Sv: Läskiga svar på kattannons
tirre skrev:
Jag skulle inte vilja att "mina" katter dog så, det känns liksom lite brutalt. Jag vet inte hur det går till men det borde vara svårt att få de att sitta stilla tycker jag.
Brukar aldrig vara problem att få dem att sitta stilla. En påse räkor, en katt, en åker och ett gevär bara..
Många katter genom åren har avnjutit sin sista måltid så, och innan de hunnit avsluta den varit borta. Kattungar sattes i pappkartong.
När jag var barn sköts katterna med hagel, går man tillräckligt nära finns det inte en suck i världen att de överlever, de blir mos helt enkelt.
Förra stallkatten togs bort med kulvapen, och sköts 3-4 ggr 'just in case' (han dog på första skottet men just in case brukar det skjutas några fler). Och han begravde jag härhemma på stallplan, och han var inte alls speciellt skadad, knappt så det syntes (ingen aning vad det var för kaliber eller något dock).
De behöver inte bli mos av hagel heller, det beror på avståndet, men ju längre avstånd dessto större risk att det inte blir som tänkt. Kattungar i pappkartong sköts med hagel på långt avstånd och de syntes knappt en skråma på heller, men var garanterat döda.
Dock, får JAG välja avlivar jag dem hos veterinären med spruta. Förra stallkatten VALDE jag dock att skjuta (tja, jag sköt inte, men en mkt erfaren jägare) eftersom han HATADE transportburen, han HATADE att åka bil etc. Så även fast vi bara har tio min bilresa till distriktsvet så valde jag att låta honom få slippa det, då skulle sista halvtimmen i livet INTE bli spec trevlig för honom. Nu dog han på sina jaktmarker, och med en halvtuggad räka i munnen
Gammelkatten vi tog bort i våras åkte jag dock med, och jag gör det helst, inte för jag eg har problem med att de skjuts, utan för att jag gärna vill vara med dem ända tills lutet och det är liiite svårt att ha katten i famnen när den skjuts