Sv: Lång och låg - lodplan
Tycker du hade ett tänkvärt inlägg som är värt att svara mera på.
skrållan skrev:
Har följt debatten här vid sidan av och just förundrats över detta: vad olika saker man ser.
Ja visst är det så, alla är vi subjektiva och ser det vi kan känna igen oss i.
Jag är heller inte elitryttare och heller inte biomekansik expert, satte mig en dag och försökte "få ihop" "pikeurs" Daddes Bents osv bild, och jag får inte ihop det, efetrsom det stretar åt så många olika håll.
Jag är i en lärande process och tar till mig det som funkar för mig.
vad jag ville illusterara med bilden är en slags spolform i hela bålen, som jg skrev tidigare att bålens muskler stabilsierar bålen (enl vet forskning)
skrållan skrev:
Dionysos är jättevacker och det är en snygg och flaschig bild, men nog tusan är han vinklad nära nog identiskt med galoppören, fram till halsen.
Jag skulle säga snarare till mitt på ryggen och inte hela vägen fram till halsansättningen. Jag menar absolut inte att halsen inte har någon betydelse i den här formen. Vi har ju passerat lång och låg.
skrållan skrev:
(Hur han ser ut bakom manken döljs ju rätt väl av sadel och ryttare, en hopkrullad hals ser ju lätt välvd ut, men det är ju bara på utsidan - har svårt att tänka mig att Dionysos har en rak halskotpelare och uppväxande manke i den positionen - vilka muskler skulle lyckas åstadkomma det, ni som kan muskler?)
Alla välver vi ryggen med raka bukmuskeln.
Den är lång, och består av segment som kan fungera var för sig.
Om galoppören annvänder de nedre segmenten extremt mycket, så har Dionysos som jag ser det en mer jämt spänd båge.
A nice topline.
Men som sagt den sista biten kunde man ha haft annorlunda.
Hur man ser under sadel ryttare osv: Som jag fått lära mig att se.
Välver den bogen?
Eller välver den manken?
Vilken har rundast linje? vilken har stramast?
skrållan skrev:
Själv är jag på Noirs linje.
Helt okey för mig. Jag tror vi alla har så olika ideal, och tänk, och upplevelser och erafernheter, så vi kommer aldrig kunna diskutera oss fram till en gemensam ståndpunkt.
MVH SUSANNE