Långt hår på liten pojke.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Långt hår på liten pojke.

OK. Då förklarar du 100 ggr att det är svårt att äta glass (eller vad som är godast) när håret hänger ner i ansiktet och är ivägen och kladdar in sig i glassen.

Däremot om man klipper lite framtill så går det utmärkt :idea:
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Vi fixar nog detta, får ta lite varje dag annars.
Han älskar sin lugg, den är ju så praktiskt att torka händerna på när man geggat med maten :p :angel:
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Men vad jag kan se har inte Zarias son fått pröva hårband eller liknande. Utan får bara rekommendationen klipp, utan att ens ha provat andra lösningar?


Har själv en son som fick låta sitt hår växa en bra bit, att han till slut ville klippa var enbart för att folk runtikring inte kunde låta bli att tråka honom. Morfar kallade honom till och med Viktorina under en period då håret var som längst. Tilläggas kan dock att Silverkedjans barns hår är betydligt längre.

Dottern har hamnat hos frisör flera gånger mot min vilja och dessutom med resultat som fick mig att gråta.

Alla har vi olika smak om vad som är snyggt.
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Man kan ju klippa ur bara luggen så barnen kan se och äta :)

Lång lugg om håret liksom vill växa framåt är jobbigt oavsett kön.

Men jag håller med om att hår är mysigt och tycker vi ska stå upp för alla småkillar som vill ha kvar sitt.

Första gången Vidar klipptes från långa korkskruvar till halvlång frilla (när han ville bli av med tovor) så blev dagispersonalen bestört och kom liksom på vad kul det varit med en liten långhårig kille. De hade sett honom så länge medan det växt, så de tänkte inte på det. Ingen hade tråkat honom, han var ju VIDAR och just han skulle se just så.

Nu när han är fem så har ibland undrat om bara tjejer får ha långt hår eftersom igen annan kille på dagis (utom brorsan) har det.

Jag svarar alltid att BÅDE tjejer och killar får ha precis så kort eller långt hår de vill, med eller utan tofs. (Fatta att jag gillar att se en moderat politiker i rutan, sist dök nämligen finansministern upp som på beställning vilket gjorde min tes mycket trovärdig :D )

På samma sätt var det oavsiktligt smart att ge bort en rosa vuxencykel till en av tonårsgrabbarna på gården ;)
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Min son har haft långt hår. Han slutade att klippa sig sommaren 2004, då var han 9. Sen växte det och toppades lite då och då tills straxt före jul då ville han plötsligt klippa av alltihop.

Han var jättefin i sitt långa hår visserligen blev han ofta tagen för att vara en tjej, men det bekymrar inte honom ett smack. Nu är han jättefin i sitt korta hår, gärna tillfiffat med vax (lite smittad av tonårssystrarna med timmes sejourer i badrummet tycks han ha blivet). De var jättemånga killar i hans klass som hade långt hår under denna tid, men nu har de flesta klippt sig.
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

En del hår tovar sig extremt.
Mitt är sådant, därför fick jag aldig ha längre hår än lite nedanför hakan när jag var liten. Det var nämligen ohanterbart.

Inte förrens vid den mogna åldern av 28 har jag kunnat låta håret växa långt, (till bhåbandet) och det kräver en så sanslöst stor arbetsinsats att det verkligen knappt känns värt det. Att utsätta ett barn för timlånga utredningar varje dag känns orimligt.
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Men varför låta håret bli så långt på ett litet barn, om där lätt blir tovor :confused:
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

bra fråga. Det verkar jobbigt. För alla inblandade

Å Andra sidan så kanske det tovade sig efter nåt särskild händelse, tex tuggummi, djupdykning bland kardborrar eller försök att göra egna dreadlocks
(minns hur min barndomskompis fick klippa av sina ögonfransar efter att ha kletat ihop ögat med tuggummi)
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Ja för att inte gissa vilken panik mina föräldrar måste ha fått, barnkalas och kompis skrek ju självklart. Liksom HUR får man bort tuggummi från ÖGONfransarna?! Och försöka komma på en lösning medans man står där med en unge som ilgråter
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Men varför låta håret bli så långt på ett litet barn, om där lätt blir tovor :confused:

Lockigt hår tovar sig, liksom.

Barnet kan väl själv få bestämma om det är värt tov-utredning eller inte?

Långt och utborstning varje dag, eller kortare och enklare - det valet är en 3½-åring absolut mogen för att göra själv. I alla fall var min det ;)

Eller gäller det bara flickor ?
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Huruvida hår tovar sig lätt har knappast med könet att göra..

<<<Mamma till 2 långhåriga barn, med lockigt hår som inte tovar sig lätt :cool:
Hade deras hår varit lättovat, så hade de inte haft långt hår som små!
 
Senast ändrad:
Sv: Långt hår på liten pojke.

Nä mina barns hår har väl inte tovat sig LÄTT det kan man nog inte säga. Att med Vidars tempo få tovor i nacken efter ett par dagar med mössor och hjälmar av och på är nog oundvikligt oavsett hårkvalitet.

Det jag menade var att folk ifrågasätter sällan att små flickor får ha långt hår. Men gäller det pojkar så är det plötsligt RYSLIGT opraktiskt.

Öhhh ?
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Nu är Hampus klippt litegrann, provade att klippa som Silverkedjan tipsade om, blev riktigt bra, dock handlade det bara om ett par cm så han ser något :)

Hade han inte slängt min mobil i toaletten hade jag kunnat lagt in en bild :crazy: :angel:
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Det jag menade var att folk ifrågasätter sällan att små flickor får ha långt hår. Men gäller det pojkar så är det plötsligt RYSLIGT opraktiskt.

Öhhh ?

Det har jag inte gjort. Jag har ifrågasatt att ha långt hår som tovar sig på små barn.. Oavsett kön alltså :cool:
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Hade han inte slängt min mobil i toaletten hade jag kunnat lagt in en bild :crazy: :angel:

Gissa varför jag har vattentäta mobiler :angel:

Men nu har faktiskt 2-åringen förstått att toan är för kiss, bajs och toapapper (helst hela rullen :crazy: ) så nu brukar han komma med mobilen till mig istället.

Och postar det han tycker är skräp i soppåsen istället :o

Tillbaka till ämnet - om man klipper upp ganska mycket, dvs kammar rakt upp när man klipper och klipper parallellt med huvudet, så behöver inte "kanten" bli vare sig tjock eller särskilt kort. När håret blir urtunnat i topparna lockar det sig lättare och kryper upp lite av sig själv :idea:

När Eskil har blött hår hänger det långt ner på ryggen och i ansiktet. Men sen krullar det upp sig när det torkar. Din som har säkert lockigt hår även framtill, men när håret är så tjockt så orkar det inte böja sig om det är tvärklippt.
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Så gissa om jag blev vansinnig när jag kom ner och skulle hämta sonen nere på pappas sommarställe och där stod en pottfrisyrkille och möter mamma!!!:eek:
Mina killar hade rätt långt hår när de åkte och hälsade på sin far sist. (Och med långt menar jag då några centimeter, kanske 2-3 cm långt.)
Jag frågade dem innan de åkte om vi skulle klippa håret, men nej, de ville ha långt, för det är ju vinter och kallt. Jag får tillbaka dem en vecka senare. Det syns inte att de HAR hår öht. :eek: Och det är inte första gången. Inte nog med det. De är klippta hemma med klippmaskin, och det står ut långa strån här och var, som jag får trimma bort med sax när vi kommer hem. Min standardkommentar när nån kommenterar deras hår är "ja, de har varit en vecka i Auschwitz". :cool:
Jag har enskild vårdnad och de besöker sin pappa 8 ggr/år. Soc har sagt att det är fel (hårklippningen alltså). Men tyvärr kan man ju inte polisanmäla hårklippning.
Särskilt äckligt tycker jag det är eftersom barnens farmor har narcissistiska drag och håret är en del av barnens personlighet. Hon alltså helt konkret vill ta av dem deras personlighet.
Så, när ska vi få en lag emot hårklippning? :idea:
 
Sv: Långt hår på liten pojke.

Jag menade inte dig specifikt, utan folk i allmänhet.

Vad gäller din fråga så tycker jag att det är barnets gräns som gäller. Att klippa ett barn mot dess vilja när det gillar sitt hår är en så onödig kränkning.

Om inte annat så ser ni ju hur skadad jag blev att tvångsklippas som 4-åring :angel:

/Tim (som hellre sätter sig i elektriska stolen än går till en frisör utrustad med sax)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 752
Kropp & Själ Jag har ganska tunt hår. Framförallt framtill och mitt på huvudet. Benan blir ganska bred och håller jag upp håret syns skalpen. Har...
Svar
12
· Visningar
1 668
Senast: Pilot
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
61 886
Senast: lundsbo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 604
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp