Sv: Svårlastad häst av speciell typ!
Enligt uppfödaren så har han gett sej på den andra hästen när hon har försökt att lasta honom med sällskap.
Det tog om jag nu minns helt rätt 1 timme och 40-45 minuter att lasta honom när vi hämtade honom. Och då drogs det sönder flera longerlinor och grimskaft och 1 brutet finger på henne innan hon fick in honom i transporten.
När vi 6 månader senare skulle flytta lyckades vi få in honom 2 ggr men båda gångerna slet han sönder grimskaft och grimma, läder, och sista gången satte han sej på rumpan och slag en volt ur transporten samtidigt som han fick våran f.d. hyresvärd under sej på rampen.....
Då han vid det tillfället ännu ej var trafiksäker fick jag gå mitt i natten med honom dom dryga 4 milen till det nya stallet......
Efter det har vi inte fått honom så nära en transport igen......
Sista försöket för ca 3 somrar sen resulterade i att han efter 3 timmars panik, han flyr inte när han får panik utan han blir som paralyserad och står helt stilla och är då helt tom i ögonen och svetten sprutar om honom, vägrade röra sej förräns nästan 1 timme efter vi flyttat bort transporten utom synhåll så vi kunde få in honom i stallet igen.
Sen dröjde det drygt 6 månader innan han vågade gå ut genom stalldörren utan samma symptom, vi fick ta in och ut honom genom gödseldörren....
Inte skojigt alls
Nu har han nästan accepterat att transporten står på andra sidan av gårdsvägen från stallet räknat, men han vågar inte stå stilla när jag ska sitta upp och det gör han på alla andra ställen där han inte ser en transport.....
För står stilla som en staty gör han när transporten inte står där så det är definitivt den som gör att han beter sej som han gör.....
Men vi kanske kan testa i sommar igen med att låna stallets russ och se om han går in då. För henne går han tillsammans med i hagen sen i höstas....