Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Däremot upplever jag att underlaget är värre än själva kylan i sig? Har ni också problem med det ibland?
Som när det är isig skare som verkar göra ont (och är väldigt hal så jag misstänker att det även får det att göra lite ont i höfterna på mitt måndagsexemplar) alternativt väldigt saltat/sandat?
Tala om för Aysu att hon ska vara tacksam för sina långa ben. Mina kortbeningar blir blöta om magen bara av dagg i gräset, så du kan tänka dig hur det blir av snöslaskVisst spelar underlaget roll! För Aysu är det betydligt värre när det är någon enstaka plusgrad och blött ute än när det är ca 5 minusgrader och betydligt torrare. Regn är också jobbigt, för blir hon blöt om benen (vilket hon lätt blir när hon rör sig) så börjar hon frysa.. Ibland kan hon därför behöva regnoverall trots att det inte regnar, för det skvätter ju upp från marken. Blir det inte kallare än 15 minusgrader behöver hon absolut inte overall pga kyla. Har inte märkt av att hundarna tycker att skare gör ont, men Aysu (såklart ) får massor av småsår på benen om hon springer i hårdare snö. Salt verkar inte användas så flitigt där jag går med hundarna, som tur är, eller så reagerar de inte på det.
Alltså. Den här tråden får mig verkligen att tänka ännu mer på hur mycket tåligare valpen är jämfört med Aysu! Nog för att jag inser det så fort vi ska klä på oss för att gå ut, men när det hamnar i skrift här så ser det ju smått extremt ut...
Hahah, åh, jag ska säga det till henneTala om för Aysu att hon ska vara tacksam för sina långa ben. Mina kortbeningar blir blöta om magen bara av dagg i gräset, så du kan tänka dig hur det blir av snöslask
Varför får dom bara när dom går i salt?Ingen undre gräns men bor i Skåne så här blir ju inte extremkallt. Köldkramp får de bara när de går i salt. Har aldrig täcke på dem ute oavsett väder.
Varför får dom bara när dom går i salt?
Min valp fick igår nämligen något köldkrampliknande tror jag, kan inte komma på att det kan vart något annat. Gick över väldigt fort iallafall. Var väldigt kallt igår och väldigt rå kyla på något vis. Vi skulle bara gå från bilen hem så det var inte långt, var när vi var mitt i vägen det hände nämligen. Han har aldrig fått det när vi varit i skogen och härjat runt, då har det ju ändå varit kallare än vad det var igår.
Det har jag också märkt av. Dock tror jag att mängden salt påverkar också.Jag tror det beror på att salt vatten blir underkylt och fastnar på tassarna, ren snö klibbar ju inte. Själva tassarna blir också iskalla när de gått på saltade vägar, det blir de inte när de går på snö. Eller så är det saltet i sig som svider, jag vet faktiskt inte. Det går i alla fall över om man värmer tassen en liten stund i handen
Okej, nåt att tänka på då. Min lille har ju sprungit mycket i snön och aldrig reagerat, därför blev jag förvånad över hans reaktion igår. Men kan ju förklara litegrann.Jag tror det beror på att salt vatten blir underkylt och fastnar på tassarna, ren snö klibbar ju inte. Själva tassarna blir också iskalla när de gått på saltade vägar, det blir de inte när de går på snö. Eller så är det saltet i sig som svider, jag vet faktiskt inte. Det går i alla fall över om man värmer tassen en liten stund i handen
Det har jag också märkt av. Dock tror jag att mängden salt påverkar också.
Förra vintern hade fastighetsägarna för Svanssons dagis, lagt ut absurda mängder salt vid ingången till dagis (smart eller nåt ) vilket gjorde att Svansson ställde sig och skrek när han kom in på uppfarten. Vid sidan av asfalten var det däremot rätt okej att gå, trots lite saltstänk. Pratade med fröknarna och han var inte ensam om reaktionen så det måste gjort ont i tassarna
Dels så gör vatten med flera minusgrader att det blir jäkligt kallt mellan tårna och så svider saltet om det finns minsta lilla microspricka. Ju kallare det är ute och ju blötare saltet är - desto ondare gör det.Varför får dom bara när dom går i salt?
Min valp fick igår nämligen något köldkrampliknande tror jag, kan inte komma på att det kan vart något annat. Gick över väldigt fort iallafall. Var väldigt kallt igår och väldigt rå kyla på något vis. Vi skulle bara gå från bilen hem så det var inte långt, var när vi var mitt i vägen det hände nämligen. Han har aldrig fått det när vi varit i skogen och härjat runt, då har det ju ändå varit kallare än vad det var igår.