Jo visst kan man klippa banden och samtidigt förlåta, glömma och gå vidare i livet utan att sedan lägga energi på det längre. Så, jag håller alltså inte med om att man inte klipper bandet om man inte är långsint osv.
Jag är inte långsint alls, absolut inte. Jag är däremot kapabel att klippa band om det är vad som är det bästa för att skydda mig, vilket inte betyder att jag hyser agg eller längre mår dåligt pga den andra personen eller inte kan samtala med den längre osv.
Min mamma är långsint. Hon har varit sur på sin lillebror i över 50 år för något som skedde när de båda var barn och som inte i grunden var hans fel utan deras föräldrar! Han gav deras bror skulden för något, såsom barn gör, och då fick brodern stryk med livremmen. Inte nog med att mamma lurade ner lillebrodern i källaren vid tillfället och släckte ljuset som straff då han var mörkrädd, hon har vägrat ALL form av kontakt med honom sedan dess. All form av kontakt.
Ärligt talat, i mina ögon framstår det som löjligt. Nu har de blivit vänner. Men de missade 50 år.
Själv är jag trött på långsinta personer som inte kan gå vidare för att Farbror Melker gjorde X år 1813 och därför snackar man skit och vägrar ens befinna sig i samma rum samtidigt osv.....