lära sig?

N

nicoleh

hej, jag undrar en sak.
jag har en unghäst som jag vill gärna lära honom att hoppa tithinder. (vattenmatta, mur osv)

Sv: lära sig?

jag har en unghäst som jag vill gärna lära honom att hoppa tithinder. (vattenmatta, mur osv)
hur ska jag få honom att hoppa det?

Det beror helt på hur tittig din häst är, vissa unghästar bryr sig inte så mycket medan andra är väldigt tittiga.
Börja skritta runt i ridhuset/paddocken etc. och låt honom titta på de olika hindren utan att "du gör någon grej av det". Börja väldigt lågt. Var bestämd i din ridning, tveka inte själv för då kommer hästen att tveka också.
Var noga med beröm och så.

Har du någon som är duktig på löshoppning som kan hjälpa dig så kan man låta hästen hoppa titthinder och få hoppa över det utan att en ryttare eventuellt kan råka ta den i munnen eller bli obalanserad som det ibland om hästen hoppar stort på ett titthinder.

Löshoppning kan vara ett bra alternativ. Om du ska hoppa titthinder uppsuttet i början tycker jag att du ska ha en rutinerad ryttare och häst med som kan fungera som dragplåster. Den rutinerade hästen hoppar och du och din häst följer efter.

Men eftersom att det är en unghäst du har tycker jag även att du ska ta hjälp av en duktig, utbildad instruktör. Ska du löshoppa kommer du också att behöva hjälp av någon som är kunnig.

Allt det du skrev förutsätter jag att man gör, tar hjälp alltså!

Försök ha mycket titthinder framme även när du bara rider dressyr. Hoppa lågt och lätt i början!

Det finns ett jättebra ställe kring STockholm som har en hel parkmav titthinder. Nu vet jag inte jag var du bor men det finns säkert flera. Kan PMa adressen om du vill :)

okej, du kanske menar stockholms ridhus/östermalmsridskola?

Har du någon stallkompis med en mer erfaren häst, be att få draghjälp av denna över titthinder. Som tidigare nämnt bör hinderna vara små :)

Liknande trådar

Hoppning Hej! Jag håller just nu att hoppa in ett fullblod som kom från galoppbanan för cirka ett år sen. Det går framåt och han hoppar på men...
2
Svar
29
· Visningar
2 388
Senast: MalanMjöl
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
349
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 725
Senast: Häst_
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 910

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka