lära in ordet nej

tipsy

Trådstartare
Tänkte lära in ordet nej och skulle behöva veta om ni tycker att den här övningen är bra eller om ni rekommenderar någon annan.
steg 1 Jag håller en godis i handen och visar den för hunden, när hunden försöker ta den stänger jag handen, när hunden låter den vara öppnar jag handen igen och säger varsågod.
Steg två samma som innan men inväntar även ögonkontakt.
Steg 3 samma som innan men här lägger jag även in ordet Nej! när hunden går fram till handen.
Vad tycker ni?
eller ska man lägga in ordet nej i steg 2 istället innan ögonkontakten?
Eller finns det någon helt annan övning som är bättre?

Sv: lära in ordet nej

aha okej men hur blir det då om hunden inte lyssnar utan fortsätter försöka komma åt godisen då måste man ju säga nej flera gånger. tänker att det blir lite uttjatat liksom.
sen kom jag på att det kanske är bättre att ge godis ur andra handen istället så att hunden lär sig att den aldrig får ta saker när man sagt nej. så att den inte lär sig att nej betyder sluta upp och titta på matte och sen får du fortsätta typ

Ja, det kan vara klokt att göra några repetitioner innan så hunden vet att den inte ska fortsätta försöka när handen stängs. Mina hundar har dock varit väldigt enkla och sökt ögonkontakt nästan omedelbart när handen stängs så jag har fått vara snabb med att säga ordet annars började det betyda ögonkontakt och inte "låt bli" som jag vill.

Ja, det kan vara klokt att göra några repetitioner innan så hunden vet att den inte ska fortsätta försöka när handen stängs. Mina hundar har dock varit väldigt enkla och sökt ögonkontakt nästan omedelbart när handen stängs så jag har fått vara snabb med att säga ordet annars började det betyda ögonkontakt och inte "låt bli" som jag vill.

Samma erfarenhet här, och ett av tipsen jag fick lära mig på valpkursens första dag.

Då måste börja med att bestämma dig för vad du vill ha för resultat. Dvs exakt vad ska hunden göra när du säger "nej!"

Vissa vill tex att hunden ska komma till dig, för mig är det inkallning. Eller att hunden ska ta ögonkontakt, för mig är det aktivitet. Jag använder inte "nej" men om jag skulle göra det så skulle det betyda "sluta med det du gör - NU!" Att peta in fler aktivitetet i kommandot gör det naturligtvis svårare att lära in. Att hunden tex ska vända sig om efter ny instruktion osv.

Så om nån kursdeltagare på mina kurser vill lära in "nej" så gör jag så här:

Hunden ganska långt till vänster om dig, du i mitten och nån hjälper dig att lägga supergodis eller favvo-leksaken till höger om dig. Hunden börjar gå mot godiset, leksaken, du kliver i mellan och med ett tydligt kroppspråk hindrar hunden "Nej!". Det ska vara så tydligt att hunden hajar till. Sen belöning efter smak, godis från dig, varsågod, kastad boll åt andra hållet eller vad man nu vill.

Men jag skulle aldrig "neja" nåt som kommer ifrån mig, som du är lite inne på.

Meeen allt är ju en smaksak. :)

Jag använder "nej" som ett kommando för att flytta bort hundens fokus/avbryta en handling. Inte som ett kommando för något speciell aktivitet. Ffa för att jag är lat...

"Nej" kan alltså både betyda "ta ner tassarna från köksbänken"(går att ersätta med "tassarna i backen"), "titta inte på den hunden" (ersätt med "titta på mig") eller "ät inte den där saken", "dra inte i den pinnen", "gå inte åt det hållet" osv osv... Introducerar det på samma sätt som Squarepants - möjlighet till belöning försvinner. Belöning kommer när aktuellt oönskat beteende avbryts.

Vid aktiv träning har jag en "felsignal" som betyder samma sak, alltså att det aktuella beteendet inte är det som kommer leda till belöning, prova nått annat. Det lärs också in med det omvända lockandet men jag använder "oj!" istället för "nej". Att jag inte använder det även till vardags beror som sagt på att jag är lat och att "nej" kommer på ren reflex från min sida.

Senast ändrad:

Låter onödigt krångligt.
Att lära in ett nej överlag blir konstigt för mig.
Jag använder inte ord utan ljud, för nej ett "eh-eh-eh" ljud med mörkare röst.
Sambon däremot försöker med Nej men precis som Migo säger så kommer det ofta automatiskt vad det än gäller och därför lyssnar inte Ailu på nej. Men när mitt ljud kommer vet han att de är allvar.

Inget jag behövde lära honom aktivt.
När han bet på något han inte fick föste jag honom därifrån och använde samtidigt ljudet så det gjorde sig självt att han kopplade.
Vill jag att han ska låta bli något t.ex. om jag lägger en godis på hans tass så är det ett "Neh-he"

Då måste börja med att bestämma dig för vad du vill ha för resultat. Dvs exakt vad ska hunden göra när du säger "nej!"

Vissa vill tex att hunden ska komma till dig, för mig är det inkallning. Eller att hunden ska ta ögonkontakt, för mig är det aktivitet. Jag använder inte "nej" men om jag skulle göra det så skulle det betyda "sluta med det du gör - NU!" Att peta in fler aktivitetet i kommandot gör det naturligtvis svårare att lära in. Att hunden tex ska vända sig om efter ny instruktion osv.

Så om nån kursdeltagare på mina kurser vill lära in "nej" så gör jag så här:

Hunden ganska långt till vänster om dig, du i mitten och nån hjälper dig att lägga supergodis eller favvo-leksaken till höger om dig. Hunden börjar gå mot godiset, leksaken, du kliver i mellan och med ett tydligt kroppspråk hindrar hunden "Nej!". Det ska vara så tydligt att hunden hajar till. Sen belöning efter smak, godis från dig, varsågod, kastad boll åt andra hållet eller vad man nu vill.

Men jag skulle aldrig "neja" nåt som kommer ifrån mig, som du är lite inne på.

Meeen allt är ju en smaksak. :)

Det har gillar jag. Jag ar garna overtydlig for mina hundar. Med Miss Mandy behovdes det egentligen inte, hennes mal i livet ar att gora som jag vill ... men Princess Diva ar en helt annan femma. Jag tror vi borjar med "leave it" sa har i morgon.:D

Hej!
Jag skulle göra som du skrivit, MEN belöna med en godis från andra handen, inte den förbjudna. Annars kan det finnas en risk att du får en hund som resonerar att den ju får sakerna efteråt ändå, och tar en genväg genom att inte be om lov om det hittar något mumsigt ute. Lär du hunden att den aldrig får ta det nejade objektet utan får roligare/mummigare från dig får du en annan stabilitet i ditt nej :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka