Lära ponny passage??

F

Fitness

Även om inte passage ingår i ponnydressyr på tävlingar så är det väl ändå en mening att lära ponnyer passage för att förbättra traven t ex??
Jag vill gärna lära min ponny passage, tycker att han känns redo för det, men är inte riktigt på det klara med hur jag ska lägga upp träningen.
Vi har tränat på samlad trav en period och han är jätte duktig och kan samla ihop sig jätte bra utan att förlora aktiviteten bak. Det är väl ett bra steg på vägen??
Hur ska jag fortsätta? Och finns det några särskilda "hjälper" för passage?

Sv: Lära ponny passage??

Passage (obs; skilj det från kadenstrav/balanstrav) är *svårt*! Men självklart skulle man kunna lära en ponny passage! Tycker det är synd att många ponnyryttare inte tänker på piaff och passage eftersom de inte ingår i ngt ponnydressyrprogram och för att man kanske tror att det bara är halvblod som kan göra sånt. Har sett många otroligt fina ponnyer som ser ut att ha jättelätt för att samla sig.. men med ryttare som helt enkelt inte har en tanke på att man skulle kunna lära sig sig och hästen ännu mer.

Men för att kunna göra bra passage bör hästen kunna piaff först.

Och för att kunna göra piaff behöver hästen vara riktigt stark.. Och styrka i bakbenen övar man upp genom skolorna öppna och sluta! Det tar rätt lång tid..

Kika i tråden som Montéryttaren har lagt ut, piaff/tramp tror jag den heter.

Det är väl tvärtom, att piaffen kommer efter passagen?

Fitness: Om jag var du skulle jag ta hjälp av en tränare, därför att det är jättesvårt att säga precis hur man ska göra på ett speciellt sätt därför alla hästar behöver lära sig på olika sätt. När vi började träna det med mih häst (kunde troligtvis det innan han kom till mig) gjorde vi korta bitar. Några steg där han tänker rätt och så fram igen och beröm, det får inte bli för många steg eftersom det är jobbigt för hästen. Ökade sen stegvis krav och antal steg och nu har det börjat hända jättemycket med passagen och hans takt och steg blir mycket bättre efter att jag gjort lite passage.

Så kul med ponnyryttare som intresserar sig för svårare rörelser! Min c-ponny som jag hade förut (russ/arab) var riktigt grym, byten i vartannat och passage :) lycka till iaf !!

Nja, man brukar faktiskt lära hästen piaff först. Börjar man med passage kan man få svårt att lära den piaff. Detta är dock individuellt och med vissa hästar lämpar sig passagen först om de t.ex. själva inbjuder till detta.

I stort sätt alla ponnyer som går på nationell nivå kan både piaff och passage, sen är det ju inget man sitter och rider i hela tiden utan man gör några steg bara för att få hjälp med samlingen och bärigheten.. de flesta ponnyer kan faktiskt allt som de stora hästarna kan, (obs, byte är det inte så många som lär in då man är rädd för att de ska börja byta på banan..)

jag tycker att du ska ta hjälp av din tränare med piaff/passage, så ni får hjälp från början med hjälper och så att någon kan stå på marken och se så att det inte bara blir balanstrav av det, och så måste du kunna kontrollera det hela tiden, tex 2steg passage sen fram i vanlig trav, kan du inte kontrollera det så så är risken att ponnyn kan börja med det på banan. Vet en ponny på ett sm som hittade sin passageknapp och sen slutade den inte gå i det på hela programmet, och har sätt storhästar som bara gått i passage på banan, de har kommit på att där kommer man inte åt dem då för då går de bara uppåt..

så ta det försiktigt, men det ä väldigt kul när ponnyerna kan högre rörelser också..

Lancet skrev:
I stort sätt alla ponnyer som går på nationell nivå kan både piaff och passage, sen är det ju inget man sitter och rider i hela tiden utan man gör några steg bara för att få hjälp med samlingen och bärigheten.. de flesta ponnyer kan faktiskt allt som de stora hästarna kan, (obs, byte är det inte så många som lär in då man är rädd för att de ska börja byta på banan..)

jag tycker att du ska ta hjälp av din tränare med piaff/passage, så ni får hjälp från början med hjälper och så att någon kan stå på marken och se så att det inte bara blir balanstrav av det, och så måste du kunna kontrollera det hela tiden, tex 2steg passage sen fram i vanlig trav, kan du inte kontrollera det så så är risken att ponnyn kan börja med det på banan. Vet en ponny på ett sm som hittade sin passageknapp och sen slutade den inte gå i det på hela programmet, och har sätt storhästar som bara gått i passage på banan, de har kommit på att där kommer man inte åt dem då för då går de bara uppåt..

så ta det försiktigt, men det ä väldigt kul när ponnyerna kan högre rörelser också..

Hur kan du påstå att de flesta ponnies som tävla på nationell nivå kan både piff o puff?

Har inte sett en enda. Har ett EM ekipage i dörren brevid.

Varför man skulle lära en ponny Passage, var för att få en bättre trav med ett stort register.
Om man då måste lära den Piaff innan, så är nog ponnytiden över.

Det finns flera sätt att lära den Passage,men jag kan bara ett.
Vilket har funkat på fyra st. hästar.
Jag böjer halsen mkt och rider i princip bara med innertygeln.(en mjuk hand )
Flyttar bak ytterskänkeln och innern långt fram på en 20 M.volt.
Sen rider jag i en mkt. långsam trav (lunk) o "hoppar" lika långsamt
m. sätet:bump: . Titta gärna på hur GP-ryttare gör. Även om de har kunnat förfina den hjälpen så syns det om man vet om det.
Om hästen vill springa fortare så bromsar man inte utan böjer den bara lite mer tillfälligt, innerskänkeln håller emot.
Det är sätet som gör att den börjar sväva. Den ska liksom följa med ditt säte när du är på väg uppåt.
När de första stegen kommer så beröm MASSOR.
Om det inte funkar så beror det oftast på att man rider för fort eller att man glömmer att använda sätet.
Det är svårt att förmedla en känsla.
Man bör träna detta ganska intensivt så att man ganska fort får ett resultat.
Lycka till!

Senast ändrad:

Jag böjer halsen mkt och rider i princip bara med innertygeln.(en mjuk hand )
Flyttar bak ytterskänkeln och innern långt fram.
Sen rider jag i en mkt. långsam trav (lunk) o "hoppar" lika långsamt
m. sätet . Titta gärna på hur GP-ryttare gör. Även om de har kunnat förfina den hjälpen så syns det om man vet om det.
Om hästen vill springa fortare så bromsar man inte utan böjer den bara lite mer tillfälligt, innerskänkeln håller emot.

rollkur???:confused:

Har inget att säga om hur man lär hästen passage, min får gå i djup snö och trava långsamt men det hör inte till vad jag skulle säga.
Tyskarna o danskarna har ju länge briljerat med sådana rörelser och piaff, piruetter m.m. på framridningar och deras ponnier har ju utvecklats några år mer än oss så att säga, så försök hitta en tränare som kan hjälpa dig! :)

Min ponny kan både piaff och passage. Fast det var inte jag som lärde han. Så som Lancet sa- det är många ponnyer som kan det! Man sitter inte och rider det dagligen. Jag brukar nästan aldrig sitta och rida i piaff eller passage. Bara om man inte har något att göra..

qodrofenia skrev:
men vart tar då rakriktningen vägen som är så otroligt viktig för att hästen ska trampa jämt??

Det är det som är det fina med detta sätt.

Hästen blir också riktigt lösgjord av detta och man får då också en rakriktad häst.

jag får inte ihop det i allafall.. kan du utveckla.?
låter som ditt sätt skulle frambringa balanstrav. har svårt att förstå hur du utbringar passage ur det där..Sen kan ju jag då tycka att innan man börjar med passage öht så ska hästen redan vara lösgjord..

rostad skrev:
Min ponny kan både piaff och passage. Fast det var inte jag som lärde han. Så som Lancet sa- det är många ponnyer som kan det! Man sitter inte och rider det dagligen. Jag brukar nästan aldrig sitta och rida i piaff eller passage. Bara om man inte har något att göra..

Varför inte använda dig av det?

En Sluta där du tänker ökning men använder Passagesätet, ger en stor o luftig Sluta där den har möjlighet att verkligen ta för sig.
Det blir stor skillnad på poängen.

qodrofenia skrev:
jag får inte ihop det i allafall.. kan du utveckla.?
låter som ditt sätt skulle frambringa balanstrav. har svårt att förstå hur du utbringar passage ur det där..Sen kan ju jag då tycka att innan man börjar med passage öht så ska hästen redan vara lösgjord..

När hästen har lärt sig att sväva så ökar man trycket/energin

Inte alls nödvändigt.

Du får det med på köpet.

Senast ändrad:

men är inte risken väldigt stor att hästen blir så kallat "tvådelad"
om den inte är lösgjord sedan innan..blir lite konfunderad eftersom passagen kan bli en slitsam övning om hästen inte är lösgjord redan innan..Och hur blir det med det den böjda sidans framben??Kan det träda ordentligt??Och är inte risken stor att det svajar??
*uppriktigt nyfiken*:)

Många hingstägare skickade sina hästar till Brink förr.

Just därför att han kunde utveckla hästarnas trav till Bruksproven.

Efter 3 mån. fick hästarna ofta 2-3 P högre än innan.

qodrofenia skrev:
men är inte risken väldigt stor att hästen blir så kallat "tvådelad"
om den inte är lösgjord sedan innan..blir lite konfunderad eftersom passagen kan bli en slitsam övning om hästen inte är lösgjord redan innan..Och hur blir det med det den böjda sidans framben??Kan det träda ordentligt??Och är inte risken stor att det svajar??
*uppriktigt nyfiken*:)

Du ska byta varv ofta.
När väl hästen har förstått så ska man försöka att räta ut den,men som sagt om den återigen springer iväg så dra inte, utan böj igen eller rid mer med sätet.
När det sen har blivit "riktig" Passage sitter man inte o rider långa sträckor i taget.
Men ofta tycker hästen att det är så kul så de kör igång själva.
Varav "passageknappen"

En jämförelse är om de lärt sig att byta i varje språng.
Mina hästar ville gärna "missuppfatta "mig o satte på Autopiloten.
Bytte själva som tokar t.o.m på en mindre volt.

Ett bra tag så gick det inte att byta i vartannat eller var tredje.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag känner att jag skulle vilja utöka mina och min hästs kunskaper inom dressyren då vi ska pausa hoppningen ett tag. Min häst...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
11 134
Senast: WildHorse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 051
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 919
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 452
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2