett 2-hästars hästsläp. Jag lastade släpet med spånpellets-säckar som jag lade i dubbla lager på hela golvet. Då behövs inga spännband eller annan säkring utan säckarna säkrar varandra (kallas "förstängning").
Vid båda uppkörningarna fick jag göra säkerhetskontroll och prata om lastsäkring, i fallet med B96 fick jag även kontrollera släpets bromsar genom att mäta i ihoptryckt och utsträckt läge (hade nog INTE klarat att göra det idag ). Båda uppkörningarna innebar att köra i olika typer av trafik inklusive motorväg, backa runt hörn och vända (typ: kör in på den parkeringsplatsen och vänd). Jag tyckte att själva körningen var helt oproblematisk, det som är svårt/icke-självklart är säkerhetskontrollen, så se till att du har koll på den!
Teorin för BE - om du nu kommer dit så småningom - är den vanliga körkortsteorin en gång till med tillägg av frågor som har med släp och last att göra. Inte supersvårt, men absolut något man måste plugga in.
Nej, uppkörningarna för BE och B96 var mycket lika, inget slalom för BE. Däremot fick jag backa runt hörn i båda uppkörningarna, men då "naturliga" hörn i gatukorsningar.Behövde du inte köra slalomkörning och avsluta med att backa "runt hörn" med små avstånd mätt för bil resp släp (bredd och avstånd mellan bilens framaxel och släpets axel) när du tog BE?
Det fick jag göra när jag tog BE, men det var 1986 (tror jag )
I så fall verkar det som om BE har blivit lite enklare med tiden.
Jag har nyligen tagit BE. Köpte paket från körskolan så jag körde deras elbil + släp. Jag har aldrig kört elbil tidigare så det var väldigt ovant men skönt att jag fick köra med automat då vi bara har automat hemma. Jag fick backa runt ett hörn, det var enda backningen med släpet jag behövde göra. Annars backade jag ju bilen för att koppla och sedan för att ställa den brevid släpet. Men min körskolelärare sa att det förekommer ju att man behöver backa in på en parkering också så vi övade det massor då jag tyckte att det var skitsvårt.Ni som kört upp BE, hur upplevde ni backningen? Mer än ”runt hörn”?
Jag funderar på BE men är kass på att backa..
Sen undrar jag också, jag skulle gärna köra min bil (med automat), kan man bara hyra släp på trafikskolan?
Jag ska också ta b96 snart. Mitt största orosmoment är backning då jag är värdelös på backa med speglar. Får man vända sig? Öppna dörren? eller bör jag lägga några timmar på bli proffs på backa med speglar?