Sv: Lång och låg - lodplan
Jag tror att caemenzita gått hem från jobbet - svarar därför. då jag känenr till henens tränare och dennes tankegångar.
Som jag förstått podhajsky så den enda böjning man rider påd en gröna hästen - hörnpasseringar.
Caremnzita och jag vi har ridit "fyrkant" så vi spyr tror jag.
Tanken med det här tyska/Klasiska sätter - är att göra en hörnpassering med hjälp av att styra bogen med axlarna, och bäckent med sitt benen ,och att vända med vikthjälpen.
Efter hörnet så rakriktar du även med axlar, bäcken, vikt.
Dett är en väldigt bra övning för att lära dig känna _var hästen är_.
När du lärt dig känna vart hästen är s- å kan du också placera den var du vill ha den enbart med hjälp av "sätet"
Nästa steg är att lära sig släppa in bakbenen specifikt och kontrollera sittbenen framåt - bakåt.
Eftersom vi alla har en stel och en svag sida så viker sig alla ryttare en liten aning i midjan åt ena hållet.
De sitter med sina sittben olika långt fram efetrsom de helt enkelt är olika strak i hö vä sida.
Ena axeln _går alltid före_.
Genom att rakrikta dig själv _ rakriktar du hästen.
Är hästen mycket sned överdriver du åt andra hållet.
Det är sådan här som de gör på spanska ridskolan.
jag har träffat Kottas ( podhajsyks efterträdare) nyligen.
Rider för en av hans elever sedan 15 år, och som dessutom gått den tyska beridarutbidlningen)
Detta är ridning "the german way"
Och "the spanish riding school way"
Detta övar man på länge!!! som ryttare.
Sen - kan man börja tänka på böjning.
Likaså är det med hästens grundutbildning - och som vi inte kan i Sverige enligt Heuschman och Balkenhool.
Först en gemensam balans och koordinatipon rakt fram.
Sedan försiktig böjning - hörnpassering ,och stora volterna bara in och ut igen på fyrkanten igen (någon som sett Klimkes videoserie?) Samma tänk...
(vi får se om Carmenzita har några invändningar - inte så många tror jag - vi är kompisar
)
(jag får faen lära mig skriva det blri ju oläsligt - får ändra varje gång...)