Sv: Lång och låg - lodplan
Lägger mig i som vanligt
Såhär tänker jag...
Den vilda hästen balanserar sig med hjälp av halsen.
Genom att böja halsen i sidled flyttar den vikten mellan frambenen (som bär den största vikten.)
Om vi låter hästen arbeta likadant under ryttare så håller den inte. Den vanligaste diagnosen (näst kolik) är kotledsinflammation fram.
Någonstans i ridningens begynnelse så fattade man att om hästen skulle hålla för att bära oss - så måste man förskjuta vilkten bakåt.
Om hästen skall bära oss bakifrån så kan den inte lägre balansera sig med halsen, det blir för många leder att passera.
För att vara säker på att rörelsen skal fortplantas hela vägen så måste halsen röra sig väldigt mycket och då blir hela hästen vinglig.
Alltså eftersom slutmålet är att hästen står på två (bak) ben = Levad - så måste hästen istället hitta sin balans bakifrån.
och inte lägre med halsen. Därför vill man att halsen slapnar av.
Den rörligaste leden i hästens rygg är SL leden. Den mellan korsben/bäcken och resten av ryggen.
Om hästen skall stabilisera sig och bära sig bakifrån så måste den kontrollera den här leden .
Test: Ni är många som kan människokroppen
så ställ er upp med lätt böjda knän och kisseriet mot hakan (de flesta får en neutralpossition i bäckenet såhär)
Böj er i sidled
= Händer inte så mycket om bäcken och ryggrad var i balans.
Svanka
= det händer mer...
Tippa bäckenet åt andra hållet (välv ryggen)
= Det händer också mer.
Hästens rörlighet i ryggraden i sidled är liksom vår liten.
Böjer man den i sidled för mycket (vilket inte är särskilt mycket) så måste hästen antingen svanka en aning eller höja länden en aning för att kunna göra det vi ber om.
Eftersom det inte är helt naturligt för hästen att välva ryggen lägga SL leden i rätt läge av sig själv så kan det vara praktiskt att börja där tänker jag. Och det verkas som trollsåpeilet är inne på samma bog...
- Att säkerställa att SL leden är i optimalt läge för kraftöverföringen bakifrån.
(Så knöt vi ihop den säcken också.)
SL leden påverkas i svank - välvning, av ryggmuskler och med raka bukmuskeln ( rectus abdomis)
Min bästa teori hittils ( se tidigare) var att när hästen länger halsen framåt - så flyttas tyngdpunkten framåt och hästen måste antingen balansera sig bakifrån - eller springa ikapp.
Nu har jag hittat en förklaring till som kommer från "det biomekaniska geniet" I skåne (inte identisk med Carmenzita om ngn undrar)
Det som flyttar vikten bakåt i hästen är halvhalten som korrekt utförd - först balanserar ryttaren som sedan - med en ej medföljande hand säger till hästen - Jag håller i ditt huvud nu ett tag du kan slappna av - vilket hästen gör - så när ryttaren ger eftergift igen så följer huvudet med framåt och hsäten balanserar bakifrån i stället"
Samma tanke har det tyska sättet att få hästen att slappna av i halsen att genom att omväxlande ställa inåt- utåt - genom att ge om växlande eftergifter i tyglarna (inte bakåtverkande eller omvriden hand) Altså ingen sågning utan helt tvärtom.
Man ber alltså hästen slappna av i halsen och hitta balansen på ett annat sätt.
Hmm
Vidare tror jag att denna nyfunna balans bakifrån är skör, jag tro hästen måste öva länge på att arbeta/ bära på detta nya sätt innan man ställer större krav på den. Jag tror på balans bakifrån ett helt år.
Balkenhool menade att galopp i en dylik balans var mycket stärkande och det kan jag tänka mig då bakdelen får lite hjälp av benens pendelrörelse att komma under, men samtidgt måste ta i för att vända pendelrörelsen.
Evis har rätt i att man brukar säga att det går många vägar till rom.
Dessutom tror jag att varje människa och varje häst och dessutom varje situation är unik, men jag tror också att om slutresultatet skall vara samling dvs att verkligen flytta vikten bakåt - så tror jag att man msået hjälpa hästen att hitta balansen bakifrån.
Detta är jag på min resa att förstå vad som händer i hästen och varför.