Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast, det behöver ju inte vara så; att det är socialbidrag som är alternativet till att få ner tiden på dagis och fritids. Det känns så konstigt att det alltid blir det som blir "det enda" när man diskuterar hur många timmar som är "för mycket". Jag tror att det finns flertalet föräldrar som kan dra ner på timmar för sina barn på dagis och fritids, om man väljer att prioritera om och ner.
Jag förstår att det känns länge, men det är nog viktigare just nu för dig att du ska jobba heltid för att fixa till ekonomin. Körkort kanske också får bli lite senare projekt i och med den ekonomiska biten (det är dyrt att ta och framförallt DYRT att äga bil)?
Hon är ju å andra sidan 9 år. Våra är 3,5 och 4 månader. När de får börja i barnomsorg igen så blir det kring 9 timmar per dag som de får gå; då kommer lillskruttan vara kring 1 år och 3 månader. Eventuellt kan vi vara lediga någon dag i veckan under det första halvåret eller lite längre men de dagar de kommer att gå blir 9 timmar. Din dotter går ju knappt 10,5 timmar. Så; i det perspektivet så är det kanske inte så himla extremt länge för en 9åring i alla fall?
Och här kommer jag med dåligt samvete för att mina två (födda april-06 och maj-09) går mellan 09-15 till att börja med nu efter sommaren och vet att de kommer att få gå längre om någon/några veckor och senare i höst-vinter troligtvis mellan 07:30-17:15nånting om jag kommer in på utbildningen jag tänker söka. Men det handlar om 1½ års YH-utbildning som kommer att betyda mycket för mig och barnen, så jag försöker tänka positivt. Om ett år börjar storebror skolan (förskoleklass/nollan) och då blir det väl fritids antar jag? Som ensamstående får man vänja sig vid konstant dåligt samvete har jag märkt....
HUr gör ni med alla aktiviteter när de går så länge?
Vi är två vuxna i familjen och har ändå långa dagar de dagar de kommer att gå. Båda jobbar ju kontorstider och heltid. Jag försöker undvika dåligt samvete. Istället har jag gott samvete för att vi valt att ha 3,5åringen hemma nu när vi är föräldralediga med lillan. Han får ju på så vis ytterligare nästan 2 år med föräldranärvaro hela dagarna.
Men; lillan får istället bli en "dagisunge" lite tidigare och mer. Det får gå det med.
Det beror såklart på hur gamla barnen är, men en sexåring har väl inte så mycket aktiviteter, om några alls?
Och hur mycket kan en lågstadieknatte orka med utöver skolan och kompisar?
Nej, det behöver inte vara så. Många föräldrar kan ändra sin arbetssituation, om man tex är två föräldrar. Det som ofta glöms bort är de föräldrar som faktiskt är ensamma.
Är man ensam, har skulder och har precis fått jobb så är det ingen bra idé att vilja gå ner i tid. Man drar då bara ut på skuldtiden, får inte mer pengar att röra sig med och riskerar förlora sitt jobb. Har man då också hittat ett jobb som trots allt funkar med fritidstiderna så vill man inte gärna byta, för det finns kanske inte så jättemånga alternativ så där rakt av.
Hur många ensamstående föräldrar har RÅD att gå ner i arbetstid? Jag känner ingen.
Men så kommer jag ju från en fattig familj med fattigt umgänge.