Långhåriga schäfrar

Mirre

Trådstartare
Nån mer än jag som tycker att det är fel att dom inte får ställas ut? eller får dom det :confused: Det är väl också en schäfer? (personligen tycker jag dom långhåriga är finare än strävhåriga, även om dom också e himla fina)
e ju samma med vita schäfrar, får inte ställas ut. himla dumt igentlgien :mad: :)

Ja, jag kan nog hålla med dig, tycker långhåriga schäfrar
är jättevackra (jag har en schäfer själv fast en korthårig)

Fast vit schäfer kan ju registeras och ställas ut som vit herdehund numera. :)

Jag håller med om att det är synd med de långhåriga, de är verkligen jättefina!

Kan dom? jahap där ser man :D Fast tycker dom borde få ställas ut som schäfrar då :smirk:

De är säkert jättefina(har aldrig sett en) :p
men de kan inte bedömas på en utställning för de är inte rasypiska. En rastypisk schäfer är alltså inte vit eller långhårig.
Om du vill ställa ut kan du ju gå till en sk "blandrasutställning",
För övrigt är det synd att den rastypiska schäfern börjar försvinna, jag har hört att bakbenen har helt fel "ställning" än den ursprungliga, vilket även leder till HD. :(

Dom får ställas ut (OM dom har underull), men då får man räkna med lägre placering.

schäfern skall vara korthårig med riklig underull för att klara alla väder.

Dessutom är ju vit herdehund en egen ras numera fast det går att regga dom som vit schäfer i SHK också :crazy:

Dessutom skall man ha i bakhuvudet att utställningar är ju främst till för att plocka fram bra avelsdjur och en "orastypisk hund" får ju lägre placeringar eller blir diskade helt enkelt...

Min hund är helt fel ur utställningssynpunkt :D
Hon är långhårig, hon har plan rygg och är för hög :p
Jag erkänner öppet att jag köpte henne för att hon var långhårig :o
Dessie
Shilo schäfer (långhårig variant) är något jag skulle vilja ha men då skulle jag behöva vara frisk och ha en hel del pengar för att importera några från USA.
Nåja drömma får man väl :D

Men är det inte så att schäfer i sitt ursprungsland har varit accepterad i både lång och korthårig variant från början?
Dessutom finns det ju både creme- och sobelfärgade schäfrar, undrar hur de kommit till? Det vore roligt att veta om det är svenska regler som begränsar rasstandarden till "vanligt" färgade och korthåriga hundar, eller om det är så överallt, även ursprungligen? Hur är det med de svarta schäfrarna, är det en godkänd färg?

Det sägs att den långapälsen blir blötare och kallare än den korta täta. En varm päls behövs för Tjänstehundarna.

Jo, det kan jag hålla med om. Alla som haft en långhårig schäfer vet ju hur blöt den blir och hur lång tid det tar för den att torka... :crazy:

Hurvidare långh schäfrar varit accepterade i hemladet känner jag inte till. Men schäfern har väl främst varit en korthårig hund från början till slut, dom har ju samma ursprung som både belgare och hollandse herdershond som det finns långhåriga varianter av.

Creme färgade hundar räknas till vit herdehund trots att dom inte är vita, men färgen på vit herdehund/vit schäfer skilljer sig otroligt mycket från linjer till linjer och det gör även hårlaget och storleken.

Svarta schäfrar är godkända även grå. Till skillnad från dom flesta raser så är den grå färgen dominant hos schäfer, men förekommer mest på bruksavlade schäfrar (tror aldrig jag sett en grå schäfer vid utställnings sammanhang) :confused:

Cream (golden färgad) räknas väl inte in till dom vita herdehunden :confused:
Det finns cream dvs schäfrar som är ee precis som det finns schäfrar som är bb (leverfärgad) och dd (blå).
Dom vita har en mutation på c-lokus och har inte den creamfärgen även om dom ibland är mer offwhite, som creamfärgade schäfrar har :)
Sedan har vi också svart (aa hos just schäfer och ickedominant).

ah! detta har jag ju efterlyst! Genetiken bakom! Den svarta schäfern då? Är den svart eller är det bara det svarta fältet som spritt sig över hela kroppen? De flesta svarta scäfrar har ju lite ljusare ben. Eller finns det sådana som verkligen är svart svarta?

Jag såg en helt gul (orange) schäfer i våras. Jätteläcker! Är det den som kallas för cream? Den hade rätt färg, förutom att den inte hade sin svarta sadel alltså...

Dessies pappa är helsvart (just det...skall tjata på uppfödaren så jag får ett kort på honom :D Han är långhårig) och där med så är Dessie svartbärare.
Hon är dock också black and tan (hennes mor har den klassiska schäferteckningen med mask och sadel).
Black and tan (at) och det är dominant över svart (a) därför så är hon black and tan själv.

Var den mer orange så var den nog red :)
Lite schäfrar i olika färger.
Lite schäfer färggenetik.
Ytterligare en scäfergenetik sida.
En till sida med schäferfärger :)
Tyvärr så ligger inte den med alla bilder på schäfervalpar kvar där dom även hade enfärgade creamisar :(

Nog är man en färgnörd när man börjar bry sig om Schäferfärger också. Jag som inte ens är intresserad av Schäfer *hi hi*

Aha! Så det finns alltså helsvart! Cool! Tyckte väl att jag sett en sådan när jag var liten...

Cream (golden färgad) räknas väl inte in till dom vita herdehunden
jo, jag tror det skall vara så, när dom hade repotage i hundsport om vit herdehund hade dom bilder på hundar från olika linjer, bland dom en nästan golden gul schäfer.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Förlåt för ännu en hundrastråd🙈 En kompis till mig letar lämplig hundras och har frågat mig vad jag tror. Och även om jag tycker jag har...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 430
Senast: Tiger tok
·
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 207
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 399
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka