Långpromenad i kyla

Hur tänker ni kring att promenera en längre sträcka med era hundar när det är riktigt kallt ute?

När tycker ni att det är för kallt för hundarna (med tanke på tassar) att vara ute längre sträckor?

Jag har sett flera som lämnar sina hundar hemma idag när det är -17 ute, alternativt tagit kortare promenader än normalt, pga kylan och för att skona tassar. Vilket såklart fick mig att fundera lite på hur ni tänker kring era hundar?
Det beror ju på hund. Boxern klarade alla temperaturer och hur långa promenader son helst. Hon hade bot-täcke främst för att skydda ryggen (spondylos).

Whippeten skakar tänder i +5 och har fleecejacka, fleeceoverall, vintertäcke, mössa och skor i -15. Hon tål promenader i övrigt, men får köldkramp i tassarna vilket gör att jag inte är ute så länge i kallt väder. Om vi går ut så rör vi raskt på oss hela tiden, då går det bättre.

Hur tänker ni kring att promenera en längre sträcka med era hundar när det är riktigt kallt ute?

När tycker ni att det är för kallt för hundarna (med tanke på tassar) att vara ute längre sträckor?

Jag har sett flera som lämnar sina hundar hemma idag när det är -17 ute, alternativt tagit kortare promenader än normalt, pga kylan och för att skona tassar. Vilket såklart fick mig att fundera lite på hur ni tänker kring era hundar?

En frisk hund har sällan problem med minusgrader. Jag äger inga täcken så jag har inte testat med det, jag har haft hundar med päls som oftast fixar kyla utan större problem så länge de för röra på sig. Då är det värre med vägsalt på tassarna isf.

MEN gammeltanten nu är helt klart missnöjd och påverkad av kylan - gissar att hon får lite ont i lederna, något om det inte märks när det är mildare.

Skägget är frusnare nu sen han blev klippt innan dess gick han utan täcke till -15 om det inte blåste eller snöade. I dag behöver han täcke från -5-7 grader. Dock inte nödvändigtvis ett termotäcke utan regntäcke duger gott en bit ner i graderna.

Schäfrarna är helt oberödra av alla väder och minusgrader. Enda gången de har täcke på sig är om de behöver ligga i bilen efter träning och det är kyligt.

I dag har vi varit ute i 2 tim i -15 utan problem med tassar eller annat :)

En frisk hund har sällan problem med minusgrader. Jag äger inga täcken så jag har inte testat med det, jag har haft hundar med päls som oftast fixar kyla utan större problem så länge de för röra på sig. Då är det värre med vägsalt på tassarna isf.

MEN gammeltanten nu är helt klart missnöjd och påverkad av kylan - gissar att hon får lite ont i lederna, något om det inte märks när det är mildare.
Fast jag tror inte du ska prata så mycket om friska/sjuka hundar då det gäller hur de tål kyla. Det finns ju många raser där hunden har väldigt svårt med kyla.

Fast jag tror inte du ska prata så mycket om friska/sjuka hundar då det gäller hur de tål kyla. Det finns ju många raser där hunden har väldigt svårt med kyla.

Mm. Jag tänkte mig inte att jämföra typ en chinese crested med en samojed. Jag tänkte mer hundar inom samma ras.

En frisk och välmusklad hund (säg golden retriever) som rör sig mycket kommer inte vara lika påverkad av kylan som en äldre/skörare som mest bara promenerar.

edit: ser nu vad jag skrev i första inlägget. OK - pälslösa hundar har såklart mer problem än tjockpälsade.

Jag har som gräns att inte jaga om det är kallare än ca -13, då tycker jag att risken för problem med luftrören är för stor. Men då anstränger de ju sig ganska hårt. Viltet har ju inte heller någon varm bil att lägga sig i eller täcke att få på sig efteråt..
Vanliga promenader är det nog snarare jag som sätter gräns på än hundarna :p

Igår var vi ute ca 1,5h i -15 :) Strumpor på baktassarna pga sår på trampdynorna, men annars inget. Så länge hon är i rörelse behöver hon inget täcke.

Jag vallar inte heller i under -10 om det inte är för arbete. För fårens skull, mer än hundarna ;)

Hade täcke idag för första gången på min Västgöte, –10°. Men det var för att vi var på kurs, inte så mycket springande då. När vi går i skogen har vi aldrig täcke, så länge han kan röra sig fritt håller han sig varm. Tassarna verkar inte vara något problem heller. Men jag vet inte hur det skulle vara vid –20°.

Jag är inte så orolig för hundarnas skull, de fixar kylan bra. Visst att de kan få köldkramp i tassarna men sålänge de håller sig i rörelse brukar inte det vara något problem. JAG däremot avskyr kylan och vill helst ligga inne under en filt istället för att vara ute. Skippar alltså långpromenader för min egen skull om jag tycker det är för kallt.

Det blir heller inte lydnadsträning ute eftersom jag fryser för mycket, och sökträningen ställer vi in om det är för kallt eftersom hundarna måste ligga så länge i bilen.

Så länge det inte gör ont i lungorna av att andas så är vi ute! Och då är min ena saluki ändå världens fryslort som knappt klarar av att vara ute utan täcke om det är runt nollgradigt. Men det är klart, om det ska vara fantastiskt väder 6 dagar en vecka och riktigt uselt väder (då tänker jag visserligen mest på ösregn...), då brukar jag planera in vilodag den dagen med uselt väder. Är det däremot uselt väder en hel vecka, ja då ger vi oss ut ändå.

Precis som @AraSlei så vill jag inte låta dem anstränga sig hårt om det är för kallt, just med tanke på luftrören och andra organ. Jag har pratat med folk som haft salukis som fått hjärtmuskelinflammation efter att ha sprungit och busat för mycket i många minusgrader (då snackar vi 15-20 minusgrader). Är det kallare än ca 10 minus så låter jag inte hundarna springa så jättemycket, då blir det mest att släppa dem för att de ska få springa av sig det värsta.

Idag har vi 12 minusgrader ute. Det var INTE många hundar ute när vi gick långpromenad jämfört med vad det brukar vara soliga söndagar mitt på dagen. Ebrah hade ett täcke i dubbelt fleecetyg, det går ner bra på bakbenen också och det räckte gott och väl till henne. Fryslorten Aysu... Hon hade fleecetäcke, tjockt vintertäcke och vattentäta skor i dubbelt fleecetyg ;) De är ganska olika de där två.

Aysu har jag inte haft skor på speciellt många gånger, jag sydde de första till henne i förrgår, men hon blev så otroligt mycket gladare av att ha dem på sig så jag kommer nog ha skor på henne mycket framöver. Kanske från 9-10 minus och kallare. Valpen.. tja.. får hon köldkramp någon gång så får hon väl låna en uppsättning skor av Aysu.

Jag har vänner och bekanta med salukis eller andra större vinthundar som inte "kan" gå ut, för "ååh det är ju så kallt ute!". När jag sedan berättar om hur mycket kläder vi sätter på oss för att klara kylan så blir de tysta. De tar helt enkelt inte på sig tillräckligt vid behov utan stannar inne istället. Sådant kan de säga samma dagar som jag själv varit ute och gått i 1½-2 timmar utan minsta problem och då har de haft likadant väder hos sig.

Skulle jag vägra sätta på hundarna kläder, då hade jag inte kunnat gå långpromenader med Aysu annat än om det var minst 5 plusgrader, solsken och uppehåll. Det blir ganska många dagar som inte blir promenaddagar i så fall ;)

Idag när vi var ute, då hade jag själv på mig linne, stickad tjocktröja, rejält tjock vinterjacka med hög(!) krage. Varm mössa, tjocka handskar. Fleecefodrade leggings, tjocka mjukisbyxor, bomullsstrumpor och någon typ av tjockare strumpor. På fötterna hade jag mina Icebug-stövlar som ska klara ner till 20 minusgrader. Jag blev liite kall om benen, men på överkroppen svettades jag nästan. Måste leta fram termobyxorna.

Oj, vad mycket kläder :D
Jag har nyss varit ute med mina i dryga timmen och hade underställ, fleecetröja, skalbyxor, skaljacka, buff, mössa, lätt fodrade handskar och kängor. Då blev jag rätt varm efter att ha pulsat i snön.

Flattarna och cockern bryr sig inte - dom snarare njuter av snö och kyla. 15-20minus är inga problem alls men jag anstränger dom inte utan låter dom röja i egen takt.
Korthåriga blandrasen har täcke på sig, han fryser om det blåser eller är riktigt kallt. Men han lufsar mest också och springer inte som dom andra.

Qarusell (dvärgschnauzer som är klippt) har mjuka skor/tofflor och varmt täcke när det blir kallare än -10 grader eller om det blåser mycket och är kallt. Hon fryser jättemycket om tassarna annars men med skor på så springer hon massor och håller värmen bättre :).
Ultima (dvärgschnauzer som trimmas och är jättelånghårig just nu) har inga kläder om det inte går ner mot -20 grader och då blir det skor och ev täcke. Upplever inte att hon fryser lika lätt.

Vi går allt mellan 10 minuter och 90 minuter i kylan.

Senast ändrad:
Vår golden har inga problem med kylan som är just nu, och går "naken" på promenaderna och kan även gå långpromenader som vanligt.

Labben däremot har täcke, dock är det p g a hans rygg. Även märkt att han verkar tycka det är lite kallt om baktassarna då och då, så därför har vi fått gå lite kortare promenader med honom det senaste.

Oj, vad mycket kläder :D
Jag har nyss varit ute med mina i dryga timmen och hade underställ, fleecetröja, skalbyxor, skaljacka, buff, mössa, lätt fodrade handskar och kängor. Då blev jag rätt varm efter att ha pulsat i snön.
På Aysu eller mig? Aysu ser ut som en michelingubbe när vi går ut tycker jag :angel: (Men det är det värt, hon viftar på svansen och är glad då, det skulle hon aldrig vara utan alla kläder). Själv önskar jag att jag hade koll på var termobyxorna gömt sig... Jag skulle behöva mer kläder på underkroppen och mindre på överkroppen.

Superintressant att läsa allas svar och tankar kring det där med kyla och promenad!

Jag tänker sällan på själva kylan i sig, så länge min hund inte är nedrakad, eftersom jag tänker att han klarar sig med sin päls.. (plus att jag är så himla varm av mig att jag typ aldrig fryser eller har på mig mer än ett lager kläder när jag är ute på vintern och aldrig typ mössa eller handskar :o )

Jag förstår ju såklart att det blir skillnad på hundar som inte har päls eller är väldigt frusna av sig, men blev som sagt lite fundersam, iom att folk skulle lämna hundarna hemma, på om det är jag som är oaktsam om Svansson när jag släpar med honom på våra vanliga promenader i kylan. Nu var det bara -10 ute när vi kom ut (hade varit upp mot -19 på morgonen tydligen) och varken snålblåst eller särskilt fuktigt så då gick mitt dåliga samvete över.

Däremot upplever jag att underlaget är värre än själva kylan i sig? Har ni också problem med det ibland?
Som när det är isig skare som verkar göra ont (och är väldigt hal så jag misstänker att det även får det att göra lite ont i höfterna på mitt måndagsexemplar) alternativt väldigt saltat/sandat?

Lagotton slänger jag på ett täcke vid -10 om vi ska vara ute längre stunder, då jag vill skydda hennes äldre leder och muskler.
Labben har jag haft täcke på vid temperatur under -18 typ.
Ingen av dem har några större problem med tassarna när det är kallt, lagotton säger till när hon får isklumpar som man får ta bort, men sen är det fullt ös igen och vi är ute på våra vanliga promenader.

Vi är ute på långpromenad oavsett. Täcken behövs inte då hundarna ju rör sig ordentligt och har päls. Ösregn och någon enstaka plusgrad är värre isåfall, inga täcken ute då heller men torkar och erbjuder fleecefiltar i bäddarna efteråt. Lämnar dock inte hundarna bundna ute eller i bilen längre stunder i kyla.

Mina 2 har inte ens haft täcken på i år. Pudeln har 6 mm -1,5 cm päls på kroppen och ca 4-5 cm på ben, man och mössa. Lillen har 3 cm päls över hela. Båda har snaggade nosar och under tassarna. De verkar salta mindre och så har vi gått ut när de inte hunnit skotta. Trodde lillen skulle frysa mer men han har fått en jättetät vuxenpäls. Tur för honom men det märks när man ska klippa honom. Vi har haft runt -10-12 här hela tiden men inte så mycket vind som tur var då vi bor i Göteborg så fukten gör att det alltid känns kallare.
Skaren däremot fixar inte pudeln så han har gippmoks sockar på men lillen är ju så lätt. Däremot har de haft hurrta slush ofodrad overall mot snöbollar på benen vissa promenader i lägre temperatur och kramsnö.

Själv har jag ullunderställ och ullsockar. En t shirt och mjukisbyxa över. Tunna ullvantar o fleecemössa samt min Didriksson storm jacka. Samma outfit på jobbet i hemtjänsten och fryser aldrig dessutom andas ullen så jag fixar att även vistas inomhus i jobbet med mycket kläder klädd för utomhuskyla och ev svett kyler ej. Älskar mina ullfodrade kuomastövlar oxå. Man kan gå ut barfota i dem i -20 utan att frysa.

Min lilla chinese crested pp har en stickad overall dygnet runt nu. Ute har hon ett teddyfodrat vintertäcke över.
Hon vill inte vara ute nån längre tid men en halvtimme i stallet sittandes i halmen eller en stund bus ute går bra men sen vill hon in.

Här är det mellan 15-25 minus.

Jag har underställ, mysbyxor, dubbla sockor, hellyhansen tröja och fleeceväst. När vi ska ut är det termobyxor, vinterjacka, mössa, 3fingervantar och kängor som klarar -30.

Både jag och vovve ser ut som michelingubbar :p

Jag bor i norr, och här kör jag på lillhunden täcke plus fleecetossor om det är -15 eller lägre. Storhunden får på sig det först vid -20 ca. Vi går promenader även i -25 och -30 men ca 30 minuter. Sen fryser jag! Men då är täcke och tossor ett måste på båda, men får dom bara det är det lugnt.

Är det kallt så blir det bara korta promenader eller att hunden får springa lös och göra sina behov själv. När det blev -25 så tog jag för första gången på ett täcke på min hund för att han tyckte att det var kallt.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?