Lasta dräktigt svårlastat sto

Sv: Lasta dräktigt svårlastat sto

Du känner ingen lång karl? Kom att tänka på en grej! Ägaren till stället där jag jobbade förr var riktigt lång och storväxt. Och ALLA hästar vi nånsin försökte lasta (rätt många, utbildnings- & försäljningsstall), snälla som struliga, blev som små lamm och traskade rakt in så fort han höll i dem. Inget bråk eller så, utan han gick fram, klappade dem på manken och sa "kom nu så går vi in", och det felade aldrig. Vår teori var att han liksom tornade upp sig över hästens huvud så de fattade att "aha, han är större, ingen ide att bråka". Hur som helst var det väldigt smidigt att ha honom i närheten!

Dom enda riktigt långa karlar jag känner är rädda för hästar :o

Men dom har kanske någon på seminstationen :)

Görel skrev:
Hingstbett har vi inte prövat!

Däremot kedja i munnen, men det hjälpte inte...

Vi har också tagit in en annan häst i släpet, men det brydde hon sig inte om...

Problemet är att om man användt ett knep en gång för att få in henne, så har hon oftast överlistat det nästa gång :crazy:

Hingstbett brukar få bort stegringarna (vilket inte kadja i munnen gör, har själv provat det utan lyckat resultat) och då inser de ganska snabbt att de inte har något att sätta emot och knallar snällt in. Tänk bara på att ha ett hingstbett i rätt storlek och ordentligt uppspänt. Kan klart vara värt att prova, funkar det så funkar det. Något som brukar vara effektivt om de växer fast så där läckert med frambenen halvvägs in och bakben 4 meter bakom är att någon främmande människa som inte känner hästen går fram och lätt kickar till på benet (ingen kraft alltså utan så att de förvånat rycker till sig benet, klart effektivast när det är någon de inte känner då de ofta blir så förvånade över att där dyker upp en helt främmande människa som har fräckheten att peta på dom).

Finns ju en massa trick att använda dock svårt när man inte känner hästen att råda vilket. Har genom åren lastat allahanda knepiga hästar (behöver jag säga att de tjuriga kärringarna är värst...) och få man lista ut vilken metod som är bäst. Innan man väl hittar den så är det inte så roligt men när man väl kommit på något som funkar så tycker jag de flesta lägger av väldigt snabbt.

Min är också svårlastad och stressad vid transport. Hämtade henne konstaterat dräktig 25 mil härifrån och hon är i allra högsta grad dräktig fortfarande...

Jadu, tycker du har provat det mesta faktiskt. Hoppas nån kan hjälpa dig, så ni kommer hem också, men kul blir det om hon blir dräktig :D!

Kanske en sån kan hjälpa Be nice grimma! Har inte provat själv, men jag har sett den i butik nån gång... :bump:

Men Görel, hon var ju from som ett lamm förra året :D :rofl: ska stora starka elaka welsh komma och hota i ena örat :devil: Du kan ju alltid locka med Dolly o föl :idea:

Ta hjälp av ngn som är duktig på hästhantering.

De brukar kunna lasta den jävligaste på 0-30 minuter utan stress eller bråk.

OM hon inte är en dam som försvarar sig med spark och slag KAN det vara effektivt att nypa till en gång på insidan av låret, ofta jätte obehagligt för hästen, men det brukar räcka om man gör det en gång vid rätt tillfälle....

Inget jag rekomenderar om man inte känner sin häst och vet hyfsat reaktionsmönster, du behöver inte vara speciellt stark, men snabb om hon skulle surna till, jag ogillar linor och andra attiraljer vid lastning, tycker detta brukar fungera bra.

Jag vet en person som skulle kunna hjälpa dig. Han hjälpte mig att lasta mitt sto som tvär vägrade. Han är jätteduktig och mycket psykologisk.

Förresten, får man åka baklänges över huvud taget i ett släp som inte är gjort för det?

Finns inga lagar som säger hur man ska (eller inte ska) transportera en häst i släp. Tack och lov får jag säga som har shetland - det är så smidigt att bygga om transportern så att den alltid är shettisanpassad :)

Görel skrev:
Vi lasttränade henne härom veckan på en transport utan ramp. Resultatet blev att hon stod med frambenen vid transportens öppning, bakbenen satte hon utanför dem så att hon halvsatt, sen gjorde hon sin en aning korta hals dubbelt så lång och förvandlade mulen till en snabel för att nå maten jag stod med längst inne i transporten :crazy: Någon gång var hon inne med frambenen, och det ryckte i något bakben, men längre än så kom hon inte på 3,5 timme.

Två gånger har det funkat med tröja över huvudet, men vi har försökt det ytterligare ett par gånger utan att det lyckats. Att knyta på den när hon står halvvägs på rampen går dock inte, för hon vet vad det innebär och kastar sig då bakåt...

Visst förtar det glädjen! Jag hoppas att hon har ett föl nästa år så att det bara är att ta in fölis i transporten och få henne att följa efter, för det här är totalstresssande för mig varje gång hon måste åka någonstans!

Låter som du har en mkt klok och bestämd märr :D Hoppas hon nedärver klokheten till sina bebisar!!!

Packa fikakorgen och bered dig på en låååång dag. låter det som...

Jag tycker att det är rätt onödigt att bråka med en häst som uppenbarligen inte ger med sig och blir bättre(alla svårlastade hästar brukar bli bättre och lugnare om man har kommit på ett bra sätt att få in dem. )Om de inte har blivit ordentligt skrämda någongång. Har hon varit med om någon olycka??

Annars: Har du prövat att tömköra in henne?? + att det är den som äger /sköter henne som är bakom och talar om att hon ska gå...

Annars nr 2: Ta kontakt med någon firma som kör hästbuss. De är vana med hästar + att hästarna till 99% går in bättre där.Pga att de är större och de får inte cellskräck!!

Fungerar inte det...varför plåga både er och häst om det inte vill sig. Det är antagligen både rädsla och okunskap bakom det hela...Jag tycker att alla hästar som tar mer än 5 min att lasta (efter att ha varit i ens äga i över ett år) är svårlastade...Litar hästen på dig så ska den gå in på en gång.
Förresten ...har ni egen transport där inga andra hästar/djur åker?? Det brukar vara bättre.

Ja du, roslagen och doneloge har alla sett min märr vid lastning, och vet vilket helvete hon kan vara :crazy:

Jag försökte locka med att hon skulle få en egen fölis vid torsdagens lastning, men hon lyssnade inte på det örat :p

Vi prövade en sån vid lastningsträningen för två veckor sen, den hjälpte inte :(

Fungerar inte det...varför plåga både er och häst om det inte vill sig. Det är antagligen både rädsla och okunskap bakom det hela...Jag tycker att alla hästar som tar mer än 5 min att lasta (efter att ha varit i ens äga i över ett år) är svårlastade...Litar hästen på dig så ska den gå in på en gång.
Förresten ...har ni egen transport där inga andra hästar/djur åker?? Det brukar vara bättre.
Men vad skönt det är med en tvättäkta besserwisser som vågar sig in i debatten och som inte ens vart med vid lastningstillfället.
Jag kan din sort alltför väl, det är ni som alltid står och tittar på när andra ska lasta sina hästar och som sedan kommer med de mest bisarra förslagen angående hästen och lastningsproblemet om ni väl säger något annars står ni bara och betraktar och hjälper inte till ett endaste dugg.

Dessutom är det som så att hästar som bor hos folk som inte åker iväg och tränar en gång i veckan får ingen normal lastträning som tränings och tävlingsnarkomanens hästar får.
Folket som var med häromdagen är synnerligen vana att lasta hästar och vad jag vet så har det vart rutinerade människor med vid de andra tillfällena.

Racka dessutom inte ner på min trailer, ljus fin och extra bred!

Senast ändrad av en moderator:

Tyvärr är hon mycket sparkglad, så det skulle jag aldrig våga :crazy:

ancan skrev:
Låter som du har en mkt klok och bestämd märr :D Hoppas hon nedärver klokheten till sina bebisar!!!

Klokheten hoppas jag att en bäbis får, men inte envisheten :crazy:

Därför har jag valt en hingst som är känd för att ge sina avkommor ett gott temperament ;)

roslagen skrev:
Men vad skönt det är med en tvättäkta besserwisser som vågar sig in i debatten och som inte ens vart med vid lastningstillfället.
Jag kan din sort alltför väl, det är ni som alltid står och tittar på när andra ska lasta sina hästar och som sedan kommer med de mest bisarra förslagen angående hästen och lastningsproblemet om ni väl säger något annars står ni bara och betraktar och hjälper inte till ett endaste dugg.

Dessutom är det som så att hästar som bor hos folk som inte åker iväg och tränar en gång i veckan får ingen normal lastträning som tränings och tävlingsnarkomanens hästar får.
Folket som var med häromdagen är synnerligen vana att lasta hästar och vad jag vet så har det vart rutinerade människor med vid de andra tillfällena.

Racka dessutom inte ner på min trailer, ljus fin och extra bred!

Precis!!!!

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
5 001
Senast: ygenda
·
F
Hästhantering Hej! Överallt ser jag svårlastade hästar som går in med hjälp av lina eller går att "jojo-lasta", det vill säga, gå in några steg, backa...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 262
Senast: palle
·
Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka