långhårig collie

M

misterhultspyret

hej!
har nu vacklat hit och dit men har nu bestämt mig för att ta reda på mer om långhårig collie då det verkar vara en intressant ras för mig.
någon här som kan berätta för och nack delar med denna ras?
vilka sjukdommar rasen har?
varför ni valde denna rasen?
tacksam för svar!

Jag har en långhårig collie en tik som fyller nio år i maj :love: Min erfarenhet av collie är att dom är mycket lättlärda och älskar att lära sig nya saker. Dom "pratar" rätt mycket vilket jag tycker är jätte charmigt. Även om man kan tro det så är inte pälsen speciellt svårskött. Dom är väldigt trogna sin familj och älskar den mer än något annat.

Nackdelen är att dom kan vara (iaf är min det) reserverade mot folk dom inte känner. Min tjej skäller alltid om någon hon inte känner pratar med mig eller försöker klappa henne. Men har hon väl lärt känna personen känner hon igen den på långt avstånd och blir jätte glad över att få träffa personen. Hon skäller om det är någon som går på ett konstigt sätt eller om barn hoppar och leker. Hon är även väldigt rädd för att gå in på okända ställen men har man väl fått in henne en gång så går hon alltid med nästa gång.

Jag valde collie eftersom det är en intelligent hund som tycker om att jobba och jag ville träna lydnad. Sedan är den väldigt vacker också och mjuk i sättet vilket passar mig :love:

Min syster har haft 3 collier, har en kvar. Eftersom jag har haft häst hemma hos henne har jag träffat dessa hundar en hel del. Tiken hon hade var reserverad emot främlingar och kunde mycket väl nafsa till om hon kände sig lite trängd. De har aldrig vaktat utan vem som helst kunde gå in utan att de ens reste sig upp. Pälsen var väl inte så svårskött, men de drog in en massa lera om det var vått ute. Tycker att hennes hundar har alla varit ganska veka och t ex inte vågat gå in på hala golv typ parkett. De gillade också att valla hästarna, så de fick sätta upp en extra tråd för att de inte skulle komma in i hagen. Riktigt bra saker med dem är att de har alltid gått lösa på tomten utan att rymma och så brukade följa med när vi red ut.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 807
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 554
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 025
Senast: Sasse
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 461
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar