Sv: Lära ponny passage??
Lancet skrev:
I stort sätt alla ponnyer som går på nationell nivå kan både piaff och passage, sen är det ju inget man sitter och rider i hela tiden utan man gör några steg bara för att få hjälp med samlingen och bärigheten.. de flesta ponnyer kan faktiskt allt som de stora hästarna kan, (obs, byte är det inte så många som lär in då man är rädd för att de ska börja byta på banan..)
jag tycker att du ska ta hjälp av din tränare med piaff/passage, så ni får hjälp från början med hjälper och så att någon kan stå på marken och se så att det inte bara blir balanstrav av det, och så måste du kunna kontrollera det hela tiden, tex 2steg passage sen fram i vanlig trav, kan du inte kontrollera det så så är risken att ponnyn kan börja med det på banan. Vet en ponny på ett sm som hittade sin passageknapp och sen slutade den inte gå i det på hela programmet, och har sätt storhästar som bara gått i passage på banan, de har kommit på att där kommer man inte åt dem då för då går de bara uppåt..
så ta det försiktigt, men det ä väldigt kul när ponnyerna kan högre rörelser också..
Hur kan du påstå att de flesta ponnies som tävla på nationell nivå kan både piff o puff?
Har inte sett en enda. Har ett EM ekipage i dörren brevid.
Varför man skulle lära en ponny Passage, var för att få en bättre trav med ett stort register.
Om man då måste lära den Piaff innan, så är nog ponnytiden över.
Det finns flera sätt att lära den Passage,men jag kan bara ett.
Vilket har funkat på fyra st. hästar.
Jag böjer halsen mkt och rider i princip bara med innertygeln.(en mjuk hand )
Flyttar bak ytterskänkeln och innern långt fram på en 20 M.volt.
Sen rider jag i en mkt. långsam trav (lunk) o "hoppar" lika långsamt
m. sätet
. Titta gärna på hur GP-ryttare gör. Även om de har kunnat förfina den hjälpen så syns det om man vet om det.
Om hästen vill springa fortare så bromsar man inte utan böjer den bara lite mer tillfälligt, innerskänkeln håller emot.
Det är sätet som gör att den börjar sväva. Den ska liksom följa med ditt säte när du är på väg uppåt.
När de första stegen kommer så beröm MASSOR.
Om det inte funkar så beror det oftast på att man rider för fort eller att man glömmer att använda sätet.
Det är svårt att förmedla en känsla.
Man bör träna detta ganska intensivt så att man ganska fort får ett resultat.
Lycka till!