Lång och låg - lodplan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Lång och låg - lodplan

Njea, jag skulle nog mer säga att det är myosin-filamenten som rör sig över actin-filamenten faktiskt. Fast det är strukturer som ändras på actin-filamenten som gör "klättringen" möjlig (och att energi tillsätts). Hmm, ja, som sagt lite fler molekyler osv inblandat och säkert har man inte hela sanningen än.

På min bild Heter gallret Actin. Det som "skjuts" in i mellan gallerväggarena heter myosin. Myosinet hakar i med trådar (bryggor) som sitter fast i väggarena i gallret uppåt och nedåt.

http://www.carolguze.com/images/cellorganelles/actin-myosin.jpg

Det gröna är myosin och det röda actin. Aha, bryggor, då tror jag du syftar på de golfklubbs-huvuden jag pratat om.

Här ser du även titinet:
http://edoc.hu-berlin.de/dissertati...-2004-09-20/HTML/abdelaziz_html_m2fb4eb83.png

Inte riktigt den kurvan jag menade, men kan nog ge lite också:
http://biology.kenyon.edu/courses/biol105/html/muscle-lt.jpg

Gå in på google -> 'bilder' och sök på myosin och actin så får man upp massor.

Senast ändrad:

Nu e ni vel vanskliga!

Hm.

Men kanskje tilbake til den praktiske biten? Hva vet vi nå? Hva betyr alt dette for ridningen?

Mine fem cents:

- Musklene er sterkest i mitten et ställe. Max stretch/ max kontraksjon begrenser muskelens effektivitet i nuläget, men kan stärka den på sikt, om man vet vad man bedriver(inte någon rollkur, nej!)

-Muskelen er sterkest når den jobber eksentrisk- alltså när den sträcks under belastning, og forsøker hålla emot.

-Når muskelen er helt strekt, har den størst potensiell energi, og derfra kan den utvikle masse energi helt til den er helt sammentrukket. Den har likevel ikke størst styrke når den er helt strukket ut, den virker ikke med maksimal effekt før den er omkring midten, eller kanskje mot slutten av bevegelsesfasen. Man må skille mellom effekt og potensiell energi.

- De sterkeste musklene sitter ikke i ryggen eller magen, men i bakparten. Det er lett å se; Hvor finnes den største muskelmassen?

Kan noen da vennligst förklara meg; Hur i herrans namn rider man?

:-D

Pelle

Ja, och kommer någon på svaret, så blir den rik! :)

Ärligt talat - muskler har olika funktioner. Vad spelar det för roll vilken som är starkast egentligen? Vi vill ju att hästen ska läggas i en sådan form att hållningsmusklerna tar hand om hållning så att vi kan få ut gången i hästen. När hästen inte behöver hålla i sig med sina rörelsemuskler (det är detta all rakriktning går ut på), kan den blomma ut och låta sin gång komma.

Detta talar mot all böjning INNAN rakriktning, för när man böjer och håller på, måste hästen hålla i sig och kan inte nyttja sin kropp optimalt. Om man istället först rakriktar och låter hästens hållning komma från hållningsmusklerna, kan man börja böja så försiktigt, så länge man känner att gången inte förstörs. Minsta lilla man märker man tappar gång (losgelassenheit låter jag faktiskt inkluderas i detta, för utan losgelassenheit, ingen bra gång, utan bara bengång), så har man gjort för mycket.

Implications vill du ha...
Ja kunskap är ju ingen vits om man inet kan dra slutsatser av den..

En är ju då att hästen måste svikta - böjgång för att få ut maximal energi i sin bakkärra och orka svårare dressyrrörelser.

utan böjgång - ingen samling - ingen impulsion.

jag försstår precis hur du tänker med kraften bakifrån.
Durchlassigkeit som jag skrivit om på en annan tråd ( eller tidiagare i den här?)
Hanlar ju om hur kraften går bakifrån hela vägen upp i hästens panna, och därmed så kan en förhållning i tygeln påverka hsätens bakben - om hästen är igenom - durchlassig - rakriktad i ryggraden...

Du som AR ryttare är lyckligt ovetande om att jag retade upp än till Branderup närstående elev geom att påpeka att de Ar ryttare jag set rida här i Sverige saboterade denna Rakriktning - Durchlassigheit genom att tippa över hästen på ena bogen med sin överdrivna böjning.
Jag antar att det är den fälla du skirvit om tidigare. ( eller - aer du sint naa? :))

Jaghar sett ett skräckexemple på detta med en hsät som såg ut som en broiler.
Det var bara muskler på rumpan den såg ut som en Quarter. Hästystackarn hade inegn ryggmuskulatur och ingen hals

jag är helt enig i att kraften må gåbakifra, men den må också passera genom alla leder i hästens rygg. Därför rakrikta först

på Svorksa.
MVH SUS

Nu är jag med igen.

När jag stertchar vad stretchar jag.

det finsn ju också brutal ha sönder stretch

Naprapatens växlande mellan Håll emot och stretch

och snäll stretch ala osteopat där man går via hjärnan och nervsystem och fokuserar släpp.

Hmmm heja min nya kompis!!!!

Inte då.

Men varit på stan.

Jag har också sett detta böjande (och ryttare som är livrädda för att tappa innertygeln) så hästen hamnar på ytterbogen. Yttertygeln finns inte, men när ryttaren tillslut fångar upp utbuktningen på yttertygeln och ger efter på den förbaskade innertygeln så suckar hästen av lättnad, sträcker sig och får helt plötsligt övertramp. Har sett detta upprepade gånger.

Stretcha och greja kan man ju göra. I stallgången. Kanske stillastående för att fokusera hästens koncentration (Jag brukar göra det på hästar med låst nacke, kan det vara franskt?) men när man rider så måste hästen följa spåret den går på och få bakdelen bakom sig och sträcka sig till handen.

Något som vi inte tagit upp ännu, är denna sträckning under akrivt arbete (som ju rollkur innebär). Vad som händer när en muskel som drar ihop sig aktivt, stretchas ut av sina antagonister är att svagaste länken ger efter. Ändsenorna blir längre och delarna mellan sacromererna sträcks ut. Muskeln blir då längre i vilotillstånd, och kan inte korta lika mycket i aktivt tillstånd och måste då dra ihop sig kollosalt (för mycket) för att något skall hända. Såna hästar ser sladdriga och pumpiga ut på samma gång. En viss häst dyker upp för mitt inre öga. Och det kallar de lösgjord...

Tessan

Spekulera...

Det er vel viktig å vite hvilke muskler som er sterke osv for å komme til en eller annen slutsats som man kan ta utgangspunkt i for å finne ut hvordan man bør ri.

Jeg ser et par av dere ønsker å rette hesten ut først. Men hvordan gjør man det? Det er vel sånn at hesten er sterkere i en side og ofte stivere i den samme siden. Hvordan får man så rettet opp dette? Innen dette feltet mener jo f eks Alois Podhajsky at å ri en hest rett, med lik kontakt på begge tøyler, er en svært, svært vanskelig øvelse...

Jeg tror det er mulig å gjøre det på to måter; Jeg tror man kan, som dere sier, la hesten gå med trøkk bakifrån, slik at ryggen svinger. Det vil forhåpningsvis gjøre hesten både mykere og sterkere i begge sider. Fellen ligger hovedsakelig i at man kan miste kontakten mellom bakpart og forpart. Man måste ha god känsla for å få det til. Eller man kan begynne å tøye den siden som er stiv, og styrke den som er svag. Som AR ryttarne prøver å gjøre. Her er fellen egentlig også den samme, men med litt annen vektlegging; Det er lett å skyve hesten over på EN bog, inte bägge. Ett lika stort problem.

Men, som Susan sier, jeg tror det er mange feller her. Uansett hvor man går, og det er derfor det er så vanskelig å ri godt! Uansett hvilken retning man velger, så er den retningen på ingen måte idiotsäker.

Og en ting til skal vi ikke glemme; Vi må først og fremst lære oss selv, og evt våre elever, å kjenne hvordan det egentlig skal være, helt fra den spede begynnelse, til velutdannet hest. Jeg pleier å begynne med oppretting av bekkenet, og deretter vise litt bøying, fordi det er lærerikt. Men så er ikke jeg og mine elever på svært høyt nivå...

Noen tanker?

Fick just rapport från en ridsport-prenumerant....

Wiveca Schenholm skriver tydligen en stor artikel där hon ondgör sig över det tyska försöket att misskreditera dressyrsporten.....hon säger ungefär att när de inte lyckas slå holländarna på poäng, så försöker de med slag under bältet att beskylla motståndaren för ojusta metoder.

Om detta stämmer är det sorgligt (enligt min åsikt!!!) att man inom svensk ridsport inte har fattat att dressyren håller på att helt snedvridas och gå ifrån sina principer.

Vad kan man göra? Etablissemanget är rätt starkt. Ändå har ju tyska ridsportförbundet sagt ifrån att rollkur = irrlehre....så varför hänger de svenska på holländarna????

För att de är mycket charmigare än tyskarna...

T

Har du sett Wiweka Schenholm sits....

Vem har varit med och hasussat Anky - jo farbror L

Vem är W bundis med - jo farbror L

Alltså, jag är så dålig på nordiska språk att jag inte ens kan säga om det är danska eller norska du skriver, så förlåt om jag missuppfattar dig i mitt svar här. :o

De problem som jag ser fortsätter med ryttaren fastän denne går över till AR är att hästen rids krokig, inte att den är krokig. Den skjuter ut bogen lika mycket i båda varv, och kommer aldrig till arbete eftersom den gör det. Hästen måste komma till arbete i sträck-hållning, och ha bakdelen bakom sig för att muskeltillväxt skall kunna ske.

Många AR-are skrittar förböjd åt båda hållen 30 minuter varannan dag. Det blir ingen häst starkare av någon annan stans än i böjmuskulaturen på halsen och kanske en sned bukmuskel, så när man skall trava så finns samma svagheter och problem där fortfarande bara det att ryttaren känner det mindre eftersom hästen lärt sig at "ge efter" innåt.

Jag ser detta hela tiden med vanligt ridna hästar, också, men en annan variant. bakdelen alltid innanför i båda varv. Hästen gärna utåtställd med för stark innertygel, men bogen sticker ut och halsen knixar innåt. Hästarna är överböjda vid 3:e nackkotan och håller tillbaka huvudet med underhalsen.

Ryttare måste
1 lära hästen att sträcka sig till handen, inte dra handen till hästen.
2 lära sig att förvalta den kontakt de får av hästen
3 ryttare måste känna var hästen har bakdelen och rikta upp hästen rak.
4 ryttare måste lära sig timing, när de kan ge vilken hjälp och vad den resulterar i, samt lära sig att variera detta i arbete-avslappning-arbete-avslappning...

Tessan (som uttalar sig generellt, och absolut inte on Trollspeilet, som hon ju aldrig sett)

Ja, farbror L, han har ställt till med mycket, han. Men SJ har varit bra på att haussa A också...

T

Det riktigt sorgliga är att artikeln i St Georg var från början tänkt att innehålla en hel del om tyska ryttare med, jag får inte avslöja vilka. Samt att "shoes & ropes" används av några kända tyskar som bor nära hollänska gränsen (nudge, nudge) och som tidigare uttalat sig emot rollkur och gud vet vad. Det skulle ha varit mer fokus på just det, men de hann knappt.

Nu var det så att båda jag och Kyra Beth (samt andra anonyma) har råkat rätt illa ut av SJ, och St Georg tyckte att nog fick vara nog och tog med mest av det istället. Samt att EM ju var planerat till Moskva och man trodde att man skulle vinna från tyskt håll, eftersom Lingh var rapporterad sjuk. Det har inget med sura rönnbär att göra, vad jag förstår så är redaktionen på St Georg inte särskilt nationalistisk.

St Georg har i flera omgångar skrivit artiklar om rollkur och andra saker, främst från tyskar då, och rivit upp detta med slakttransporter och allt möjligt. De har ett starkt motstånd mot plågsamheter i ridsportens namn, helt enkelt. Om Schenholm tycker att det är att dra dressyrsporten i smutsen så vet inte jag. Hon kanske har lärt sig av Withages:

"The FEI Dressage Committee constantly is making every effort to foster the concept of the horse as a happy athlete."

Nevermind the horse, foster the common concept. The emperor hath no clothes.

Theresa

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror att caemenzita gått hem från jobbet - svarar därför. då jag känenr till henens tränare och dennes tankegångar.

Som jag förstått podhajsky så den enda böjning man rider påd en gröna hästen - hörnpasseringar.
Caremnzita och jag vi har ridit "fyrkant" så vi spyr tror jag.

Tanken med det här tyska/Klasiska sätter - är att göra en hörnpassering med hjälp av att styra bogen med axlarna, och bäckent med sitt benen ,och att vända med vikthjälpen.

Efter hörnet så rakriktar du även med axlar, bäcken, vikt.

Dett är en väldigt bra övning för att lära dig känna _var hästen är_.
När du lärt dig känna vart hästen är s- å kan du också placera den var du vill ha den enbart med hjälp av "sätet"

Nästa steg är att lära sig släppa in bakbenen specifikt och kontrollera sittbenen framåt - bakåt.
Eftersom vi alla har en stel och en svag sida så viker sig alla ryttare en liten aning i midjan åt ena hållet.
De sitter med sina sittben olika långt fram efetrsom de helt enkelt är olika strak i hö vä sida.
Ena axeln _går alltid före_.

Genom att rakrikta dig själv _ rakriktar du hästen.
Är hästen mycket sned överdriver du åt andra hållet.

Det är sådan här som de gör på spanska ridskolan.

jag har träffat Kottas ( podhajsyks efterträdare) nyligen.
Rider för en av hans elever sedan 15 år, och som dessutom gått den tyska beridarutbidlningen)

Detta är ridning "the german way"
Och "the spanish riding school way"

Detta övar man på länge!!! som ryttare.

Sen - kan man börja tänka på böjning.

Likaså är det med hästens grundutbildning - och som vi inte kan i Sverige enligt Heuschman och Balkenhool.

Först en gemensam balans och koordinatipon rakt fram.

Sedan försiktig böjning - hörnpassering ,och stora volterna bara in och ut igen på fyrkanten igen (någon som sett Klimkes videoserie?) Samma tänk...

(vi får se om Carmenzita har några invändningar - inte så många tror jag - vi är kompisar:D)

(jag får faen lära mig skriva det blri ju oläsligt - får ändra varje gång...)

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka