Långtidsamning

Varför är det så viktigt att göra informerade val när det kommer till amning? Självklart alltid bra att vara påläst och rätt underrättad i alla valsituationer, men jag tycker ibland det verkar som amning eller ej har nån form av särställning bland alla andra miljontals val man gör åt sig själv och sina barn. Varför inte bara fatta det beslut som känns bra och som man tror på? Rätt informerad eller ej..

Det är väl alltid bra att göra informerade val? Jag tycker inte heller att amning har någon särställning. Tänk så mycket det diskuteras kring vaccin, bilbarnstolar, skärmtid, kost och annat.
 
O_o Om man slutar amma för att man tror att den inte har har näring efter fyra månader trots att man gillar att amma så har man inte gjort ett påläst val. Eller om man som en bekant till mina föräldrar ammar enbart tills barnet är fyra år och undernärt och läkaren hotar att anmäla en om man inte börjar ge barnet mat, då har man inte heller gjort ett påläst val. Att veta varför man gör saker är rätt viktigt, speciellt när det kommer till beslut om barn. Att vara påläst om att det är helt okej att amma upp i åldrarna likaväl som det är fullt möjligt att ge ersättning från första dagen. Att vara påläst innebär också att man blir tryggare i sina val.
Som en vän till mig som skippade amningen efter två dagar för bebisen blev aldrig nöjd. Tuttade varannan timme så hon blev ju aldrig "mätt". Hade hon varit lite påläst så hade hon förstått att det handlade om att bebisen skall få igång mjölken och inget om att bebisen inte fick i sig något.
 
Jag fattar att det finns jättestora fördelar med att både mamman och pappan kan mata barnet med samma förutsättningar. Det behöver du inte övertyga mig om.

Men jag uppskattar verkligen inte att du hävdar att pappor vars barn ammas inte tar ansvaret fullt ut.

Det finns massor med fäder som värdesätter att deras barn ammas, samtidigt som de tar fullt ansvar för sina barn. På samma sätt som det finns massor med fäder vars barn flaskmatas som inte gör det. Och tvärtom. Det ena innebär inte det andra.

Sen kan man absolut få ha åsikten om man vill att fullt ansvarsfulla föräldrar ger sina barn ersättning. Men det kanske är en annan tråd än den om flaskmatning?
Fast så skrev hon väl inte?
 
Menar självklart inte att det är dåligt att vara påläst, självklart är det toppen att var det i allt från amning till uppfostran, skolval, kostval, fritidsintressen, värderingar, etc. JAG tycker amning ibland verkar ha en särställning där det är särskilt viktigt att vara välinformerad. Att välja att amma eller ge ersättning är ju ändå två fullgoda sätt att ge ett spädbarn mat så jag förstår inte varför det är så otroligt viktigt att vara fullt insatt innan man väljer ett av alternativen? Det är ju ändå för de flesta två bra alternativ?
 
Gissar att hon menade att pappan kunde ta fullt ansvar just för att ge barnet mat?
Det är ju rätt solklart..

Uppenbarligen var det inte solklart eftersom jag då isf missförstod henne. Inte som att jag var ute efter att få hennes inlägg till något annat än hon skrev!
 
Jag fattar att det finns jättestora fördelar med att både mamman och pappan kan mata barnet med samma förutsättningar. Det behöver du inte övertyga mig om.

Men jag uppskattar verkligen inte att du hävdar att pappor vars barn ammas inte tar ansvaret fullt ut.

Det finns massor med fäder som värdesätter att deras barn ammas, samtidigt som de tar fullt ansvar för sina barn. På samma sätt som det finns massor med fäder vars barn flaskmatas som inte gör det. Och tvärtom. Det ena innebär inte det andra.

Sen kan man absolut få ha åsikten om man vill att fullt ansvarsfulla föräldrar ger sina barn ersättning. Men det kanske är en annan tråd än den om flaskmatning?
Var har jag påstått det? Jag skrev att pappan kunde ta ansvaret fullt ut och beskrev en väldigt specifik situation som var direkt kopplad till möjligheten att mata en ledsen unge. Det är lite väl stingsligt att utifrån det hävda att jag ska starta en ny tråd. Som helammande mamma själv, om än bara i några månader och med flaskmatning av bröstmjölk så kan jag ju dock säga att det är helt omöjligt att hävda att lika ansvar tas när endast mamman kan mata. Byta fyra kissblöjor på en dag är inte direkt samma som att sitta vid en mjölkningsmaskin i typ 12 av dygnets timmar. Men det är en helt annan tråd och inget jag diskuterat tidigare.
 
Menar självklart inte att det är dåligt att vara påläst, självklart är det toppen att var det i allt från amning till uppfostran, skolval, kostval, fritidsintressen, värderingar, etc. JAG tycker amning ibland verkar ha en särställning där det är särskilt viktigt att vara välinformerad. Att välja att amma eller ge ersättning är ju ändå två fullgoda sätt att ge ett spädbarn mat så jag förstår inte varför det är så otroligt viktigt att vara fullt insatt innan man väljer ett av alternativen? Det är ju ändå för de flesta två bra alternativ?

Det här är ju en tråd om amning så att diskutera välinformerade val och amma/inte amma/kombinera här är väl ganska rimligt och har inte så mycket med andra val att göra.

Men som påpekat så är det ju trist att välja något för att man tror att man inte har något val (oavsett vilket man väljer).
 
Var har jag påstått det? Jag skrev att pappan kunde ta ansvaret fullt ut och beskrev en väldigt specifik situation som var direkt kopplad till möjligheten att mata en ledsen unge. Det är lite väl stingsligt att utifrån det hävda att jag ska starta en ny tråd. Som helammande mamma själv, om än bara i några månader och med flaskmatning av bröstmjölk så kan jag ju dock säga att det är helt omöjligt att hävda att lika ansvar tas när endast mamman kan mata. Byta fyra kissblöjor på en dag är inte direkt samma som att sitta vid en mjölkningsmaskin i typ 12 av dygnets timmar. Men det är en helt annan tråd och inget jag diskuterat tidigare.

Om du läst vidare skulle du sett att jag redan varit inne på att jag missförstått dig eftersom andra tolkade inlägget annorlunda. Jag läste det som att ta ansvar som förälder fullt ut generellt, inte att du egentligen menade "då kan pappan mata under tiden". Men men det var ju bra att jag missförstått!

(Även om fortsättningen på ditt stycke signalerar att vi har olika åsikter om precis det jag var inne på. Men jag håller med om att det är en annan tråd).

(Jag undrar också vad uttryck som "sitta vid en mjölkningsmaskin i 12 timmar" har för syfte)
 
Byta fyra kissblöjor på en dag är inte direkt samma som att sitta vid en mjölkningsmaskin i typ 12 av dygnets timmar. Men det är en helt annan tråd och inget jag diskuterat tidigare.

Det kan vara bra att vara lite mer nyanserad än såhär, för debattklimatet om inte annat. Amning ser väldigt olika ut! En del barn vill amma i timmar, andra äter fem minuter var tredje timme.

Det som jag tyckte var mest begränsade var egentligen inte amningen utan sovandet på oss, som går utmärkt att dela på och som underlättas av bärdon. Amningen tog ingen tid för mig, ändå saknade jag möjligheten att kunna ge flaska ibland. Mest för att det var lite stressande att vara iväg och veta att bebis är beroende av en.:)
 
Alla barn är olika, vår äldste slutade äta nattetid vid 4mån. Världens enklaste som aldrig sa pip, bara nöjd hela tiden. Han har dock aldrig sovit längre än 8h i sträck och är 3år snart.
Men den yngste har inte haft samma rutin.. Han hade kolik som bebis och det skapar en helt annan snurr än en bebis utan.
Man kan inte riktigt sätta sej in i hur det är när man inte varit där, man gör liksom allt för att få lugn och ro och innebär det en flaska välling på natten så är det så det är. I alla fall just nu. Och den flaskan kommer att tas bort så småningom, vi vet också helt klart att dom inte ”behöver” äta på natten. Men allt får ta sin tid.

Det förstår jag också. Här var det argumentet att det är så smidigt att amma när större bebis äter på natten jag vände mig emot. Jag vet inte hur många barn man måste ha för att få uttala sig men jag bygger min åsikt på erfarenheter av människor runt omkring mig och på nätet. Där säger de flesta att barnen börjar sova längre när de slutar äta nattetid.
 
Fast på vilket sätt är det momshaming att dela erfarenheter och diskutera utefter sina tankar?
Jag har sett några inlägg som faller nära kategorin, men jag tror mer på att dom beror på att man uttrycker sig olika. Att säga hur man själv gör och vara nöjd och tycka det är bra är inte att momshaema.
Jag förutsätter att alla i tråden är nöjda med sina upplägg. Gott så. Och uppenbarligen finns ett behov att prata och ventilera.

Bra inlägg. Jag tycker det är bra att vi kan diskutera för -och nackdelar med olika sätt. Jag anser inte att något av sätten skadar barn så vilket sätt folk väljer är inget jag dömer.
 
Det förstår jag också. Här var det argumentet att det är så smidigt att amma när större bebis äter på natten jag vände mig emot. Jag vet inte hur många barn man måste ha för att få uttala sig men jag bygger min åsikt på erfarenheter av människor runt omkring mig och på nätet. Där säger de flesta att barnen börjar sova längre när de slutar äta nattetid.

Men för det barnet som behöver äta på natten (oavsett orsak) så kan ju fri amning och samsovning vara det som är smidigast och ger alla (hela familjen) mest sömn, eftersom ingen behöver göra mer än flytta lite på sig. Större barn som ammas fritt sköter det ofta själva så den ammande föräldern behöver inte ens vakna.

Andra barn behöver egen säng och eget rum för att inte störas. Det är ju så himla olika och det jag önskar mest är att man vågar/orkar/tror på sig själv för att ge sitt barn det hen behöver.
 
Men för det barnet som behöver äta på natten (oavsett orsak) så kan ju fri amning och samsovning vara det som är smidigast och ger alla (hela familjen) mest sömn, eftersom ingen behöver göra mer än flytta lite på sig. Större barn som ammas fritt sköter det ofta själva så den ammande föräldern behöver inte ens vakna.

Andra barn behöver egen säng och eget rum för att inte störas. Det är ju så himla olika och det jag önskar mest är att man vågar/orkar/tror på sig själv för att ge sitt barn det hen behöver.

Självklart får alla välja. Dock tror jag att det är oftare är utifrån förälderns behov än barnets. Men det är inte fel heller.

Men ni kan sova igenom en amning och inte märka att den sker alltså? Det är helt fascinerande för mig.
 
Självklart får alla välja. Dock tror jag att det är oftare är utifrån förälderns behov än barnets. Men det är inte fel heller.

Men ni kan sova igenom en amning och inte märka att den sker alltså? Det är helt fascinerande för mig.

Japp. Och som lättväckt är jag också fascinerad :rofl: Det är bara när mönstret för hur han vill ha tutte ändras som jag vaknar, när det är något annat som stör honom som utvecklingsfaser osv. Men då hade jag ju vaknat oavsett för då är ju behovet av min psykiska närhet större.

Det är ju en balansgång mellan föräldrar och barns behov. Det hjälper ju inget barn om en förälder vänder ut och in på sig så pass att den mår dåligt.
 
Om du läst vidare skulle du sett att jag redan varit inne på att jag missförstått dig eftersom andra tolkade inlägget annorlunda. Jag läste det som att ta ansvar som förälder fullt ut generellt, inte att du egentligen menade "då kan pappan mata under tiden". Men men det var ju bra att jag missförstått!

(Även om fortsättningen på ditt stycke signalerar att vi har olika åsikter om precis det jag var inne på. Men jag håller med om att det är en annan tråd).

(Jag undrar också vad uttryck som "sitta vid en mjölkningsmaskin i 12 timmar" har för syfte)
Det tror jag också att vi har, så det kan vi lämna för att inte deraila tråden.

Syftet med den formuleringen du undrar över var att redovisa min känsla. Det var precis så det kändes. När jag inte ammade så pumpade jag. Som ett produktionsdjur. Helt galet upplåst känsla för mig personligen som uppenbarligen i mycket större utsträckning än jag trodde på förhand uppskattade min frihet.
 
Det kan vara bra att vara lite mer nyanserad än såhär, för debattklimatet om inte annat. Amning ser väldigt olika ut! En del barn vill amma i timmar, andra äter fem minuter var tredje timme.

Det som jag tyckte var mest begränsade var egentligen inte amningen utan sovandet på oss, som går utmärkt att dela på och som underlättas av bärdon. Amningen tog ingen tid för mig, ändå saknade jag möjligheten att kunna ge flaska ibland. Mest för att det var lite stressande att vara iväg och veta att bebis är beroende av en.:)
Verkligen var ju inte mer nyanserad än så och jag redovisar min subjektiva uppfattning. Bebis ville amma ofta. När hon inte ammades behövde jag pumpa för att inte vara låst hela dagarna/kvällarna. Bebis bajsade en gång varannan vecka och kissade några gånger per dag. Att i den relationen likställa ansvaret med att pappan byter blöjor när han kommer hem från jobbet vore helt orimligt, och tack och lov inget min make gjorde (då hade han inte varit min make kan jag säga). Ett abstrakt ansvar går i min värld inte att likställa med ett faktiskt ansvar, men det är som ovan nämnts en helt annan tråd som lär spåra ur som alla "vi vill inte dela fl men är precis lika mycket primärföräldrar ändå"-trådar. Så det lämnar jag, för den vägen har jag vandrat för många gånger.
 
Verkligen var ju inte mer nyanserad än så och jag redovisar min subjektiva uppfattning. Bebis ville amma ofta. När hon inte ammades behövde jag pumpa för att inte vara låst hela dagarna/kvällarna. Bebis bajsade en gång varannan vecka och kissade några gånger per dag. Att i den relationen likställa ansvaret med att pappan byter blöjor när han kommer hem från jobbet vore helt orimligt, och tack och lov inget min make gjorde (då hade han inte varit min make kan jag säga). Ett abstrakt ansvar går i min värld inte att likställa med ett faktiskt ansvar, men det är som ovan nämnts en helt annan tråd som lär spåra ur som alla "vi vill inte dela fl men är precis lika mycket primärföräldrar ändå"-trådar. Så det lämnar jag, för den vägen har jag vandrat för många gånger.

Hängde inte med i svängarna från att handla om generella möjligheter att dela ansvar under amning till din upplevelse av amning på ett subjektivt plan. Men då förstår jag bättre.

Att det inte går att likställa amning och blöjor har jag redan varit inne på tidigare så det håller jag med om dig. Håller även med om att det inte behöver diskuteras mer här.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 435
Senast: Queen
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 075
Senast: Jahaja
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 535
Senast: Voeux
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 817
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp