Långa dagar på fritids

Sv: Långa dagar på fritids

Fast, det behöver ju inte vara så; att det är socialbidrag som är alternativet till att få ner tiden på dagis och fritids. Det känns så konstigt att det alltid blir det som blir "det enda" när man diskuterar hur många timmar som är "för mycket". Jag tror att det finns flertalet föräldrar som kan dra ner på timmar för sina barn på dagis och fritids, om man väljer att prioritera om och ner.

Nej, det behöver inte vara så. Många föräldrar kan ändra sin arbetssituation, om man tex är två föräldrar. Det som ofta glöms bort är de föräldrar som faktiskt är ensamma.
Är man ensam, har skulder och har precis fått jobb så är det ingen bra idé att vilja gå ner i tid. Man drar då bara ut på skuldtiden, får inte mer pengar att röra sig med och riskerar förlora sitt jobb. Har man då också hittat ett jobb som trots allt funkar med fritidstiderna så vill man inte gärna byta, för det finns kanske inte så jättemånga alternativ så där rakt av.

Hur många ensamstående föräldrar har RÅD att gå ner i arbetstid? Jag känner ingen.
Men så kommer jag ju från en fattig familj med fattigt umgänge.

I mitt fall så spelar barnet fotboll, pappan betalar för det, hon spelar piano, pappan betalar, jag hade ett keyboard redan.
JAg har runt 12 000 kr kvar när lönen är utmätt så jag är inte helt pank. På soss skulle jag få ca 10000.
Barnet får det hon behöver.
Jag betalar ju 5285 i hyra, ca 700 för mobil och bredband(tack vare sjuk mamma lite för höga telekostnader), 315 för fritids, 200 för kanaler 175 för radiotjänst, 500 csn, 850 för busskort och så lite annat. Jag är ju van att leva billigt efter att ha varit ensamstående student i 3 år.
För mig kommer det bli kanon att vara skuldfri, tänk att få disponera hela lönen!!! JAg ska spara ca 2000 i månaden är det tänkt då;)
Skulderna är från förra förhållandet, pappan visste vad han gjorde när han lät mig stå för skulderna, CSN och extrajobb räckte inte a tt betala, och när jag blev utan jobb i sex månader efter studenten så var det enklare att låta det gå till KFM för då vet jag att skulderna blir betalda, svårt att lägga upp betalningsplaner när man inte har nån inkomst.
Nu försvann en god del med skatten så jag ser det som en kort tids "lidande" för att sedan leva himla gott.

Vi spelar bowls jag och barnet med, men det kostar inget, vi får låna klot och det enda som kostar är 250 kr om året i medlemsavgift om vi inte vill tävla, vilket jag inte vill.
Det finns faktiskt föräldrar(jag har arbetat på förskola innan) som har barnen från 6-18 fast de kan välja att dra ner på tiden.
De har ett val, det har egentligen inte jag.
Nu kommer kanske schemat ändras lite efter tid, men som det är nu så funkar det, vågar hon så kan hon ju gå hem och vara hemma ensam en timme, men sen när det är mörkt är det nog inte så kul. Vi bor ju bara 300 meter från skolan.

Tråkig situation ditt ex har satt dig i :(

Jag menade mer hur barn som gå så länge på fritids hinner med aktiviteter. Tar de sig dit själva? Finns det nån utom föräldrarna som kommer och hämta dem?

För oftast så är det ju någonstans mellan 17-19 på vardagarna det händer saker.

Fotbollen hinner pappan lämna till, bowlsen är till kl 19 så då kan man vara där när det passar

Jag tycker du gör ett superjobb!! Dåligt samvete ska du inte ha, det mår ingen bra av, men du är ju själv medveten om att fritistiden kunde bli kortare, och därmed kan du så småningom ändra på det.
Frågan är ju också hur din dotter själv upplever det hela? Tycker hon det är jobbigt att stanna på fritis efter skolan? Somliga barn vill hem och slappa i soffan, ensamma, för att tanka lite ro efter en lång skoldag. Andra tycker det är öken att sitta hemma och uggla och vill hellre vara med kompisarna eller kvar på fritis!
Och, hur mycket sömn får hon? Stiger hon upp kl 6 måste hon nog hoppa i säng tidigare än annars. En 9åring ska optimalt ha 11 timmars sömn om natten, men hon lär väl knappast vilja gå och sova kl 19 00 ....? ;) Jag tror ändå du får vara lite bestämd med att hon får sova ordentligt, tillräckligt många timmar så långt det går.
I min dotters klass har lärarna skickat meddelanden hem till samtliga föräldrar om att barnen måste i säng i tid om kvällarna, en del barn halvligger på skolbänkarna knappt vakna, om dagarna!
Och att hon får tid till lite stillhet - beroende på hennes personlighet, givetvis, men många barn idag (mitt eget bl.a. ...) har massor med aktiviteter efter skolan och man undrar ibland om aktivitetsnivån kan bli för hög? När ska dom ha tid att bara vara? Vill dagens barn "bara vara", ens, med det stora utbudet som finns? Och självklart är det värt massor att ni gör sakerna tillsammans :laugh:

ja hon behöver en stund av bara göra ingenting, sen får vi se om hon vågar gå hem och vara själv en stund.
Hos mig sover hon ok, men när hon är hos pappa kommer hon aldrig i säng före halvtolv. Har ledsnat på att säga till och där får skolan tala om för honom att det inte är ok.
Hon är svårmotiverad i skolan och än värre om hon är trött. Nu får de dessutom längre dagar i trean.

Jag förstår att det känns länge, men det är nog viktigare just nu för dig att du ska jobba heltid för att fixa till ekonomin. Körkort kanske också får bli lite senare projekt i och med den ekonomiska biten (det är dyrt att ta och framförallt DYRT att äga bil)?

Hon är ju å andra sidan 9 år. Våra är 3,5 och 4 månader. När de får börja i barnomsorg igen så blir det kring 9 timmar per dag som de får gå; då kommer lillskruttan vara kring 1 år och 3 månader. Eventuellt kan vi vara lediga någon dag i veckan under det första halvåret eller lite längre men de dagar de kommer att gå blir 9 timmar. Din dotter går ju knappt 10,5 timmar. Så; i det perspektivet så är det kanske inte så himla extremt länge för en 9åring i alla fall?

Och här kommer jag med dåligt samvete för att mina två (födda april-06 och maj-09) går mellan 09-15 till att börja med nu efter sommaren och vet att de kommer att få gå längre om någon/några veckor och senare i höst-vinter troligtvis mellan 07:30-17:15nånting om jag kommer in på utbildningen jag tänker söka. Men det handlar om 1½ års YH-utbildning som kommer att betyda mycket för mig och barnen, så jag försöker tänka positivt. Om ett år börjar storebror skolan (förskoleklass/nollan) och då blir det väl fritids antar jag? Som ensamstående får man vänja sig vid konstant dåligt samvete har jag märkt....

Och här kommer jag med dåligt samvete för att mina två (födda april-06 och maj-09) går mellan 09-15 till att börja med nu efter sommaren och vet att de kommer att få gå längre om någon/några veckor och senare i höst-vinter troligtvis mellan 07:30-17:15nånting om jag kommer in på utbildningen jag tänker söka. Men det handlar om 1½ års YH-utbildning som kommer att betyda mycket för mig och barnen, så jag försöker tänka positivt. Om ett år börjar storebror skolan (förskoleklass/nollan) och då blir det väl fritids antar jag? Som ensamstående får man vänja sig vid konstant dåligt samvete har jag märkt....

Vi är två vuxna i familjen och har ändå långa dagar de dagar de kommer att gå. Båda jobbar ju kontorstider och heltid. Jag försöker undvika dåligt samvete. Istället har jag gott samvete för att vi valt att ha 3,5åringen hemma nu när vi är föräldralediga med lillan. Han får ju på så vis ytterligare nästan 2 år med föräldranärvaro hela dagarna.
Men; lillan får istället bli en "dagisunge" lite tidigare och mer. Det får gå det med.

HUr gör ni med alla aktiviteter när de går så länge?

Det beror såklart på hur gamla barnen är, men en sexåring har väl inte så mycket aktiviteter, om några alls?

Och hur mycket kan en lågstadieknatte orka med utöver skolan och kompisar?

Vi är två vuxna i familjen och har ändå långa dagar de dagar de kommer att gå. Båda jobbar ju kontorstider och heltid. Jag försöker undvika dåligt samvete. Istället har jag gott samvete för att vi valt att ha 3,5åringen hemma nu när vi är föräldralediga med lillan. Han får ju på så vis ytterligare nästan 2 år med föräldranärvaro hela dagarna.
Men; lillan får istället bli en "dagisunge" lite tidigare och mer. Det får gå det med.

Samma här... vi är 2 personer och flexar så gott det går, men ändå blir det 8-8,5 timmar på dagis för dottern. Mitt samvete blev ännu värre av den här tråden :o. Jag hämtar 16-16.30 och då är det ju ändå ett betydligt mindre barn... (Hon kommer dit 8). Försöker med långa jul och sommarlov. Plus att farmor och farfar hämtar en dag i veckan, då får hon gå hem 14.30 (Men det är ju ändå inte mamma och pappa förrän 17-18-tiden då...)
Jag åker ändå till jobbet så jag är där 7, så jag kan gå så tidigt det går. Men med nästan 1 timmes resväg så blir det ju som det blir...

Som sagt, dottern har haft tur för jag har pluggat och jobbat 75% sen hon var liten. Nu har jag fått heltid och det gör som sagt gott för skulderna:) Får jag sen ett lärarjobb istället för fritids är det ju ännu bättre.

Det beror såklart på hur gamla barnen är, men en sexåring har väl inte så mycket aktiviteter, om några alls?

Och hur mycket kan en lågstadieknatte orka med utöver skolan och kompisar?

Jag har läst nånstans, var det nu var( ingen vidare källhänvisning, men ni får tro på mig eller inte ;) ) att barn generellt då nu alltså, har för mycket aktiviteter. Ibland så skolarbetet blir lidande då läxor inte hinns med eller görs i en hast på kvällen när barnet är trött, barnen kommer i säng sent och är trött på dagen i skolan.

Det dövar mitt dåliga samvete lite över att mina barn inte har några direkt aktiviteter :o Jag jobbade varenda kväll tidigare och pluggade också och det blev inte mycket tid med mamma och definitivt inga aktiviteter. Mina barn är dessutom inte så stora ännu; 9,5 år är den äldsta, snart fyllda 8 år andra och minstingen är bara 4,5 år gammal.

MEN jag lyckades ändra arbetstider till dagen istället och nu mår vi alla bättre, får mer tid till varandra och det här med aktiviteter har vi pratat lite om. Jag vill inte sätta grabbarna på samma grej så det är lite svårt, tycker jag. Den äldsta har velat fram och tillbaka om ridning och nästa vill kaaaaanske spela fotboll. Vi får se helt enkelt.

Jo, har också förstått att det är så nuförtiden, blir alldeles matt ibland när jag hör en del mammor berätta om sina barns scheman.

När jag var 9 hade jag en aktivitet, ridning en gång per vecka. Det var nog den enda aktiviteten någonsin som krävde skjuts från föräldrarna - sedan när jag blev äldre (läs mellanstadiet) gjorde jag fler saker, men då var det sånt jag kunde cykla till för egen maskin. Sen när jag blev stor nog att kunna åka kommunalt in till stan själv blev det ännu fler saker jag kunde göra. Jag kan inte påstå att jag tycker uppväxten blev lidande av det, men jag har förstått att det är annorlunda nu. Men i första hand är det ju skolan och kompisarna man ska hinna med, tänker jag, och det räcker ju ganska långt.

Jag tycker inte att det är långa tider, vi jobbar heltid (samåker tillsammans) och våra barn (2, 4) är på dagis 6.30-16.30. Hur ska man annars få ihop pengar?

Jag tycker det har gått prestige i att ha barnen korta dagar på dagis/fritids, men, man kan ju inte leva på existensminimum för att man skall tillbringa en massa tid med barnen!

Jag tror hellre på en mamma o pappa som inte är stressade över pengar och heltid på jobb och dagistider därefter än mycket tid med 2 oroliga och sura föräldrar...

Nej, det behöver inte vara så. Många föräldrar kan ändra sin arbetssituation, om man tex är två föräldrar. Det som ofta glöms bort är de föräldrar som faktiskt är ensamma.
Är man ensam, har skulder och har precis fått jobb så är det ingen bra idé att vilja gå ner i tid. Man drar då bara ut på skuldtiden, får inte mer pengar att röra sig med och riskerar förlora sitt jobb. Har man då också hittat ett jobb som trots allt funkar med fritidstiderna så vill man inte gärna byta, för det finns kanske inte så jättemånga alternativ så där rakt av.

Hur många ensamstående föräldrar har RÅD att gå ner i arbetstid? Jag känner ingen.
Men så kommer jag ju från en fattig familj med fattigt umgänge.

Finns många där det är 2 i familjen också... Jag har ett ok betalt jobb, min sambo studerar. Jag har jobbat 80% hela förra året, men nu har vi tröttnat att vända på slantarna, så nu är det full tid som gäller!

Ja, många kan med stor sannolikhet ändra situationen för barnen på dagis och fritids. Alla vill inte, trots att de kan. Det är ju också ett val som man gör som förälder. För mig är det en gåta, även om jag givetvis förstår att vi alla är olika.

Nej, för TS är det säkerligen ingen möjlighet att just idag dra ner på arbetet. I den situation familjen befinner sig i, är alternativen få och därav är det bäst att arbeta på för att göra sig skuldfri. Därefter kommer valmöjligheterna. Jag pratar i allmänhet utifrån mina egna erfarenheter i möten.

Jag är ensamstående sedan jag var gravid i sjätte månaden och vet också därför hur tufft och kärvt, just är att vara ensam med barn. Idag har jag råd att dra ner på tiden och det har jag slitit för med bara händer. Jag är inte rik och kommer inte ifrån en rik familj. Jag förstår att det finns hinder för många. Frågan är dock vilka hinder man sätter upp för sig själv. Jag tycker att väldigt många föräldrar (ensam som par), är pessimistiska om vilka möjligheter som finns. Ibland känns det som att folk tror att den som har bra ekonomi eller har mycket tid med barnen har fötts med pengar. Så är det inte alltid. Ett par vänner till mig lever väldigt snålt för att istället kunna vara hemma längre. Och jag har tidigare (och fortfarande) gjort (gör) en hel del hårda och tuffa prioriteringar, för att mitt barn ska få vara med familjen mer.

Prestige eller inte, för min del är det självklart att jag vill att mitt barn ska få så mycket tid som möjligt med sin familj, istället för att vara långa dagar på dagis eller fritids. Den här tiden går så fort, att det vore tragiskt att missa mycket av den. Jag är snarare av den uppfattningen att föräldrar försöker att få t ex dagis som ett "måste". Det är liksom där som barnen skall lära sig att behandla andra bra, att "få vett och etikett" och lära sig äta .... Så här verkar vi ha olika upplevelser.

Fast, existensminimum verkar vara relativt olika för människor. Man tänker olika om vad man offrar och inte offrar, enligt min mening. Gör man ett val att man hellre lever snål och får tid med sin familj, så tror jag inte att det blir en stressfaktor.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 018
Senast: Wingates
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 891
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
14 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka