Långhåriga schäfrar

Tänkt dig en golden, inte så ljus som den mest populäraste färgen och inte som den mörkaste som är mer röd utan den som är mitt emellan och som också gula labbar har :)
Den creamfärgen är vad en creamfärgad schäfer har.
Mer som en buff färgad om du förstår vad jag menar :D
Vit herdehund är vit men kan ha lite (ibland en hel del) gula tippningar på den vita vilket inte är önskvärt vad jag har förstått.
Detta är vad man kalla för cream hos schäfer :cool:

När jag var på utställning sist så fick de visa upp en vit herdehund för en extra domare för att kolla om den var för gul eller ej! Så de skall verkligen vara mer vita än gula!

vilken underbart vacker hund du har!! :love: :love: Vill också ha en långhårig schäfer nångång och nu blev jag bara ännu mer sugen! :d ;)

Nirak

Näpp inte som ren cream men vad jag vet så är black and cream godkänt :confused:
Kan tala om att som färgavlare så vet jag hur svårt det är att avla ut färger som cream, lever, blå odyl ur sina linjer när dom väl kommit in där :crazy:
Som färgfreak tenderar jag också bli exalterad över färger som inte är så vanliga på vissa raser :o
Färger muterar ibland spontat och dominanta färger är ju lätta att avla ur till skillnad från recensiva.
Därför finns även dom långhåriga schäfrarna än för man kan inte se om en förälder är bärare eller inte.

Fast vi diskuterade inte om dom var godkänd färg utan om den över huvutaget fanns på schäfer och om den skulle räknas till vit herdehund istället :)
I USA så är dom tokiga på att avla på färg och där finns schäfer (renrasig förutom färgen) i alla möjliga färger :D
Själv skulle jag vilja jag ha en shilo schäfer (egen ras kommen ur schäfer) som är långhårig :love:
Sida med Shilo schäfer

ursh, börja inte tala om usa och deras syn på avel :devil:
Skulle hellre vilja ha en riktig hund från ddr eller tjeckisk/jugoslaviska linjer :love:

än en extra jumbo stor schäfer framavlad i sällskaps syfte...

men men...tur att vi alla tycker olika :D

Menar du Shilo schäfern?
Har du då läst syftet med att avla fram den?
Shilo används vad jag vet inte bara till failjehund utan som arbetshund.
Den finns som räddningshund och tränas för bruks.
Dom är inte framavlade för enbart sällskap och till skillnad från schäferhundsklubben som anser att det är omöjligt att ha en schäfer om man har den som vi har våran :crazy: så talar hon om typer och temperament och vilka som kan vara lämpade som skyddshund och vilka som är mer soffpotatis hållet.
Läs allt som står om hennes avelsarbete, om vart hon vill komma, hur noga hon har letat fram och parat inidvider för att behålla rätt valpar :D
Dessa hundar är inte framavlade ur sällskapsyfte även om hon har ansett att dom skall fungera väl i en famlij och vara beskyddande.
Så mycket mer medveten om den aveln som hon har varit går det knappast att bli när man skall avla seriöst.

Så var såg du att den var framavlad för att vara en sällskapshund :confused:
Då har du missat hela syfte med shilo schäfern :p

Sedan är smaken som baken...delad och tur det för annars hade det bara funnits en ras här i världen i en enda färg :crazy: och det hade varit trist :(

har en hundbok (som i och för sig innehåller mkt felaktig fakta) där det står att syftet var sällskap, amerikanarna brukar väl annars inte vara speciellt pigga på att få fram bra brukshundar :devil:

Men dom brukar ju bli ganska stora och för att lyckas bra iaf i skydd så krävs det ju en "normalstor" smidig hund som är snabb...

personligen anser jag att all schäferavel skall vara = Brukshundavel

Fanns den med i hundboken?
Då var den en ny upplaga för det är bara i den amerikanska hundklubben som den är godkänd som ras i har jag för mig och den har inte varit godkänd länge och är inte vanlig.
Shilo avlas för bruks också ;)
Det finns shilos som är räddnings hund och dom som tävlar i schutshund.

Shilo schäfer kom till av just den anledningen du nämner ;)
Hon som har tagit fram den ville ha tillbaks dom hundar hon hade när hon var liten :cool:
Det finns folk med sunt förnuft i USA också :D
Nå ja, jag skall inte ha dig till att köpa en ;) men lite mer fakta, speciellt om jag dessutom bifogat en länk till faktan :angel: är ju bra att ha innan man uttalar sig.
Men bordercollie var väl ren sällskapshund :rofl:

den står med i "bonniers hundlexicon" som för övrigt är en skitbok, duger ej ens som toapapper :D

men det är väl bra att veta att det finns folk med sunt förnuft "down there" också :banana:

Sv: Re: Långhåriga schäfrar

haj haj! jag är en tjej som så jätte gärna vill ha en hund och speciellt en schäfer.. men mamma e vill int ha just en schäfer, så kan jag få nåra tips om hur jag kan övertala henne?^^

Sv: Långhåriga schäfrar

Shiloh Shepherds kan inte registreras av nagon av de erkanda klubbarna har i USA ... an mindre i ovriga varlden.

Sv: Re: Långhåriga schäfrar

Vänta några år med att skaffa Schäfer, det är en brukshund som måste få träna varje dag för att bli en lugn och harmonisk hund. Får du ha hund alls så skaffa tex en vuxen omplaceringshund (som är mindre än en Schäfer) och träna med den. Då vet dina föräldrar om att du är intresserad av att träna en hund ofta/varje dag. Tänk på att stora hundar kostar mer att äga så det kan också vara anledningen till att du inte får en stor hund. Dina föräldrar har huvudansvaret för vilket djur du än får, om dina föräldrar inte har någon lust att ha ansvar över ett djur så får du vänta tills du är stor nog att bestämma över ditt liv själv ;)

Nej, på den tiden hade jag inte fått hela bilden av det hela men det är många år sedan nu och det var länge sedan jag förstod att det var egna rasklubbar som registrerade själva "rasen" i sig och inte någon kennelklubb. Dessa har sedan tävlingar inom sin rasklubb. Jag vet också nu att det är skillnad på att vara registrerad i rasklubb och att vara godkänd som ras där eller att vara godkänd som ras i en kennelklubb.
Alltså det finns ett register där hundar måste kvala in och där man kan följa stammen bakåt, vilket i sig gör det lättare att ta reda på vad man får. Ställa ut och tävla kan man också göra inom rasklubben. Det finns en ide om hur rasen skall se ut och vad för egenskaper den skall ha. Att detta sedan har blivit lite soppa för det varit för många kockar som tyckt lite olika är ju en helt annan sak.
Det finns vad jag vet två rasklubbar i USA för Shiloh shepherd.
2003 är ju 8 år sedan och en hel evighet sedan eller hur ;)
Jag har inte ens kvar min schäfer jag hade då längre :)

TS:
Lyssna på Modig_Korn och vad hon säger.

Haha.

Jag tänkte åtta och skrev elva för jag slog ihop tre å åtta när jag skrev.

Fail!!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 207
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 399
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka