Lång och låg - lodplan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lång och låg - lodplan

Jag tycker bäckenet verkar väldigt omvridet på galoppören också. Den har inte lika fyllig buk, och dessutom djupare bröstkorg, men om man tittar på bakdelarna, och överlinjen där, samt räknar bort de skillnader som finns mellan raserna, så ser Dionysos och galoppören tämligen lika ut. De jobbar på samma sätt. Det är hastigheten som gör att det ser ut som det gör.

Överlinjen på galoppören skiljer sig mest bara i halsen, då den ju skall häva sig framåt med halsen. Dionysos går på tung kontakt (Karin har händerna i magen) och välver och bullar sin hals. Den har mer hals än G och det får man väl ändå förutsätta efter 40 år av lyckad avel.

Det stödjande bakbenet böjer likadant som D, och hästen greppar framåt med frambenen på samma storvulna sätt. Intressant.

T

Självklart. Men vi har nog lite olika syn på arbete (såväl hästens som ryttaren). Jag anser det är skillnad på följsam och inverkande sits, det gör inte du. Du använder enbart följsam sits, så som jag förstått dina beskrivningar och texter.

Jag ser väldigt väl arbetande hästar, du ser spänning och motstånd. De bilder och video jag sett på Carde tänker jag inte kommentera eftersom jag inte vill göra mig till ovän med dig och ditt gäng. Det är inte värt det.

Var och en får ha sin åsikt och sina ideal. Jag säger bara att dina inte överensstämmer med mina. Det är inte mer med det.

Bäcken och korsrygg är inte samma sak.

Jag tycker det är väldigt remarkant att du, som beundras världen över, anser att galoppören och Dionysos utför samma arbete.

Kom igen, visa EN bild som du tycker är bra.

Ja man ser verkligen olika saker.

Vad jag är imponerad av Karin och Dionysos är som jag skrivit tidigare balansen.

Något som är oerhört viktigt i alla fall för mig är ju takt.
och takt är styrka
Och takt är balans.

Om jag tittar på de här tre bilderna så vet jag av egen riderfarnhet att den som kommer att orka stå längst på på sitt ytterbak (och därmed stabiliera resten av kroppen) är Dionysos.

För att orka gå långsamt och bärigt så måste hästen vara stark över sitt yttre bak. _Urstark_
Som jag ser det är det här en mycket bra övning om man kommer att träna på galopppiruetter så småningom.

Jag valde den här bilden på den här tråden för att den demonstrerar stabilisering, som vi pratat om. Dionysos kommer under sig men orkar tänka uppåt med framdelen också.
För att orka det så måste den använda all sin bålmuskulatur för att stabilisera ryggraden. När den gör det blir den vad mankallar väl sluten och får bredd över länden.

Galoppörern tänker inte framåt - uppåt medframdelen också utan den kommer inte stå en sekund längre än nödvändigt på sitt yttre bak - den skall ju framåt - fort.

Eftersom galoppören kommer så långt under sig så är det lätt att förldeas att tro att den också bär sig.

Om man jämför underlinjen så avslöjar det sig. galoppören svankar inte i länden - men väl under manken...
Gå från ljumsken framåt uppåt till halsgropen så ser man hur totalt olika dessa hästar jobbar.

a nice topline Yes
To get a nice topline - you have to have a nice "underline"

De rör sig båda med kraft men galoppören använder sin kraft för att ta sig framåt medan Dionysos använder sin kraft framåt uppåt. Förmodligen så lättar hon ur som en belöning/hjälp hon har därför inte kortat upp sina tyglar

Angående att ryttaren formar hästen, så eftersom som jag rider tyskt, så vet jag att man inte får hästen att gå sådär med våld, utan den går så där om den orkar, ryttaren tillåter, och den själv vill.

Detta är inget knyckal ihop - men en väldans massa balans och kroppskontroll hos ryttaren. Det är därför jag beundrar henne, och den här bidlen

Senast ändrad:

Carmenzita skrev:
Jag har jättesvårt att hitta en enda lång och låg-bild där hästen inte är NÅGOT bakom lodplan. Kan ni? Jag har letat även letat på sidor med "klassisk dressyr".

Har inte läst hela tråden, men tidigare fanns det bilder på "classical dressage of the masters" eller något sådant där en något korpulent man i plommonstop rider bla en ponny som han ser alldeles för stor ut för myycket lång och myycket låg och inte i närheten av bakom lod. Tyvärr tycks inte bilderna ligga kvar, någon som vet vart de tagit vägen?

Samma arbete på så vis att båda hästarna får sina stora rörelser och vinklar genom hög hastighet, inte genom äkta samling...

Håller med Tessan...

Ehhh

Tanken är nog att hästen skall få gå framåt eftersom det inte kräver så mycket styrka som att gå långsamt och bärigt.

Hehe! Herbermann må vara stor, men korpulent är väl inte ordet. Han är rät "fit"

Herbermann rider Barty, menar du. Sök på det.

Du gjorde en subjekt-predikat mening av det. Ypperligt, Jegra.

Theresa

Men om korrekta ökningar (mellan-ökad) kräver samling, sä kanske den inte är mogen för det, då, eller? Hur skall det vara? Skall hästen lära sig låggradig samling först, och ökningar ur det, eller att öka och belasta och bli stark och kunna samla av det? Det senare låter som det svenska "framåt-receptet" som sällan resulterar i samling i alla fall.

T

Jag har bilder på bra lång och låg med näsan framför lodplan, men eftersom det är en av "mej och mitt gäng" så tänker jag inte lägga ut den, för några kommer att göra det mesta för att slita den i stycken.

T

Noir2 skrev:
forklaring_underhals.gif

Tessan

Och där ser jag varför jag tycker det är bra att nacken plattas till = nosen framför lod. :bow:

Visst var det du Tessan som sade hellre över tygeln än låg och bakom lod? Jag håller med om det. En häst över tygeln behöver man oftast bara få igån bakkärran på så hamnar huvudet rätt. En som går bakom lod måste man först få igång en sökning/sträckning efter bettet, något som jag tycker de hästarna ofta undanber sig.

Jamen just det, och var det nu inte styrka och balans det handlade om? Så den samlade hästen måste ha mer styrka, bärighet och balans för att orka.

Så - jämförelsen mellan G och D är rimlig, båda presenterar sina vinklar och överlinje genom hög hastighet. Minna Teldes häst presenterar å andra sidan sina vinklar och överlinje genom samling - vilket kräver mer styrka och bärighet.

ja där har du väl kärnpunkten i olika resonemang.

En bra ökad galopp kräver samling.

Så fort du tappar balasnn bakifrån så tippar hästen framåt.

Du får en helt annan kraft framåt uppåt om du vinklar om bäckenet på hästen - ser till att han bär sig bakifrån...

jag säger ju det, de har en och annan kunskap de tyske...

jag har också sett Carde piaffera utan underskänkel (men knappast helt utan hjälper som du sa i brådskan;)), däremot blev ju också jag förundrad eftersom det inte syntes vad han gjorde.
Men när jag frågade var han ju snäll att tala om det.

Det här polemiska känns konstigt.

OM Carde kan visa både Kottas och tyskar respekt och lära av dem, så borde väl du också kunna?

Jag har inte svårt att visa båda respekt. Men det verkar vara svårt att bli visad respekt. Nu är inte jag den som tar åt mig av det, men det är inte jag som drivit upp polemiken, oavsett vad man känner inför min person. Jag argumenterar bara.

Tessan

Om du tycker att det MT gör är samling så förstår jag att vi har svårt att kommunicera.

Annars brukar ju hennes ridning vara typexemple på en ryttare som sitter i bakvikt hindrar länden att komam upp, och blockerar därmed hela bakbenet.
I traven speciellt har hon jätteaktiva framben - men inga bakben.

Där har vi ingen böjgång, inga böjda knän ingen böjd SL led.
Hur kan man då få samling?

Asa_S skrev:
Visst var det du Tessan som sade hellre över tygeln än låg och bakom lod?

Det är nog en sanning med modifikation.
Jag tycker det är allra lättast att jobba med hästar som aldriv blivit tvingade in bakom lod, lärt sig att knäppa av och dra tillbaka huvudet. De är mycket lättare att handskas med och att få att gå rätt. Det är säkert därför som det är så svårt att få tag på bilder där häst visas i lång-låg form med nosen framme.

Sen tror jag inte att det är bra för hästar att gå över tygeln, heller. Med en rudis på ryggen gör det ofta inte så mycket för denne manipulerar inte balansen, så hästen kan sköta sig själv.

Men det är absolut inte bra för en häst att ridas indragen, ihopknycklad och ur balans på det sättet, för den har ingen möjlighet att påverka sin situation. Hästen ö t kan använda sin hals till det.

Det är bra att sträcka ner sin häst lång och låg ofta under kortare tid. Om hästen går lite bakom lod är det kanske inte helt katastrof, men man bör arbeta på att den inte skall göra det, eftrsom musklerna på illustrationen som du postade fortsätter att jobba då. Dock är det bra för ryggen att över huvud taget sänka nedredelen av halsen, för att släppa upp ryggen.

Om man med "lång och låg bakom lod" menar som den krullade illustrationen du postade, då skall man helst kliva av.

Sökningen som du beskriver är egentligen samma sak som det som händer när du får igång bakkärran på en häst över tygeln, och huvudet hamnar på plats. Men hästen över tygeln håller inte tillbaka huvudet och kortar halsen. Den är sig inte fel från början. Det är lättare att lära nytt än att lära om.

Tessan

Förklenande omdömmen är brist på respekt.

Du sågar andra jäms med fotknölarna.

På din sida börjar mpnga stycker med.

Många .........tror att det är såhär, men i själva verket fungerar det såhär.
nej jag tycker inte du utrycker dig respektfullt.

Snarare fördömmande och föraktfull.

Känner mig inte själv utsatt, men ibland slås jag av diskrepansen hur du bersrkriver din egen ridning - och andras.

Inte att du på något vis beskriver dig som bättre än andra, men mer som att du tycker att allt är skit, ren skit, och ingenting annat än skit.

Nu var jag personlig, men gav dig inget omdömme utan talade bara om hur jag _upplever dig här och nu_

Jag respekterar dig som människa att du får tycka vad du vill, och känna vad du vill, och tänka vad du vill, och uttrycka vad du vill.

Jag försöker vara noga med att säga att vi ser olika, inte att du har fel.
För ingen av oss är överdommare.

Räcker inte det som respekt?

Jag tror att det är Tinne Wilhelmsson och inte Minna Telde. Med Minna i sadeln hade det nog sett annorlunda ut...

Tessan

Nåja, jag har iofs inte pratat något om kvaliteten på den samlingen. Men nog tycker jag att den presenterar mer samling än övriga två bilder, vilket nu var vad som diskuterades för tillfället. Mitt uttalande kommer baserat på bilden, inte från vad jag känner till om MT i övrigt.

Jag kan inte göra någon annan jämförelse eftersom jag inte sett övriga ekipage i verkligheten och inte kan påminna mig att jag kollat så jäkla noga på MT.

Jag tror du kastar sten i glashus, nu, Susanne. Rätt många har klagat på din ton här på Buke. Eller din första resencion av Kottas-kliniken, och annat. Jag må uttrycka mig hårt ibland. Men du är ingen teddybjörn, själv.

Vad jag vet är det bara du som har klagat på min ton här på Buke. Inte ens Summer San klagade på min "brist på respekt". Jag tror att det beror på att jag inte brukar vara i affekt när jag gör inlägg.

Tessan

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka