Läskiga grejer..

P

_Pandora_

Jag är ute efter lite tips om "läskiga" föremål som man kan vänja hästen vid. För det är väl så att ju mer läskigt den utsätts för (och klarar av) desto mer vänjer den sig och blir tillslut van vid att läskiga föremål inte är farliga?
Ett exempel är presenning som man kan låta hästen gå över. Men snälla ge lite mer tips :angel:

Sv: Läskiga grejer..

Hej.
Jag brukar utsätta mina pållar för "läskiga" grejjer genom att promenera med dem genom ex. villakvarter. Där finns allt möjligt läskigt, soptunnor, skrikande barn, hundar, sparkar, barnvagnar, fotbollar, skidor osv osv

Sen brukar jag utöka och skritta genom ex villakvarter...

Det har fungerat bra för mig iallafall och gjort att hästarna inte är lika "lättskrämda"

Senast ändrad av en moderator:

Vi har i padden lagt ut plast och gått över.
Haft ungarna stått utanför staketet och viftat med vit plast när vi gått förbi, kastat hinkar och koner som landat ca 10 meter bakom.
Det läskigaste var den vita plasten.
Knöt också fast vit plast på longerpiskan och viftade lite försiktigt med, läskigt i början men sen brydda han sig inte om det.
Vill också ha tips på fler "läskiga" gejjer:bump:

paraplyer och parasol kan vara väldigt läskiga.

okej. Vi bor ute på landet så tyvär har vi inga radhusområden i närheten men annars vad det bra tips :)
Men snälla ännu mer!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 113
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 916
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Så jag har ett fritidshus på landsbygden och en katt som inte är så väl anpassad till livet i utomhus. Men hon är ändå väldigt nyfiken...
2
Svar
23
· Visningar
1 232
Senast: GoLightly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?