Så länge det inte gör ont i lungorna av att andas så är vi ute! Och då är min ena saluki ändå världens fryslort som knappt klarar av att vara ute utan täcke om det är runt nollgradigt. Men det är klart, om det ska vara fantastiskt väder 6 dagar en vecka och riktigt uselt väder (då tänker jag visserligen mest på ösregn...), då brukar jag planera in vilodag den dagen med uselt väder. Är det däremot uselt väder en hel vecka, ja då ger vi oss ut ändå.
Precis som
@AraSlei så vill jag inte låta dem anstränga sig hårt om det är för kallt, just med tanke på luftrören och andra organ. Jag har pratat med folk som haft salukis som fått hjärtmuskelinflammation efter att ha sprungit och busat för mycket i många minusgrader (då snackar vi 15-20 minusgrader). Är det kallare än ca 10 minus så låter jag inte hundarna springa så jättemycket, då blir det mest att släppa dem för att de ska få springa av sig det värsta.
Idag har vi 12 minusgrader ute. Det var INTE många hundar ute när vi gick långpromenad jämfört med vad det brukar vara soliga söndagar mitt på dagen. Ebrah hade ett täcke i dubbelt fleecetyg, det går ner bra på bakbenen också och det räckte gott och väl till henne. Fryslorten Aysu... Hon hade fleecetäcke, tjockt vintertäcke och vattentäta skor i dubbelt fleecetyg
De är ganska olika de där två.
Aysu har jag inte haft skor på speciellt många gånger, jag sydde de första till henne i förrgår, men hon blev så otroligt mycket gladare av att ha dem på sig så jag kommer nog ha skor på henne mycket framöver. Kanske från 9-10 minus och kallare. Valpen.. tja.. får hon köldkramp någon gång så får hon väl låna en uppsättning skor av Aysu.
Jag har vänner och bekanta med salukis eller andra större vinthundar som inte "kan" gå ut, för "ååh det är ju så kallt ute!". När jag sedan berättar om hur mycket kläder vi sätter på oss för att klara kylan så blir de tysta. De tar helt enkelt inte på sig tillräckligt vid behov utan stannar inne istället. Sådant kan de säga samma dagar som jag själv varit ute och gått i 1½-2 timmar utan minsta problem och då har de haft likadant väder hos sig.
Skulle jag vägra sätta på hundarna kläder, då hade jag inte kunnat gå långpromenader med Aysu annat än om det var
minst 5 plusgrader, solsken och uppehåll. Det blir ganska många dagar som inte blir promenaddagar i så fall
Idag när vi var ute, då hade jag själv på mig linne, stickad tjocktröja, rejält tjock vinterjacka med hög(!) krage. Varm mössa, tjocka handskar. Fleecefodrade leggings, tjocka mjukisbyxor, bomullsstrumpor och någon typ av tjockare strumpor. På fötterna hade jag mina Icebug-stövlar som ska klara ner till 20 minusgrader. Jag blev liite kall om benen, men på överkroppen svettades jag nästan. Måste leta fram termobyxorna.