Långpromenad i kyla

Vi har en samojedtik. Hon fryser inte i första taget. Vi hade 28 minus här en morgon men det bekom henne inte det minsta. Själv höll man ju på o frysa ihjäl dock så det blev inte direkt en långrunda. :cool:

Min dåligt pälsade rottis får täcke på sig vid -15 ungefär.

I veckan har vi ofta haft temperaturer ner mot -30 grader. Då får hon fleeceoverall under täcket, och då kan vi vara ute en timme utan problem. Förra veckan var det även den temperaturen kombinerat med nordliga vindar (brrr), vilket år väldigt ovanligt i de här breddgraderna. Hon klarar sig utan skor även i de temperaturern.

Jag upplever dock att hon blivit mer frusen sen korsbandsoperationen...

Jag funderar även lite på hur ni med artros/höfthundar hanterar när det blir isigt på vägarn?

Upplever ni att det alls påverkar era hundar?

Tänker att det blir extra tungt för dem att inte riktigt få fäste utan slinta lite hela tiden, men det kanske mest är jag som förmänskliga?!

Är det för att hon inte kan röra sig på riktigt samma sätt som tidigare och därmed inte hålla värmen? Eller vad tror du är anledningen till att det har ändrats efter op? :)
Hon rör sig lika bra som innan operationen. Jag tror att metallplattan i benet drar åt sig kyla, vilket sen sprider sig och gör att hon fryser lättare. Jag har stickat ett fint knäskydd i tjockt ullgarn som hon också har på sig när det är minusgrader :)

Hon rör sig lika bra som innan operationen. Jag tror att metallplattan i benet drar åt sig kyla, vilket sen sprider sig och gör att hon fryser lättare. Jag har stickat ett fint knäskydd i tjockt ullgarn som hon också har på sig när det är minusgrader :)
Åh det låter ju väldigt logiskt att metallen kyler ner.
Smart dessutom med knäskyddet! Hur har du fått det att sitta kvar?

Min dåligt pälsade rottis får täcke på sig vid -15 ungefär.

I veckan har vi ofta haft temperaturer ner mot -30 grader. Då får hon fleeceoverall under täcket, och då kan vi vara ute en timme utan problem. Förra veckan var det även den temperaturen kombinerat med nordliga vindar (brrr), vilket år väldigt ovanligt i de här breddgraderna. Hon klarar sig utan skor även i de temperaturern.

Jag upplever dock att hon blivit mer frusen sen korsbandsoperationen...

Jag har en bekant som upplever samma sak, att hunden blivit känsligare efter TTA. Min hund har gjort en TPLO och jag märker ingen skillnad på köldkänslighet. Men det kanske är individuellt? Vilken operation valde du?

Jag funderar även lite på hur ni med artros/höfthundar hanterar när det blir isigt på vägarn?

Upplever ni att det alls påverkar era hundar?

Tänker att det blir extra tungt för dem att inte riktigt få fäste utan slinta lite hela tiden, men det kanske mest är jag som förmänskliga?!
Jag kan bara gå till mig själv som har artros i ett knä efter en skada - det är värre med isigt och knöggligt underlag där mitt knä vickar hit och dit :)

Tidigare var min BC-blandning mer okänslig men hon är 12 år nu och visar att -20 blir jäkligt jobbigt för tassarna. Hon är ute så mycket hon klarar, börjar tassarna krampa får hon gå in. Förr hängde hon med på ridturerna utan problem men även det har vi slutat med då kroppen börjar säga ifrån.

Nån som sitter på lösningen? Köldkramp från -10. Oavsett tempo. Skorna sitter inte på. Wgwnsydda tubsockor snurrar mest runt och blir hala.

Finns det skor som funkar?

Mina staffar får täcke vid ett par minusgrader (speciellt tiken) och vid -15 går smärtgränsen, då kommer köldkrampen efter bara en kort promenad. Hanen har skor, men tiken måste jag sy ett par till. I förra veckan när vi var på besök uppe i Falun kröp graderna ner till -25 och då ville de knappt kliva utanför dörren..

Ruben klarar det jag klarar så det är inga problem.
Ture däremot har sin smärtgräns vid minus 10, oavsett vad han har på sig, han vill bara inte vara utomhus, stannar och ser fruktansvärt olycklig ut.

Jag har en bekant som upplever samma sak, att hunden blivit känsligare efter TTA. Min hund har gjort en TPLO och jag märker ingen skillnad på köldkänslighet. Men det kanske är individuellt? Vilken operation valde du?
Hon är opererad med TTA. Jag vet inte var man sätter metallen vid en TPLO? Men vid TTA har de ju metallplattor på båda sidor av benet strax nedanför knäleden. Tror jag ska ha en röntgenbild från återbesöket på hennes knä om någon vill se.

Hon är opererad med TTA. Jag vet inte var man sätter metallen vid en TPLO? Men vid TTA har de ju metallplattor på båda sidor av benet strax nedanför knäleden. Tror jag ska ha en röntgenbild från återbesöket på hennes knä om någon vill se.

Det sitter bara metall på ett stället på TPLO, benet är inte klyvt som på TTA utan avsågat och roterat innan det skruvats fast igen. Mängden metall är nog större vid TPLO så det kanske är en tillfällighet att era reagerat på kylan?

@RedChili hur syr du dina hundskor? Jag skulle vilja sy nya till min hund men vill gärna ha skor som jag vet sitter kvar.

Jag syr som en tygpåse och har på kardborreband. Jag är usel på att förklara och har inget mönster som jag går efter utan gör dem helt på fri hand.. Ska dock sy till en bekanting också, kan försöka fotografera och förklara hur jag gör då :)

Pratade i telefon med en vän ikväll. Det var -27 hos henne och hon hade bestämt sig för att inte gå långpromenad med sina hundar.. Jag förstår henne... :crazy:

Det sitter bara metall på ett stället på TPLO, benet är inte klyvt som på TTA utan avsågat och roterat innan det skruvats fast igen. Mängden metall är nog större vid TPLO så det kanske är en tillfällighet att era reagerat på kylan?
Ja det KAN ju hänga ihop med att vintern hon skadade sig så hade vi precis flyttat 50 mil norrut och därför har vi också mycket kallare vintrar.. Eller att jag har blivit sjåpigare och vill hålla henne varm. Jag menar, det är okej att hon inte vill vistas ute när termometern kryper mot -35, direkt det blir normal vinter med runt -25 så går det bra ;)

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2