Läskiga svar på kattannons

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Mitzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 220
  • Visningar Visningar 18 907
Sv: Läskiga svar på kattannons

Nu skall den funka... ibland är man lite för snabb i fingrarna :o

Jag låter alltid mina honkatter få en kull innan de steriliseras.
Det är vanliga bondkatter men jag säljer för 300 kr st.
Jag har behållit de som ej blivit sålda men haft tur och alltid haft köpare på de flesta.

Har nu 5 katter i stallet.

Köparna får komma och hälsa på när ungarna är små och sen hämta vid avtalad vecka. Har aldrig haft problem med det. Håller sen kontakten i ca 1/2 år.

Det finns så mycket kattungar och är livrädd för att de ska bli ormmat.

Jättebra sida!
Fina Storfoting-bilder.

http://www.messybeast.com/poly-cats.html#whatis

Det verkar som att det finns 2 gener för Storfotingar, och som att det bara är den ena genen som ger Twisted-katter.
Det skulle ju förklara varför jag aldrig har sett eller ens hört talas om någon Twisted-katt.

Enligt denna texten så är i alla fall den ena Storfoting-genen helt harmlös.

Och de skriver även att enda sättet att ta reda på om det är en ofarlig variant är genom röntgen och jag tvivlar på att de du pratar om röntgar sina katters fötter för att ta reda på om det är ett farligt eller ofarligt anlag de avlar vidare på.

Du, jag tror att man kan nöja sig med det statistiska faktum att det aldrig har hänt.
Dessutom så beskriver de ju hur tassarna hos katterna med det sjuka anlaget ser ut, och så ser inte dessa tassar ut.
De har 6 tår av fallande längd på bakfötterna och en motsättlig "tumme" med 2½(3) tår på framtassarna.
Det sjukliga (Patologiska) anlaget hörde ihop med tassar med lika långa tår och inte ens alltid där.
Det var där som man var tvungen att använda röntgen för att veta.

Jag tycker nog att vi kan nöja oss med att veta att det aldrig har hänt i den population som jag känner till för att jag skall känna mig lugn.

Någon som avlar på Manx?
Det borde man ju inte heller få då?

Nej, hur man får avla på manx är för mig ett mysterium. Det är väl ingen som anmält till myndigheterna hur det ligger till med det anlaget.

Oavsett om de beskriver hur detta skadliga anlag oftast ter sig är det fortfarande inte uteslutet att en katt som ser annorlunda ut har bär på det andra anlaget. Som sagt, endast röntgen kan utesluta det. Raskattuppfödare förväntas testa mot alla möjliga sorters sjukdomar trots att de är extremt sällsynta så varför skall huskattuppfödare särbehandlas? Alla som gillar katter vill väl se till att man inte sätter sjuka kattungar till världen, eller?

Du, nu minns jag.
När min Storfoting var liten, så blev han trampad av en häst.
Och för säkerhets skull så togs han till Veterinärkliniken (Ultuna) och fick stanna där på observation några nätter.
Och de röntgade hans tassar för sitt eget nöjes skull (de frågade om lov först) och de sade att det inte var något problem med just dessa tassar.
Det skulle nog kunna vara så att i.o.m. att veterinären som fick den döda Storfotingen till att låta studenterna lära sig om katt på.
Den som gillade Storfotimgar, den vet antagligen att just den Svenska (Åländska från Gräsö) varianten inte är den dåliga varianten.
Den Veterinären eller någon annan där, har säkert röntgat ett gäng sådana.

Jag skall ta och fråga om det.

Yossarian skrev:
Och jag förstår inte varför inte potentiella raskattsköpare inte ska ta sitt ansvar och ta en hemlös kattunge? Varför ska man avla på raskatter, när man istället kan hänvisa till närmsta katthem, fullt av små behövande pyren?
Jag puttar den här frågan, för jag tycker den var så intressant. :angel: Den har dessvärre fått extremt få svar och bara svar från huskattsanhängare. :angel:

Nej, men det är en defekt som inte ska avlas på. Måste man ha erfarenhet av det för att vara logisk?
Jag har ingen erfarenhet av manxanlaget men är ändå emot det. Liksom alla andra defekter som är ärftliga och kan orsaka problem. Eller ännu hellre, som man inte vet OM den kan orsaka problem eller ej. När man började avla på manx hade man nog ingen aning om att anlaget i dubbel upplaga är letalt. Eller att svansknick är besläktat med bråck.
Har man en defekt katt så avlar man inte på den, hur söt och gullig den än må vara. Kolla Munchkin-rasen, den är framavlad just pga att den är "söt".

Därför att raskatter har mycket som inte huskatter har. En känd bakgrund och ansvarstagande säljare. Som registrerad uppfödare har jag massor av skyldigheter att följa. Som jag MÅSTE följa, det finns inte hos huskattavlare.
Det är ju såklart lättare att se eventuella sjukdomar och att gardera sig mot dom. Man vet vad man köper helt enkelt.
Det är tack vare raskattuppfödare forskningen ligger långt fram på många defekter, i USA t.ex görs mycket av forskningen av uppfödarna själva. Tack vare sådana har man fått reda på många sorters ärftliga sjukdomar och hur dom nedärvs. Sjukdomar som existerar på huskatter likväl. HCM, PKD, FIP, FIV... alla sjukdomar. Dessa hade man inte vetat speciellt mycket om utan raskattuppfödare. I genetiken överlag har man haft hjälp av raskatterna. Sen att det gått överstyr i vissa lägen är ganska typiskt människan.
Raskatter gör det möjligt för fler människor att ha katt, en del allergiker tål vissa sorters raskatter och kan ha katt tack vare det.

Raskatter behövs, inte just för att dom är renrasiga utan för att dom har en känd bakgrund. Man har också en viss vetskap om hur katten blir när den blir stor, humörsmässigt. Persern är lugn, Bengalen är aktiv. Siamesen pratar och Rexarna fäller inte mycket. Det gör det lättare för folk att välja ut en ras som passar deras ändamål.
Precis som med hästar. Vill man ha en dressyrhäst köper man en med anlag för dressyr.

Man räknar med att 10% av kattbeståndet är raskatter i Sverige.
Dessutom har raskatterna inget med det hela att göra egentligen. Det är ingen konkurrens, precis som det inte är nått mellan olika hästraser. Då är det bättre att alla tar ansvar för sin ras. Jag tar ansvar för mina britter, sol tar ansvar för sina Devons, sassy tar ansvar för sina korater och MissDaisy & HD och nån mer (minns inte :o ) tar ansvar för sina skogisar. Och huskattuppfödare tar ansvar för sina huskatter, vilket inte görs idag. Det är tydligen meningen att vi ska sluta avla seriöst så huskattavlare kan fortsätta massproducera huskatter. Rättvist? Fråga t.ex kattallergiker.

Storfoting eller skepskatter som dom också kallas, är en katt med en extra tå på tasarna. Antingen fram eller också på alla 4. Skeppskatt kommer ifrån att man trodde dessa katter bringade tur på skeppen förr och därför hade man ofta med en sån.

Defekten heter polydaktyli och räknas som en ren defekt. Oftast har polydaktyla katter inga problem, men som med alla defekter är avel på dom alltid en risk. På raskatter i Sverige har man lyckats avla bort detta utom på en ras, PixieBob där man fortfarande medvetet och aktivt avlar på polydaktyli. Och så huskatter förstås.

MissFideli skrev:
Det är tydligen meningen att vi ska sluta avla seriöst så huskattavlare kan fortsätta massproducera huskatter. Rättvist? Fråga t.ex kattallergiker.

Eller så är det så att huskatterna måste också kosta 5000 kronor därför att annars är det ingen som betaler dessa summor för era raskatter. Rättvist?

MissFideli skrev:
Nej, men det är en defekt som inte ska avlas på. Måste man ha erfarenhet av det för att vara logisk?
Jag har ingen erfarenhet av manxanlaget men är ändå emot det. Liksom alla andra defekter som är ärftliga och kan orsaka problem.
Om det är en defekt eller bara en naturlig avvikelse.
Det kan man inte vara säker på.
Du tycker att det är en defekt.
Jag tycker att det är en förbättring av katt.
På sidan med länken, så behandlades det som en naturlig variation.
Den typen då som var ofarlig.

Jag skall som sagt ta kontakt med den där veterinären.
Eftersom jag så gärna vill ha en storfoting igen, så är det väl bäst att jag ser till att informera mig.

Folk betalar 5000:-, det måste dom om dom ska ha en raskatt. Iaf av min ras. Bengaler och Sphynx kostar 16000:- för ett riktigt bra exemplar, även det betalas.
Att huskatten skulle kosta 5000:- vore iofs drömmen, men antagligen inte genomförbart eftersom en raskatt har så mycket mer inbakat i priset än en huskatt.

Eftersom dom inte har nån direkt nytta av det så ser jag det inte som en naturlig avvikelse mer än att det skulle vara en defekt. Att dom kan gå nerför en trädstam är knappast nått speciellt, katter utan polydaktyli klarar ju att ta sig ner från träd dom med.

Veterinärerna är inte speciellt insatta i nedärvning, så det är nog lönlöst att prata med dom. Ska du få reda på dom riktiga riskerna så ska du tala med en genetiker/etolog som kan just polydaktyli.

MissFideli skrev:
Att huskatten skulle kosta 5000:- vore iofs drömmen, men antagligen inte genomförbart eftersom en raskatt har så mycket mer inbakat i priset än en huskatt.
Jag tycker precis tvärt om. :crazy:

Jag älskar katter, men jag har haft mer utbyte av huskatter än raskatter. Huskatterna har s a s. mer personlighet. :angel:

MissFideli skrev:
Eftersom dom inte har nån direkt nytta av det så ser jag det inte som en naturlig avvikelse mer än att det skulle vara en defekt. Att dom kan gå nerför en trädstam är knappast nått speciellt, katter utan polydaktyli klarar ju att ta sig ner från träd dom med.
Storfotingar kan göra det med huvudet nedåt.
Det är ju mer än tydligt att du inte har någon som helst personlig erfarenhet av Storfotingar.

Varför kan inte jag få ha mina typer av katter på mitt vis utan att du skall ha en massa åsikter om det?
Vill du verkligen ha mina åsikter om ditt vis?
FÄNGELSE! Är mitt namn på ditt sätt.

Men det går säkert bra, kattor är mycket anpassningsbara.

Men jag tycker inte om ditt sätt att se på ditt vis som finare och mera seriöst än mitt vis.
Det är bara på olika vis efter olika typer av behov.

MissFideli skrev:
Och huskattuppfödare tar ansvar för sina huskatter, vilket inte görs idag. Det är tydligen meningen att vi ska sluta avla seriöst så huskattavlare kan fortsätta massproducera huskatter. Rättvist? Fråga t.ex kattallergiker.

Jag personligen föredrar att ta hand om hemlösa katter, men jag håller med dig ändå. Jag avskyr när folk inte tar ansvar. Det är så otroligt många som inte kastrerar sina katter, som antingen bara dumpar dem och låter de bli förvildade eller dödar dem. Jag tycker det är fruktansvärt att de vanliga huskatterna inte är värda mer än så. Huskatten i sig kan ju inte rå för att de råkade hamna i fel händer.

Föreningarna som arbetar med detta, arbetar ju för att höja den vanliga kattens status. Deras mål är ju att föreningen inte i framtiden skall behöva finnas alls. Att katten är så pass mycket värd att den inte är en förbrukningsvara eller en slit-och-släng-vara. För föreningarna är huskatter och raskatter på samma nivå, även om prisskillnaden för en omplacering kan skilja. Detta beror på att peronerna i föreningen arbetar ideellt och inte så mycket pengar kommer in till föreningen. Är folk villiga att betala mer för en raskatt är det ju bra, då mer pengar kan komma in till verksamheten. Detta är ju ändå fel, det borde kunna vara samma pris även i en förening som skall hjälpa katter. Även där kan det alltså vara skillnad.

Nu har jag babblat så jag kommer inte ihåg vad jag egentligen skulle säga.... :confused:

Helt enkelt borde huskatters ägare ta ansvar, precis som uppfödare gör så alla katter kan leva sida vid sida och vara lika mycket värda! Perfekt värld, men frågan är om man når dit? I vilket fall som helst så få man arbeta mot det målet...

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 790
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 342
Senast: ameo
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
492
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 206
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka