"Läskigaste" hundrasen?

Hur kan man tycka de har raserna ar skrammande:angel:

MandyIPO_zpshvu5ad58.jpg

Toast_zpsjzxdw6ge.jpg

Jag har svårt att se just såna här bilder som läskiga eftersom jag bara förknippar det då med att det är träning på G. Visst är tänderna respektingivande men jag blir personligen mer "rädd" för hundar som är i läget av liksom.. lugnet före stormen. Att det kan gå till 100 närsomhelst liksom! :)

Tex min favorit-CC-bild:

eaf9ceb70127a4149734ed9171276dde.jpg

En stor, vit, korthårig moloss av något slag med ljusa ögon och glipande, rosa ögonkanter :nailbiting:.

Däremot, om man skulle gå på vad hjärnan tycker och inte känslan, så någon korsning rottis/shitbull x malle/liknande ras!

Rasen jag annars minst litar på - men inte är direkt rädd för - eller träffat flest otrevliga individer av är helt klart Irish soft coated wheaten terrier :o.

Jag har svårt att se just såna här bilder som läskiga eftersom jag bara förknippar det då med att det är träning på G. Visst är tänderna respektingivande men jag blir personligen mer "rädd" för hundar som är i läget av liksom.. lugnet före stormen. Att det kan gå till 100 närsomhelst liksom! :)

Tex min favorit-CC-bild:

eaf9ceb70127a4149734ed9171276dde.jpg
Hehe, läskigaste hunden jag sett på skyddsträning var en som helt enkelt satt på spänn och tyst blåstirrade på figgen - för att sedan totalt explodera när han skulle.
Totalt koncentration och kontroll!!

Nu är jag inte hundmänniska visserligen, men har en hel del hundar i min närhet.
Kan helt ärligt säga att jag är rädd för vissa stora raser, detta pga. att jag blivit attackerad flera gånger.
Schäfer kan gå bra, om det är ett snällt exemplar. Dobermann likså. Däremot har jag mycket svårt för t.ex. Amstaff, Pitbull och Rottweiler. Likaså allmänt stora hundar (Dobermann, Grand Danois, Schäfer osv.) där ägaren har dålig koll på de. Har hänt flera gånger att jag mött större hundar när jag varit ute, där jag bara gått rakt fram, inte tittat/tittat ner i mobilen men i ögonvrån sett (och hört) hur den skällt som en galning, studsat på två ben och visat tänderna, bara 1-2-3 m ifrån mig. Sånt tycker jag som sagt är obehagligt, särskilt som jag också blivit attackerad av såna där stora bestar 3 ggr i livet, där de flugit på mig så jag ramlat och slagit mig, och sedan slitit i mina kläder (när jag legat på marken).

De flesta hundar har jag däremot ingenting alls emot, och små hundar, som typ Mops, Fransk Bulldog, Papillion, Chihuaua osv. osv. tycker jag är jättesöta och gulliga :love:

GD-nämnandet fick mig att komma på att det ju inte heller skulle kännas så roligt att (baserat endast på utseendet som tråden handlar om, tex som helt hund-okunnig) mötas av en Skotsk hjorthund eller Irländsk varghund i en mörk gränd.
Stora och "raggiga" ju!

(Men egentligen är de supercoola <3)

GD-nämnandet fick mig att komma på att det ju inte heller skulle kännas så roligt att (baserat endast på utseendet som tråden handlar om, tex som helt hund-okunnig) mötas av en Skotsk hjorthund eller Irländsk varghund i en mörk gränd.
Stora och "raggiga" ju!

(Men egentligen är de supercoola <3)

Fast de ser ju så otroligt snälla ut tycker jag! :)

Lite tramsig tråd, men jag blev nyfiken. Satt och pratade med en vän och insåg att det skiljde sig rätt mycket mellan oss vilka typer av hundar/raser som vi tyckte såg mest "läskiga" ut, baserat enbart på utseende.

Vilken är den läskigaste för er, om ni nu tycker nån är alls skrämmande? Försök att tänka bort era egna kunskaper/erfarenheter om hur rasen beter sig eller hur trolig den är att vakta/skydda/kunna attackera och istället gå helt på utseende. Om ni tycker tråden är meningslös så strunta i det :)

Min vän tyckte främst stora black/tan-raser är läskiga, som Schäfer, Beauceron, Rottweilers, Dobermanns osv. Själv landar jag definitivt på Dogo Argentino då jag har någon konstig grej med just vita hundar som kan ha lite röda ögon..:crazy: Tvåa kommer nog Cane Corso, även om jag iofs tycker de samtidigt är väldigt majestätiska och fina hundar. Det är klart detta bygger på fördomar, men så fungerar nog oss flesta.
Dogo Argentino är den läskigaste ras jag vet utseendemässigt.
Och erfarenhetsmässigt också :nailbiting:

Lite tramsig tråd, men jag blev nyfiken. Satt och pratade med en vän och insåg att det skiljde sig rätt mycket mellan oss vilka typer av hundar/raser som vi tyckte såg mest "läskiga" ut, baserat enbart på utseende.

Vilken är den läskigaste för er, om ni nu tycker nån är alls skrämmande? Försök att tänka bort era egna kunskaper/erfarenheter om hur rasen beter sig eller hur trolig den är att vakta/skydda/kunna attackera och istället gå helt på utseende. Om ni tycker tråden är meningslös så strunta i det :)

Min vän tyckte främst stora black/tan-raser är läskiga, som Schäfer, Beauceron, Rottweilers, Dobermanns osv. Själv landar jag definitivt på Dogo Argentino då jag har någon konstig grej med just vita hundar som kan ha lite röda ögon..:crazy: Tvåa kommer nog Cane Corso, även om jag iofs tycker de samtidigt är väldigt majestätiska och fina hundar. Det är klart detta bygger på fördomar, men så fungerar nog oss flesta.

Reagerar nog mer på hur de beter sig. Kan inte komma på någon ras som jag blir rädd bara av åsynen av.

Men en av molosserraserna som flippar loss och släpar ägaren i kopplet är ju helt klart svårare att sparka undan än nån liten fjös till pappis eller vavva. Hellre 4 kg flipp än 40 kg flipp om jag måste välja.

Däremot har jag vissa fördomar om att hundar av särskilt utseende köps in som penissubstitut (eller motsvarande för kvinns) och inte tränas utan bara ska showas med. Där ingår ex pitt-blandningar och malle/terv/schäfer-blandningar. Så kanske tycker jag att lite större korsningar med ägare som inte verkar ha någon koll är läskiga då. Om det ska specificeras.

Jag lägger min röst på ridgebacks. Inte alla, men den typen som har väldigt mörk färg kring ögonen och så där ljusa, intensiva ögon som ser ut att kunna få en att brinna bara de tittar tillräckligt länge. Tyvärr förlorar ridgebacks lite street cred pga de urgulliga rynkorna de får i pannan när de lyfter öronen, och google hjälper mig inte till någon bra bild. Ni får helt enkelt tänka er att ni möter denna herren med lågt huvud och bakdragna öron i en mörk gränd *brr*:

shangani-rhodesian-ridgebacks-yachter.jpg

Jag lägger min röst på ridgebacks. Inte alla, men den typen som har väldigt mörk färg kring ögonen och så där ljusa, intensiva ögon som ser ut att kunna få en att brinna bara de tittar tillräckligt länge. Tyvärr förlorar ridgebacks lite street cred pga de urgulliga rynkorna de får i pannan när de lyfter öronen, och google hjälper mig inte till någon bra bild. Ni får helt enkelt tänka er att ni möter denna herren med lågt huvud och bakdragna öron i en mörk gränd *brr*:

RR tycker jag mest är respektingivande och vackra, typ som Broholmer!

Ingen ras, utan mer en blandras och det är bakgårdsavlade shitbulls - jag går omvägar numera efter alla jäkla attacker. Det gör att alla amstaffliknande hundar håller jag mig ur vägen för (förutom mindre staffar då - dom är ju bara söta) om jag inte ser på håll att det är en vettig och hundkunnig människa som är ute med den. I övrigt finns det nog inga direkta raser jag tycker är läskiga vad jag vet :)

Dom hundar som får mig att rysa är små råttor som inte går på alla benen och Bedlington, sen kungspudel som är klippt med bollfrisyr.
I övrigt är jag inte MER rädd för en förbannad rottis än en lika arg stövare.
Korkat men sant.

Rent utseendemässigt tycker jag att de raser som har breda huvuden/käkar(à la molosser) ser läskigast ut. Jag är inte rädd för rottweilers men deras utseende är mycket respektingivande. Och jag vet att t ex en amstaff snarare skulle pussa ihjäl mig än ens morra åt mig men jag tycker ändå att de SER farliga ut. Jag gosar dock gärna med båda raserna, så det är inte så att min syn på vad som ser mest skrämmande ut i hundväg påverkar mig.

Svartvita grand danois.
Blev skrämd av ett riktigt obehagligt exemplar när jag var barn.
GDn kom lunkande fram till vår hund. Utan att hälsa, utan att ens lukta så högg GDn vår hund i huvudet. Underkäken satt en halv centimeter (såg vi sen) från strupen och överkäken i örat.. då kommer ägaren springande och ropar "slå honom över ögonen, då brukar han släppa taget" :banghead: vadå "brukar" :rage:
efter många om och men fick min pappa och den andra hundägaren GDn att släppa taget..
Jag tror jag var 10-11 år när det hände, tyvärr sitter rädslan i än :down:
Och tyvärr så har dom svartvita gd jag träffat därefter inte heller verkat vara några trevliga individer..

Hundar av bull-typ med ljusa, nästan gula ögon. Usch!
Malenios och hundar som liknar dom tycker jag också ser skräckinjagande ut.

Sen finns ju andra raser jag inte tycker är så fina, men deras utseende är inte respektingivande.

Dessutom tror många att de har raggen rest på hela ryggen ;). Vet inte hur många kommentarer jag fick om Mulen och hennes ridge, en del blev rejält rädda - trots söta rynkor och mörka ögon :D.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
7 060
H
Övr. Hund Har nu tittat igenom massor med rashjälps-trådar här som stämmer in ungefär på vad jag söker, och kan fortfarande inte hitta raser som...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 192
Senast: boccia
·
E
Övr. Hund Såg ingen sådan här tråd, så lägger in en :) Vad tyckte ni som var där? Jag var där på lördagen, första gången. Och jag är hel...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 330
Senast: lady_vip
·
Övr. Hund Jag och mitt superba logiska tänkande antar att det redan finns massor med sånahär trådar, men nu vet jag faktiskt inte riktigt vad jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 881
Senast: Calazirya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar