Lasta dräktigt svårlastat sto

Sv: Lasta dräktigt svårlastat sto

(RENSA DIN INKORG!! Det går inte att PM:a dig)

Håller med Welsh, låt henne stanna kvar, om hon skulle resorbera så blir det dyrare och jobbigare att göra om proceduren igen.

Japp, och att om man inte kan lasta en häst kanske man inte ska ha nån :smirk:

Jag hade tack och lov ingen anledning att åka någonstans med det här stoet innan vi hade hunnat träna massor, och det tog tid även om det lät fort och smidigt när jag beskrev hur vi gjorde, tog åtminstonde ett halvår innan hon klev på utan att tveka :crazy:

Sist jag var iväg med henne till klubben för en liten träningshoppning såg jag några som hade stora bekymmer att lasta sin häst (tror det var en d-ponny eller liten häst, hursomhelst rejält kraftig) och jag tyckte verkligen synd om dom när folk började samlas runt dom och ägarinnan blev mer och mer desperat.. :(

Stannade inte för att kolla hur det gick, vill inte vara en av dom som står och tittar på och då jag inte har någon mirakelmedicin för att lasta överjävliga tjurskallar (syntes lång väg att han inte var skraj, han, visste dock precis hur stark han var :devil: ) kände jag inte att jag kunder erbjuda hjälp..

Önskade dock att tjejen vetat vilken mardröm min häst har varit när hon avundsjukt såg mig skicka in henne transporten, när man står där så tror man ju att man är ensam :crazy:

Feliciano :love:

Jag har säkert redan skrivit någonstans att han temperament var en bidragande orsak till valet ;)

Jag ska ta och diskutera med stationen och höra efter hur de tycker att jag ska göra.

Bra sysselsättningsförslag ;)

De gånger jag varit på klinik med min häst har jag avundsjukt tittat på alla vars hästar bara går direkt in i transporten...
Men du har absolut rätt i att jag inte har en aning om vilket arbete som kan ligga bakom det! Ska erkänna att jag inte tänkt i dom banorna tidigare :o Har bara varit avundsjuk :p

Synd... Ditt lilla sto står emot allt.. *hmm* ;) Hoppas ba fölisen inte blir helt lika envis :p :D!

Görel skrev:
Men en del hästar har ju faktiskt råkat ut för att de vunnit kampen, och då är det förstås gynnsamt för dom att fortsätta kämpa emot.
Så har det ju blivit med mitt sto tyvärr. Hon vann ju när jag red hem henne istället :smirk: Men jag tyckte det räckte när vi hållt på i 4 timmar, hon reste sig och gick omkull en gång och gick sedan inte i närheten av transp. dessutom var klockan halv två på natten :crazy:

Hur ofta kör ni henne? Vart kör ni henne då? Om hästen bara är lastad ett fåtal gånger och detta i samband med veterinär besök och likande som kan få hästen att känna obehag så kan det vara en bidragande orsak till att hon är svår att lasta...
Din häst dummar sig inta att lasta bara för att tjura, det finns inget sånt begrepp i hästvärlden egentligen (bara vi människor som uppfattar det så)... Hästen tycker helt enkelt inte om att åka transport och då måste du som ägare ta och lära hästen att det inte är farligt/tråkigt eller vad nu hästen kan tycka att det är... Det är bara att träna med lastningen försök göra det till något roligt istället, än en stressad situation att hästen måste gå in... Tänk också på att när du får fölet och de ska lastas så är det ju en fördel om stoet inte är rädd för transporten... om stoet är lugnt vid lastning kommer det bli lättare att få fölet snäll vid lastningen också... ajaj.. Lycka till!

Än en gång, hon är inte rädd för transporten. Hon har kommit undan tidigare, och försöker att komma undan igen. När hon väl är inne står hon hur lugnt som helst, vilket både Welsh och roslagen konstaterar som hjälpt mig köra henne.

Hon har åkt till betäckning (riktig hingst :D ) och sommarbete förutom klinikbesök.

Görel skrev:
Hästen är garanterat envis och inte rädd. Hon är efter Ceylon, ifall det säger dig något, och hon är en typisk dotter till sin far vad gäller temperamentet i situationer som denna. Både jag själv, roslagen och Welsh är mycket erfarna hästmänniskor och vi har alla sett att hon inte är rädd. Det finns även andra mycket erfarna hästmänniskor som varit med vid lastningstillfällen och kan intyga detsamma.

Jag har dessutom känt hästen sedan 1999 och känner henne mycket väl.

Hästpratare ger jag inte mycket för, anser att dom är humbug. Däremot försöker jag själv ta reda på hur hästen har haft det tidigare och hur hon betett sig då vid lastning. Det tänker jag inte hänga ut här eftersom hästen är en f d ridskolehäst och ett flertal här på Buke träffat henne då, men de som hjälp mig att lasta vet givetvis.

Åhhh...du har ett ceylonsto...ja då förstår jag....får jag köpa henne :o
Då är det ödmjukhet som gäller. och jag ska inte säga nåt mer...har haft ett MYCKET speciellt Ceylonsto som andra tyckte var puckad. (gick nästan inte att rida på hela sommaren pga brunster)Men det är den absolut härligaste häst som har funnits på denna jord. De är värt detta besvär.....

Hello!
Vet inte om någon annan har föreslagit det, men det ska finnas nå'n speciell sele som man kan använda. Jag kan (vågar) inte själv göra detta, men en kille som var van vid detta sätt lastade min 3-åring när hon absolut inte skulle in. (Hade lastats mkt förut utan problem, stod fint i släpet osv) Hon var inte heller rädd, bara en mkt bestämd dam. Selen går bakom och m en rem över rumpan, dras genom grimma och snurras runt bommen...
Vet inte om jag håller med den som skrev att hästen förknippar lastningen med att det är obehagligt att åka transport...min nuvarande pålle springer upp i släpet m spetsade öron. Problemet är att han efter 10 minuters transportering börjar springa igen...men han är lika lätt att lasta varje gång. Mysko.
Problemet m sele och andra "konstigheter" är ju att du vill undvika stress i o med att hon är dräktig. Jag hade nog skippat att ta hem henne eller försökt låna en lastbil. Det är värt pengarna (om hon nu går upp i den;-))
Lycka till!

Bra att vi äntligen förstår varandra :)

Hon ska vara hos mig så länge någon av oss lever :love:

Jag vet vilken sele du menar! Har läst om den, men det stod att den tyvärr inte funkar på hästar som kastar sig uppåt, bakåt :mad:

Men den funkade faktiskt på min stolla :idea:. Inte den som martha snackar om här utan en betydligt besvärligare dam :smirk:. Och hon stod rakt upp "jämt" och slängde sig åt sidorna. Testa!

Ja, den var faktiskt kanon. Man sätter den liksom under grimman och runt magen, svårt att förklara, men i kombination med repgrimma blir det riktigt obehagligt att resa sig :devil:.

Jag läste en artikel om den i en gammal Hästen för någon månad sen, och där underströks det tydligt att den inte var för hästar som betedde sig som min, därför la jag den idén åt sidan. Intressant att höra att den funkat ändå!

Jag har tyvärr inga tips, eftersom min häst tack o lov är lättlastad. Men du kan få lite mer sysselsättningsuppdrag, efter hästletande i Norge kan du väl kvista över till England och leta upp en avkomma till mitt sto som ska finnas där! ;)

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
5 001
Senast: ygenda
·
F
Hästhantering Hej! Överallt ser jag svårlastade hästar som går in med hjälp av lina eller går att "jojo-lasta", det vill säga, gå in några steg, backa...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 262
Senast: palle
·
Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka