Sv: Lång och låg - lodplan
Det är ju tur att en och annan av er skriver att det är en intressant tråd,
för jag känner mig bland lite dum som en gammal gubbe som sitter och gaggar med mig själv
Mera gagg.
Okey hästen bär oss (förhoppningsvis) bakifrån (om den inte kommer i svai = svank).
Sen har vi en
suspension phase - altså hänget i luften och där måste hästen också hantera (läs stabilisera) vår vikt.
Jag gissar att jag är gamlast här, men hoppas att en och annan från tidernas gryning kommer ihåg en leksak som ofta var ett litet ledat djur på en rund plattform. I neutralläge så stod djuret upprät pga spänning i gummisnoddar. Om man tryckte på botten så slaknade gummisnoddarna och djuret dråsade ihop (ja tänk vad vi kunde roa oss själva på den tiden)
Behåll den bilden - för när hästen viker under sig sitt bäcken så blir de en anspänning i dess ligamanetsystem på ungefär samma sätt som leksaksdjurets gummisnodd. man kan säga att rectus abdominis (raka bukmusklen) kopplar i ligamentssytemet.
Många talar om att spänna en pilbåge uppåt
( istället för en häst med sänkt rygg som har sin pilbåge spänd åt andra hållet
)
en häst som jobbar så - jobbar i en naturlig balans skapad bakifrån.
Våra utländska gäster (världstränarna) brukar eftersträva en
nice topline
Att behålla denna topline är svårt för den måste utgå från en liknande spänning som när man börjar vevar in en fiskerulle.
så länge du har fisken i andra änden ( huvudets tyngd) och vevar bakifrån har du en fint spänd båge, men bryter någon spöet, eller rycker någon ut linan på mitten och sedan släpper så tappar du kontakten med fisken.
För att se om hästen arbetar bakifrån - durchlassig så skall man alltså leta efter en jämn båge i överlinjen.
Särskilt nacken skall växa upp ur manken och påminna om ett fiskespö när det nappar. Man skall se suget framåt ( ovanligt så ni lär få leta...) Bilder från jobbsurfare mottages tacksamt
Nästa steg är att behålla detta sug trots att vi svänger/vänder...
Tänk er hästen som en tremastad segelbåt med en stor jävla mast rakt upp.
Vi skall vända hästen, men hästen får inte gå av på mitten som en fällkniv - då bryts båten - då tappar vi suget...
Vi måste säkerställa att vi i får med oss hela fiskebåten runt "Kap horn" i en hel bit.
Var pekar masten när båten vänder - jo utåt
Hur vill hästen göra - välta innåt
Särskilt över inre fram i höger varv
Vilket beror på att häsens mast ( upprätstående tornutskott) på de flesta hästar pekar en liten aning åt höger...
Hästen har altså lätt att kapsejsa åt höger
Eftersom masten redan pekar utåt i vänstervarv så kapsejsar hästen inte lika lätt.
Alltså rakt fram - skapa suget.
Vänd - kontrollera att masten pekar en gnutta utåt
( annars bryts båten)
Sedan när hästen orkar detta då böjer vi.
Hästen måste då vara stark för att orka veva in fiskelinan ytterligare över det yttre bakbenet när den arbetar böjd.
Hur jag tänker då berättar jag nästa gång jag landar här