Läskiga svar på kattannons

• Övr. Katt
  • Trådstartare Trådstartare Mitzi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 220
  • Visningar Visningar 18 907
Sv: Läskiga svar på kattannons

Hur många rasketter känner du då? Jag kan medge att det finns katter "utan personlighet" men det är ofta katter som inte hanterats och stimulerats så mycket, beror inte särskilt mycket på ras... Eller vad menar du med persolighet?

En hel del genom åren. De ligger mest och sover eller sitter i fönstret och tittar, vilket ägarna tycker är så bra, så bra ("vadå, måste man LEKA med den också?!?!?"). Huskatterna är MED, de är sociala, de pratar, de vill hjälpa till, de är helt klart intresserade av sin omgivning och ägarna är hela tiden där och stimulerar (på kattens villkor).

MissFideli skrev:
Det heter inte steriliseras, det heter kastreras *suck*

Det beror på vem man anlitar det.
Sterilisering kallar veterinärkliniken hos oss det.

Kat skrev:
Det beror på vem man anlitar det.
Sterilisering kallar veterinärkliniken hos oss det.

Men det ÄR kastrering, oavsett vad de kallar det. Det finns ingen som klipper äggledarna på katter, de tar ut livmoder, äggstockar, rubbet. Och det är kastrering. Däremot finns det fortfarande t o m veterinärer som felaktigt KALLAR det sterilisering när det gäller honkatter.

Då är du välkommen hem till mig, eller vem som helst med en livlig ras. Jag har två katter på axeln eller i knäy jämt, de pratar, pysslar och leker 23 h/dygn...som alla andra korater, och sådana är många raser, tex rexar, siameser, burmor, abysar... Att britter och perser tex är lugnare betyder ju inte att de inte har någon personlighet, de är bara inte så påträngade. (Men det är klart, vill man ha en katt som en söt soffkudde kommer de tyvärr bli ganska tråkiga också, det beror ju på ägaren och inte på katten. Den "stänger av" om det aldrig händer något omkring den, en livligare ras kanske skulle ha utvecklat beteendestörningar istället för att bli apatisk)

Alla ni som jämför!

Jag tycker inte det är lönt att jämföra så mycket! Katter är ändå olika individer när det väl kommer till kritan. Söker man nåt visst kanske det är raskatt man skall ha, men bryr man sig inte så mycket om det är det kanske huskatt.

Jag har valt hemlösa katter (vare sig det egentligen är raskatt eller huskatt, det finns ju raskatter som far illa också) endast för att jag känner att det finns så många katter som far illa i Sverige. Statusen hos katten är inte särskilt hög.

Alla katter är underbara, raskatter som huskatter, så sådana här diskussioner är så onödiga.
De som har både raskatt och huskatt tror jag inte gör skillnad på sina katter, de gillar väl båda lika mycket, oavsett summan man betalade för dem.

Jag har själv haft perserkatt, men har nu fyra huskatter. Ingen är värd MER än den andra. Alla är värda precis lika mycket! I slutändan är det ju individen som spelar roll ändå.

mandalaki skrev:
Men det ÄR kastrering, oavsett vad de kallar det. Det finns ingen som klipper äggledarna på katter, de tar ut livmoder, äggstockar, rubbet. Och det är kastrering. Däremot finns det fortfarande t o m veterinärer som felaktigt KALLAR det sterilisering när det gäller honkatter.

Jag trodde det fanns de som gjorde det också.
Och att betydelsen var det omvända.

Men skitsamma vad det heter egentligen, om det handlar om att vi ska veta att katten är gjord steril.

slice skrev:
En hel del genom åren. De ligger mest och sover eller sitter i fönstret och tittar, vilket ägarna tycker är så bra, så bra ("vadå, måste man LEKA med den också?!?!?"). Huskatterna är MED, de är sociala, de pratar, de vill hjälpa till, de är helt klart intresserade av sin omgivning och ägarna är hela tiden där och stimulerar (på kattens villkor).

Inne så finns det här tre lägen:

1. Sova halvt medvetslös.
2. Leka den roliga leken 'riva huset'
3. Leka den roliga leken 'titta på småfåglar genom fönstret och bli så exalterad att man välter blomkrukor'

Både siamesen som i princip är inne året om (får gå ut men är rätt, hmm...feg), siamesen som är ute i princip hela dagarna sommartid och huskatten som är ute som hon vill året om gör något enligt ovan.

De pratar lika mycket alla tre (jag har en ovanligt pratig huskatt och ovanligt tystlåtna siameser), de är lika keliga och ägnar lika mycket tid åt lek. Även huskatten som är ute och jagar stor del av dygnet leker 'jaga fåglar genom fönstret'. Hon och siameshanen har också utvecklat leken 'riva huset' till fulländning (varför vi i år INTE kommer att ha någon julgran..).

Så jag ser faktiskt ingen skillnad i beteende raskatt vs huskatt. Mer än att raskatterna är vana med kloklippning och annat sen späd ålder och i sådana lägen är lättare att handskas med i just de lägena. Huskatten får man övertyga om att ligga still, siameserna vet att är man lagt på rygg så ligger man där.

Men jag tror inte det beror på att jag har en udda huskatt eller udda raskatter, jag tror det beror på att samtliga katter mår BRA eftersom de har valmöjligheter att gå ut efter deras vilja och förutsättning (en siames är INTE speciellt svår att övertala att det är en DUM ide att gå ut i minus 25, den tjockpälsade huskatten tycker du är dum i huvudet om du försöker tycka att 'nej, det är snöstorm, du vill nog inte gå ut' och går glatt ut i snöstormen, för att sedan återfinnas i stallet, varm, mätt (på möss) och belåten.

För OM jag håller huskatten inne, så blir hon en PLÅGA efter några dagar och formligen klättrar på väggarna..

Jag har inte påstått att du inte får ha dina katter, jag säger bara att defekter ska man inte avla vidare på ! Att skita i riskerna för sin egen skull är fel. Folk retar sig på perser och annat, varför är det då tillåtet att skita i allt när det gäller huskatter?

Jag fattar inte varför erfarenheten är så viktig för dig. Jag hade ingen erfarenhet av patellaluxation innan Abbie heller, men det berättigar väl inte att jag avlar på henne trots defekten? Hon kan klara sig utan smärta hela livet, men det betyder väl inte att det är rätt att avla på henne för det? Man vet ju aldrig hur avkommorna blir, helt plötsligt kan det slå helfel och det blir enorma missbildningar istället.

Jag håller med, katthemmen är kanon även om det ultimata vore att dom inte behövdes alls. Det kommer en hel del folk till mig och frågar efter huskatter och jag skickar dom alltid till katthemmen och aldrig till hemuppfödda kullar.

Det finns men görs i princip aldrig eftersom katterna inte hjälps. Alla beteenden är ju kvar, honor löper och parar sig, hanarna strilar och parar. Att låta en katt löpa gång efter gång utan kull ökar också risken för livmoderinflammationer.

Håller definitivt inte med. Visst finns det raskatter utan personlighet, precis som det finns huskatter utan personlighet. Personligheten är knappast nått man kan avla bort.
Men det gälle rju att känna katterna ordentligt, på nått besök kan man ju inte göra en rättvis bedömning. Kom du hit och hälsade på och huskatten var inne skulle du garanterat tycka att hon är helt utan personlighet för hon bara sover inne. Abbie springer och gömmer sig när det kommer nytt folk. Yoga hamnar ofta med magen i vädret av nån underlig anledning. Jag som bor med dom ser deras personlighet. Folk som komme rhit och hälsar på tycke rnog inte att nån av mina katter är speciella personligheter.

Senast ändrad:

MissFideli skrev:
Jag fattar inte varför erfarenheten är så viktig för dig. Jag hade ingen erfarenhet av patellaluxation innan Abbie heller, men det berättigar väl inte att jag avlar på henne trots defekten?
Men du kan väl ändå inte påstå att någon katt har NYTTA av att ha patellaluxation?

Jag däremot påstår att Storfotingarna har nytta av sina stora fötter.
Om du hade haft erfarenhet av Storfotingar så hade du kunnat sett själv vilka fördelarna är för storfotingen.

Nä, men dom flesta katter kan ta sig ner för träd på något vis.Hade dom haft en betydande nytta av det så hade alla katter haft det, men eftersom så inte är fallet så anser jag att det inte är en naturlig grej utan en mutation som även kan kallas defekt.

Kat skrev:
Joooo! :) :love:
Jag var bara TVUNGEN att avla en omgång på mina två innan kastration! Två nya gulingar blev det - och tre spräckliga. :love:

Men det är klart, gör man det medvetet så ska man ju se till att de får bra hem också.

Förklara gärna varför du var tvungen? Jag har alltid försökt förstå varför men gör det inte?

Kat skrev:
Tja...
med det argumentet behövs ju inte fler barn i världen heller.

Föressten sparde jag två. De var så goa att jag inte nändes ge bort dem! :love:

Och att jämföra barn och katter kommer alltid upp i dessa disskussioner, även om det inte har det minsta med varann att göra. Katter är inte människor....

Yossarian skrev:
"Att avla på färg är fortfarand einget argument till att strunta i dom som redan är hemlösa.

Jag tycker inte att det räcker, det finns fortfarande så pas smånga hemlösa idag att det borde få folk att tänka efter och ta hand om dom först.
Ska man prompt ha en kattunge så finns det hundratals varje år som är födda ute eller utkastade på något vis. Varför inte ta hand om dom först?"

Och jag förstår inte varför inte potentiella raskattsköpare inte ska ta sitt ansvar och ta en hemlös kattunge? Varför ska man avla på raskatter, när man istället kan hänvisa till närmsta katthem, fullt av små behövande pyren?

Med mig som med många andra är katt katt. Det är det man vill ha och är inte ute efter en långhårig, blå, kortnäst eller efter att avla. Man vill bara ha en katt som sällskap, vilken som helst.
Många av de som köper raskatt söker efter något specifikt. En egenskap som är värd att föra vidare, en viss färg eller utseende och väldigt, väldigt ofta också tryggheten av att veta att den katt man köper med 99% säkerhet inte har några medfödda defekter och är uppfödd på bästa sätt. Det går inte att få med huskatter eller katthemskatter idag. Även om jag skulle önska att alla var som jag och kunde ta hand om katthemskatter istället så är det inte alla som efterfrågar det.
Många av de potentiella raskattsköparna skulle inte ersätta sin tänkta katt med en katthemskatt om de tex inte kunde köpa er perser. Det är en perser de vill ha och "hittar" de inte det så struntar de i det. Precis som man inte köper en hoppphäst om man vill hålla på med dressyr.

Inte_Ung skrev:
Ja du, vem tusan kan "Behöva" en Brittisk Korthår när det finns katthemskatter?
Vad har har den som är så viktigt att avla på?

En Britt är en utmärkt sätt att skaffa sig en "huskatt" på på ett bra sätt. Utseendemässigt är de ganska lika och genom att köpa raskatt så vet man att risken för ärftliga sjukdomar är minimal. Det är ju den största orsaken, tycker jag, till att köpa raskatt. Man slipper spela rysk roulette med de blivande kattungarnas liv genom att inte ha den minsta aning om vad mamman och pappan kan bära på för sjukdomar och vad det åstadkommer i kombiation. Så det är väl de utredda gener man mest avlar på, och iallafall för mig är det relativt väsentligt att kattungarna har så stor chans till ett bra liv som möjligt. En utredd bakgrund är bra start.
För att klargöra så avlar jag inte utan tar istället hand om hemlösa kissar, för mig känns det bättre. Men om man nu måste avla så ska man göra det på katter med utredd bakgrund

mimus skrev:
Jag låter alltid mina honkatter få en kull innan de steriliseras.
Det är vanliga bondkatter men jag säljer för 300 kr st.
Jag har behållit de som ej blivit sålda men haft tur och alltid haft köpare på de flesta.

Har nu 5 katter i stallet.

Köparna får komma och hälsa på när ungarna är små och sen hämta vid avtalad vecka. Har aldrig haft problem med det. Håller sen kontakten i ca 1/2 år.

Det finns så mycket kattungar och är livrädd för att de ska bli ormmat.

Undrar även här, varför du låter katterna få en kull? Vad är syftet? Annars är ju ett utmärkt sätt att slippa oroa sig för att kattungarna blir ormmat att inte avla fram några fler, enkel lösning på problemet.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
35
· Visningar
1 791
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 344
Senast: ameo
·
Övr. Katt För några veckor sedan gick en av mina katter bort. Han var 15 år och hade börjat tackla av sedan en tid tillbaka, i början av januari...
Svar
2
· Visningar
495
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt... 5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 206
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka