Lasta dräktigt svårlastat sto

Sv: Lasta dräktigt svårlastat sto

Tack!

Mitt sto är tyvärr inte ett dugg rädd för transporten, bara :devil: envis i att hon inte ska på :mad:

Vi har gjort lugna lastningsförsök. Första gången lyckades det, men inte gångerna därefter. Det är som om hon hela tiden funderar ut hur hon ska parera en nästa gång, d v s har vi lyckats överlista henne en gång överlistar hon oss nästa gång så att det knepet inte blir gångbart :smirk:

Cillavan skrev:
med hjälp av två longerlinor som sattes ihop till en lång. Den knäpper man i grimman och drar runt frambommen

Mitt sto är oxå svårlastat, och hon ska åka ner till hingsten snart. Har därför börjat lastträna henne... Vi gjorde så här, höll på i 1½ timme och hon stod tillsist med frambenen i transporten. Hon låg hellre på marken än gick in. Dessutom så sparkar hon ifall man försöker fösa på med t ex en sopborste eller liknande.

Hon är precis som trådskaparens häst bara envis och åter envis. Hon står lungt och fint på rampen och tittar in sen reser hon sig helt utan förvarning och så håller vi på... sist vi lasttränade så här tog hon sönder alla lampor på högersidan av transporten, hon brydde sig inte så mycket om att det råkade göra ont nar man slog sönder dem.

Senast ändrad:

Hästen är garanterat envis och inte rädd. Hon är efter Ceylon, ifall det säger dig något, och hon är en typisk dotter till sin far vad gäller temperamentet i situationer som denna. Både jag själv, roslagen och Welsh är mycket erfarna hästmänniskor och vi har alla sett att hon inte är rädd. Det finns även andra mycket erfarna hästmänniskor som varit med vid lastningstillfällen och kan intyga detsamma.

Jag har dessutom känt hästen sedan 1999 och känner henne mycket väl.

Hästpratare ger jag inte mycket för, anser att dom är humbug. Däremot försöker jag själv ta reda på hur hästen har haft det tidigare och hur hon betett sig då vid lastning. Det tänker jag inte hänga ut här eftersom hästen är en f d ridskolehäst och ett flertal här på Buke träffat henne då, men de som hjälp mig att lasta vet givetvis.

Du hade inte bara barnskocken i bilen, det var ju dessutom mindre än två veckor innan du födde din fjärde! Jag och K var djupt imponerade av dig :)

Jag vill minnas att vi tröttade ut henne. Det jag minns starkast var att hon helt plötsligt bara gick in i transporten och sen stod där snällt tills vi lastade av henne. Innan dess hade hon kastat sig rejält ett par gånger, tills du kom på att jag skulle hålla henne i lina istället för grimskaft. Då fick vi stopp på de riktigt stora gesterna från henne. Minns också att hon gick omkull en eller två gånger. Det har hon gjort en gång senare också, och det är precis sånt jag vill undvika om hon nu äntligen skulle bli konstaterat dräktig! Hon ska undersökas nu på förmiddagen och se om hon ska insemineras igen elle rom ägglossningen är över!

Det gäller nog att få henne att förknippa transporteringen med något positivt (maten i transporten är nog bra). Det är ju trots allt en "grotta" hästen ska in i och instinktivt vill hästar inte gå in i "grottorna" pga. att de är flyktdjur och vem vet vad som döljer sig där. Våld och obehagliga saker och ställen tycker jag är ett dumt sätt att få dem att gå in, då kommer de alltid att förknippa transporteringen med obehag samt att det bara fungerar för stunden, det verkliga problemet återstår.
Denna gång får du kanske "lura" in henne, men finns det ingen transport du kan låna och träna med?

Hej!

Ge henne inte lugnande nu när hon (förhoppningsvis) är "nydräktig". Det kan leda till resorbation. Stress är definitivt inte bra för ston, framförallt inte fram till ca 44 dygnet.

Jag har inte läst hela tråden, men såg att du inte känner någon med lastbil. Vi har en B-bil, tyvärr lite brant men min gamla häst gick INTE att få in i trailer men älskade att åka (och bli lastad) i lastbilen. Var bor du, eller snarare var står hästen?

Vet du att det kommer att bli bråk tycker jag att du ska försöka ha henne kvar på station tills de kritiska dygnen är över. Men det är kostnader hela tiden. :crazy:

MVH / Fia

Görel skrev:
Mitt sto är tyvärr inte ett dugg rädd för transporten, bara :devil: envis i att hon inte ska på :mad:

Vi har gjort lugna lastningsförsök. Första gången lyckades det, men inte gångerna därefter. Det är som om hon hela tiden funderar ut hur hon ska parera en nästa gång, d v s har vi lyckats överlista henne en gång överlistar hon oss nästa gång så att det knepet inte blir gångbart :smirk:

Känner så väl igen detta! Mitt sto är likadant, typ JAG bestämmer själv när och OM jag ska gå in och ut osv.
Lyckades skicka på henne när jag stod på vänster sida om lämmen o sedan lägga på bommen men nästa gång gick detta inte, däremot kunde jag skicka på henne om jag stod på hennes högra sida så hon hade väl lärt sig att bommen kom från vänster. Det hon inte vet är att jag kan ändra bommen så man kan lägga på den från höger istället :devil: så detta ska praktiseras idag. Ska bli intressant att se hur det går.
Den :devil: som har sagt att djur är korkade skulle jag VÄLDIGT gärna vilja ha ett snack med :D

Mm, fast frågan är väl egentligen om de inte är lite puckade... Jag menar, de vet ju (i de flesta fall) att vi ändå vinner kampen om stönighet till slut? Å då borde det ju vara bättre att gå in direkt ist för att stå där och dröna i flera timmar (jodå, det gjorde jag o martha ibland :D ).

Fast mitt sto är nog inte medveten om detta för vi kunde hålla på i timmar att lasta o till slut gick hon inte ens i näheten av transporten och jag fick rida hem drygt en mil mitt i natten :crazy:
Dock har jag fått prof. hjälp så numera går hon in men stannar inte tillräckligt länge för att man ska kunna lägga på bommen, så det är det som är vårt stora problem nu :(

Prova med att ta ut en hästpratare och hör om nåt är fel
Värre fånerier inom hästeriet än dessa så kallade hästpratare kan jag nog inte komma på :eek: :crazy:
Det finns hästmänniskor och så finns det HÄSTMÄNNISKOR, de sistnämnda är riktiga hästkarlar som vet vad Horsemanship innebär, de skulle aldrig ta i en hästpratare med tång utan de kan själva läsa av hästarna och deras beteenden. Det är dessa människor man ska lyssna på och deras kunskaper och råd man ska ta till sig.
Angående sk hästpratare så gjordes det en intressant undersökning i Ridsport häromåret där en och samma häst fick möta en massa hästpratare och det var mycket skrattretande läsning. Många här på buke faller oxå in under begreppet hästkarlar (även om vi överlag är kvinnor på denna sida) och kan därför dela med sig av olika erfarenheter.

Uma skrev:
Man känner sig som världens sämsta när folk tittar på och har åsikter :crazy: (helst utan att kunna hjälpa :smirk: )

Precis!! Och så muttrar dom gärna sinsemellan att man inte har ledarskapet över sin häst o s v :smirk:

Om och när de väl kommer fram så fäller de en intelligent kommentar typ "hon kanske tror att det ligger krokodiler på rampen".....

Visst är det en idé att ha hästen kvar på stationen till efter dygn 40, men dels är det dyrt precis som du skriver, och sen saknar jag min älskade häst!

Hästen står i Åkersberga, men är nu på station i Knivsta. Jag har också funderat över ifall hon lättare skulle gå in i en hästbuss, men jag känner tyvärr ingen som har en som fungerar.

Veronika skrev:
Den :devil: som har sagt att djur är korkade skulle jag VÄLDIGT gärna vilja ha ett snack med :D

:rofl:
Till och med mina hästokunniga föräldrar har förstått att en häst kan vara riktigt smart ;)

Men en del hästar har ju faktiskt råkat ut för att de vunnit kampen, och då är det förstås gynnsamt för dom att fortsätta kämpa emot.

Jag har en känsla av att "matte" är ännu envisare än sin häst - även om hästen är fullärd på knep att komma undan. Så på lång sikt kommer det inte att vara några problem, det här kommer att bli en häst som springer in i transporten frivilligt.
Problemet just nu med dräktighet etc är något annat, och jag kan bara säga att om jag hade satsat så mycket på en dräktighet och det blev resorbtion förra året, så är det värt allt att låta henne stå kvar i lugn och ro utan stress till ägget/fölet sitter fast. Det handlar ju också bara om några veckor till nästa brunst om det inte skulle fungera denna gång. Då blir det samma problem igen.
*håller tumme* mvh/T_B

Det är verkligen avdelningen för dumheter som är så korkade att man inte tror att någon kan kläcka ur sig det förrän man hör det själv...

Jag hade tidigare ett sto som också var väldigt svårlastad. Det enda som fungerade var att knyta en tröja över huvudet på henne redan i stallet, men när vi väl gjort det följde hon snällt med in i transporten och stog sedan som ett ljus hela resan.

Om det funkar bra med tröjan så skulle jag fortsätta med det och inte stressa upp henne med linor osv, för att inte riskera att hon skulle reabsorbera.

Senast ändrad:

Jodå, matte är envis som synden :D

Nu kan jag ju obehindrat rida henne ensam i skogen, och hon är hästen som för två år sedan vägrade lämna sin spilta om ingen annan häst gick ut före ;)

Jag har funderat lite över vilka dygn i dräktigheten som är känsliga. Från många håll har jag hört dygn 19-42, men igår läste jag Apotekets Hälsoråd för Häst, och där stod det dygn 30-39 :confused: Någon som har en kommentar om detta?

Görel, om jag var du skulle jag låta Cezanne stanna kvar till efter 40 e dygnet. Du får helt enkelt åka dit och rida henne annars så har hon fått sin vila för i sommar. Inte för att jag ansåg att S var stressad förra året vi lastade henne utan mer för att du ska slippa åka fram o tillbaka med henne om hon inte tar sig. Jag tog hem Ida efter 3 veckor första gången vi betckte henne. Hon blev inte dräktig det året. Nu tar jag antingen hem henne direkt efter avslutad brunst alt låter henne vara kvar tills hon är över 40 dygnet. Passa på att göra sånt du inte hinner med annars :p Plugga in lite welshstamböcker eller så. Du kan få uppdraget att leta reda på Poppys ev. föl efter Leyeswick Dai som ska finnas i Norge. Se där, nu har du inte tid att sakna S.

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
5 001
Senast: ygenda
·
F
Hästhantering Hej! Överallt ser jag svårlastade hästar som går in med hjälp av lina eller går att "jojo-lasta", det vill säga, gå in några steg, backa...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 262
Senast: palle
·
Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka