Långpromenad i kyla

Du kan inte göra sådana tuber som @Red_Chili har till sina, men fodra tuben så det blir lite varmare och vindtätt?

Det finns annars sådana här att köpa:
(Titta @nullo-modo, kanske är något för din voff? Kostar ca 100kr + frakt. Dyrare än att göra själv, men för den som inte har tid/ork/symaskin så kan det ju vara ett alternativ)

dg7-013399.jpg

(Nej, det är ingen av mina hundar på bild ;) )

Nån som sitter på lösningen? Köldkramp från -10. Oavsett tempo. Skorna sitter inte på. Wgwnsydda tubsockor snurrar mest runt och blir hala.

Finns det skor som funkar?

Jag hittade ett par tunna och smidiga "draghundssockar" som faktiskt sitter kvar på min prazsky! De är i nylon med kardborre, och har inte åkt av trots extremt tunna/små fötter. De är som sagt tunna men hon klarar sig bra med dem, hon får också köldkramp väldigt enkelt annars. Tror de kommer den djurmagazinet.

Jag hittade ett par tunna och smidiga "draghundssockar" som faktiskt sitter kvar på min prazsky! De är i nylon med kardborre, och har inte åkt av trots extremt tunna/små fötter. De är som sagt tunna men hon klarar sig bra med dem, hon får också köldkramp väldigt enkelt annars. Tror de kommer den djurmagazinet.

Jag har sådana fast i fleece från samma företag men mina är köpta för flera år sedan. Dom sitter kvar jättebra på min chi med men jag har inte hittat likadana någonstans.

Jag funderar även lite på hur ni med artros/höfthundar hanterar när det blir isigt på vägarn?

Upplever ni att det alls påverkar era hundar?

Tänker att det blir extra tungt för dem att inte riktigt få fäste utan slinta lite hela tiden, men det kanske mest är jag som förmänskliga?!

Min artroshund påverkas av att gå och småhalka. Han blir stel och småhalt, allt i en skala av "mer än vanligt". Om han vurpar så han trillar brukar han stanna och se stukad ut en stund.

Han är rätt duktig på att söka sig till kanter med snö numera, och jag försöker också hitta vägar eller stigar som inte är så halkiga. Nu har vi tack och lov snö...!

Min artroshund påverkas av att gå och småhalka. Han blir stel och småhalt, allt i en skala av "mer än vanligt". Om han vurpar så han trillar brukar han stanna och se stukad ut en stund.

Han är rätt duktig på att söka sig till kanter med snö numera, och jag försöker också hitta vägar eller stigar som inte är så halkiga. Nu har vi tack och lov snö...!

Åh du har vi nog ungefär samma problematik med våra artroshundar. Upplever också att min blivit stelare (och tröttare, antar att det frestar på att ha ont samt att inte kunna gå ordentligt) men har inte riktigt vågat lita på mina egna slutsatser i fallet. Så skönt att jag inte är ensam om att ha märkt skillnad (om än tråkigt med fler hundar som har problem).

Åh du har vi nog ungefär samma problematik med våra artroshundar. Upplever också att min blivit stelare (och tröttare, antar att det frestar på att ha ont samt att inte kunna gå ordentligt) men har inte riktigt vågat lita på mina egna slutsatser i fallet. Så skönt att jag inte är ensam om att ha märkt skillnad (om än tråkigt med fler hundar som har problem).

Vad trist, men jo absolut är det så. Oturligt nog för min hund så här på ålderns höst så har vi de tre senaste (denna inkluderad) vintrarna haft det riktigt isigt.

Apropå trådämnet, i dag med -26 så var det dubbla täcken och skor som gällde. Först blev han lika arg som vanligt när han kände kylan (när kylan smärtar lederna verkar han reagera med ilskna skall, och litegrann kommer det per automatik numera), men sen när han kände att han kunde tuffa på utan att få kramp i tassarna, och värmen i kroppen kom igång av rörelse, så blev han väldigt kavat och så smånigom harmonisk och ville gå i skogen, så vi fick en underbar pannlamp-, månskens- och norrskenspromenad i skogen. :love:

Nån som sitter på lösningen? Köldkramp från -10. Oavsett tempo. Skorna sitter inte på. Wgwnsydda tubsockor snurrar mest runt och blir hala.

Finns det skor som funkar?

Jag fick hem mina från MiMo hundsockar i veckan och idag var vi på långpromenad. Det var inte så kallt som det varit tidigare, ca 8 minusgrader och sol.
Vi var ute i dryga timmen och hon var lös hela tiden och rejsade en hel del. Inte en enda socka var ens i närheten av att åka av! :D:up::up:
Jag drog upp dom liiite vid ett tillfälle för att jag tyckte dom kasat ner aningens i fram men det får man nog räkna med om man har en whippet som ger järnet i ett par decimeter snö.

12509460_10153234852050588_8164457327330870653_n.jpg

Det är gummerat på fleeceförstärkningen (det svarta) så dom är inte hala men dom är lite styvare där så jag satte ett rör i baksockorna så att dom formade sig lite mer runda för att passa tassen. Dom var lite platta efter frakten nämligen. Det gjorde jag efter att den här bilden är tagen så dom sitter bättre i bak nu.

Minus 33 som mest idag :banghead: blir bara korta kiss/bajssvängar klädda som michelingubbar båda två... så less nu, vill ut och promenera ordentligt!!

Min skrutt njuter mer än vanligt, han ska lägga sig i en snödriva och tugga på en pinne eller bara mysa! Det tog lite längre tid än vanligt att gå långpromenad. Jag önskar att vi hade en trädgård att släppa ut honom i!

Däremot märkte jag att när det var lite varmare i helgen, typ.. -8 eller så, då fick han problem med isklumpar mellan trampdynorna och då blev han besvärad. Men tog man bort dom så var han som vanligt igen! :) men ska man vara ute längre tid i mkt snö vid den temperaturen hade ju sockor varit bra!

Min skrutt njuter mer än vanligt, han ska lägga sig i en snödriva och tugga på en pinne eller bara mysa! Det tog lite längre tid än vanligt att gå långpromenad. Jag önskar att vi hade en trädgård att släppa ut honom i!
Det låter verkligen helt fantastiskt :love: Antar att det har sina fördelar med en välpälsad ras när det är kyligt :D

Jag fick hem mina från MiMo hundsockar i veckan och idag var vi på långpromenad. Det var inte så kallt som det varit tidigare, ca 8 minusgrader och sol.
Vi var ute i dryga timmen och hon var lös hela tiden och rejsade en hel del. Inte en enda socka var ens i närheten av att åka av! :D:up::up:
Jag drog upp dom liiite vid ett tillfälle för att jag tyckte dom kasat ner aningens i fram men det får man nog räkna med om man har en whippet som ger järnet i ett par decimeter snö.

Det är gummerat på fleeceförstärkningen (det svarta) så dom är inte hala men dom är lite styvare där så jag satte ett rör i baksockorna så att dom formade sig lite mer runda för att passa tassen. Dom var lite platta efter frakten nämligen. Det gjorde jag efter att den här bilden är tagen så dom sitter bättre i bak nu.

De ser helt genialiska ut! :up:

Jag upplever att mina hundar klarar kylan ganska bra så länge vi är i rörelse. Däremot hatar jag kylan så nu den här perioden när det är så kallt så bokar jag inomhushall 4 dagar i veckan och tränar inomhus. Då klarar sig hundarna med kortare promenader dom andra dagarna. Igår hade vi -31 och då var vår längsta promenad 20-30 minuter.
Jag använder alltid täcke före och efter träning under vinterhalvåret och nu dom här dagarna när vi haft runt -30 blir det täcke på så fort vi går utanför dörren.
12507651_10153384929368030_2642156814029886604_n.jpg

Jag upplever att mina hundar klarar kylan ganska bra så länge vi är i rörelse. Däremot hatar jag kylan så nu den här perioden när det är så kallt så bokar jag inomhushall 4 dagar i veckan och tränar inomhus. Då klarar sig hundarna med kortare promenader dom andra dagarna. Igår hade vi -31 och då var vår längsta promenad 20-30 minuter.
Jag använder alltid täcke före och efter träning under vinterhalvåret och nu dom här dagarna när vi haft runt -30 blir det täcke på så fort vi går utanför dörren.
12507651_10153384929368030_2642156814029886604_n.jpg

Å gud -30!!! Burr :eek: :nailbiting:. Jag tyckte våra -20 var kallt!

Hur lång tid tog det att få sockorna sydda? :)

Igår tog sambon med hunden till ett litet samhälle här i närheten för att miljöträna lite. Hon går lätt upp i varv på nya ställen och kan då bli ganska skällig, så också igår.

Då kommer vän av ordning fram och skäller ut sambon och anser att han måste förstå att hunden skäller för att den fryser och att det är oansvarigt att ta ut hunden i denna kyla. Igår hade vi -2 grader :grin:
Han hade inte ens tagit av täcket som hon har i bilen (där hon faktiskt kan tycka att det är kallt längst bak i bagaget), så risken för att hon frös var obefintlig.

De ignorerade den hundkunniga mannen och tog en promenad på 1,5 timme. Ibland skällde hon, ibland inte, men ingen gång visade hon tecken på att frysa :D

Hur tänker ni kring att promenera en längre sträcka med era hundar när det är riktigt kallt ute?

När tycker ni att det är för kallt för hundarna (med tanke på tassar) att vara ute längre sträckor?

Jag har sett flera som lämnar sina hundar hemma idag när det är -17 ute, alternativt tagit kortare promenader än normalt, pga kylan och för att skona tassar. Vilket såklart fick mig att fundera lite på hur ni tänker kring era hundar?

Jag strävar efter att vi ska röra oss som vanligt och med samma utetid, sedan tittar jag på hunden och anpassar mig efter det. Ser jag att hunden inte bryr sig finns ingen anledning för mig att stirra mig blind på vad termometern visar, finns kläder.
Är det över - 15 lägger jag ett täcke på, i övrigt kläder på i lämplig fodring beroende på hur mycket vi rör oss eller om det kan finnas stillastående stunder också.
Kläder på alltså för mig om jag kan tro att hunden fryser i första hand och sedan går vi och jag får notera hundens reaktion

Min har endast klagat och markerat tydligt en gång att hon ville vända hem och då hade vi närmare - 30
Den dagen blev promenaderna fler men kortare

Tror frågan är högst individuell.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2