Lasta dräktigt svårlastat sto

Sv: Lasta dräktigt svårlastat sto

Kan du inte ha henne kvar tills 42 annars?? eller ta henne direkt på 15-16??

Synd att inte jag bor närmare, isåfall skulle jag kommit o hjälpt dig :D är expert på svårlastade damer :rofl: (fråga athena :p)

Säger som Gylle....prova hingstbett. Vårat sura och världens mest envisa sto, som också krånglat massor vid lastning, går som ett snällt litet lamm på transporten när hon får hingstbettet i munnen.

En del i vårt stall brukar anlita en tjej med lastbil för att köra sina svårlastade hästar till klinik etc. Hon brukar väl ta runt 700 för en körning. Är du intresserad så kan jag fixa fram numret?

Ett tips är att ta in henne i något obehagligt utrymme och sedan backa intill släpet, så att enda vägen ut är in i transporten. Ett sto vi lånade var lite tråkig att lasta, speciellt på bortaplan när man inte hade all tid i världen. Henne lurade vi på det viset flera gånger. Hon fick gå in i seminveterinärens garage och där ville hon inte vara alldeles ensam, så hon nästan sprang på transporten. När hon lärt sig det, så tog vi verkstaden osv.

Om hon nu bara är dum och istadig och inte uppstressad så tror jag inte att det är någon fara att hon ska kasta.

Lycka till.

Vårt sto var oxå svår lastad och hon resorberade av all stress kring lastningen. Så hon fick semineras om och sen åkte vi aldrig och kollade henne igen utan kollade bara om hon brunstade.

Har även i år valt fryssperma som är svindyrt bara för att slippa transportera henne 60 mil till hingten. För jag vet om att när jag kommer hem så hade hon inte varit dräktig.

Det är bättre med ston som är så här att kolla om de brunstar och om man vill vara riktigt säker så utraljudar man på 90 dagen för då har ägget fäst.

Jag kan lugna dig med att det nog ska ganska mkt till innan hästen får missfall pga stress.I såna fall hade man inte kunnat ta föl på ngt svårlastad sto alls.

men det är faktiskt så att mellan 19-42 dygn är det mycket större risk att det släpper ägget då det inte satt dig fast ordenligt.....så har man ett "krångligt" sto så bör man nog tänka sig för innan man gör nåt man kanske får ångra.....

Lånar knapp

Görel, shady var precis så här också vid lastning. Men peppar peppar så har det totalt försvunnit sedan jag började avla på henne. Oftast blir det bättre när dom har en fölis. Fast undantag finns, jag vet.

Slå ihjäl henne så är problemet löst :devil: Nejdå, roslagens trafiktjänst kan säkert hjälpa till att forsla hem kossan från stationen ;)

martha skrev:
men det är faktiskt så att mellan 19-42 dygn är det mycket större risk att det släpper ägget då det inte satt dig fast ordenligt.....så har man ett "krångligt" sto så bör man nog tänka sig för innan man gör nåt man kanske får ångra.....

Tack, du förstår min oro och frågeställning!

Jag har för mig att hingsten jag valt har dräktighetsavgift på 18 dagar, det är därför jag inte kan ta hem henne tidigare. Sen vill jag egoistiskt nog ha hem min kära lilla häst så fort som möjligt...

Det är väldigt synd att du bor så långt borta :D

Det låter hoppingivande att hon kan bli bättre när hon får en fölis!
Tyvärr måste det ju bli en fölis också ;)

Du har kanske något knep för hur man får märreländet på andra tankar :idea:

:rofl: :rofl:
det är förvisso en variant jag inte tänkt på...

Det låter betryggande med att jag kan få hjälp med att få hem henne! Men vi borde kanske försöka ragga någon stark karl som kan putta henne i rumpan. Vi fick hjälp med det när vi skulle från kliniken en gång, då insåg hon att hon mött sin överman och gick in snällt utan protester...

Tyvärr har jag inga andra förslag än det du redan provat.

En stor man hotade shady en gång med att knuffa upp henne med traktorn, då gick hon på, var väl inte roligt att ha en brummande traktor bakom rumpan.

Senast ändrad:

Det där fixar vi :banana: :banana: :banana: kvinnor kan eller vad det nu heter!!! :angel:

Intressant idé!
Får hoppas att seminstationen har något obehagligt utrymme som roslagen kan backa upp transporten mot.

Mitt sto blir inte mentalt stressad vid lastningen, men fysiskt, eftersom hon stegrar, hoppar och kastar sig hela tiden. I torsdags vart hon genomsvettig, och hon är hästen som aldrig blir svettig av ridning! Är det bara mental stress som kan vara riskabel för kastning?

Synd ;)

I värsta fall får vi väl ragga upp någon med traktor :D

Det där har jag råkat ut för en gång med min ettåring som akut skulle åka hemifrån och jag var ensam hemma och skulle lasta, jag fick linan om rumpan på henne i exakt samma ögonblick som grannen kom med stora traktorn och skrapade min uppfart med följden att ettåringen blev så j-a rädd och hoppade in i trailern på första försöket :bow: När vi sedan skulle hem från vår resa hade hon skapat sig ett riktigt skräckminne angående linan för det räckte med att den kom runt rumpan så gick hon in snällt och prydligt :D idag är hon fem och har aldrig trilskat vid lastning sedan den där första gången :)

Klart vi kan, oftast :D

Skulle bara önska i dessa sammanhang att jag inte var så klen p g a min usla rygg...

Tänk om det kunde hända min Cezza också så att hon gav efter för trycket från linan istället för att streta emot det *drömmer*

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 382
Hästhantering Min häst vill inte bli lastad längre och jag förstår inte varför. Jag har haft hästen i 4 år och hon har alltid varit lättlastad och...
2
Svar
31
· Visningar
5 001
Senast: ygenda
·
F
Hästhantering Hej! Överallt ser jag svårlastade hästar som går in med hjälp av lina eller går att "jojo-lasta", det vill säga, gå in några steg, backa...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 262
Senast: palle
·
Avel Har idag lämnat iväg mitt russto 33 mil söderut till en russhingst på betäckning (matte jättefjantig och gråter floder medan ponnyn är...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka