Lång och låg - lodplan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lång och låg - lodplan

Är det då man är kompisar, om man håller med varandra? Om man lyssnar på mina kompisar så är vi rörande oeniga ibland, och det är då vi lär oss mest...

T

Senast ändrad av en moderator:

Varför kom den ut just til tävlingen?
Fick dom bilderna av dig?

Och Ang WS

Hon skrev i ridsport att Balkenholl berörmde hur Minma Telde utbildat Don charly

Samma sak skrev hon om en annan häst med en så ......ryttare att herr B vände sig tillpubliken och sa attd et var ingen voits att rätta til lden sitsen nu, det skulle bara resultera i att han inte kunde göra annat...

Om somliga saknar en del poäng på ett viss test, eller om det är som jag fått informamation om -att allt som skrivs skall godkännas av herr L vet jag inte.

Nu kan moderator sudda efter mig igen...

Susan, ibland slår du så pass mycket konstigt på tangentbordet att moderator inte behöver sudda. man måste veta vad det är du säger för att förstå ;-)

De ville få ut den månaden innan, men hann inte redaktionellt. De fick bilderna av mig, samt vissa kontakter av mig också. Kontakterna är i oktobernumret.

Kommer du ihåg vad han sade om don charly, egentligen? kanske inte ska postas, då moderator får brått...

jag vet inte alls hur det är på ridsports redaktion, men sverige är litet, och tenderar att alltid vilja ha consensus. Finns då en person som L med i leken, så blir det hans åsikt, annars ingen consensus ;-) Niggli fick munkavle av L redan på den tiden. Withages är inte lika stark, eller så växer skaran av dissidenter sakta men säkert.

T

Och ändå så rättar ja och rättar
-det är dessa förbaskade långa naglar...
Eller att jag aldrig gick på de där lektionerna i skrivmaskin - min fingersättning är unik
Och så är det boksatvligt så att jag är trögare i vänsetr arma så även om jat tä'nker rätt så är vänsterhanden för långsam och då komerm bokstäverna i fel ordning

Ett gemensamt med Thina....

Jag bruka rförsöka rätta... Ni ser - mellanslaget före R -et.

vad vill jag nu.

Vilken titel hade L
(ska skärpa mig)

Ingen fara, men det är redan krypterat, om man säger ;-)

Chef för FEIs dressyrkommitte?

Vilken gör vad.

jag måste skärpa mig nu skall visa Tiffany - avatar på Strhlm i morgon.
Återkommer när vi kommer hem om DC och annat smått och gott

Det var en annan fråga. dricker drinkar med dressyrstjärnorna? övertalar alla domare att döma som sig själv? Lobbar i pressen? Motar olle i grind?

T

psychogrrl skrev:
Vad hänger du inte med i? Ska se om jag kan göra det lite mer förståeligt. :D

Men hörru det är FREDAG idag!! man orkar inte fördjupa sig i allt det där. :angel:

Mycket intressant!! väntar med spänning på din bok, behöver du ett studieobjekt att hitta fel på så ställer jag gärna upp :angel:

Hej Fio.

Jag är inte så intresserad av att hitta fel på enskilda ryttare, alla gör så gott de kan.
Så även jag. Att jag nämnde en persons sits har mer att göra med att jag tror att om man bara ser ridning som någon slags orderutövning utan eget ansvar för prestationen, så tror jag att man har helt andra referensramar än om man fokuserar på sin egen prestation.

Då tror jag egentligen inte att man hajajr vad det står om i St Georg. Jag tror heller inte att man fattar vad kritiken mot modern "tävlingsdressyr" handlar om - för man ser ingen skillnad.

Du gör ju det uppenbarligen - ser skillnad- du har ju lärt oss alla att ha extra koll på Hubertus Schmidt.

Vad jag är irriterad på är altså inet enskilda ryttare. Ryttare på den nivån kan en väldans massa som inte jag kan.

Vad jag är irriterad på är att det finns en konstig mentalitet här i Sverige som hindrar utveckling.

Den mentaliteten är uppenbar i "toppen" och den är uppenbar i Ridsport.

Herr L avslutade/avbröt Heuschmans seminarium med orden.
-Detta är ju inget nytt, det här kan vi ju redan i sverige.

Nyligen var det en liknande insändare i ridsport om Schumacher (tror jag det var)
-Vi tar hit honom men egentligen behöver vi ju honom inte....

jag har hört människor med framträdane possition inet tycka Christopf Hess vara så märkvärdig då han inte har en framstående tjänst på Warendorf (!?)

Jag tror att vår självgoda attityd . Oj vad vi är bra - oj vad vi kan är ett skydd mot insikten att -oouups jag kan visst ingenting...

Jag har kommit till den insikten gång på gång, i kontakt med de tyska.
Jag är väldigt förundrad över att de som borde veta bättre än lilla mig på min pluttnivå. De som importerar denna ridkunskap hit till Sverige - att de inte märker att det är skillnad...

Att det är skillnad i utbidlningssätt av både häst och ryttare
och att det är skillnad i det uppvisade relsutatet.

Jag tror man missar någonting om man bara "klappar händerna" över att allt är så bra"som vi gör här i Sverige, och vilar på resultat som är 80 år gamla vid det här laget.

Det finns vare sig självständig eller kritiskt tänkande bland de som styr och ställer i Sverige. Inte heller bland de journalister som skall förmedla vad som händer.

De redovisar en censurerad bild av det som händer. ( Har journalisterna och jag verkligen varit på samma clinic? Har vi läst samma artikel i St Georg undrar jag)

Jag tror att om man skall utvecklas som ryttare måste man vara mer kritisk och självständigt tänkande.
Och mest kritisk skall man vara om sin egen prestation - det har du rätt i.

Jag är inte arg på andra ryttare, Jag är arg på ett system som prioriterar kändisskap istället för genuint kunnande och kompetens.

Jag har förstått dig så att även du letar kunskap på flera håll.
Det måste du ju - för du har ju en hel del kunskap att dela med dig till oss andra av.
(och ibland lite dåligt humör ;)

Jag brukar läsa dina inlägg med intresse just för att du har något att dela med dig av.
Jag har lärt mycket av dig.
Särskilt fick du stil på mina "piruetter"

Men det är märkligt att kompetensen hittar man lättare här på buke än på Strömsholm.

MVH SUSANNE

Alltså jag tror du missuppfattade mig för jag menade allvar och jag håller med om allt ovanstående. Det hade alltså varit intressant att vara studieobjekt för någon som "kan se".

Ja, jag håller med.

Podhajsky har rätt att det är svårt att rakrikta en häst, för det tar så lång tid att lära sig kroppskontroll. Men om man giter syssla med det i Tyskland, varför orkar inte vi? Har vi andra gener än tyskarna? Varför vill vi hellre ta till genvägar? Giter vi inte sätta oss in i ridning? Är det fel på våra ögon som inte ens känner igen superb ridnign och en häst som ARBETAR och inte tuttinuttar?!

Jag har f ö inte läst just detta av Podhajsky, men jag håller med honom till punkt och pricka, det är jättesvårt att rakrikta. Men för mig finns inga andra vägar, då jag sett och känt kvalitetsskillnad i varenda kuse jag testat.

Handen på hjärtat, jag skulle gärna gått snabbare fram, jag vill ut och tävla, visa upp min fina häst, visa upp mig själv ( :o ) och ha kul. Men än är vi inte där. (Människan är av naturen lat, så det är inget konstigt med att vilja ta genvägar).

Och Noir1-5 ( ;) ), jag och Susan har många likartade åsikter men långt ifrån alltid, har du redan glömt rollkursdebatten? :o Däremot tror jag vi har ungefär samma grund, något jag verkligen uppskattar.

Knapplån.

Det här tycker jag är anmärkningsvärt speciellt på Barock. Det talas om att duktiga ryttare är ödmjuka och inser att de inte kan något i själva verket..... Men i nästa andetag predikas det om vad som måste vara den rätta vägen, och de som väljer andra vägar måste givetvis ha fel. Man kan alltid hitta en hel del faktorer som går att vända till att de stödjer ens egen teori och förkastar andra teorier, det ligger väl i människans natur förstås.

Varför råder det sån dubbelmoral på Barock?

Jag väljer att rakrikta med hjälp av skolor & böjning. Precis som Carmenzita (som använder en annan metod vad jag förstår) har jag sett och känt kvalitetsskillnad i varenda kuse jag testat. Jag kan hitta många böcker, teorier och biomekaniska förklaringar som stödjer mitt sätt att jobba på.
Men, självklart är jag öppen att revidera mina metoder och mitt sätt att se på saken, hästeri är väldigt dynamiskt. För min del är det just därför jag har en stor fascination för hela grejen, på grund av att det är just dynamiskt.

Det finns många vägar som bär till Rom - ibland upplever jag det som att det är mycket viktigt att ens egen väg är mer rätt än andras?
Men jag tror nog att i själva verket är den lika krokig för alla.....

Det finns mycket kunskap här, synd bara att den ska gömmas bakom bittra (?) dängor och förkastande av andras vägval.

(detta föranleddes av att Carmenzita utgår från att det är en genväg att rakrikta genom böjning [eller vad det nu är som är en genväg])

Senast ändrad:

Lägger mig i som vanligt :o

Såhär tänker jag...

Den vilda hästen balanserar sig med hjälp av halsen.
Genom att böja halsen i sidled flyttar den vikten mellan frambenen (som bär den största vikten.)

Om vi låter hästen arbeta likadant under ryttare så håller den inte. Den vanligaste diagnosen (näst kolik) är kotledsinflammation fram.

Någonstans i ridningens begynnelse så fattade man att om hästen skulle hålla för att bära oss - så måste man förskjuta vilkten bakåt.

Om hästen skall bära oss bakifrån så kan den inte lägre balansera sig med halsen, det blir för många leder att passera.
För att vara säker på att rörelsen skal fortplantas hela vägen så måste halsen röra sig väldigt mycket och då blir hela hästen vinglig.

Alltså eftersom slutmålet är att hästen står på två (bak) ben = Levad - så måste hästen istället hitta sin balans bakifrån. :idea:
och inte lägre med halsen. Därför vill man att halsen slapnar av.

Den rörligaste leden i hästens rygg är SL leden. Den mellan korsben/bäcken och resten av ryggen.
Om hästen skall stabilisera sig och bära sig bakifrån så måste den kontrollera den här leden . :banana: :banana: :banana:

Test: Ni är många som kan människokroppen :d så ställ er upp med lätt böjda knän och kisseriet mot hakan (de flesta får en neutralpossition i bäckenet såhär)

Böj er i sidled :cool: = Händer inte så mycket om bäcken och ryggrad var i balans.

Svanka :eek: = det händer mer...
Tippa bäckenet åt andra hållet (välv ryggen) :) = Det händer också mer.

Hästens rörlighet i ryggraden i sidled är liksom vår liten.
Böjer man den i sidled för mycket (vilket inte är särskilt mycket) så måste hästen antingen svanka en aning eller höja länden en aning för att kunna göra det vi ber om.

Eftersom det inte är helt naturligt för hästen att välva ryggen lägga SL leden i rätt läge av sig själv så kan det vara praktiskt att börja där tänker jag. Och det verkas som trollsåpeilet är inne på samma bog...
- Att säkerställa att SL leden är i optimalt läge för kraftöverföringen bakifrån.
(Så knöt vi ihop den säcken också.)

SL leden påverkas i svank - välvning, av ryggmuskler och med raka bukmuskeln ( rectus abdomis)

Min bästa teori hittils ( se tidigare) var att när hästen länger halsen framåt - så flyttas tyngdpunkten framåt och hästen måste antingen balansera sig bakifrån - eller springa ikapp.

Nu har jag hittat en förklaring till som kommer från "det biomekaniska geniet" I skåne (inte identisk med Carmenzita om ngn undrar)

Det som flyttar vikten bakåt i hästen är halvhalten som korrekt utförd - först balanserar ryttaren som sedan - med en ej medföljande hand säger till hästen - Jag håller i ditt huvud nu ett tag du kan slappna av - vilket hästen gör - så när ryttaren ger eftergift igen så följer huvudet med framåt och hsäten balanserar bakifrån i stället"

Samma tanke har det tyska sättet att få hästen att slappna av i halsen att genom att omväxlande ställa inåt- utåt - genom att ge om växlande eftergifter i tyglarna (inte bakåtverkande eller omvriden hand) Altså ingen sågning utan helt tvärtom.

Man ber alltså hästen slappna av i halsen och hitta balansen på ett annat sätt.

Hmm

Vidare tror jag att denna nyfunna balans bakifrån är skör, jag tro hästen måste öva länge på att arbeta/ bära på detta nya sätt innan man ställer större krav på den. Jag tror på balans bakifrån ett helt år.
Balkenhool menade att galopp i en dylik balans var mycket stärkande och det kan jag tänka mig då bakdelen får lite hjälp av benens pendelrörelse att komma under, men samtidgt måste ta i för att vända pendelrörelsen.

Evis har rätt i att man brukar säga att det går många vägar till rom.
Dessutom tror jag att varje människa och varje häst och dessutom varje situation är unik, men jag tror också att om slutresultatet skall vara samling dvs att verkligen flytta vikten bakåt - så tror jag att man msået hjälpa hästen att hitta balansen bakifrån.

Detta är jag på min resa att förstå vad som händer i hästen och varför.

Susan skrev:
Nu är jag med igen.

När jag stertchar vad stretchar jag.

det finsn ju också brutal ha sönder stretch

Naprapatens växlande mellan Håll emot och stretch

och snäll stretch ala osteopat där man går via hjärnan och nervsystem och fokuserar släpp.

Hmmm heja min nya kompis!!!!

Det här finns det lika många teorier om som det finns forskare :D

Den jag tror mest på är att det är bindväven som ligger i musklerna som man sträcker på. Det finns "snabb-elastisk" och "långsam-elastisk" bindväv i musklerna. Nu har jag varit borta hela helgen och haft den delen av hjärnan avstängd, så vad de heter kommer jag inte ihåg just nu (evis?). Det är då den långsamma bindväven man töjer på när man stretchar. De papprena där jag skrivit upp allt sånt ligger nog väl gömt någonstans, men jag ska se i nästa vecka om jag kan leta fram dom.

Sen är också frågan om man verkligen SKA stretcha.....?!

För att flumma till det lite. Tänk att ditt sinne är ett hus, det har dörrar, fönster, olika rum osv. Utanför är en olika stor trädgård (aura/personligt utrymme) kanske med eller utan staket (eller en hög häck och vakthund), en brevlåda etc.

När vi går på bussen och sätter oss på en ledig "dubbel-sits", undviker så länge som möjligt att sätta oss bredvid någon annan. Detta beror på att våra "trädgårdar" är så stora, ibland kanske vi har grinden öppen och sätter oss trots ledig platser bredvid någon annan. För att inte staktetet ska bli nedkört måste vi dock se till att även den andra personen har grinden öppen. Vi svenskar är ju dock rätt bra på att kontrollera våra bilar så vi kör inte in i andras staket så ofta :p När vi pratar med en nära vän kan vi tom bjuda in dom i vardagsrummet. Även "okända" människor kan få komma nära bara vi vet att de ska hälsa på och de ringer på ringklockan först och ser att vi är hemma. Om det är en klantig person som bara springer rätt in genom dörren utan att se avd vi gör så kanske vi springer och gömmer oss på toaletten, eller ännu värre; springer ut genom bakdörren.

Där har "vi" som jobbar med andra människor på ett mer intimt sätt ett stort ansvar. När vi "vanliga" går till läkaren och får kanske ta av oss ner i underkläderna och läkaren ska palpera (känna) någonstans på kroppen, itne är vi mentalt där hela tiden. Ofta springer vi och gömmer oss någonstans eftersom läkaren klampat in i vardagsrummet, eller ännu värre; sovrummet! :crazy: Därför måste man som vårdgivare tänka på att se till att människan man "jobbar" med är DÄR, är mentalt närvarande och inte sprungit ut genom bakdörren. Man frågar med sina händer vad kroppen TILLÅTER och gör inte mer än det. Tvingar vi personen att möblera om i vardagsrummet kommer den för det första inte vara där för att ge sin åsikt, för det andra kommer den kanske inte tycka om det och för det tredje troligtvis flytta om möblerna igen. När vi möblerat om tillräckligt många gånger ger personen upp och låter möblerna stå kvar, men inte har den kanske ändrat sina vanor eller trivs med omställningen.

Därför kanske det inte alltid är så bra att stretcha (möblera om i vardagsrummet) utan istället se vad muskeln tillåter och först skicka ett brev för att förbereda personen/muskeln på att man kanske ska göra något annat än vad personen/muskeln är van vid. Annars kan man ha otur så personen skaffar dörrvakt som håller emot när man försöker komma in i vardagsrummet för att möblera om :angel:

Alltså, man ska se vad muskeln tillåter, börja där. Vill muskeln vara spänd "håller man i" /ej med muskelkraft utan något annat lyfter kroppsdelen) den ett tag så att den känner sig säker att släppa sitt grepp. En axel som är spänd lyfter man sakta uppåt och håller den där ett tag (ja, en annan person, man lyfter inte med muskelkraft själv utan någon annan lyfter armen åt dig). Då känner den att den inte behöver hålla i längre för det gör någon annan åt den. Då kan den släppa taget.

Med det senare sättet angriper man alltså inte bindväven utan muskelns vana att kontrahera sig. Två olika synsätt och jag står någonstans därimellan mer lutande åt det senare.

WOW Och det där lär du dig på din utbildning till sjukgymnast...

Det verkar verkligen ha hänt något med den utbidlningen.

Kan de vara så att vi människor kan ha "korta muskler" av olika anledningar?

Muskeln blir ju de facto kortare av träning och att man då måste hålla efter den...
Och att en muskel blir kort för att den skyddar oss/ en led beroende på stress eller trauma?

Vad får bindväv att dra ihop sig?
Ligament att bli kortare?

Dubbelmoral råder väl många ställen.

Selvsagt skal man være ydmyk, og selvsagt fører mange veier til Rom. Men det er ikke Rom som er målet, det er veien, og var och en utav oss, har rätten til att välja väg, och att prädika denna väg.

Likevel vil jeg få lov til å gi Evis rett i mye her. Noen, og jeg inkluderes i disse noen, liker å ha rett. Men det er blant annet derfor vi har denne lange diskusjonen, og det er derfor den går så dypt som til muskelfibrenes oppbygning; Før att finne ut hur muskeln funkar, og derigjennom få svar på hvordan man kan påvirke muskelen, og forstå hvorfor dette virker.

Det er synd om noen oppfatter seg sågad. Noen blir det sikkert også. Jeg har jo fått pepper fordi jeg bøyer hesten for mye. Men så har jeg også lært endel nytt, og fått bekreftet noen idéer jeg hadde fått igjennom bøyningen min.

Nemlig at hestens rygg må svinge. Det hadde jeg ikke lært på kurs hos BB. Jeg tror for øyeblikket at man må ha fremdrift for å kunne ri hesten rett, og også at man må ha bøyning for å kunne rette opp hesten. Man kan ikke rette opp noe uten å justere i forhold til den skjevheten som finnes.

Problemet her tror jeg hovedsakelig ligger i utgangspunkt/läge, nivåforskjeller og ikke minst kommunikasjon! Siden vi har forskjellige problemer, vektlegger vi forskjellige ting, og oppfatter også nyanser som større eller mindre enn de er ment. Man kan nok ofte ligge nærmere hverandre enn man tror.

En ting til; Det er skikkelig trist å bli sågad av oppegående personer som oppfattes som kunniga. Om någon så´n leser det her, tenk på hvordan dere påvirker hverandre. Det er ikke lett for noen, det her!

Min heteste anbefaling; Vi må fortsette diskusjonen, slik at vi hele tiden kan lære mer. Hvis vi stopper, blir vi sittende igjen med feil bilde, for et bilde av en rørlig verden, må hele tiden forandre seg, det må aldri bli frosset!

Pelle

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka