Lasta dräktigt svårlastat sto

Sv: Lasta dräktigt svårlastat sto

Den mest envisa, svårlastade häst jag varit med om var precis som du beskriver din, (samma far dessutom) fick vi in så, men då hade man allt som oftast hållt på i 3-4 timmar, han bara växste fast och såg inte rädd ut.

Ägarinnan hade eget släp och tränade och tränade och han stod och vägrade och vägrade.......sop. traktor , vattenslang, ledarskaps övning , you name it....allt.

Sket han fullkomligt i, hon löste det till slut med att köra upp släpet till dörren, säkra upp längst lemmen, höga träskivor utefter lemmen, en maltid om dagen i släpet och då vinschade hon in honom. Grovt rep och 2 grimmor, hon var ihärdig, han blev bättre men aldrig riktigt lättlastad. Han kämpade emot ska du veta, oj vad vi grinade många gånger under den tiden.
Men han var verkligen envis, och kunde stänga av oss helt.

Man fick känslan av att om så så skulle sticka k****n i han hade han envist men stolt stått kvar på lemmen till sista blodsdroppen ;)

Kul att höra att hennes halvbror var likadan :D
Han låter precis som min märr!

Jag har alltid aktat mig för hästar med hennes fars blodslinjer, men så blev jag kär i henne utan att veta vilken stam hon hade :o ;)

ÅHH! Äntligen en med samma bekymmer som jag!

Har också ett svårlastat sto som blir nervös och svettig av transporteras. Nu är hon nere på semin i Skåne och jag fasar för hemfärden. På ditvägen åkte hon ihop med en kompis hemifrån och då gick det bra...

Får man verkligen ge dräktiga pållor lugnande? Det skulle nog hjälpa i vårt fall. Annars är nog annan häst mitt bästa tips...

Skriv och berätta hur det går. Självb tar jag hem mitt sto i mitten av juni och fasar för denna resa...URK! :crazy:

ja en sån grej vill man ju inte riskera... fast med en rejäl dos så borde hon ju inte ha kraft att skada sig, fast å andra sidan kanske hon inte orkar stå i transporten heller :crazy:

Har inga råd tyvärr, lastträning har du ju helt klart redan försökt med?

Lycka till iaf, jag hoppas det går bra!

Jag tycker också att det är kul att höra att jag inte är ensam om mina bekymmer!

Nu har roslagen ett brett enhästarssläp, så det får inte plats någon annan häst därinne. Och mitt sto är aldrig nervös eller orolig under färd, är hon väl inne i transporten är det inga problem alls!

Jag vet faktiskt inte om man får ge ston lugnande, fråga en veterinär. Det jag fick en gång (skrev om det i början av tråden) var vettranquil. På min häst fungerade det inte alls :(

Skönt att höra att det finns hopp för oss med kärringar som inte vill se sig om i hingstvärlden... :devil:

Min häst klarar tyvärr inte av att stå ordentligt i transporten om hon fått lugnande.

Lastträning har jag försökt på egen hand, men inte med någon professionell. Funderar på det om inte det jag och roslagen gjorde i torsdags fungerar igen när hon ska tas hem.

Hmm...nej då är det ju inte så lätt att klämma in en annan pålle där...

Kom på en annan grej som har funkat på andra ston.. Nu hjälper det ju inte dig nu men om en sisådär 12-13 månader ;) . Träna lastning när hon har föl vid sidan om! Åk inte långt (gå kanske bara in och ut med dem).De flesta ston följer ju sitt föl! Tänk bara på att ha fram-dörren öppen så du kan hoppa ut om det skulle bli för trångt!

Thuja skrev:
Hmm...nej då är det ju inte så lätt att klämma in en annan pålle där...

Kom på en annan grej som har funkat på andra ston.. Nu hjälper det ju inte dig nu men om en sisådär 12-13 månader ;) . Träna lastning när hon har föl vid sidan om! Åk inte långt (gå kanske bara in och ut med dem).De flesta ston följer ju sitt föl! Tänk bara på att ha fram-dörren öppen så du kan hoppa ut om det skulle bli för trångt!

Det är EXAKT vad jag tänker göra ;)

Vill absolut inte att hon ska få en bebis som är lika svårlastad som sin mamma :crazy:

Haha....athenas märr stod utanför finkan första gången 45 minuter med bebisen redan INNE i den :rofl: Det bekom henne inte ett dugg....jobbigast var det för Herr Athena som fick stå där inne och hålla fast den :D

Jag vill bara poängtera att märren stod som ett ljus inne i släpet när hon hade gått in.
En mycket behaglig häst att transportera, inget sparkande eller vävande eller några dumheter alls. :bow:

roslagen skrev:
Jag vill bara poängtera att märren stod som ett ljus inne i släpet när hon hade gått in.
En mycket behaglig häst att transportera, inget sparkande eller vävande eller några dumheter alls. :bow:

Det tackar vi för :bow:

Jag blir ju så lycklig när det finns något positivt att säga om henne i lastningssammanhang...

:D femte gången tror jag det var...då lastade hon henne själv...gick bara direkt på, utan att ens reflektera över lastningen.....hon blev bara bättre o bättre....året innan var det en 3-4 timmars häst....Vi bara stod vid lemmen och ignorerade henne, stod o ljög om allt möjligt...ibland fick hon uppmärksamhet genom att vi drog lite i grimskaftet...backade hon så sket vi i henne och fortsatte ljuga :D ...tillslut blev hon väl så konfunderad på oss så hon bara klev på :D ...dom VET ju vad vi vill.....

Ja, och när de rätta grundförutsättningarna för lastning av istadig häst var uppfyllda enligt roslagen, så tog ju hela projektet cirka 1min och 5sek att fullfölja :angel:

Att de vet vad vi vill kan man nog vara övertygad om, de som säger att djur inte kan tänka har aldrig mött ett djur i verkligheten....

Mitt sto var hemsk att lasta tidigare, ett vbl, ex-travare, hypernervös och felhanterad, hon har upprepade gånger stegrat tills hon slagit över, hon har kastat sig bak i transporten så att bommen böjt sig, hon har klättat i transporten och sånär fått framhovarna över frambommen :crazy:

Det som vi fick göra för att överhuvudtaget få hem henne var att binda för ögonen och sen hjälpa henne in, ben för ben, i transporten.
(2 mycket hästvana men klena kvinnor och 2 travgubbar, duktiga herrar som tog sig tid och inte härjade runt med linor och kvastar :bow: )

Efter en vecka hemma satte jag hårt mot hårt :devil: ;)

Denna häst är otroligt matglad (läs Mulle typ :p ) Så det jag gjorde var att ställa henne i egen hage bredvid den ordinarie vinterhagen och sen börja ge henne all mat (ok då, nattamaten fick hon inne :d ) i transporten.

I början fick hon sitt hösilage bredvid lemmen (åt inget kraftfoder vid denna tid, reds/kördes inte just då) och det accepterade hon genast, liiite misstänkssam första minuterna men när hon inte såg nån människa som skulle tvinga in henne så åt hon avslappnat.

Dag 3 låg hösilaget på lemmen, hon hade väldigt lång hals då kan jag säga ;)
Dag 4, maten på lemmen men inte så lång hals, avslappnad. Transporten var vid det här laget översnöad och smälte helt in i landskapet :D

Sen plockade vi ur transporten och släppte tillbaka henne in till hagpolaren. Där gick hon en vecka innan etapp 2 startade :devil:

Dag 1: Maten på lemmen, inga dumheter, dag två och tre likaså.

Dag 4: Maten i transporten (som hela den här tiden för övrigt var strippad, ingen inredning alls.)
Hon tvekade länge, maten låg alldeles längst fram, hon såg när jag la den där. Gick sen på men lämnade bakkärran på lemmen och sträckte på sig tills hon nådde.
Ett missöde här var dock att hon klev på sidan på väg ur transporten, skrapade insidan på ena bakbenet på lemmen, inga skador men det hade kunnat bli.

Sen minns jag faktiskt inte hur länge vi höll på men när hon helt coolt åt sin mat inne i transporten så började jag skicka in henne, jag ledde henne fram till transporten men följde inte med in, gick bredvid lemmen och "skickade" in henne till en medhjälpare inne i transporten.

Nuförtiden (4 år senare ;) ) går hon alltid helt lugnt på transporten, åker numera tryggt ensam för jag vet att hon är underbar att lasta.
Kan även be henne backa ut genom att hålla henne i svansen, tränade in det med hjälp av en medhjälpare.

Ingen hjälp för dig nu, du har ju lite tidsbrist men om hon inte blir dräktig i år kan det vara ett alternativ att träna på till nästa år.
Det är hemskt att ha en svårlastad häst. Man känner sig som världens sämsta när folk tittar på och har åsikter :crazy: (helst utan att kunna hjälpa :smirk: )

Återigen, lycka till!

Klart att dom vet vard vi vill! De låtsas bara inte om det ;)

he he...vad trevligt med lite reaktioner...
allvarligt jag har haft FLERA mkt svårlastade hästar, och det värsta jag vet är när folk ser på och kommer med åsikter och ännu värre de som ska hjälpa till med tokidiotiska saker som att piska in dem mm(detta är främst besserwisser gubbar som gör ) , jag har fått "bråka" med dem men i slutändan har de gått in bra. (när man har ägt dem ett tag och man kan läsa av dem och de litar på en)
En gick inte in alls när jag köpte henne, men senare efter månader av svett ,brutna tummar och mkt tårar ....om hon såg att linorna låg på marken...hon visste att hon tvingades in efter nån timme....så gick hon rakt in...Utan dem så bråkade hon..
En kunde jag inte alls ha linor på för då stegrade hon över...
Andra har jag tömkört, andra har jag lastat från stallet , en har fått åka buss mm mm

Det jag menar är....går det inte alls!? fråga sig bara ...ÄR hästen RÄDD...varför plåga den...
Är den bara tjurig (vet ni det säkert?) så tycker jag inte att det är en klok häst snarare DUM och istadig om den inte bättrar sig. För hästen mår ju inte bra av att måsta bråka och leva om i flera timmar. Det är ju så mkt lättare att bara gå in....
Jag hade ett sto (mycket svårlastat,vet inte om det var av rädsla eller idioti men hon var från polen så det var nog både och) som jag slutade tävla pga att hon i blev bättre, hon fick senare tarmvred och skulle behöva opereras men jag visste att hon inte skulle klara vare sig lastning eller transport (50MIL) (hon "låg galopperandes i trsp och var sjöblöt även on hon åkte 10minuter) så det blev nödslakt....
Det jag menar är bara är det verkligen värt allt besvär att låta hästen vinna. Prova med att ta ut en hästpratare och hör om nåt är fel :confused:
det kanske löser allt och så lever ni lyckliga och får många fina föl...

Kan också intyga att skrället är väldigt trevlig att ha i släpet när hon väl går in. Stod som ett ljus förra året.
Hur fick vi in henne förra året??? Minns du Görel??? Tröttade vi inte ut henne så hon helt plötsligt bara stod där inne och vi alla var ganska förvånade. Det tog ju inte så lång tid trots allt, vi hade ju hela barnskocken i bilen då. :p

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
5 001
Senast: ygenda
·
F
Hästhantering Hej! Överallt ser jag svårlastade hästar som går in med hjälp av lina eller går att "jojo-lasta", det vill säga, gå in några steg, backa...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 262
Senast: palle
·
Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka