Lång och låg - lodplan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lång och låg - lodplan

Är det det faktum att jag "inte gillar Kottas" som ligger till grund för våra meningsskiljaktigheter? Eller att jag inte håller med Susan om vissa musklers arbetsuppgifter?

För det jag har sagt om Kottas är att jag har tittat kort på hans videor, och han sitter mycket bra och har kontroll på allt, men låter hästen anpassa sig till honom, och anpassar sig inte till hästen. Jag tror det var precis tvärt om vad Susan berömde hos Tinne?

Det du har sett av carde är när han sitter upp för första gången på en ganska stel gammal häst som inte ridits särskilt gymnastiskt enligt hans principer så länge. Det är ju lite skillnad mellan det och en serie videor som man ger ut för att man tycker att Klimkes serie är så dålig.

Jag har sett carde piaffera utan några som helst hjälper. Jag har sett honom piaffera och passagera i perfekt takt och hållning utan åthävor, och det dessutom på en särskilt spensligt byggd fälttävlanshäst. Hade du sett det hade du kanske också insett att det finns bra saker med den lätthet som uppvisas.

Jag har också sett Kottas "jobba" med en häst som inte kunde/ville byta för ytterskänkeln och efter 40 minuter av tandagnisslan och svett hade hästen inte förbättrats det minsta utan blivit mer och mer spänd. Under denna tid hande hästen inte fått sträcka sig en endaste gång. jag inser ändå att den mannen har sina fördelar även om jag personligen skulle variera hållning och sträcka ut hästen mer emellanåt. Men jag rackar inte ner på honom för det. Han har otroligt mycket som är bra, och det bör man ta tillvara på.

Det må vara så att vi inte håller med varandra. Våra menigsskiljaktigheter gör att jag kan förstå varför vissa tycker att det ser så trevligt ut när Anky rider, vad det är som imponerar på dem. Mycket atleticism och mindre balans. Titta på din video en gång till och pausa emellanåt och titta ur det ser ut när den inte rör sig.

Nu lär jag inte kunna övertyga dig, så jag tänker inte lägga mer energi på det.

Theresa

Senast ändrad av en moderator:

Eh, vilken bild på Tinne? Korsar vi trådar nu så det är den ni menar som jag lade ut i förebilder? ;)

Jag vill bara försöka hänga med...

/Camilla

Här är en side-by-side:

jamforelse.jpg

T

För en amatör så ser det ut som att ryttaren till höger hänger i tygeln? Hästen är möjligen balanserad men det ser inte ut som att ryttaren är det, jag skulle vilja räta upp henne och mjukna i armbågarna. Nu ser det visserligen ut som att hon står i lätt sits, men om hon inte gör det skulle jag vilja sätta henne tilbaka och slappna av en hel del.

Det är möjligt att den tyska hästen är mer samlad men den svenska (?) ser mer avslappnad ut. inte i ansiktsuttryck men i kroppen. Kanske synvilla då Tinne ser mer avslappnad ut?

Kolla dessutom var ryttarna har sin blick.

Eftersom båda hästarna är i ungefär samma moment så kan jag dessutom inte låta bli att undra över var deras huvuden kommer att hamna när höger fram landar, det känns som att Tinnes inte kommer att "pendla" så mycket men att den tyska kommer att tippa ner ordentligt. Vet inte varför det känns så?

/Amatör-Camilla

Senast ändrad:

Jag tror att det helt enkelt går alldeles för fort på bilden, för att man skall få en sån här imponeringsbild, med kraft och tjohoo. Som man publicerar i auktionskatalogen. Då sitter man inte så tätt i sadeln alla gånger.

Jag tror att Tinne rider samlad galopp, men jag vet inte, för jag var inte där.

Tessan

*lånar knapp*

Vad jag ser :
Är att den tyska damen som bara är karin Rehbein lättar ur för att släppa upp ryggen

Enligt Det tyshka sättet ja - a better topline ja

Förmodligen är Dionysos (svenskägd häst som ingen svensk vill utbilda :angel:)
endast fem år på bilden och rids därför framåt för att få in bakdelen under sig.
Vilket enligt mitt sätt att se verkar fungera...

Tine har hamnat lite i en böj bakåt i sin rygg och kan därför inste spänna sin båge lika bra.
Trots att hästen är äldre och mer utbidlad

Dionysos Tycker jag _sätter sig_ mycket bättre. - Vi ville ju ha böjgång...
Just Mickey landar förmodligen med helt ( anatomiskt) rakt bakben.

Detta är bara _vad jag ser_
Take it or leave it

Angående en annan tråd. Hamnar jag ens i närheten av Karin Rehbeins förmåga så är jag mer än nöjd.

Tack för side by side

Jag bryr mig inte lika mycket om vem som rider på bilden. En 5 åring som går i vad som skulle klassas som ökad galopp - jag vet inte det. KR eller ej, jag rekommenderar inte. Om man inte skall ha en säljbild, förståss. Det påminner om det här eviga "framåt" som man får höra överallt i svenska ridhus, och som resulterar i en häst som springer ifrån sig själv.

Om du tittar på en likadan bild av en galoppör på upploppet så kommer du att de samma sak - kraftutväxling ja, balans, lätthet och samling - nej.

This time, I'll leave it, thank you. Detta är bara min åsikt och de som vill ha den är också välkomna. Annars kan man behålla den man har ;-)

Tessan

Bara en reflexion...

Den bakom är i ungefär samm moment som Dionysos och Tinne.

kan inte göra side by side. har precis lärt mig att få in en bild

mrnewmarket_040928_193447.jpg

Not very nice topline! Nein?

Senast ändrad:

Den där är helt luftburen fortfarande. Hitta en bättre.

Nu är den utbytt

T
jamforelse.jpg

Senast ändrad av en moderator:

För snål
Ville bara se hur en galoppör såg ut på upploppet.

Dressyr är en bedömningssport.
Tror inte att vi kan hitat två som tycker exakt likadant.

För mig är en nice topline och ett omvinklat bäcken och böjt bakknä viktigt.

Kollade på galoppörer på TV i går av en slump
De är ju så framstupa att det måste kasta upp huvudet och framdel för komma upp i ett nytt galoppsprång för att int s tå på näsan.
Chris berättade att de ofta (nåja) hade frakturer på de sidliga tornutskotten i länden
De använder verkligen hela överlinjen för att komma upp och spänner på så vis bågen helt tvärtom vad Dionysos gör.

Men som sagt vi behöver inte tycka likadant.

Hur menar du spänner bågen helt tvärt om? Dionysos behöver också överlinjen för att komma upp i språnget, men hans fysik gör att det är lättare för honom att "rulla" i galoppen. Galoppörer blir långsamma om de rullar och man vill ha flacka språng.

jag tycker Dionysos och galoppören är förvånansvärt lika, förutom att D rids på kandar och bakom lodlinjen (som 5-åring) och G sträcker ut helt. Tycker till och med G vinklar bäckenet mer.

Menar bara med detta att D går i övertempo för att visa stora rörelser. Jag imponeras inte av det.

T

Mycket intressanta synpunkter
Jag ser också att det verkar vara en stark kontakt, å andra sidan så faller Tinens stång igenom mer.

Ja Karin står i fältsits - hon har lättat ur i sitsen.
Jag ä rint eriktigt på det klara med vad hon gör, me det verkar var mycket "sug" framåt.

Har för mig att du någon stans frågade vad jag menade med att sittbenen pekade nedåt. Jag menade främst häsetens.

När jag kollar rsamling är jag mest intresserad av vad de gör bakifrån, de bär ju med rumpan och inte med huvudet.

Först vill jag ha en nice topline
Sedan vill jag att sittbenen i bäckenet pekar nedåt - för gör det inte det så kan inte hästen böja knäna.

(har jag inte skrivit detta förr :confused: )

Du kan ana dig till bäckenets läge mellan två punkter.

Ovanför/bakom flanken ser du en knöl - höftbenskammen.
Längst bak på hästen en bit nedanför svansen har du en sittbenet. Ungefär däremellan går hästens bäcken

Tycker du att det är svårt att hitta så leta efter en "vändpunkt". Den yttre konturen går snett nedåt bakåt för att sedan gå snett nedåt framåt - Där är hästens sittben.

På en normal häst, i neutralpossition pekar dessa sittben rakt bakåt.

På en häst som är spänd i länden pekar de uppåt - Det ser ut som hästen putar med rumpan...

Men på en häst som "sätter sig" - så pekar de nedåt.

Och om hästen inte sätter sig, så blir galoppen inte i uppförsbacke.

Dionysos går inte i en ökad gallopp utan en mellangalopp, men även i en ökad galopp måste hästen _sitta_ och tänka framåt uppåt.
Det är det som är så svårt med den framförrallt den ökade traven, att behålla kraftriktningen framåt/uppåt - istället för att tippa framåt - eller som galoppören framåt - nedåt.

Kolla alla bilder vi lagt in på senaste tiden, och försök att hitta sittbenen, det tar tid att hitta känslan för bäckenet.
I början tänkte jag - Jag hajjar inget, men senare så blev det det lättaste sätett att kolla om hästen verkligen bär sig bakifrån.

Men som sagt - detta är ju vad jag ser.

MVH SUSANNE

galoppörer är kända för att arbeta med sänkt rygg,
-de vinklar inte om bäckenet
-böjer inte SL leden utan böjer bara höften.

Nu skojar jag med dig och frågar - Ska du bli som Chris och säga att de mest samlade hästarna är galloppörer...
Nu har jag slutat skoja.

Så fort du tappar the top line, dvs en jämn båge från svans till nacken så har du tappat bäckenet.

Den bortesta galoppören har spänt sin båge åt fel håll. istället för att bröstben och blygdben går en aning mot varandra och börjer SL leden.= Bågen spänd uppåt = a nice topline...

Så går nacken mot rumpan = bågen spänd nedåt.

Spänningen i dn nedre delen av Multifidus hindrar hästen att böja SL leden och vinkla om bäckenet Och hästen kan bara böja bautamycket i höften.

Flexorer - eller extensorer.
Välva ryggen - eller svanka.

Men det är ju som sagt bara som jag lärt mig.

Nu skall jag kolla barbacka och fika, och ta in hästarna och....

Tvärt om - jag säger att en häst inte är samlad och bärig bara för att den böjer lederna på ett visst vis, när den går i övertempo på ett foto. Just i galopp är det relativt lätt att få bra katalogbilder, då nästan alla hästar som har exteriören med sig kan prestera en sån där bild. Övertempo imponerar alltså inte på mig.

Tessan

Jag vill att ryttaren formar hästen. Jag vill inte att hästen ska forma ryttaren. Däri ligger skillnaden.

Tack för förklaringen!

Jo, jag är inte alldeles borta i anatomin, så höftknölar och det du kallar sittben (heter det inte något annat egentligen?) vet jag var de ligger, men nu ska jag börja kolla linjen mellan dessa och se hur den lutar.

Jo, du har säkert skrivit det men jag har bara hunnit med att skumma inläggen (sitter på jobbet och försöker göra rätt för min lön däremellan också ;)).

/Camilla

Jag vill inte att ryttaren skall forma hästen till att bli kompakt, och att jobba så under längre perioder. Man måste jobba med hästen, inte trots den. Om man jobbar utifrån hästens fysiska förutsättningar, och formar den långsamt utefter samma förutsättningar, så uppskattar jag det. Att ta vilken häst som helst och säga "så här ska den gå" skapar en massa spänningar.

Så ryttaren formar hästen, ja. Men utifrån hästens förutsättningar och på ett träningsmässigt uppbyggeligt sätt.

T

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka