Lasta med linor på egen hand?

Sv: Lasta med linor på egen hand?

Du fick ett bra svar från Youma. Jag begriper inte varför alla tror att linor betyder våld som ika77 insinuerar. En av mina hästar går in ibland och ibland inte, han åker inte så ofta. Om han inte går in kan jag hålla på hur länge som helst men kräket bara står där eller börjar backa. Om jag ist har linor bakom räcker det med att dom finns där och han går raka spåret in, man behöver inte hålla dom hårt bakom och man slipper dra i honom för det finns bara en väg och det är framåt. Naturligtvis är målet att slippa linorna med tiden.

Jag har en vanlig longerlina. Knuten gör jag i änden där spännet sitter i och den andra som jag håller i blir ungefär som ell Låångt grimskaft. Det räcker bra om amn har en häsyt som i alla fall går nära transporten men kanske inte vill gå in. ( om man vill linda den runt bommen något varv)

Jag brukar bara använda det istället för grimskaft nu mer för hon vet vad som gäller. Men om det är någon jobbigare variant kan man mycket väl ta linan ngt varv runt bommen.

När jag lastar min envisa söta fjoringdam så har jag en repgrimma som jag fäster ett långt rep i. repet lägger jag runt bommen inne i transporten å sträcker linan.

när hon vill backa dras den åt å trycker obehaglilgt i nacken å när hon tänker frammåt så släpper obehaget!

sen när hon kommit in i transporten så knyter jag loss den å binder henne i den vanliga grimman som sitter på repgrimman.

enkelt! men det krävs ändå lite list...

Nej nej..
Missförstå mig inte nu.. Jag menar inte att det alltid är våld inblandat bara för att man lastar med linor..
Det kan gå mycket lugnt till.
Men det kan gå ill oxå. Och hästen KAN få panik när han känner linan emot bakdelen. Jag har sett hästar gå runt på det sättet. Ingen trevlig syn. Och dessutom veta att det var helt onödigt..
Jag tycker det är ok möjligtvis om hästen är van vid det och vissa hästar räcker det med att bara lägga ett rep emot baken så går de in.
Men att pressa pressa hela tiden och öka på pressen med linan bakifrån på hästen för att tvinga in den , .. det tycker jag inte passar in i en bra hantering..
Då står man ändå kvar på samma punkt vid nästa lastningstillfälle..
Bara för att hästen går in betyder ju inte att den är enkel att lasta.. jag tycker inte att så länge man får använda sig av hjälplinor så ÄR inte hästen bra lasttränad.
Men det är min åsikt.

Du jag har sett så många varianter av dålig lastning. Att använda linor på fel sätt är bara en i havet.

Jag erkänner att jag slarvat med lastträningen men jag ser det inte som ett problem att använda linor och det är bara en tidsfråga tills jag slipper använda dom helt.

Goamarie - helt uteslutet på min häst. Han får panik av den metoden och det är risk för skador på både mig och hästen.

jag skrev bara hur jag gör...
läste inte så noga, men var det tips du ville ha? isåfall var ju mitt inlägg onödigt....

min häst är ju en lugn dam med MKT egen vilja. det ser man på ögonen när hon inte vill gå in, dom utrstrålar okynne. att hon inte är så lätt att lasta beror på att jag å mamma nog inte var så duktiga å sa till henne när hon konstrade i början.....

Skall man lasta med linor tycker jag att man minst måste vara två, Vad gör ni om hästen skulle trasla in sig i linorna, ni måste ju först och främst hålla hästen så den står still och sedan få los linan från hästen och kanse använda kniv om hästen lyckats slå knut på linan om benen, har sätt detta hända men tack och lov fans folk som kunde ingripa och hjälpa hästen loss men hur hade det gått om personen varit ensam.

Mitt råd är att ta hjälp vid lastning om ni har svårlastad häst eller öva med hästen så du kan lasta utan linor.

Mitt råd.

öh va?
jag och mamma hjälps åt. hästen kommer aldrig åt repet så att den trasslar sig runt hennes ben. jag håller repet den sträckt. jag och mamma är ibland på varsin sida och rättar in henne.oftast är jag på hästens väntsra sida och rättar in henne medans mamma är inne i transporten och tar hand om henne när Pållab kommit in. då sätter jag upp bommen bakom henne och sen blir hon bunden.
vi använder ingen lina, utan rep.

eller vad är det du hänger upp dig på?

Senast ändrad:

Elektron skrev:
Du jag har sett så många varianter av dålig lastning. Att använda linor på fel sätt är bara en i havet.

.
Ja det vet jag..
Jag har sett folk som spöar in sina hästar oxå.. :crazy:
Men nu är det ju just LINOR som tråden handlar om.. :confused:
Jag har oxå sett många helt idiotiska knep för att få in sina hästar..
En del råare än andra..

Thora skrev:
Linan är hela tiden spänd och när hästen går fram matar man ju till sig linan. Hästen har inte en chans att komma bakåt.
Så gjorde jag också, men sen handlar det lite om hur reaktionssnabb man är också... för min häst lärde sig blixtfort att om man tar ett snabbt kliv framåt (så det blev glapp på linan) och sen kastar sig omedelbart bakåt så går linan av. Ibland i sömmen, ibland mitt på bara och den gången jag använde en bättre, starkare lina så gick grimman i bitar vid sömmarna i sidstycket. :smirk:

Nu använder jag repgrimma som jag knyter linan i och det har iaf fungerat utan att gå sönder. Å andra sidan har jag inte samma problem med att hästen försöker kasta sig längre när jag lägger linan om rumpan på den. :idea:
/JES

Elektron skrev:
Hmm, tänker jag rätt nu - du går alltså ut genom skötardörren och runt bakom hästen?
Japp! Så gör jag. Mest för att jag har en häst som lugnt och fint kliver upp på rampen och fryser fast där (eller somnar där kanske man kan säga? :smirk: ) och eftersom den lugnt kliver på när jag lägger repet om rumpan så har jag slutat lirka eller tjafsa med min häst om saken. :D
Vill också påpeka att jag inte gör det här med en häst som uppvisar rädsla. En rädd häst tränar jag med tålamod, lugn och NH i flera veckor innan det faktiskt är dags att åka på riktigt.

/JES
NH - om hästen själv får välja.

ika77 skrev:
... hästen KAN få panik när han känner linan emot bakdelen. Jag har sett hästar gå runt på det sättet.
Håller med och vill inflika att man självklart FÖRST måste VETA att hästen inte är bakskygg. Dvs den måste vara van vid linor om rumpan, benen etc. Jag tömkör ofta på volter med ena linan om rumpan just för att lära in det momentet. Så jag vet att mina hästar klarar av linor runt bakdelen innan jag ens funderar på att lasta dem med just den här metoden.
/JES

Nja, egentligen handlade tråden om den självlastningsanordning man kan köpa. I övrigt rekommenderar jag inte linor som nån universallösning.

Kassiopeja - där sa du massa bra.

Oki, jag förstår.:)

Visst kan man använda en "lasthjälp" som finns att köpa, men det är ju som du säger en lösning till att börja med och att det krävs en erfaren hand som håller i linan.
Det kan gå helt fel oxå om en lekman ska på att börja lasta med linor och liknande hjälpmedel.
Men är man som du hästerfaren så.. helt okej, så länge man strävar efter att slippa det.

vad jag har för planer?
att lastträna så han går att lasta såkalrt :smirk:

ika77 skrev:
Nej nej..
Missförstå mig inte nu.. Jag menar inte att det alltid är våld inblandat bara för att man lastar med linor..
Det kan gå mycket lugnt till.
Men det kan gå ill oxå. Och hästen KAN få panik när han känner linan emot bakdelen. Jag har sett hästar gå runt på det sättet. Ingen trevlig syn. Och dessutom veta att det var helt onödigt..
Jag tycker det är ok möjligtvis om hästen är van vid det och vissa hästar räcker det med att bara lägga ett rep emot baken så går de in.
Men att pressa pressa hela tiden och öka på pressen med linan bakifrån på hästen för att tvinga in den , .. det tycker jag inte passar in i en bra hantering..
Då står man ändå kvar på samma punkt vid nästa lastningstillfälle..
Bara för att hästen går in betyder ju inte att den är enkel att lasta.. jag tycker inte att så länge man får använda sig av hjälplinor så ÄR inte hästen bra lasttränad.
Men det är min åsikt.

håller med dig där :bow:

Varför anses våld ALLTID vara fel i vissa kretsar?

Jag fick ta till en hel del våld vid två tillfällen för att övertala min ena häst om att jag verkligen ville att hon skulle gå in i transporten VARJE gång jag skulle åka iväg. Märk väl: jag var då övertygad om att hästen INTE var rädd för transporten och inte orolig inne i den. Idag har jag en häst som jag skickar in i transporten på två sekunder, ensam, utan några som helst "tillhyggen" eller hjälpmedel och som går lugnt och säkert både ut och in.

Observera att jag med detta inte menar att man ALLTID ska ta till våld, men att det faktiskt kan vara befogat i vissa lägen och med vissa hästar. Hade jag behandlat min andra häst på samma sätt så hade hon fallit ihop i en liten hög eller sprungit så långt bort hon hade kunnat. Men med henne behövs det aldrig något våld alls, bara en stilla övertalning.

Man lär hästen att lintrassel är ingenting att få panik för. Så kan man trassla ut hästen i hyfsad lugn och ro (man brukar bli rätt stressad själv om de lyckas vira ins ig, men det underlättas ju en hel del om hästen är lugn).

Min stolle har lyckas resa sig, få benet över linan och sen göra någon mycket snygg variant så det slutade med att han låste fast både huvudet och sitt ena framben. Jag fick skära loss honom. Hela tiden stod han helt lugnt och väntade på att jag skulle hjälpa honom ur situationen. Men så är han också sedan 'barnsben' van att linor kan dyka upp på de mest udda ställen, och trasslar man in sig står man still.

Honom 'drar' jag in i släpet (inte lina runt just baken, men samma princip olika sätt bara), och han är betydligt MINDRE farlig så än utan linor. Helst skulle jag ju se han gick på fint, städat och utan att man behövde ta till knep. Men eftersom han har fått för sig att det är inte så det ska gå till så tar vi den säkraste och snabbaste metoden - lina in honom. (och jodå, vi har tränat, i flera år, men han är bara vrång och det har blivit en fix ide så jag har gett upp att lösa det. Han har alltid valet att gå in utan konstigheter, ibland gör han det, men oftast mmåste han tjafsa bara för att och då åker linan fram)

Fager skrev:
Skall man lasta med linor tycker jag att man minst måste vara två, Vad gör ni om hästen skulle trasla in sig i linorna, ni måste ju först och främst hålla hästen så den står still och sedan få los linan från hästen och kanse använda kniv om hästen lyckats slå knut på linan om benen, har sätt detta hända men tack och lov fans folk som kunde ingripa och hjälpa hästen loss men hur hade det gått om personen varit ensam.

Mitt råd är att ta hjälp vid lastning om ni har svårlastad häst eller öva med hästen så du kan lasta utan linor.

Mitt råd.

Liknande trådar

Fordon Igår bokade jag uppkörning för b96, efter att ha kört hästsläp ett par ggr i veckan sen jag tog körkort för nästan 15 år sedan kändes...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 023
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 236
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
374
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka