Långpromenad i kyla

Vi som bor så centralt fick till slut köpa skor till gammeltanten, hon fick problem med vägsaltet. Svart-röda superbra skor. Ett regntäcke om det blåste och regnande på tvären eftersom det var skönt att slippa få in en helt blöt hund. Annars märkte jag aldrig att hon frös.

Går som vanligt ner till -20 ungefär. Nu har vi -30, så det har blivit kortare promenader idag. Corgin har haft sitt Pomppatäcke på sig, det är teddyfodrat och lagom varmt för honom. Lite kallt i tassarna har han haft det, hade han accepterat skor hade vi nog kunnat gå vanliga promenader.

Min schnauzer har det lite kämpigt med tassarna när vi börjar närma oss -20. Och har senaste veckan haft täcke eller overall på vid hemma promenader, temp har legat på runt -18 +/-2 grader

Tidigare har han bara haft kläder i stallet där han blir rätt stillasittande tidvis, men nu behövdes det även hemma under promenader, Och det har inte blivit särskillt långa svängar då han får ont i baktassarna framförallt vid den typen av kyla.

Hoppas på mildare väder då skägg börjar klättra på väggarna snart i brist på vettig utomhus aktivitet

Mina småpluttar fryser en del nu. Är ca -15. Hade även täcke nu när vi sprang sist. Tiken har tjockare päls än hanen som har tunn. Sålänge de rör på sig lösa verkar de inte frysa så mycket även täckeslöst men i koppel fryser de framförallt om tassarna. Har vanliga termotäcken.

Schäfern däremot frös ungefär aldrig. Ibland i någon tass om det var runt -20 men han låg gärna ute och sov i -15 också. Beror helt på pälstyp.

Ok -15 nu. Där går gränsen för lillplutt. Hoppar på 3 ben men säger inget och fortsätter samt skakade när vi väntade på spårvagnen. Kommit på man kan springa fort och slippa ha tassarna i marken. Melvin pudel helt obekymrad.

Ingen undre gräns men bor i Skåne så här blir ju inte extremkallt. Köldkramp får de bara när de går i salt. Har aldrig täcke på dem ute oavsett väder.

Min jakthund fck kramp imorse -22 grader.
Täcke har hon nu pga gammal och skada i ryggen som ska undersökas av vet igen. Vill hålla henne varm om det går. Hon springer dock ut på tomten för att kissa utan täcke för hon vill gärna rulla sig ibland, hon får röra sig så för vet så det är ok ;)

Däremot upplever jag att underlaget är värre än själva kylan i sig? Har ni också problem med det ibland?
Som när det är isig skare som verkar göra ont (och är väldigt hal så jag misstänker att det även får det att göra lite ont i höfterna på mitt måndagsexemplar) alternativt väldigt saltat/sandat?

Visst spelar underlaget roll! För Aysu är det betydligt värre när det är någon enstaka plusgrad och blött ute än när det är ca 5 minusgrader och betydligt torrare. Regn är också jobbigt, för blir hon blöt om benen (vilket hon lätt blir när hon rör sig) så börjar hon frysa.. Ibland kan hon därför behöva regnoverall trots att det inte regnar, för det skvätter ju upp från marken. Blir det inte kallare än 15 minusgrader behöver hon absolut inte overall pga kyla. Har inte märkt av att hundarna tycker att skare gör ont, men Aysu (såklart :meh: ) får massor av småsår på benen om hon springer i hårdare snö. Salt verkar inte användas så flitigt där jag går med hundarna, som tur är, eller så reagerar de inte på det.

Alltså. Den här tråden får mig verkligen att tänka ännu mer på hur mycket tåligare valpen är jämfört med Aysu! Nog för att jag inser det så fort vi ska klä på oss för att gå ut, men när det hamnar i skrift här så ser det ju smått extremt ut...

Här är inte så kallt, tror inte det varit under -12 den här vintern ens. Däremot är det överdrivna saltandet ett rejält problem för Monsters tassar, han behöver skor när vi rör oss på eller vid vägar. Han får ha täcke på sig när han väntar i parkerad bil.

Visst spelar underlaget roll! För Aysu är det betydligt värre när det är någon enstaka plusgrad och blött ute än när det är ca 5 minusgrader och betydligt torrare. Regn är också jobbigt, för blir hon blöt om benen (vilket hon lätt blir när hon rör sig) så börjar hon frysa.. Ibland kan hon därför behöva regnoverall trots att det inte regnar, för det skvätter ju upp från marken. Blir det inte kallare än 15 minusgrader behöver hon absolut inte overall pga kyla. Har inte märkt av att hundarna tycker att skare gör ont, men Aysu (såklart :meh: ) får massor av småsår på benen om hon springer i hårdare snö. Salt verkar inte användas så flitigt där jag går med hundarna, som tur är, eller så reagerar de inte på det.

Alltså. Den här tråden får mig verkligen att tänka ännu mer på hur mycket tåligare valpen är jämfört med Aysu! Nog för att jag inser det så fort vi ska klä på oss för att gå ut, men när det hamnar i skrift här så ser det ju smått extremt ut...
Tala om för Aysu att hon ska vara tacksam för sina långa ben. Mina kortbeningar blir blöta om magen bara av dagg i gräset, så du kan tänka dig hur det blir av snöslask :p

Mina två är väldigt olika. Den ena har haft täcke i merinoull med BOT-täcke över när det har varit ner mot -20 men är trots allt det väldigt frusen innan vi har fått upp värmen. Den andra har ett rätt ordinärt vintertäcke och är väldigt nöjd med det. Båda två får köldkramp i tassarna från ca. -10 och kallare, men börjar vi med att spåspringa på promenaderna så att de snabbt får upp värme i tassarna så går det bra. Överhuvudtaget så håller vi ett raskt tempo när det drar ner mot -20 för att de ska hålla uppe cirkulationen.

Ingen undre gräns men bor i Skåne så här blir ju inte extremkallt. Köldkramp får de bara när de går i salt. Har aldrig täcke på dem ute oavsett väder.
Varför får dom bara när dom går i salt?

Min valp fick igår nämligen något köldkrampliknande tror jag, kan inte komma på att det kan vart något annat. Gick över väldigt fort iallafall. Var väldigt kallt igår och väldigt rå kyla på något vis. Vi skulle bara gå från bilen hem så det var inte långt, var när vi var mitt i vägen det hände nämligen. Han har aldrig fått det när vi varit i skogen och härjat runt, då har det ju ändå varit kallare än vad det var igår.

Min valp fick igår nämligen något köldkrampliknande tror jag, kan inte komma på att det kan vart något annat. Gick över väldigt fort iallafall. Var väldigt kallt igår och väldigt rå kyla på något vis. Vi skulle bara gå från bilen hem så det var inte långt, var när vi var mitt i vägen det hände nämligen. Han har aldrig fått det när vi varit i skogen och härjat runt, då har det ju ändå varit kallare än vad det var igår.

Jag tror det beror på att salt vatten blir underkylt och fastnar på tassarna, ren snö klibbar ju inte. Själva tassarna blir också iskalla när de gått på saltade vägar, det blir de inte när de går på snö. Eller så är det saltet i sig som svider, jag vet faktiskt inte. Det går i alla fall över om man värmer tassen en liten stund i handen :)

Jag tror det beror på att salt vatten blir underkylt och fastnar på tassarna, ren snö klibbar ju inte. Själva tassarna blir också iskalla när de gått på saltade vägar, det blir de inte när de går på snö. Eller så är det saltet i sig som svider, jag vet faktiskt inte. Det går i alla fall över om man värmer tassen en liten stund i handen :)
Det har jag också märkt av. Dock tror jag att mängden salt påverkar också.

Förra vintern hade fastighetsägarna för Svanssons dagis, lagt ut absurda mängder salt vid ingången till dagis (smart eller nåt :grin: ) vilket gjorde att Svansson ställde sig och skrek när han kom in på uppfarten. Vid sidan av asfalten var det däremot rätt okej att gå, trots lite saltstänk. Pratade med fröknarna och han var inte ensam om reaktionen så det måste gjort ont i tassarna :(

Okej, nåt att tänka på då. Min lille har ju sprungit mycket i snön och aldrig reagerat, därför blev jag förvånad över hans reaktion igår. Men kan ju förklara litegrann.

Det har jag också märkt av. Dock tror jag att mängden salt påverkar också.

Förra vintern hade fastighetsägarna för Svanssons dagis, lagt ut absurda mängder salt vid ingången till dagis (smart eller nåt :grin: ) vilket gjorde att Svansson ställde sig och skrek när han kom in på uppfarten. Vid sidan av asfalten var det däremot rätt okej att gå, trots lite saltstänk. Pratade med fröknarna och han var inte ensam om reaktionen så det måste gjort ont i tassarna :(

Jag har också märkt samma. För ett par dagar sedan så hade vi gått halva rundan när vi korsade en väg där det såg ut som att de hade tappat en hel låda med salt. Innan dess hade de ingen köldkramp men direkt när de gått över den vägen så började de hoppa på tre ben. Det blev så himla tydligt!

Spetsen sover ute då det enligt henne är bästa temperaturen om det är -10 eller kallare.

Stövaren får ont i öronen vid lång vistelse ute om det är riktigt kallt så inga släpp vid kallare en -8, finns det mössor som skyddar öronen på hundar?

Dels så gör vatten med flera minusgrader att det blir jäkligt kallt mellan tårna och så svider saltet om det finns minsta lilla microspricka. Ju kallare det är ute och ju blötare saltet är - desto ondare gör det.

Jag har ju välpälsad hund (collie) men har inte märkt att han nånsin har frusit trots att temperaturen krupit ner mot -25. Han har aldrig haft köldkramp i tassarna heller. Vi håller förstås ett raskt tempo om det är såpass kallt.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar