Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
MissFideli skrev:Det heter inte steriliseras, det heter kastreras *suck*
Kat skrev:Det beror på vem man anlitar det.
Sterilisering kallar veterinärkliniken hos oss det.
mandalaki skrev:Men det ÄR kastrering, oavsett vad de kallar det. Det finns ingen som klipper äggledarna på katter, de tar ut livmoder, äggstockar, rubbet. Och det är kastrering. Däremot finns det fortfarande t o m veterinärer som felaktigt KALLAR det sterilisering när det gäller honkatter.
slice skrev:En hel del genom åren. De ligger mest och sover eller sitter i fönstret och tittar, vilket ägarna tycker är så bra, så bra ("vadå, måste man LEKA med den också?!?!?"). Huskatterna är MED, de är sociala, de pratar, de vill hjälpa till, de är helt klart intresserade av sin omgivning och ägarna är hela tiden där och stimulerar (på kattens villkor).
Men du kan väl ändå inte påstå att någon katt har NYTTA av att ha patellaluxation?MissFideli skrev:Jag fattar inte varför erfarenheten är så viktig för dig. Jag hade ingen erfarenhet av patellaluxation innan Abbie heller, men det berättigar väl inte att jag avlar på henne trots defekten?
Kat skrev:Joooo!![]()
![]()
Jag var bara TVUNGEN att avla en omgång på mina två innan kastration! Två nya gulingar blev det - och tre spräckliga.![]()
Men det är klart, gör man det medvetet så ska man ju se till att de får bra hem också.
Kat skrev:Tja...
med det argumentet behövs ju inte fler barn i världen heller.
Föressten sparde jag två. De var så goa att jag inte nändes ge bort dem!![]()
Yossarian skrev:"Att avla på färg är fortfarand einget argument till att strunta i dom som redan är hemlösa.
Jag tycker inte att det räcker, det finns fortfarande så pas smånga hemlösa idag att det borde få folk att tänka efter och ta hand om dom först.
Ska man prompt ha en kattunge så finns det hundratals varje år som är födda ute eller utkastade på något vis. Varför inte ta hand om dom först?"
Och jag förstår inte varför inte potentiella raskattsköpare inte ska ta sitt ansvar och ta en hemlös kattunge? Varför ska man avla på raskatter, när man istället kan hänvisa till närmsta katthem, fullt av små behövande pyren?
Inte_Ung skrev:Ja du, vem tusan kan "Behöva" en Brittisk Korthår när det finns katthemskatter?
Vad har har den som är så viktigt att avla på?
mimus skrev:Jag låter alltid mina honkatter få en kull innan de steriliseras.
Det är vanliga bondkatter men jag säljer för 300 kr st.
Jag har behållit de som ej blivit sålda men haft tur och alltid haft köpare på de flesta.
Har nu 5 katter i stallet.
Köparna får komma och hälsa på när ungarna är små och sen hämta vid avtalad vecka. Har aldrig haft problem med det. Håller sen kontakten i ca 1/2 år.
Det finns så mycket kattungar och är livrädd för att de ska bli ormmat.