Lasta dräktigt svårlastat sto

Sv: Lasta dräktigt svårlastat sto

Har använt en ögla som man lägger runt baken på hästen, knuten ungefär vid manken och sedan genom grimman och två varv runt bommen. När hästen backar eller lättar i fram och höjer huvudet trycker den samtidigt på sig själv bakifrån och det brukar få de mest svårlastade hästarna att gå på. Antar att den fungerar på ett liknande sätt som den där selen. Min Robin Z märr var en riktig bitch att lasta som unghäst, men med hjälp av öglan lastade jag henne själv och innan jag sålde henne lastade hon sig själv! Lade bara grimskaftet runt halsen så knatade hon in. Min nuvarande fick oxkså prova öglan direkt när hon inte gick på direkt och nu lastar hon oxå sig själv :love: ! Har även hjälpt flera människor att lasta sina hästar på tävlingar/träningar med hjälp av detta rep med ögla och vi har fått på alla hästar hittills! Tror dock inte att den skulle fungera om hästen får panik, men om den bara testar och är envis fungerar det ypperligt!

Vad skönt att du och Welsh ser till att jag slipper vara sysslolös :D

Det svåra med min häst är att hon inte går framåt vid tryck av lina, istället väcker det motstånd i henne och hon trycker tillbaka. Detta är något som jag kommer att försöka träna bort. Vi försökte också att lägga linan runt bommen, men då kastade hon sig så att jag var rädd för att hon skulle förstöra transporten :crazy:

Slåss aldrig med en Ceylon/Jovial/Boheme xx-häst...

Precis så var min också! Linor funkade dåligt. Runt bommen provade vi nån gång men det slutade med halt häst.

Men selen - ja, den accepterade hon helt enkelt.

Hon var inte rädd för att åka, åkte jättbra, men hade så mycket bagage vad gällde lastning så det gick inte att bråka med henne där.

Hon är en anglo om det säger dig nåt vad gäller psyke :D.

Jag förstår psyket :D

Hon låter som min häst!

Har du någon länk till en sida där man kan titta på selen? Artikeln jag läste var en tio år gammal, och jag kommer inte ihåg ifall det fanns någon hänvisning till återförsäljare. Allt jag minns är att dne svårlastade hästen i artiklen ocksa var efter Ceylon ;)

En gång hade vi en som vi lånat från transportfirma, en annan gång var det en från Börjes. Den senare var dock inte så bra för det var så korta linor på den (när de är som de är vill man gärna ha lite att hålla i :angel: ). Men de som köpte henne hade en egen - ingen aning var den kom från tyvärr.

athena skrev:
Det var mamman till din nuvarande som var galen :D.

Gissade detta :smirk: ! Vilken tur att dottern inte är galen i allafall. Dock hade vi lite diskutioner i galopparbetet idag och hon var jättearg. :devil: Det var nära att jag flög av när hon sparkade bakut och bockade. Smidig är hon stumpan.

Inte heller mitt Robin Z sto fungerade med vanlig lina. Dock blev det mer hon själv som drog på sig själv med min ögla. När hon höjde huvudet för att backa / lätta fram tryckte hon på sig själv eftersom ju mer hon bråkade ju starkare blev trycket bakifrån. Den fungerade iallafall bra på en 3-åring med Ceylon som morfar :angel: .......

Jag har en billig Börjes sele oxå, men det är som Athena skriver väldigt korta remmar på den.

Hästar med Ceylon/Jovial/Boheme xx i sig är ett släkte för sig ;)

Synd att det är korta remmar på Börjes sele. Eftersom mitt sto stegrar sig behöver jag ha en lång för att kunna komma bort från henne snabbt ifall hon skulle få spel :crazy:

Det är väl bara att förlänga repen med rep köpta i den trevliga marina butiken i Å-Berga. Varför inte studera en köpt sele och sedan göra en själv :angel: mer nöjen för dig i väntan på 40e dygnet :p

Pyssel och knåp :p

Tidningsartikeln jag läste fanns i en Hästen på ATG-kliniken i Täby, så den kommer jag inte åt ;) Men det finns kanske i bild i Börjes-katalogen?

När Görel är klar med att knyta selar kan hon ju sedan börja knyppla Brysselspets om fyrtionde dygnet ännu inte passerat vid selarnas färdiställande. :p

förstår ditt problem exakt mitt sto är precis likadant :devil: , det enda som får henne att gå in i transporten är vår stallägare som är 2 m lång o en mycket skicklig hästkarl. Han behöver bara visa sig så slänger min märr en sur blick på honom, suckar o springer snällt in i transporten.. Om du vill kan du PM:a mig o få hans nummer, han har sin egen märr på samma station som du o brukar gladeligen fara hit o dit o hjälpa folk m lastningsproblem.

Jag hade en arabhingst som var stòrt omòjlig att lasta.
Han var inte ràdd òverhuvudtaget, skulle bara inte in i transporten.
Tog man fram linor sà kastade han sig handlòst àt alla hàll,
...provade alla mòjliga metoder..backa in, linor, kvast, 10 medhjàlpare, annan hàst...osv
ànda tills en dag jag var pà en nh.kurs, ....det tog 5 minuter fòr trànaren sà var hàsten lastad och sedan dess har det aldrig varit nàgra problem mer... hàsten gàr numera rakt pà...oavsett vem som lastar, sà lànge man gòr ràtt.
Ta dit en nh-trànare och problemet àr fòrhoppningsvis lòst fòr all framtid !
Mvh, Louise

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
5 001
Senast: ygenda
·
F
Hästhantering Hej! Överallt ser jag svårlastade hästar som går in med hjälp av lina eller går att "jojo-lasta", det vill säga, gå in några steg, backa...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 262
Senast: palle
·
Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka