Mirre

Trådstartare
Skulle jag vilja veta lite mer om :)

Vad är det som skiljer svensk från finsk?

Hur är dem i temperamentet (skiljer sig mellan individer självklart men i snitt)

Hur är det med pälsvård?
Mycket/lite?
Vilken typ av vård, trimning/klippning ect?

Hur är de och träna?
Mycket/lite will to please?

Jag har hundvana och har haft hundar förut
men sambon har i princip ingen vana alls.
Vi är aktiva personer som är mycket ute och går cyklar ofta och länge.
Har en son på 3 nu och en till på väg. Intresserad av det mesta inom hundsport utom jakt och utställning. Har en katt också.

Så baserat på denna korta info, skulle ni rekomendera eller avråda en lapphund?

Sv: Lapphund

Kul att du är intresserad av en Lapphund =)

Mitt förslag är att du går in på www.slk.nu som är lapphundsklubben rashemsida för de 3 raserna, Svensk Lapphund, Finsk Lapphund och Lapsk Vallhund, där kan du också läsa om de 3 olika raserna:)

Själv har jag en Lapsk Vallhund och har 2 till i familjen. Så jag kan tyvärr inte jämföra direkt mellan svensk och finsk,
Men det finns säkert uppfödare som du kan hitta via slk.se du kan ta kontakt med och fråga eller någon annan som vet lite mer ;)

Jag vill också slå ett slag för klubbens hemsida. :)

Annars kan jag väl säga att mellan FLH och SLH så är den största skillnaden färgen. Svensken har lite mera skärpa och kan vara lite tuffare. Det finns några uppfödare som föder upp båda raserna. Det torde vara lättas att prata med dom om skillnaderna.

Över lag så är det väldigt okomplicerade hundar. Ingen överdriven jaktlust, vaktar genom att skälla lite när någon kommer, lätta att ha med sig, lugna och trevliga över lag och trygga i nya miljöer.

Har kollat runt på SLK och det står mycket bra där.
Hamnade på en kennel och på flera av deras valpar står det prcd bärare.
Har förstått att det är en ögonsjukdom men hur vanligt är det?

Det är olika inom de 3 raserna, De har visat sig hos de Svenska Lapphundarna vad jag har förstått som mest, då de inom aveln ska jobba på problemet för att f bort det, finska vet jag inte riktigt, De Lapska har typ inga alls ;) Men ta gärna kontakt med en av uppfödarna, finns ju de som har både svensk och finsk som du kan prata med om sjukdomar och beteende osv, vad som skiljer de åt.

På Finsk är det mindre än 3% som drabbas. Tack och lov så är det PRCD/PRA det handlar om och det kan man kolla upp med ett blodprov om hunden är fri, bärare eller drabbad. Detta kan du som valpköpare också kolla upp när du ska leta föräldradjur.

Fler frågor? :)

Vi har bestämt nu att när vi skaffar hund så blir det
en finsk lapphund:)
Verkar vara en hund som passar oss perfekt.
Dessutom så sjukt söta så man smälter totalt.

Finns ett äldre par här i byn som har två st finska.
Jättetrevliga hundar verkligen. Kan skälla lite när man går förbi huset men
inte spec mycket. Funderar på att höra om man får hälsa på deras hundar.

Är en utställning i närheten snart också som vi funderar på att åka på.
Kul och träffa hundar och uppfödare.

Senast ändrad:

Skulle jag vilja veta lite mer om :)

Vad är det som skiljer svensk från finsk?

Hur är dem i temperamentet (skiljer sig mellan individer självklart men i snitt)

Hur är det med pälsvård?
Mycket/lite?

Hur är de och träna?

Jag har hundvana och har haft hundar förut
men sambon har i princip ingen vana alls.
Vi är aktiva personer som är mycket ute och går cyklar ofta och länge.
Har en son på 3 nu och en till på väg. Intresserad av det mesta inom hundsport utom jakt och utställning. Har en katt också.

Så baserat på denna korta info, skulle ni rekomendera eller avråda en lapphund?

Gå in på www.slk.nu för mer information.

Jag kammar igenom mina lite varje dag när jag varit ute, men kör igenom dom ca två gånger i veckan rätt noga .(borstar enbart)

Lapphundarna behöver stimuleras men inte överdrivet.

Har för mig att svenska lapphunden enbart kan vara svart , även lite mindre än den finska lapphunden.

Lycka till

Förresten så glömde jag svara på dina frågor!

Hur är det med pälsvård?

Väldigt lite. En uppfödare som också är en god vän har 4 st. Hon kammar dom MAX en gång i månaden. Dom har fantastiska pälsar!

För gudsskull klipp inte i hunden! :eek:
Enda undantaget är tassarna. Dom kan behöva trimmas till lite undertill då det kan fastna snö och bildas is på vintern.

Hur är de och träna?

Herrn jag hade gjorde alltid sitt bästa efter sin förmåga. Mycket trevlig att träna med då han inte brydde sig om annat än mig :love:

Ingen som har några bilder på era hundar?

Hur mycket kostar ögonlys och höftröntgen ungefär?

Är det något som går på försäkringen?
Vad betalar ni i försäkring på era hundar/mån?

Vad äter era hundar för foder?

Tävlar ni något?

Senast ändrad:

Ingen som har några bilder på era hundar?

Hur mycket kostar ögonlys och höftröntgen ungefär?

Är det något som går på försäkringen?
Vad betalar ni i försäkring på era hundar/mån?

Vad äter era hundar för foder?

Tävlar ni något?

Kan försöka lägga upp.

Tror det gick på 3-400 med höft och samma med ögon, om jag inte missminner mig.
Jag har mina försäkrade och de kosta inte alls mycket eftersom de inte ligger högt i skalan på "friskhet".
Våra äter torrfoder blandat med råkost.
Ställer ut dom, men kör lite agility och lydnad hemma (för skojs skull).

Hur menar du med att de inte ligger högt i skalan för friskhet? Har uppfattat det som en frisk ras?

Jag är själv nybörjare på rasen, men fastnade för finsk lapphund för flera år sedan men blev inte lycklig lapphundsägare förrän i lördags :love::love: Lycka!!

Kan ju berätta om hur jag uppfattar rasen och hur min underbara tik är!
Athena är ju bara åtta veckor, men det märks redan att hon är väldigt mjuk i sitt sätt men samtidigt mycket go! i. Hon har visat sig vara väldigt lättlärd och hon hänger efter mig hela tiden och vill vara med.

Kort och gott skulle jag vilja påstå att finska lapparna är okomplicerade och lätt anpassar sig. Lite vaktiga är dem ju men jag ville gärna ha en hund som kunde varna lite då jag bor på landet. Nä, jag kan rabbla på hur länge som helst och överösa både rasen och min lilla tjej med hur mkt lovord som helst, jag är helt såld :love:

Har inte blivit så mycket bilder än, men här är några :)
Hennes riktiga namn är Lapprikets Raiga.
251388_10150273906652112_611572111_9047678_4725509_n.jpg

251388_10150273906662112_611572111_9047679_3938023_n.jpg

248965_10150274732662112_611572111_9058828_3259981_n.jpg

Kul med bilder!
Sagolikt söt!!:love:

Kul att få höra lite mer om hur dessa hundar är.
Synd bara att det inte finns någon kennel här i länet
men hittade en annan idag som verkar bra.

Det är väldigt tunnsått med lapphundskennlar här också kan jag säga. Men jag tänkte att avståndet spelar inte den största rollen (hade nog inte åkt till norra norrland :p) utan viktigast att man hittar en kennel man är nöjd med :) Men sen är det ju kul om man inte bor föör långt bort heller så man kan åka på valpträffar och sånt :)

Ögonlysning här nere kostar ca 350kr. När jag HD röntgade min lapske för ca 6 år sedan betalade jag 900 för höfter och armbågar. Snart dax med mallen. Jag kommer inte ihåg vad vi betalade i försäkring, vi hade agria.

På lapphundklubbens hemsida så står det var och när rasspecialer hålls. Det kan ju vara värt att åka på en sådan kanske? Många hundar! :)

Jag tävlade lydnad med min herre. Han var ingen stjärna, men det var å andra sidan inte jag heller :P

Var i Sverige bor du?

Vi har en finsk lapphundstik på 14 veckor, och hennes största fördelar är:
* otroligt följsam, om vi rör oss på tomten hänger hon på. Hon vet hela tiden var vi är och håller sig i närheten.
* Social- älskar allt och alla, och vill gärna kela
* Cool i nya miljöer, och väldigt trygg i sig själv. Hon har inte blivit rädd av vare sig traktorer, hästar, får, bilar eller andra nyheter.

Nackdelen med henne är att hon har lätt för att skälla, framförallt på människor som passerar på vägen utanför och också för att trigga andra hundar vid lek.

Såhär ser vår tjej ut:

Vad söt hon är :love:

Låter verkligen som en ras för oss:)

Amazing: Oki då förstår jag

Hejsan!
Välkommen till lapphundsträsket:-)
Har själv en lapsk vallhund. Jag är jättenöjd med valet av ras. Jag tror som någon skrev tidigare att den svenska lapphunden är lite vassare och skarpare än den finska. Generellt. MEN ingen regel utan undantag. Min kompis har fyra finnar och gisses vilken bredd det är i den flocken. Den yngsta är den mest "kompliserade" av dem alla. Full med känslor och väldigt skallnära. Inte på något sätt att matte gör fel, hon bara är skallnära. De övar massor och det går jättebra, men man märker tydligt hur nära skallet ligger i henne, i jämnförelse med min grabb.
För övrigt är hon en hund på 10.000 hundar. En sådan uppenbarelse:-) När den finnen rör sig får jag gåshud. Hon är så läcker, men så är jag också en lapphundsälskare. Jag älskar det där kavata och lite kaxiga siluetten som lapphundarna har.
Det finns en oerhörd bredd inom rasen. En annan av hennes fyra hundar är mer som en sheltie än en lapphund, i sin uppenbarelse, och det konstiga/komplexa är att hon är verkligen från renvallarlinjer från Finland.

Jag hoppas att du kommer bli nöjd med valet av ras. Lapphundar är mycket bra familjehundar. Min kille älskar verkligen barn. Han är som klippt och skuren för att vara med på "djurens dag" på skolan. Små barn eller tonåringar, han tycker de är underbara varelser allihopa. Lek och kontakt är viktigt för min hund och det tycks barnen ge honom på exakt det sätt som min hund föredrar. Jag tror generellt att lapphundar är ganska lekfulla.
Vad är er andras uppfattning?

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 145
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 474
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Min man och jag har tänkt skaffa valp år 22-23 och han vill helst ha en lakke eller malle valp som vi har haft förut, tillsammans med...
2
Svar
39
· Visningar
4 622
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 991
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka