Ni som har lastat med spårbalar i transport, räcker det att man packar så de inte kan röra sig åt något håll eller behöver man även spänna fast på något sätt?
Nej, det räcker att lasten inte kan röra sig.

En grundläggande lastsäkringsmetod är att förstänga godset framåt, bakåt och åt sidorna. Förstängning innebär att man genom anliggning mot framstam, lämmar, väggar, stöttor, reglar, annat gods etc hindrar godset från att börja röra sig.
 
Nej, det räcker att lasten inte kan röra sig.

En grundläggande lastsäkringsmetod är att förstänga godset framåt, bakåt och åt sidorna. Förstängning innebär att man genom anliggning mot framstam, lämmar, väggar, stöttor, reglar, annat gods etc hindrar godset från att börja röra sig.
Om jag också får fråga här då, behöver man på något sätt visa att väggarna klarar belastningen?

Jag klarade precis teorin till BE, den var lättare än jag förväntade mig men svårare än att jag skulle göra det med lätthet och god marginal. Så nu är nästa steg bara uppkörningen i augusti, vars ekipage jag inte har fått löst än :)
 
Om jag också får fråga här då, behöver man på något sätt visa att väggarna klarar belastningen?

Jag klarade precis teorin till BE, den var lättare än jag förväntade mig men svårare än att jag skulle göra det med lätthet och god marginal. Så nu är nästa steg bara uppkörningen i augusti, vars ekipage jag inte har fått löst än :)
Tanken är ju att lasten inte ska kunna förflytta sig, då blir inte heller trycket på väggarna så stor heller. Värre om man försöker förflytta en tank med vatten eftersom vattnet kan förflytta sig i tanken, då räcker nog inte förstängning utan man måste surra den.
 
Min tanke från början var att ta BE, men jag fick aldrig tummen ur så det fick bli B96 istället. Jag lastade min hästtransport med höbalar, så det blev en naturlig förstängning. Jag tog inga lektioner innan, hade bara googlat och kollat på youtube😅 Fick koppla på transporten, göra säkerhetskontroll, körde en liten runda, backa runt ett gathörn och fick sen godkänt.
Mitt tips är att kolla ofta och noga i speglarna och accelerera snabbare än om du hade haft häst i. Det var ett vanligt fel bland hästfolk enligt min trafikinspektör(heter det så?).
Jag kuggade min första B96 uppkörning för att jag bromsade för långt innan sväng (som när man har häst i..). Andra gången jag körde upp var det snökaos och då passade den försiktiga körningen bra 🙂.

I övrigt har det rätt enkelt; säkerhetskontroll av släp, lampor på bilen och sen blandad körning. På första fick jag backa runt gatuhörn och på andra bara backa in släpet på parkeringen.
 
Behövde du inte köra slalomkörning och avsluta med att backa "runt hörn" med små avstånd mätt för bil resp släp (bredd och avstånd mellan bilens framaxel och släpets axel) när du tog BE?
Det fick jag göra när jag tog BE, men det var 1986 (tror jag :) )
I så fall verkar det som om BE har blivit lite enklare med tiden.
”Konbanan” är borttagen från BE-provet😊
Nu är det bara körning i trafik inkl backning på naturliga ställen.
 
Jag kuggade min första B96 uppkörning för att jag bromsade för långt innan sväng (som när man har häst i..). Andra gången jag körde upp var det snökaos och då passade den försiktiga körningen bra 🙂.

I övrigt har det rätt enkelt; säkerhetskontroll av släp, lampor på bilen och sen blandad körning. På första fick jag backa runt gatuhörn och på andra bara backa in släpet på parkeringen.
Jag tror det är ganska vanligt att hästägare kör för försiktigt på uppkörningar. Man ska köra med både acceleration och inbromsning som man kör ett vanligt släp, inte som om man har en häst lastad.
 
”Konbanan” är borttagen från BE-provet😊
Nu är det bara körning i trafik inkl backning på naturliga ställen.
Rejäl förenkling av provet.
När jag skulle göra slalombanan, som avslutades med att backa i vinkel från den med snäva mått beäknat från bredd och längd på ekipagets axlar, så hade de bara några ljusa pinnar som markeringar i stället för koner. Dessa pinnar hade brutits av för MCförarna uppkörning så jag såg ö h t inte några av dem i backspeglarna, de var så små.
Jag frågade hur jag skulle göra då jag inte såg något, så jag fick vända mig och titta. Var tvungen att nästa ställa mig i bilen för att se de bakre pinnarna.
Puh, men jag klarade det i alla fall.
 
Rejäl förenkling av provet.
När jag skulle göra slalombanan, som avslutades med att backa i vinkel från den med snäva mått beäknat från bredd och längd på ekipagets axlar, så hade de bara några ljusa pinnar som markeringar i stället för koner. Dessa pinnar hade brutits av för MCförarna uppkörning så jag såg ö h t inte några av dem i backspeglarna, de var så små.
Jag frågade hur jag skulle göra då jag inte såg något, så jag fick vända mig och titta. Var tvungen att nästa ställa mig i bilen för att se de bakre pinnarna.
Puh, men jag klarade det i alla fall.
Ja absolut förenklat nu. Men det finns väl inget direkt syfte med att man ska klara konbanan. Rimligt att testa faktiskt relevanta trafiksituationer.
 
Jag har en bokad uppkörning för BE och funderar mycket på vad som är rätt att göra om det kommer en bil bakifrån när man blir ombedd att backa runt ett hörn. Någon som varit med om det?

Jag tänker själv att det rätta borde vara att avbryta och köra framåt till utgångsläget för att inte backa mot annan trafik men jag undrar om någon har erfarenhet av det från skarpt läge och om förarprövaren i så fall gick in med någon instruktion?
 
Läser lite här OM jag någonsin vågar mig på ett nytt försök på b96:nailbiting: (Gjort fler än ett kan jag erkänna och i princip gett upp efter senaste gången) Jag blir för nervös och tappar allt vad naturligt lugn och sans heter när jag är i skarpt läge. Blir för avvaktande i korsningar och in i rondeller, tänker att jag gör fel hela tiden. Ger väl ett allmänt osäkert intryck som blivit värre för varje misslyckat försök. Fått beröm för min backning dock!:up:

Får köra min häst med ena bilen men det hade varit mycket bättre om jag kunde köra även med den andra… Skulle behövt något lugnande inför en eventuell nästa gång, men det är nog inte tillåtet! :D
 
Skickar lite pepp till alla i tråden som är på g att ta utökat - Jag körde upp idag och det var inte alls så hemskt som jag trott 😁 Tetris m spånsäckar var väl godkänt och backningen var väldigt snäll inne på ett industriområde med mycket plats och lite trafik.

Det läskigaste var att göra en säkerhetskontroll på släpet och ”säga till om jag upptäcker något” efter han gått ett varv runt 😬 Visste nån stans att det inte var något fel på släpet men nervositet deluxe att gå och kolla 😅

Småpratade lite med uppköraren och han höll med många i tråden att hästfolk generellt hellre ska sikta in sig på BE, B96 är tydligen ofta lagom om man siktar in sig på husvagn 🙈 Han avslutade med att säga ”på återseende”, klar risk att det blir BE i slutändan ändå 😜
 
Jag har en bokad uppkörning för BE och funderar mycket på vad som är rätt att göra om det kommer en bil bakifrån när man blir ombedd att backa runt ett hörn. Någon som varit med om det?

Jag tänker själv att det rätta borde vara att avbryta och köra framåt till utgångsläget för att inte backa mot annan trafik men jag undrar om någon har erfarenhet av det från skarpt läge och om förarprövaren i så fall gick in med någon instruktion?
Stanna och vänta på att bilen passerar?
Minns inte om det var uppe när jag tog lektioner eller på uppkörningen, men det känns spontant rimligt.
 
Efter en liten paus dags att återuppta pluggandet i riktning mot BE-kort. Nu måste jag bara få det ordnat i höst så jag kan köra släp med egen bil igen.

Jag har kämpat särskilt med kapitlet lastsäkring och loopsurrning och allt vad det heter, så tänkte bjuda på denna. Ändå lite lockande att komma till uppkörningen så här med en förväntansfull min:

lastsäkring.jpg
 
Efter en liten paus dags att återuppta pluggandet i riktning mot BE-kort. Nu måste jag bara få det ordnat i höst så jag kan köra släp med egen bil igen.

Jag har kämpat särskilt med kapitlet lastsäkring och loopsurrning och allt vad det heter, så tänkte bjuda på denna. Ändå lite lockande att komma till uppkörningen så här med en förväntansfull min:

Visa bifogad fil 151878
Jag hade nästan kunnat betala din uppkörning om du kommit såhär bara för att få följa vad som händer sen…
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 613
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp