Lång och låg - lodplan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lång och låg - lodplan

Jupps...
Det var det jag ville komma fram till.

55:e reserv!!!!! Jösses är det så många sökande till den. Jorå jag har läst den, den var riktigt riktigt bra. Kan varmt rekomendera den o jag hoppas att planerna om en uppföljare går igenom.

Ja, för mig att få gå den kursen verkar långsökt. jag har ettårsvik åt gången, och då får man liksom inte ledigt för att studera hästanatomi ;-(

Tessan

Vad bra att du kom!!! Vart har du varit hela tiden???
tack för varningen, det är bara Tessan som är sådär äcklig :D ;)

Du som har tittat vad har du för teori - jag har bara anatomiboken att utgå från och om den vekligen skall fylla ut mellan höftbenskam och knä vad hittar du då?
Längre bak är jag helt med på Quadriceps.

På halsen tänker jag att det är just framför manken ytligt som det skall bli stort.
På en helt oriden häst är manken väldigt framträdande men blir mer inbäddad ju mer den är riden ( korrekt)

Den fyller ju dessutom inte ut där om man rider sin häst ihopkrullad...

Vad har du mer för tankar???
:bump: :bump: :bump:

Senast ändrad:

Jag är med på mjölksyran, och excentriskt och statiskt arbete.
Statiskt och Excentriskt arbete skapar större musklevolym, Duktiga byggare lägger mer energi på att hålla emot på nedvägen än att hiva upp vikten.
Är volym direkt korrelerad med mjölksyra = volym?

Vet inte riktigt hur du tänker bulla ut. Om du menar att man ser den nedre delen av magen mer, eller om du tänker svank - bulla ut. Det första ja en aning- det andra Nej.

Vet inte hur jag skall förklara det utifrån det här perspektivet
Skall prova...det är sent och jag fastnade i flashmoben på tvåan….

Minns att ryggraden hade mycket liten rörlighet i sidled –böjning.
Den blev bättre om vi rundade ryggen
Den blir också bättre om vi en liten aning roterar ryggen.

Sitt i neutralposition i bäckenet på en stol.
Dra upp kisseriet
Rotera vänster genom att gå fram med höger axel

Känner du att du är _i ett galoppsprång_
_i en volt_.
Du är redo att trycka ifrån med höger bak
Och du har redan fört fram/upp din inre höft.

Eller en volt för den delen

Du balanserar utifrån ditt yttre bakben/ sittben
Släpper fram/in inner bak
(Och dina tornutskott pekar utåt)

Tänk dig en ballerina som står på ett ben, och det andra benet lyft med böjt knä och underbenet vispande små cirklar i luften.
Här kan hon stå länge.

Om hästen bär och balanserar utifrån ytter bak så kan den sträcka inner bak långt in under kroppen i öppna, skänkelvikning , galopp etc.

Om ryggen är fri från spänning så sker allt som dominoeffekter utifrån balanserande reflexer har jag fått lära mig.

Om tornutskotten tippar inåt så tippar hästen framåt på inner fram.

Prova på stolen.
Neutralposition
Dra upp kisseriet
Gå fram med höger axel
Böj höger.
Nä det gick inte.

Flytta fram vänster axel
Böj Höger
Mycket bättre va…

För mig är ridning hundra procent balans.

Prova att flytta ditt skärp utåt samtidigt som du drar tillbaka höger axel i höger varv och gör sedan samma sak som du beskrev till Totola och se om det inte går bättre även i höger varvet. :)

Natt, Natt

Senast ändrad:

Fast nu pratar jag om hästen, inte ryttaren. Två helt skilda saker som inte kan jämföras alls här eftersom vi har såpass olika "exteriör".

Tippar hästen sina tornutskott utåt kommer ytter bog NERÅT (och troligtvis utåt av de krafter som verkar på den), den roterar halsen och får tippat huvud. Tycker det känns som den absolut skulle "gå av" i de nedre delarna av halsen. Magen bullar inåt (sett bakifrån är magen mer på insidan än utsidan) eftersom revbenen följer med i rotationen. Helt tvärtom mot vad jag vill ha.

Jag vill att hästen förlänger ytterbogen framåt, inner höft ner-fram, magen bulla utåt och öronen på hästen i samma nivå så att ställningen i nacken blir rätt.
Jag får inte till det med att tornutskotten skulle tippa utåt, det blir helt fel, i min värld ( ;) ) borde de tippa inåt om något.

Vad ryttaren gör är en helt annan sak.

OK - ny fråga till skelett-och-muskel-ekvilibristerna! (Jag tycker att ni är fantastiskt duktiga!!!)

- Frambenen är ju inte skelettbundna till ryggraden. Ryggreden/kroppen vilar i en "vagga" mer eller mindre tight beroende på spänning-träning-arv-miljö-etc?

Då borde ryggraden kunna tippa åt vilket håll som helst? mvh/T_B

När jag böjde din häst och tog foto uppifrån ser man tydligt hur mycket en häst faktiskt kan böja sig i bröstkorgen. Otroligt! Men manken tippar inte nämvärt på honom. Antagligen behöver han inte rotera också. Visst kan hästen rotera thorax åt alla håll, men roterar han innåt med böjning så trycks tornutskotten ihop och det vill ingen ha!

Tessan

Där kom du som en räddande ängel.:D

Just det - men hästen har lättare att balansera sig om de "tänker åt rätt håll."

Som jag ser det så kan böjning om man har otur få tornutskotten
att peka åt ett håll i manken
ett håll där man sitter
och åt ett håll i länden - Hästen brukar då få mycket skäll för att den ger så mycket motstånd....

jag tror att trotationen är marginell - och det ena som är intressant egentligen är att man "rättar till" så att man inte begär böjning åt ett håll men råkar "sitta i vägen" så att man får tornutskotten att peka åt ett annat.
De flesta sitter med för mycket vikt åt höger och försvårar därmed böjning i högervarv.

Sedan är det det där med häst och människa...

Jag tycker inte att det finns ett biomekaniskt facit på häst.

Det ligger massor i Bürger - en del tycker jag är konstigt.
Det finns en svensk mycket kunnig i biomekanik - men av olika skäl kan man inte heller köpa hela det koncepetet rakt av.
Inte veterinäreran har inte helelr ngt koncept utan detaljkunskap.

Den kusnkap som finns om människa brukar jag försöka "testa" om det går att överföra.
Frågar ofta equiterapeuter för de får ju svar dagligen om det funkar...

Mina ridlärare har ju hela tiden fokuserat på balans. Att rida hästen med egen kroppskontroll. Jag kan självklart inet säga om det jag skriver "är sant"
Jag upplever att det verkar så - det funkar så när jag rider - det funkar att säga till elever. Det svåraste dom har är att hålla sin ryggrad så att deras "klossar" inte börjar glida omkring. Får de koll på sin ryggrad så - Hoppla.

Däremot psychgrrl så i en piruett tex. så lutar hela ekipaget inåt, så deta med tornutskotten är inte så mycket ngt man ser, utan något man upplever med rumpan.

Man kan bara se det på kraftigt förböjda hästar när man tittar bakifrån.

Vofför ligger sadeln på utsidan av hästen?
Då har man roterat alldeles för mycket.

SUSANNE

psychogrrl skrev:
Tippar hästen sina tornutskott utåt kommer ytter bog NERÅT

Eftersom hästen av naturen lägger mer vikt på höger fram så kommer själva förflyttandet av vikt till vänster fram inte vara helt fel
i höger varvet.
Sedan är det ju som du säger en sak till som skall hända nämligen att hästen länger utsidan- och då vlir slutresultatet inte en häst som skevar utan en häst som har en jämn böjning från svansen till pannbenet. Den kaninet få det om tornutskotten tänker åt fel håll.
det är väldigt svårt att böja sig runt inner framben.

psychogrrl skrev:
Jag vill att hästen förlänger ytterbogen framåt, inner höft ner-fram,

Ytterbogen var vi ju överens om men innerhöft ned ? fram.

Hästens framåtförande av bakbenen får hästens rygg att välva sig uppåt (detta är mätbart detta finns det försök om)
Ryggen är som högst där vi sitter starx inan den sätter i bakbenet.
Eftersom den på en volt , eller i galopp kommer längre fram med inre bak, så kommer ryggen att bulla upp mer på insidan där du sitter.

=Hästen tippar sin ryggrad en aning utåt av det farmåtgripande bakbenet.

Altså handlar det egentligen inte om att ryttaren skall tippa tornutskotten utan att tillåta hästen att komma in och uppåt med sin rygg.

Skillnaden i hästens farmåtgripande med bakbenen är dramatisk.
Om du ser till att släppa in den :angel:

psychogrrl skrev:
Vad ryttaren gör är en helt annan sak.

Ja... Frågar du Kottas - eller en tyskutbildad så säger de;
Nej - du skall göra det du vill att hästen skall göra.

Anatomiböcker är svårt. Innan jag läste kursen på SLU så hade jag bara studerat anatomi via böcker, föreläsningar och givetvis palpation. O jisses vad jag omvärderade en hel del saker när jag sedan började dissukera.

Jag har en massa bra bilder på datorn men dom tillhör skolan så jag tror inte att dom uppskattar om jag lägger upp dom på nätet så ni får hålla till godo med mina "live" bilder istället.

Varning!! Fler dissektionsbilder!

Jag antar att det är denhär triangeln som ni är ute efter när det gäller bakbenet.
Bakben
O jag tror faktiskt att inom den triangeln så är det nog Quadriceps som man kan se störst förändring på. På bilden så syns bara Rectus femoris och vastus lateralis alltså två av Quadriseps fyra delar.

Allting blir konstigt om man bara har en källa - det har du rätt i.

jag vill alltid ha fler som är överens.

Sedan är det aldrig fel med -å ena sidan, Och -å andra sidan.

Vad det gäller bakdelen så har jag fått lära mig att Dressyrhästens skall se ut att ha ridbyxor bakifrån. Altså en tillväxt i biceps femoris och gracilis på insidan.
Dessa är ju stabiliserande muskler.

Den skall inte ha stora semitendinosus och semimembranosus - eftersomdet är "skjuta på muskler"

Sedan ser ju hästen mindre ut som en oriden unghäst om den har "gluttar" = ett välfyllt kors.

Nu till halsen:

Jag har lärt mig att en välriden dressyrhästs hals är bredast vid basen och smalnar av mot huvudet. Den som bulkar på mitten är felriden.

Jag hittar ingen annan muskel som fyller ut övergång mellan hals och manke längs överlinjen så högt upp än trapezius.

jag säger inte att jag har rätt, jag säger bara - å ena sidan.

För å ena sidan har du och jag normala Trapezius medan Arnold Scwarzeneggernegeger's är enorm.

Jag säger inte att allt går att överföra rakt av från människa till häst, men eftersom kunskapskällan inom humansidan är så stoor tycker jag att det inte är helt fel att snegla lite dit ibland.

Sedan så formas ju kroppen efter det arbete den utför. En simmare ser ju inte likadan ut som en långdistanslöpare, eller som en tyngdlyftare.

Likaså musklar sig inte Anky van Grunsvens häst likdant som (vi tar väl den där Hubertus) igen då.

det här tycker jag också är intressantför det syns så tydligt på barockridna hästars halsar. Visserligen har de en exteriör som bidrar till "stocken" men också en ridstil med skarp stång som gör att hästen håller halsen _stilla stilla_ = statiskt = volym

Hmm

Dissekerar ni travhästar?

Senast ändrad:

Försökte hitta någon bra bild på halsen men dom var inte särskilt tydliga. Men tror att du har lite intressanta muskler under Trapezius, t.ex Rhomboideus som är lite grövre.
Om jag förstår er rätt är det väl främst muskler som följer nackbandet upp till ca 3;dje nackkotan och diagonalt ner till bogbladets Främre/nedre kant (Tuberculum supraglenoidale) och Humerus övre/främre kant (Tuberculum majus) som ni är intresserade av.
Men ska musklerna börja framför övre kanten på bogbladet eller vill ni att hästen ska vara ”välfylld” från makens början alltså en bit bakom bogbladet?
Jag försöker inte argumentera emot någon utan bara mest förstå vilka muskler ni är ute efter.

Sedan så är ju inte kroppen svart eller vit. Det är ju ytterst sällan som man hittar en muskel som man kan peka ut gör allt jobbet. Så visst har Trapezius en roll men jag tror att den mest är stabiliserande.
Trapezius övre del har sitt ursprung längs Spina scapule på bogbladets utsida, så då borde den övre delen dra bogbladet framåt när benet är lyft. Alltså har den inte så mkt motstånd i sitt arbete.
Medans Rhomboideus har sitt ursprung på bogbladet insida + ovansida. Alltså den övre delen drar bogbladets övre del framåt vilket resulterar i att den drar resterande benet bakåt. Alltså den övre delen på Rhomoideus jobbar när benet är i maken vilket borde betyda att den kräver mer kraft.

Jösses det där var rörigt. Hur katten förklarar jag det här när jag inte kan peka.
Bogbladets rotations punkt ligger ju inte uppe vid den övre kanten utan en bit ner ungefär vid knölen på spina scapulae (alltså Tuber spinascapulae). Alltså när hästens ben rör sig bakåt, så rör sig den övre delen av bogbladet lite framåt. Så Rhombideus som har sitt urspung ovanför rotations punkten borde dra bogbladest övre del framåt o resterande benet bakåt.
På så sätt så tror jag att den muskeln får arbeta mer och ökar mer i volym vilket ger den synbara förändringen.

Vill ni att hästen ska vara välfylld ända från makens början till ca 3;dje nackkotan så tror jag att Spinalis och Semispinalis ger mkt av volymen.
Nu vill man förstås att hästen ska vara jämt musklad men då skulle nog konceptet bli lite svårt att diskutera via nätet så det är ju ganska grova generaliseringar man får göra.

Kan du inte försöka hitta två hals bilder på hur du vill att det ska se ut och hur du inte vill att det ska se ut. Så kanske jag lite bättre kan lista ut vad du är ute efter.

Jag brukar tänka på känslan när man klättrar i ett träd - om balansen är ok räcker det med ett lillfinger för att balansera upp sig så att man kan nå det fina päronet högt upp.

I andra lägen, tex gren ivägen, får man hänga och kämpa ordentligt för att tex få tag i äpplet längst ut på grenen.

I första fallet - musklerna behöver inte jobba = blir inte stora.
I andra fallet - musklerna jobbar järnet!!! och blir stora.

Båda ytterligheterna behövs - och används i ridningen. Men det måste bli mycket svårt att dra klara slutsatser från muskler på ett dött djur, eftersom man inte ser hur musklerna har fungerat i praktiken. - Alltså att en stor/liten muskel betyder in automatiskt viktig/oviktig - utan en liten rackare kan ha en avgörande stabiliserande inverkan, och en stor kan ha uppkommit för att kompensera för fel ridning - tex bullig nacke på en del dressyrhästar.

Glömde ju svara på en sak. Det var hästar av blandade raser och arbete.
Halsbilderna var ett travar sto men bakbens bilderna har jag för mig var ett halvblod eller större ridhäst.

Absolut. Musklerna skiljer sig från olika hästar ock arbete och ibland kan det vara en förvånansvärt lite muskel som har en förvånansvärt stor roll.
Men det är ju inte det jag försöker luska ut. Utan vad jag försöker komma på är ju vilka muskler som ger massan i dom trianglarna som ska vara "välfyllda".
Och det är ju föga troligt att det är en tunn muskel som ger massan och Trapezius är en ganska tunn muskel. Sen så kan ju givet vis den oxå bli större vid träning men jag tror inte att den kan bli en av de tjockare musklerna i det området.
Men den har fortfarande en viktig roll särskilt om man pysslar med sidvärtsrörelser.

Om man tittar på bakbenet så har ju Iliopsoas (Iliacus och Psoas major) en viktig roll i samling. Som väl tanken är att man ska pyssla med när man rider dressyr. Men det är fortafande en förhållandesvis ganska lite muskel som ligger ganska långt in så den kan inte ha så stor roll i att ge den synbara massan i det två trianglarna.

Anna-panna är ingen hejare på att utrycka sig i skriven text o jag börjar misstänka att jag har varit lite otydlig.

Senast ändrad:

Jag insåg att jag lät jätte spydig i mitt sista inlägg vilket inte var tanken.
Utan jag e snarare ganska förbannad på mig själv för att jag inte tydligt kan skriva ut vad jag menar o tänker utan allt blir så rörigt. :o

Jag hittar inga bra halsbilder men en hyfsat ok rygg/make bild.
Dock är den vägligt suddig men man ser

Svartfot gillar att förpesta sidan med dissektionsbilder

Rygg/manke

Nu får ni sparka på mig så jag går och tvättar så jag kan åka ut till stallet sen. :D

Senast ändrad:

Åh, jag skulle vilja ha ALLA dina bilder! Att komplettera min anatomipärm som jag har från en kurs hos min ET... Skulle vara hur kul som helst att sätta sig med dem, pärmen och en utskrift av den här diskussionen.. :D

/Camilla

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama