Långpromenad i kyla

Killaloe

Trådstartare
Hur tänker ni kring att promenera en längre sträcka med era hundar när det är riktigt kallt ute?

När tycker ni att det är för kallt för hundarna (med tanke på tassar) att vara ute längre sträckor?

Jag har sett flera som lämnar sina hundar hemma idag när det är -17 ute, alternativt tagit kortare promenader än normalt, pga kylan och för att skona tassar. Vilket såklart fick mig att fundera lite på hur ni tänker kring era hundar?

Hur tänker ni kring att promenera en längre sträcka med era hundar när det är riktigt kallt ute?

När tycker ni att det är för kallt för hundarna (med tanke på tassar) att vara ute längre sträckor?

Jag har sett flera som lämnar sina hundar hemma idag när det är -17 ute, alternativt tagit kortare promenader än normalt, pga kylan och för att skona tassar. Vilket såklart fick mig att fundera lite på hur ni tänker kring era hundar?

Vår Dalmatiner klarar inte kylan trots dubbla vintertäcken - han fick vattensvans efter att ha gått långpromenad i -20. Han får gå korta promenader. Aussien kan vara ute betydligt längre, han skulle helst sova ute, så vi går normala promenader, men om han börjar frysa om tassarna så går vi hem.

Här är det ca -15 och jag går normala promenader. Aussien bryr sig inte (om vi inte råkar gå på saltade ställen), dvärgschnauzern är inte alltid överlycklig men så länge vi rör på oss brukar det gå bra (med 1-2 täcken).

Vår Dalmatiner klarar inte kylan trots dubbla vintertäcken - han fick vattensvans efter att ha gått långpromenad i -20. Han får gå korta promenader. Aussien kan vara ute betydligt längre, han skulle helst sova ute, så vi går normala promenader, men om han börjar frysa om tassarna så går vi hem.
Det låter riktigt tufft med en sån frysande hund :( Hur gör ni när han väl ska ut?

Det låter riktigt tufft med en sån frysande hund :( Hur gör ni när han väl ska ut?

Vi har inhängnad trädgård, så han får gå in och ut som han vill hela dagen. En kort 20-30 minuters promenad på morgonen och en 20-30 minuters promenad på kvällen är allt han klarar av. Han har en Hurtta frostjacket på sig + BoT vintertäcke. Sen får han vara lös så att han får springa sig varm. :( Vi längtar tills våren kommer. Vi köpte skor, men dom sparkade han av sig, jag ska se om jag kan hitta något bättre!

Jag har ingen gräns, men har inte sett vovve frysa än heller. Han skulle gärna vara ute dygnet runt tror jag. För mig är det nog mer jag som är gränsen, om jag inte kan klä mig så att jag inte tappar känsel i fötter o händer då blir det nog inte några långpromenader. Tror jag. :p

Igår var det -16 här och då gick vi 8 km. Den enda som tyckte det var kallt var jag. Hundarna har päls och rör sig rätt rejält, så täcken och liknande är inte nödvändigt. Jag ser ingen anledning att stanna inne förrän det kryper ned mot -25. Där någonstans brukar Corgin få lite frusna tassar. Schäfrarna har aldrig visat tecken på att frysa överhuvudtaget.

Jag har sett folk dra på täcken och overaller på sina pälsade hundar redan vid -10, men det tycker jag är lite överdrivet. Det är samma fenomen som på häst. Människan fryser och då tror man att djuret gör det också. Tittar man på mina hundar så har de egna, inbyggda täcken att ta till vid kyla. De reser pälsen, speciellt gammelman, och ser ut som små fluffbollar.

Jag har sett folk dra på täcken och overaller på sina pälsade hundar redan vid -10, men det tycker jag är lite överdrivet. Det är samma fenomen som på häst. Människan fryser och då tror man att djuret gör det också. Tittar man på mina hundar så har de egna, inbyggda täcken att ta till vid kyla. De reser pälsen, speciellt gammelman, och ser ut som små fluffbollar.

Jag tycker folk drar på täcken redan vid 10 plusgrader...

Vi har ju inte så himla kallt, tror vi har haft typ 6-8 minus på dagarna. Den enda som har täcke är den gamla, men det är mest för att hon har varit lite krasslig. Annars har vi bara täcken när hundarna är stilla mellan aktiviteter eller blöta.

Jag har två chinese crested, en naken och en med päls.
Den nakna håller på att dö efter 10 meter ungefär. Hon står på 3 ben och skakar, även med overall/täcke/fleeceoverall + täcke. Den med päls orkar lite längre och han håller sig varm genom att hoppa och skutta,

Pinschern är frusen! Men han har täcke och vi åker iväg där de in vara lösa så han springer sig varm. Elsa har tjock päls. Vad som märks är tassarn när det är ca -17 och kallare, men det verkar vara värst i början, sen släpper obehaget. Då är vi på skogsvägar, långt ifrån vägsalt.

Dvärgpinschrar:
Inga långa promenader. Plus att vi lufter upp dem när de börjar halta, så släpper vi ner dem efter någon minut.

Billy: Stickad tröja och varmt teddyfodrat vintertäcke som täcker låren och bakbenen bra.
Ivan: Fleeceoverall och täcke utanpå.

Ivan åker helst i bebisen pulka eller innanför husses skoteroverall, om han går ut över huvud taget. Han nöjer sig med att vara ute i en minut, bara kissa och bajsa och sen gå in igen.

Billy är mer tapper, han får gå egna längre promenader utan Ivan ;)

Tänk vad olika hundar är. Gissa (pinne) otäckad eller med fleeceoverall,går ut med glädje oavsett temp så det är jag som bangar först.
Har ännu inte sett henne få kramp i tassarna,tidigare frallas gräns gick vid ca -13 sen började hon lyfta fötterna.

Jag tycker förresten att vovve hade mer problem igår när det var -8, än när det var -25. Igår fick han snö/isklumpar mellan tårna som han ville stanna och ta bort. Men han upptäckte dem iofs inte förrän sista biten hem. När det var -25 fick han inte såna och frös inte om tassarna heller :)

Här är vi ute som vanligt oavsett- så länge de är lösa och kan röra sig upplever jag inte att de verkar frusna. Snarare njuter de av att inte bli varma så snabbt. Stillasittande i bil eller hundgård undviker jag så klart, eg mer beroende på hur det känns i luften än vad termometern visar. Boss sitter gärna ute nån timme även om det är -20, så länge solen är framme. De andra tre är inte lika luddiga och alltså mer påverkade av kylan.

Jag har som gräns att inte jaga om det är kallare än ca -13, då tycker jag att risken för problem med luftrören är för stor. Men då anstränger de ju sig ganska hårt. Viltet har ju inte heller någon varm bil att lägga sig i eller täcke att få på sig efteråt..
Vanliga promenader är det nog snarare jag som sätter gräns på än hundarna :p

Igår var vi ute ca 1,5h i -15 :) Strumpor på baktassarna pga sår på trampdynorna, men annars inget. Så länge hon är i rörelse behöver hon inget täcke.

När hundarna visar obehag i tassarna, så blir det korta svängar. Idag har det varit -15 när vi började gå iväg men med sol så värmde den rätt bra så vi gick en långis på två timmar. Igår kväll i samma temperatur blev det bara 20 minuter, för då kändes det oerhört mycket kallare.

Jag säger som så många andra här - så länge hunden är lös och kan röra sig mer själv, så klarar hon kylan mycket bättre än när hon går i koppel.
Nu har jag ju en liten korthårig valp (5 månaders dansksvensk gårdshund) så hon klarar så klart inte alltför långa stunder ute i kylan trots att hon har fodrad väst på sig. I förmiddags gick vi en halvtimmes promenad, och trots att det bara var - 8 så fick hon kramp i tassarna ett par gånger (tur hon är liten och lätt att ta i famnen!). Hon reagerade mer när hon gick på bar asfalt än när hon gick ute i snön.
Men när hon springer lös här hemma kan hon lätt vara ute en timme innan hon börjar frysa.

Så länge det inte gör ont i lungorna av att andas så är vi ute! Och då är min ena saluki ändå världens fryslort som knappt klarar av att vara ute utan täcke om det är runt nollgradigt. Men det är klart, om det ska vara fantastiskt väder 6 dagar en vecka och riktigt uselt väder (då tänker jag visserligen mest på ösregn...), då brukar jag planera in vilodag den dagen med uselt väder. Är det däremot uselt väder en hel vecka, ja då ger vi oss ut ändå.

Precis som @AraSlei så vill jag inte låta dem anstränga sig hårt om det är för kallt, just med tanke på luftrören och andra organ. Jag har pratat med folk som haft salukis som fått hjärtmuskelinflammation efter att ha sprungit och busat för mycket i många minusgrader (då snackar vi 15-20 minusgrader). Är det kallare än ca 10 minus så låter jag inte hundarna springa så jättemycket, då blir det mest att släppa dem för att de ska få springa av sig det värsta.

Idag har vi 12 minusgrader ute. Det var INTE många hundar ute när vi gick långpromenad jämfört med vad det brukar vara soliga söndagar mitt på dagen. Ebrah hade ett täcke i dubbelt fleecetyg, det går ner bra på bakbenen också och det räckte gott och väl till henne. Fryslorten Aysu... Hon hade fleecetäcke, tjockt vintertäcke och vattentäta skor i dubbelt fleecetyg ;) De är ganska olika de där två.

Aysu har jag inte haft skor på speciellt många gånger, jag sydde de första till henne i förrgår, men hon blev så otroligt mycket gladare av att ha dem på sig så jag kommer nog ha skor på henne mycket framöver. Kanske från 9-10 minus och kallare. Valpen.. tja.. får hon köldkramp någon gång så får hon väl låna en uppsättning skor av Aysu.

Jag har vänner och bekanta med salukis eller andra större vinthundar som inte "kan" gå ut, för "ååh det är ju så kallt ute!". När jag sedan berättar om hur mycket kläder vi sätter på oss för att klara kylan så blir de tysta. De tar helt enkelt inte på sig tillräckligt vid behov utan stannar inne istället. Sådant kan de säga samma dagar som jag själv varit ute och gått i 1½-2 timmar utan minsta problem och då har de haft likadant väder hos sig.

Skulle jag vägra sätta på hundarna kläder, då hade jag inte kunnat gå långpromenader med Aysu annat än om det var minst 5 plusgrader, solsken och uppehåll. Det blir ganska många dagar som inte blir promenaddagar i så fall ;)

Idag när vi var ute, då hade jag själv på mig linne, stickad tjocktröja, rejält tjock vinterjacka med hög(!) krage. Varm mössa, tjocka handskar. Fleecefodrade leggings, tjocka mjukisbyxor, bomullsstrumpor och någon typ av tjockare strumpor. På fötterna hade jag mina Icebug-stövlar som ska klara ner till 20 minusgrader. Jag blev liite kall om benen, men på överkroppen svettades jag nästan. Måste leta fram termobyxorna.

Bor uppe i norr och idag har vi 22 grader kallt. Herr pudel har stickat tröja samt ett fodrat vindtätt täcke samt skor... han vänder och vill gå hem efter 10 minuter... så det blir inte direkt några långpromenader.

Längtar till våren :grin:

Min lilla korthåriga Chihuahua/papillion-blandning klarar en del kyla. Men imorse var det -16 och hon hade kofta plus ett hurttavintertäcke och skakade lite och gick absolut inte mer än hon behövde. Hon kissade och bajsade inom 4 meter och sen sprang hon tillbaka till ytterdörren och ville in igen. I vanliga fall älskar hon att springa omkring i snön och leka. Men kyla nej, tack. (Hon ligger alltid under täcket och sover på nätterna.)
Senare vid lunch kom vi bara hundra meter lite drygt innan hon började hoppa runt med med olika tassar i luften. Var bara att lyfta upp och gå hem igen.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 028
Senast: TantAgda
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 536
Senast: Cissi_ma
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 434
Senast: Sedna
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 414
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2