Sv: Läskigt!

*kl*

Helt vanliga bäckar ute i naturen som korsar stigarna. Jag får alltid en klump i magen och hästarna blir lika skärrade. Så jag har alltid fullt sjå att ta mig över..

He min ponny är lite knäpp för hon hoppar med lätthet mur/vatten grav etc. men om man ska hoppa sockerbitar/kuber så tycker hon det är det läskigaste som finns... Hon har stannat säkert en miljon ggr på sådana hinder oavsett höjd och jag har flugit av många gånger när hon skvätt grus på dom och blivit livrädd för det.. hon kastar sig då runt och om man hamnar det minsta snett eller ur balans så kan man räkna med att ligga på marken innom kort för det är det nästan värsta hon vet... så om någon kanske har några tips på hur jag kan få henne att inte bli livrädd om jag hamnar lite snett..säg gärna till..? :crazy: jag är ganska trött på att fara i backen pgr av det..;)

Nu har hon blivit bättre på att hoppa sockerbitar men att hamna snett och spruta grus går fortfarandeinte.. över hindrena går men inte före eller bredvid eller så..:crazy: ;)

kl
Det beror ju lite på häst, men ett korrigerat hinder bestående av prickiga vanliga hinderstöd och svarta, prickiga 80 cm-bommar är inte så populärt... =P

min häst är inte tittig, det enda han tycker är lite läskigt är djupa diken, då spänner han sig. det läskigaste enligt min mening var en bana som bestod av ensilagebalar. hästen tyckte dock inte att det var konstigt alls, men jag var lite skeptisk de första sprången!;)

*kl*
åå jag tkr att breda hinder är otroligt äkligt XD njae jag är inte så hopp rädd men hästen jag hyrde i somras var aningen tvecksam mot ett trippelbarr (stavas) efter som han inte hade sett ett sådant nnan XD

pja.. hoppade en oxer som var inklädd i tyg :confused: .
alltså, de hade hängt tygstycken över hela oxern så den såg ut som en mur typ. det ändå jag kunde tänka på var, fy fan om hästen tror att det är ett fast hinder och "bankar" eller om den trasslar in sig i tyget.

mitt första år i ponnyallsvenskan var vi iväg på en bana med många läskiga hinder. Dessvärre var det min första säsong lokalt och jag red en ridskoleponny som hade ännu mindre rutin. Ett hinder var ett plank som var format som vågor, både uppåt och åt sidan. (Hänger ni med?) Inte helt oväntat vägrade vi ut oss på det...

Jag skulle hoppa en vattenmatta med en dressyrhäst för några år sedan, på en träning. Han vägrade och han vägrade och han vägrade, min tränare sänte den till 20 cm typ. Vi höll på i 30-40 min och jag grät:o . Det är det värsta jag varit med om i hoppsammanhang. Jag trodde aldrig att det skulle ta slut och att han skulle hoppa men, min urduktiga tränare fixade det:bow: och i slutet av lektionen kunde vi hoppa det som vilket annat hinder som helst.

En brunn! :eek:

Jag kom skrittandes på russet och skulle se om hon vågade gå upp på brunnslocket vid stallet (en ny, så den är tjock och hållbar) så jag stryde mot och sen hoppade hon världens grodhopp över! :D Jag satt barbacka och men långa tyglar, jag blev jätterädd ;)

Och så måste jag bara komma med en liten extra fråga här..:crazy:

Vad är det för sorts hinder DU tycker är läskigast att hoppa?

En del tycker räcken och anra bankar eller trippelbarrar..vad tycker du?

Själv tycker jag av någon konstig anledning att kryss (enkelkryss, kryssoxrar går bra) är läskiga, iaf när dom kommer upp på 50 cm+(i mitten) och eftersom jag tycker det så hoppar jag inga högre kryss hemma och då tycker ju pållen också att det är lite läskigare..:crazy: :angel:

Vi hoppade en svinrygg av något slag... 3 räcken det första lutade åt höger, nästa var rakt å de sista åt vänster. Som ett stort kryss, fast med tre hinder i ett.... Och ca 110-120 högt på träning;-)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 025
Tjatter Vad har ni för icke självklara kanske lite knäppa grejer som ni finner obehagliga/läskiga? Min är toaletter inbyggda under en trappa...
8 9 10
Svar
185
· Visningar
10 062
Senast: PatCed
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
808
Hoppning I morgon tisdag 20/8 kommer programmet ut på TV4play https://www.tv4play.se/program/8e06bbe85587d5ef3d80/over-alla-hinder
2
Svar
23
· Visningar
2 240
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar